Honden: wel of niet vaccineren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:56

Wilawander schreef:
Er zijn inmiddels vele dierenartsen die terug komen van het wormonderzoek? waarom? mooi voorbeeldje met een eigen hond.

Duitse herder gekocht. Hond werd ziek, zieker en zieker. Diaree overgeven enz. Ontlastingsonderzoek gaf geen resultaat. Uiteindelijk bloed onderzoek. Hond zat vol wormen. Nooit een levende van gezien. Hond is een half jaar lang elke 10 dagen ontwormd totdat we hem eindelijk schoon hadden. Die ellende wil je niet meemaken. Hond is inmiddels 8 en topfit en zo kan ik nog heel wat voorbeelden geven van o.a. paarden die keer op keer schoon zouden moeten zijn maar later zware kolieken kregen en vol met wormen zaten.

Ja ik kijk zeker liever naar de praktijk. Dat zegt me veel meer als een onderzoek wat op papier staat. Met sommige modeverschijnselen moet je niet mee gaan. Maar misschien moet je daarvoor eerst de ellende in de praktijk meemaken.

Dit is dus precies een verhaal over hoe ontworm middelen gewoon niet goed meer hun werk doen omdat wormen resistent geworden zijn.
1x Goed ontwormen met een middel waar minder resistentie voor is werkt beter dan 10x ontwormen met een middel waar flinke resistentie tegen opgebouwd is.

"Bewust wording" vind ik niet onder een "mode verschijnsel" vallen.
Gewoon gezond verstand gebruiken wat "goed" is voor de gezondheid van je hond ipv de mooie reclame praatjes van de fabrikanten geloven.

Heel ander vraagje... Wat o.a. betrekking heeft op de opmerking hierboven met kennelhoest.
Begrijp je dan ook dat juist dóór enten de ziekteverwekkers in stand gehouden worden...?

Dat is namelijk één van de "beroemde" tegenargumenten van verschillende wetenschappers op enten van wat dan ook (mensen, vee, huisdieren).

Goed aanpakken van de ziekte, in de natuur... Gewoon door patiënten goed te isoleren tijdens de ziekte KAN de ziekte compleet uitroeien.

Door te blijven enten, blijft de ziekte altijd bestaan.
Maar goed, dat is weer een compleet andere discussie natuurlijk. :)

De enige keer dat één van onze honden in 20 jaar tijd OOIT kennelhoest heeft gekregen, is nadat ze als puppy de enting heeft gekregen.
Dus niet van een andere hond, maar van de ENTING zelf... |o |o |o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:14

amy_leftover schreef:
Er zijn inderdaad weer regelmatig flinke uitbraken van kennelhoest. Na het UV examen 2 v/d 3 honden die meeliepen vanuit onze vereniging, kennelhoest opgelopen. Beiden geënt, maar behoorlijk ziek. Moet je je voorstellen als ze niet geënt zijn en er onVoldoende antistoffen in het lichaam zitten :(:) dan nog enten gaat vast niet, ivm verzwakking?

Nee alleen gezonde honden mag je enten. Helaas kan je dus een keer het niet in de gaten hebben dat een hond bezig is ziek te worden en als je dan ent dan lijkt het dus alsof de hond ziek is geworden van de enting.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:19

Ik wil me verder niet te veel mengen in de hele disussie, aangezien ik me er gewoon te weinig in verdiept heb om een stanpunt in te nemen. Mijn hond gaat regelmatig mee de grens over, aangezien er dan eisen worden gesteld aan het enten, doe ik dat ook gewoon netjes.

Niks mis met een kritische noot, maar ik denk dat er toch wel wat haken en ogen aan zitten, die men niet uit het oog moet verliezen. Ook het isoleren tijdens ziekte, goed idee, maar hoe zie je dat in de praktijk voor je? Hond niet meer uitlaten, geen dierenarts bezoeken, zelf omkleden als je het huis verlaat, ander schoeisel aan, geen visite ontvangen thuis... Het is een optie, maar ik vraag me af in hoe verre dat haalbaar is...

