Mijn nieuwe konijntje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:06

Geryon schreef:
jolienrotti schreef:
leuk konijntje!
Ik heb inderdaad ook 2 konijnen, maar guess what? die 2 gaan écht niet samen.. ik heb alles geprobeerd maar de 1 probeerd de andere echt af te maken.. dus nu zitten ze schuin tegenover mekaar, buiten, in apart hokken. Vind het erg jammer.. want ik vind dat zo lief, 2 konijntjes samen!

Ruil er eentje in :j
Of heb je toevallig twee mannetjes? :')

Ik heb 2 vrouwtjes, en ik wil er geen 1 inruilen.. het is geen object wat je zo even weer terug brengt naar de winkel, ik vind ze allebij super lief. dus ze blijven.. dan maar een hok meer af te mesten :)

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:07

cariena1 schreef:
Mindim schreef:
Het is een nederlands dwerghangoor uit de dierenwinkel, wat meestal inhoudt dat het geen dwerg is, maar een gemiddeld konijn.
Voor een franse hangoor is hij te klein, die gaan tegen de 7 kilo lopen. Een duits hangoor ken ik niet.

Een Duitse Hangoor wordt nog groter aals een Franse hangoor

Nee het ideale gewicht van een duits hangoor ligt tussen 2,5 en 3,5 kilo

Het ideale gewicht voor een frans hangoor ligt tussen 5 en 6,5 kilo

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:13

Tycho schreef:
Als kopelen van konijnen vaak zo moeilijk gaat, vraag ik me serieus af hoe sociaal konijnen echt zijn.

Je zal als konijn maar in een hok zitten met een valse collega, dan ben je mooi zuur ..

Mijn ervaring is juist dat het niet zo moeilijk is. Ik heb verschillende konijnen gehad en ze zonder te koppelen bij elkaar gezet. Nooit een gewond konijn gehad, wel even knorren en mopperen,maar ze hebben hier de ruimte en het is altijd goed gegaan (ik heb ook altijd vrouwtjes bij elkaar gezet, terwijl er vaak gezegd wordt dat dat niet de beste combinatie is). Ze zijn heel leuk samen, ze wassen elkaar vaak en ze spelen ook, maar ze hebben ook weleens een bui dat ze liever een beetje op zichzelf zijn. Maar dat kan in mijn hok ook prima.

Overigens mijn dierenarts complimenteerde me juist dat ik er 2 had en ze zei dat meer mensen dat zouden moeten doen.

@ ts: Ras zou ik zo niet weten, het is wel een schattig konijntje. Mss iets met hangoor? Maar daar heb je ook weer onderverdelingen in. Ik ben iig benieuwd wat de kenners zeggen.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:22

capopjekop schreef:
Mijn ervaring is juist dat het niet zo moeilijk is. Ik heb verschillende konijnen gehad en ze zonder te koppelen bij elkaar gezet. Nooit een gewond konijn gehad, wel even knorren en mopperen,maar ze hebben hier de ruimte en het is altijd goed gegaan (ik heb ook altijd vrouwtjes bij elkaar gezet, terwijl er vaak gezegd wordt dat dat niet de beste combinatie is). Ze zijn heel leuk samen, ze wassen elkaar vaak en ze spelen ook, maar ze hebben ook weleens een bui dat ze liever een beetje op zichzelf zijn. Maar dat kan in mijn hok ook prima.

Overigens mijn dierenarts complimenteerde me juist dat ik er 2 had en ze zei dat meer mensen dat zouden moeten doen.

@ ts: Ras zou ik zo niet weten, het is wel een schattig konijntje. Mss iets met hangoor? Maar daar heb je ook weer onderverdelingen in. Ik ben iig benieuwd wat de kenners zeggen.

Ook mijn complimenten voor jou :) ! Volgens mij gaat het er vooral om dat je konijnen de ruimte geeft inderdaad.

Wat op internet vaak gebeurd is dat men gaat roepen dat een konijn alleen zielig is . Dat je moet koppelen en dat dat alleen gaat met een gecastreerde ram samen met een voedster. Terwijl het grootste probleem voor konijnen is dat ze vaak veel te weinig ruimte hebben.

En wat er niet of te weinig wordt verteld is dat 2 konijnen samen in een te kleine ruimte elkaar enorm kunnen verwonden.

