Wie fokt nog meer kleindieren?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chichiba

Re: Wie fokt nog meer kleindieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:43

Ik heb altijd geleerd blauw is verdunning van zwart, creme van
rood, lilac van choc.
Nou hebben caafjes meer kleuren en andere benaming maar de
basis is toch hetzelfde?
Hoe werkt dat dan...wanneer zijn ze Homozygoot voor een verdunningskleur?

Erg interessant...misschien verkeerde topic...sorry daarvoor,,,

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:30

Denise1984 schreef:
rex in de kleur castor, en rex dwerg hangoren (nog niet erkend dus daar moet ik hard voor werken om die erkend te krijgen)

Cool, zelfde konijnen als waar ik mee fok

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:34

Bij cavia's is lilac de verdunning van zwart :)
Beige is de verdunning van choco.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:35

Tycho schreef:
Denise1984 schreef:
rex in de kleur castor, en rex dwerg hangoren (nog niet erkend dus daar moet ik hard voor werken om die erkend te krijgen)

Cool, zelfde konijnen als waar ik mee fok

Beide?

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:38

yep , rexdwerg heb ik straks in castor en geel . Er komt nog een gele voedster bij. Helaas is geel niet erkent bij rexdwerg.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:59

Slate en lilac zijn een verdunning van zwart allen met een andere genetische verparing vandaar dat je deze drie kleuren niet in 1 dier wil je hebt dan namelijk geen zekerheid over de zuiverheid van de kleur en of het geen zwever is. Naar de vacht kleur is ook de oog kleur anders lilac heeft een rood oog slate een robijnoog :D In een lilac dier wil ik geen slate, creme of choco zien doorde reden die ik hierboven beschrijf. Helaas wil het nogal vaak gebeuren dat dieren niet goed worden benoemd het is aan de fokker de voorouders te beoordelen daarom wil ik enkel dieren met minimaal 3 generaties die bekend zijn.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:05

Daphne__ schreef:
Seven schreef:
Ik heb nu 1 nest gehad en was ze eigenlijk al kwijt voordat ze geboren waren, nu heb ik ookal aanvragen voor de kleuren die ik wil ontwikkelen.

Maar ik hoor inderdaad veel meer van fokkers dan ze beuren niet kwijt raken, maar zie ook veel te veel fokkers van cavia's die niet zuiver bezig zijn, verkeerde rassen en kleuren in de lijnen hebben etc.
Ben zelf aan het kijken naar beren en zeugjes maar das nog knap lastig bijna elk dier voldoet niet aan mn eisen doordat ze bijv als ze lilac zijn choco in de lijnen hebben of zelfs slateblue ;(

Pff dat laatste heb ik ook. Ik zoek een coronet of sheltie, juist in de kleur choco. Om te gebruiken voor de fok van sheltie en coronet in wit do.

Die zijn amper te vinden... en als je ze dan vind, dan zijn het satijndragers... en als ik iets niet wil, dan is het mijn lijnen bevuilen met satijnen :Y)

Mijn cavia is coronet en is choco bij haar zit er volgens mij geen satijn in de lijnen. Ik heb er van een fokster die fokt met choco en coronet.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:08

Tycho schreef:
yep , rexdwerg heb ik straks in castor en geel . Er komt nog een gele voedster bij. Helaas is geel niet erkent bij rexdwerg.

Maar de gele zijn wel ontzettend mooi.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:00

Seven schreef:
Slate en lilac zijn een verdunning van zwart allen met een andere genetische verparing vandaar dat je deze drie kleuren niet in 1 dier wil je hebt dan namelijk geen zekerheid over de zuiverheid van de kleur en of het geen zwever is. Naar de vacht kleur is ook de oog kleur anders lilac heeft een rood oog slate een robijnoog :D In een lilac dier wil ik geen slate, creme of choco zien doorde reden die ik hierboven beschrijf. Helaas wil het nogal vaak gebeuren dat dieren niet goed worden benoemd het is aan de fokker de voorouders te beoordelen daarom wil ik enkel dieren met minimaal 3 generaties die bekend zijn.

Daphne__ schreef:
Bij cavia's is lilac de verdunning van zwart :)
Beige is de verdunning van choco.

Bedankt voor de antwoorden. Nou snap ik waarom inderdaad. Heel interessant...
Maar dan is het ook niet mogelijk om een zwarte, lilac drager te gebruiken dus.
Bij katten kun je dan bv een lilac met een choc (verdunning dragend) kruisen om
lilac's te krijgen.
Mag ook via PB..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:50

Ja zwart kan lilac drager zijn ik heb een zeugje op het oog wat zwart wit is en ik hoop dat ik daar een lilac tan wit uit kan fokken :D

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:02

Maar hoe kun je dan zo zeker weten dat het een lilac drager is
en geen slate drager? of is dat gewoon stamboom uitpluizen en
eventuele eerdere nestje bekijken.
Ik neem aan dat er geen DNA test aan tepas komt zoal soms bij
katten...
Wel leuk hoor...spannend of het lukt.
Bedankt voor de info...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:04

Je moet dan de stamboom uitpluizen het zeugje wat ik op het oog heb komt uit enkel lilac en zwarte lijnen dus daar zit geen slate in, tenzei er evt iets verkeerd is benoemd maar heb de dieren gezocht en bekeken ze zijn lilac :D

Omdat cavia's voor een jaar oud zijn als ze netsjes krijgen en meestal maar 2 netsjes zijn zijn de eerste 4 generaries vaak nog in leven dus ook te bekijken.