Wilawander

Re: Honden: wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:23

Wij adviseerden altijd om de grote uitlaatplekken te vermijden en geen hondenschool bezoeken zodat je zo min mogelijk kans op besmetten hebt. Het gaat via de lucht (vocht wat vrij komt bij het hoesten) door bijvoorbeeld een tuigje te gebruiken wek je minder hoesten op en als je dan honden mijd dan ben je al een heel eind. Helaas doen veel mensen dat niet. Ook bij de dierenarts bv melden dat het waarschijnlijk om kennelhoest gaat en een afspraak maken ipv op het spreekuur verschijnen. Zie vaak genoeg mensen met kuchende honden in de wachtkamer en maar laten snuffelen en dan denk ik lezen jullie je niet in? is toch een veel voorkomende ziekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:55

@Amy_leftover:
Niet in ieder land worden zulke strengen eisen gesteld.
In bijv. Duitsland is alleen de Rabiës enting + een chip verplicht.

Mijn ouders wonen in Duitsland, dus we gaan daar regelmatig met de honden naartoe.

Isoleren bij Kennelhoest betekend dat je de zieke hond weg moet houden bij andere honden.
Het verspreid zich via de lucht. Zorg voor je eigen kleding inderdaad dat als je met andere honden werkt, je niet dezelfde kleding draagt als waarmee je bij je besmette hond bent geweest. Want als hij op jouw broek hoest, of daar in de buurt, dan kunnen die deeltjes zich hechten aan je kleding. Als andere honden daar weer aan gaan snuffelen heb je alsnog besmetting.

Dan is kennelhoest nog een vrij gemakkelijke.
Als je een ernstige ziekte als Parvo hebt, moet je inderdaad compleet isoleren.
En dat is dan even balen inderdaad... Maar het is nóg vervelender als je de hele buurt besmet met zo'n dodelijke ziekte ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:59

Kennelhoest is hier echt een drama. ;( in de wijk hoor je eigenljk het hele jaar door honden hoesten, roggelen en duidelijk niet fit zijn. Er is een heel hoge hondendruk bij ons naast het huis omdat dat de doorlopende hondenplas en poep route is. Een keer zijn we de neusspray vergeten, toen waren we te laat en prompt twee flink zieke honden. Op twee gezinnen na die beiden fanatiek met hondentraining bezig zijn laat niemand zijn hond ertegen behandelen. Zo blijf je de buurt besmetten.

Net als Weil hier redelijk vaak opduikt vanwege de ratten en de rivier. Maar dankzij daartegen enten door wel veel mensen blijft dat beperkt tot af en toe een hond, waarvan vooral boerderij honden en onervaren hondenstarters.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:17

[quote Femke]Heel ander vraagje... Wat o.a. betrekking heeft op de opmerking hierboven met kennelhoest.
Begrijp je dan ook dat juist dóór enten de ziekteverwekkers in stand gehouden worden...?

Dat is namelijk één van de "beroemde" tegenargumenten van verschillende wetenschappers op enten van wat dan ook (mensen, vee, huisdieren).

Goed aanpakken van de ziekte, in de natuur... Gewoon door patiënten goed te isoleren tijdens de ziekte KAN de ziekte compleet uitroeien.

Door te blijven enten, blijft de ziekte altijd bestaan.Maar goed, dat is weer een compleet andere discussie natuurlijk. :)

Gevaarlijke bewering!
Door te enten roei je ziektes uit. De enige manier om ziektes uit te roeien is door te enten. Er worden meer dieren (en mensen) ziek door niet-inenten dan door wel-inenten.
Zieke dieren isoleren is goed, maar er bestaat ook nog zoiets als een incubatietijd... dan is het dier onzichtbaar al besmet en mogelijk besmettelijk voor andere dieren.
Het zou me niets verbazen dat de vele gevallen van kennelhoest mede te danken zijn aan lieden die hun hond, door anti-inentpraatjes van pseudo-deskundigen, niet meer inenten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:43

Ik ent wel, ik heb helaas al 2 honden verloren door kennelhoest en carré die door de vorige eigenaren niet waren geent of niet waren bij gehouden.

Daarbij gaan we elk jaar naar het buitenland met beide honden en willen ze goed beschermd hebben tegen evt ziektes die ze kunnen krijgen door een hond die niet geent is. Kennelhoest bijv kan een dier ook dragen zonder zelf te tonen, als je dan als niet geente hond deze hond tegen komt kan je eigen dier ook ziek worden. Waarom dit risico lopen terwijl inenten zo makkelijk is, ik zou niet verantwoordelijk willen zijn voor het verspreiden van een ziekte omdat ik niet wil enten.

Naar jaren honden te hebben gehad en nog nooit 1 die ziek is geweest naar de enting zie ik geen reden niet te vacineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:43

@Zoolgangster:
Ziektes KUNNEN niet uitgeroeid worden als je blijft enten, omdat je op die manier de ziekteverwekker áltijd blijft houden. Je kunt immers niet met een verzwakt virus enten zonder het virus.
En zo lang het virus er is is het niet uitgeroeid.

Feit is dus dat ziektes onmogelijk uit te roeien zijn door te blijven enten.
Dat is echt een groot argument dat door veel partijen ingenomen wordt wanneer de discussie over bijv. vee wel of niet inenten gevoerd wordt. ;)
Kom ik niet zomaar zelf mee uit de lucht vallen...

Natuurlijk, er zijn voor én tegen argumenten voor te noemen om wel of niet te enten.
Maar het argument dat je door te enten nooit een ziekte uit kunt roeien, is wel degelijk gewoon een feit.

Ik zeg daarmee niet dat dát "de" reden moet zijn om je hond niet in te enten.
Ik noemde het slechts (en daar was ik in de post al erg duidelijk over) als bijverschijnsel.

'k Heb er destijds op m'n opleiding ontzettend maandenlang aan besteed; discussiëren over wel of niet enten.Mede omdat onze school toen voor langere tijd gesloten werd, omdat wij gezien werden als "haard" voor verspreiding van veeziektes.
Want een groot deel van de studenten kwam direct zelf van de boerderij.
In de tijd van varkenspest, BSE, MKZ, etc.

Nog een ander interessant linkje gevonden over vaccins:
http://www.naturalanimalconsulting.nl/m ... onschu.htm

In bijv. de Nobivac Rabiës enting (en ook in veel andere merken voor de overige vaccins) zit Thiomersal als hulpstul verwerkt. Een zenuw gif.
En verschillende andere zeer schadelijke stoffen.
Maar ook daar krijg je nooit voorlichting over. Je hond kan er wel blijvende ernstige schade van oplopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:19

Virussen kunnen wel uitgeroeid worden door enten, onder andere de pokken zijn uitgeroeid door te enten. En je kan ook enten zonder (levend) virus, dan wel door enkel delen van het virus te spuiten (zogenaamde antigenen), dan wel door een dood virus in te spuiten. Er wordt lang niet altijd geënt met een levend vaccin, o.a. door de risico's die daarmee opgelopen zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:21

Wij hebben in de praktijk Nobivac en ontelbare honden en andere dieren hiermee geënt en nooit problemen ervan gezien. En de hoeveelheden zijn zo laag dat een dier daar niet ziek van word. Een allergische reactie daar gelaten want dat kan je met alles tegen komen.

Ik vind het allemaal zo vreselijk ver gezocht. Ik kijk liever goed om me heen dat geeft me meer info als een paar linkjes.

Voor me zelf kan ik alleen maar zeggen dat ik er alles aan doe om te zorgen dat mijn dieren gezond zijn en blijven. Wat ik erg belangrijk vind. Ook als je dier ziek word kan je al een hoop ellende uitsluiten.

En nog even over bovenstaande. Wormen worden niet resistent door te veel ontwormen maar door te weinig en te laag doseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:02

Dat weet ik inderdaad, over de wormen.
Maar dat betekend dus wel net zo goed dat reeds resistente worm families niet uit te roeien zijn door "vaak" (ongeacht of de dosis juist is) te ontwormen.
Resistent = resistent. Met dat middel zijn ze dan gewoon niet meer te vermoorden ;)

Tja, als je er nooit problemen van hebt gezien, is er misschien nooit echt bewust naar 'gekeken'.
Want het is meerdere keren op grote schaal onderzocht, en zelfs in de bijsluiters van de vaccinaties staat dat bij gemiddeld 10% van de honden een allergische of andere reactie ontstaat.

Het probleem met zenuw aandoeningen, is dat ze soms zo subtiel zijn, dat de gemiddelde eigenaar er de symptomen niet van ontdekt. Of dat men "denkt" dat het ergens anders aan ligt. Zo blijft de werkelijke oorzaak vaak verborgen ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:17

Wij enten precies volgens schema omdat de hond vaak mee gaat naar Scandinavië en dan moet je enten en een hondsdolheid titer doen. Ik moet wel zeggen dat die titer volgens mij toen vrij duur was bovendien deed zelfs onze hond die eigenlijk verliefd is op de dierenarts en normaal geen kick geeft vrij lastig met bloedprikken.