Ik ben ook benieuwd of het lukt ik zal eerst met dit zeugje zwart witte baby's krijgen evt lilac als ik een volledig lilac gefokt beer kan vinden maar dat is knap lastig. Dus eerst dragers en dan later verder fokken naar mijn fok doel.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:52

Ruby1995 schreef:
Mijn cavia is coronet en is choco bij haar zit er volgens mij geen satijn in de lijnen. Ik heb er van een fokster die fokt met choco en coronet.

Zou je mij een pb'tje willen sturen van welke fokker zij komt? Of ga jij toevallig een nestje fokken met je zeug? :Y)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:15

Daphne__ schreef:
Ruby1995 schreef:

Zou je mij een pb'tje willen sturen van welke fokker zij komt? Of ga jij toevallig een nestje fokken met je zeug? :Y)

Nee, ik ga niet fokken met d'r maar ze is niet geheel choco he! Maar ik stuur je een pbtje met de fokster.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:08

Nou daar gaan we dan 2 van mijn Rexen klaar maken voor de keuring. Vanavond inkooien..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:02

Brr, ik moet mijn twee konijnen gaan koppelen. (voedster en castraat) maar mij lukt het niet. Is er iemand hier uit noord oost brabant (NL) zou ze voor mij willen en kunnen koppelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:51

Succes Denise! Laat je straks wel. Weten welke predicaten je behaald hebt? :)
Publicatie, helaas woon ik niet bij jou. In de buurt, wat heb je al geprobeerd?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:29

Daphne__ schreef:
Wat ik me afvraag he... Kunnen jullie de konijnen nog een beetje kwijtraken? Je leest en hoort overal dat er zoveel konijnen zijn en marktplaats staat vol met gratis (rasloze) konijntjes omdat de eigenaren er niet vanaf kunnen komen.... Maar hoe is dat met raskonijnen? Volgens mij is daar véél meer vraag naar, of heb ik dat mis?

jahoor staat een bord aan de weg, we blijven dr nooit mee zitten we hebben zelfs konijnen tekort :P

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:25

Spruitjee schreef:
Succes Denise! Laat je straks wel. Weten welke predicaten je behaald hebt? :)
Publicatie, helaas woon ik niet bij jou. In de buurt, wat heb je al geprobeerd?

Doe ik. Het is nu open ik ga later op de ochtend heen. Ik heb wat cowboy magic op ze gesmeerd dus ze glimmen tegen je op. Helaas is mijn ram nog wel wat te zwaar. Dus dat kost me al een punt. Of hij moet ineens 40 gram afvallen..of een foutje zitten in hun weegschaal. En dan positief voor mij :p

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:35

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:40

Gisteren gaan schrijven op de tentoonstelling, dat is toch altijd wel heel interessant! Ik doe het maar 1keer per jaar bij onze club, maar elke keer leer ik weer zoveel bij.

Puntentelling is anders dan in NL, nuja hetzelfde maar in NL geven ze woordjes, wij punten (bij ons ook gewoon 97 max, moet ondertekend worden door 4 keurmeesters)
Parelgrijs van halle 3 konijnen 95 gehaald en 1tje 94,5 (nog wat in de rui)
Franse hangoor 96,5, reeks gewonnen en 1 van de 2 extra prijzen gewonnen (beste konijn buitenlands ras)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:35

Laptopmuis schreef:
pubelia schreef:
Brr, ik moet mijn twee konijnen gaan koppelen. (voedster en castraat) maar mij lukt het niet. Is er iemand hier uit noord oost brabant (NL) zou ze voor mij willen en kunnen koppelen?

Heb je ze op neutraal terrein proberen te koppelen?
Misschien dat deze opvangen je kunnen helpen: http://konijnenopvanghetknabbelhuis.web ... age/welkom - http://www.opvangfranky.nl/ - http://www.konijnenopvangbinkies.nl/ - http://www.konijnenopvang-dierenparadijs.nl/index.html

Thnx voor de links!

Op neutraal terrein gekoppeld. Alleen de voedsters is een angsthaas. Moet dus een paar keer op een dag bij elkaar zetten. Alleen dat lukt mij niet om dat de castraat buiten in de ren loopt en voor mij niet te pakken is. (voor mijn man alleen met veel krassen op zijn arm)

Daarom dus ook mijn vraag heb nl niet meer hokken staan waar ik de castraat bij kan zetten. En kan ze moeilijk gelijk dag en nacht bij elkaar doen op neutraal terrein...

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:36

Nou valt tegen mijn score :(. De ram had een G met 91, 5 punten. Mijn voedster scoorde hoge punten overal tot ze op de buikgrondkleur kwamen die was onvoldoende...dus die heeft een O :'(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:42

Heel erg jammer! Heb je deze dieren al eens eerder ingestuurd? En hoe kwam dat bij de ram zo? Omdat hij o.a. te zwaar zou zijn?

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:53

De ram is al eens eerder geweest met de vorige eigenaar toen had hij een ZG. Op een half puntje na een F. Ik heb hem nu een maand in mijn bezit toen ik hem kocht woog hij 4500 gram dus nog zwaarder. Predikaat heb ik erbij gekregen. Voedster is ook al eens geweest maar dat predikaat kon hij niet vinden...nu snap ik waarom. Gelukkig heb ik nog 2 voedsters zitten nakomelingen van hannes. Dus daar verwacht ik veel van. Die wilde ik nog niet inzenden. Omdat ik ze nog maar net in mijn bezit heb.