Onze hond is ooit een jaar niet geënt voor kennelhoest en besloot het dan ook maar meteen te krijgen %) . We enten dus ook maar weer voor kennelhoest. Ik ga er altijd maar vanuit dat mijn dierenarts niet eens soort kruising is van dagobert duck en een boze heks :P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:50

Hier wordt niks geënt, tenzij het moet vanwege pension, maar dat komt eigenlijk zelden voor. Honden werden hier gemiddeld zo'n 13 a 14 jaar (grote rassen). Momenteel 2 kleine honden, 1tje is in het begin geent (eerste eigenaar), daarna niet meer. Ze is nu ruim 4 en ons andere hondje van pup af aan nooit een enting gehad, is nu 2,5. Geen van beiden een dag ziek geweest tot op heden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:27

Ik ent tegen rabies, jaarlijks en kennelhoest. Maar mijn honden komen ook vaker in contact met zieke honden dan een gemiddelde, ik werk bij een praktijk en woon er ook. Mijn honden komen ook meerdere keren per jaar in het buitenland, ook in gebieden waar rabies nog wat meer voorkomt. dus hier wordt alles netjes geent, niet meer dan nodig is natuurlijk. alleen volgens schema, dus ik ent niet elk jaar de cocktail maar wissel gewoon af. Hier nooit een zieke hond, muv kennelhoest een keer en een keer een sporadische diarreedag ofzo.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:57

Tot nu toe eigenlijk wel de entingen bijgehouden. Twee jaar geleden bij Tannetje Koning terecht gekomen die me eea uitgelegd over enten. Hondje van toen is helaas overleden, van mijn huidige honden ga ik in het voorjaar de titer laten bepalen en aan de hand daarvan beslissen of ze wel of niet geënt worden.
Kennelhoest heb ik nog nooit laten enten en ook nog nooit een hond met kennelhoest gehad.
Ik ben niet perse tegen, maar ben er wel kritisch op.

Zonder nieuwe inzichten, ook wel modeverschijnselen genoemd, is er geen ontwikkeling.
Jaren geleden werd gedacht en gepromoot dat roken gezond zou zijn bijvoorbeeld..

Dat er steeds meer honden komen die ziektes bij zich dragen komt imo voor een deel door de import van buitenlandse honden.
Hoeveel pupjes komen naar Nederland uit illegale poolse broodfokbedrijven, daar zijn toch weinig gezonde hondjes bij en ze zijn ook niet geënt.
Daarnaast zijn alle buitenlandse stichtingen die zwerfhonden hierheen halen ook niet allemaal even netjes.

Als je bij een da werkt zie je alleen de zieke honden, de gezonde honden komen niet, dus je weet niet hoeveel honden gezond blijven zonder dat ze geënt worden.. Veel mensen komen ook niet als de hond een kort op een enting niet lekker in orde is, ze wijten het aan de enting (klopt dan ook) en laten de hond lopen en dan trekt veel ook weer weg. Ook die mensen zie je dan niet waardoor een da(-assistent) met een gekleurde bril op kijkt, is niet erg, maar gebeurt gewoon.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:03

mijn hond wordt altijd netjes geent met de jaarlijkse cocktail en tegen rabies. tegen kennelhoest ent ik eigenlijk niet, maar mijn hond komt ook niet zo vaak in aanraking met andere honden. ik dacht dat het eigenlijk ook niet zo vaak voorkwam, maar nu ik hier de verhalen lees ga ik twijfelen of ik daar ook niet voor moet enten de volgende keer.

mij hond heeft trouwens ondanks zijn entingen parvo gekregen toen hij zeven maanden was. hij heeft dit wonder boven wonder overleeft en is dus zeer waarschijnlijk voor zijn leven immuun voor parvo, maar ik laat hem toch gewoon enten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:23

Kennelhoest enting heeft imo niet zoveel nut, net als de griepprik bij mensen.
Er zijn zoveel varianten van, er wordt maar tegen enkele ingeënt. Als er een andere variant voorbij komt wordt je hond alsnog ziek.