Super dat jij jouw konijnen de ruimte geeft dus !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:31

Citaat:
Citaat:

Ik heb 2 vrouwtjes, en ik wil er geen 1 inruilen.. het is geen object wat je zo even weer terug brengt naar de winkel, ik vind ze allebij super lief. dus ze blijven.. dan maar een hok meer af te mesten :)

Logisch dat ze niet samen willen.
Ze bedoelt niet inruilen in de zin van terugbrengen naar een winkel, maar naar een opvang gaan en de 1 aan een gecastr. ram koppelen zodat ze daar voor de ander een nieuw thuis kunnen vinden ook met een vriendje.
Het is ook geen object wat je alleen laat zitten omdst je je in het begin niet goed hebt ingelezen...
Andere optie is een gecastr. Ram bij de twee dames zetten.. is wel een kleinere slagingskans, maar de moeite waard om eens te informeren bij een opvang.

Tycho: Juist door ze iedere keer weer uit elkaar te halen heb je een veel grotere kans dat ze gaan vechten! Iedere keer moeten ze weer opnieuw de rangorde bepalen.
Als een koppelind geslaagd is moet je ze gewoon niet meer uit elkaar halen, als ze gaan vechten is de koppeling dus niet geslaagd en zeer waarschijnlijk iets fout gedaan.
Er komt zelden een konijn terug naar de opvang omdat het toch niet klikt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:46

jolienrotti schreef:
Geryon schreef:

JUIST omdat het geen object is moet je er een inruilen.
Omdat die beestjes beide gewoon een soortgenootje verdienen.. Vind je het niet egoistisch van je dat, omdat jij ze lief vind, ze maar alleen moeten zitten terwijl zij groepsdieren zijn?

Sorry, ik kan echt met mijn hoofd niet bij deze post van je.. Het is nog tot lachwekkend aan toe hoe een mens zo in staat kan zijn te denken, om zijn eigen fout maar goed te praten.
'Dan maar een hok meer af te mesten.' 'Dan maar beide van een vriendje ontzien' bedoel je!

LadyMadonna

Re: Mijn nieuwe konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:48

echt weer een BB topic waarin iedereen maar TS erop moet wijzen hoe het moet :r

Leuk beestje TS!

Wij hadden vroeger altijd konijnen, die altijd alleen zaten, en gezond en vrolijk oud werden, maar goed, dat telt natuurlijk niet :n

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:50

stef schreef:
echt weer een BB topic waarin iedereen maar TS erop moet wijzen hoe het moet :r

Leuk beestje TS!

Wij hadden vroeger altijd konijnen, die altijd alleen zaten, en gezond en vrolijk oud werden, maar goed, dat telt natuurlijk niet :n

Natuurlijk telt dat niet.. Want misschien waren ze met een vriendje nóg vrolijker. En wat vind jij oud dan?

Ik vind het absurd dat mensen iemand zeggen een konijntje alleen te kunnen houden, puur omdat zij hun konijntje ook ''met succes'' alleen hebben gehad. Wat helemaal niet wil zeggen dat dat het beste is. En dat wil je toch wel voor een dier? Een dier is jouw verantwoordelijkheid..

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:56

@stef, hoe zag je dan dat ze gelukkig waren?
Op de momenten dt jij bij ze was ja, maar de rest van de dag...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:02

Ik denk dat het wel kan een konijn hoor, ik heb 2 konijnen gehad waarvan ik er nog eentje heb. De eerste heb ik ook nooit met een vriendje gehad en heeft 14 jaar mogen worden, dus dat zegt genoeg. Helaas heb ik hem deze zomer moeten inslapen omdat hij door ouderdom een everwichtsstoornis kreeg, waardoor hij gewoon steeds omviel. Nu heb ik een nieuwe, echt een lieverd en daar gaat het ook super mee! Hij staat in de keuken bij ons, en er is daar eigenlijk altijd wel iemand, hij loopt vaak genoeg los en ik zie niet echt problemen, of eenzaamheid. Als we op vakantie gaan, gaat die naar Oma, die hem nog meer verwend als wij zowat. Als je hem gewoon voldoende aandacht geeft, zie ik er absoluut geen problemen mee! Geniet ervan!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:05

oja, ik zou als ik jou was er een knuffeltje bij in doen, dat zei een dierenarts bij ons. Dat had ik ook bij mijn vorige hangoor gedaan en op een gegeven moment leek die het ook te zien als een konijn, hij likte er vaak aan, en als ie ging liggen, lag ie altijd tegen het knuffeltje aan!

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:07

Wat een leuk beest, wees er wel op verdacht dat twee konijnen vaak gaan vechten..

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:11

Citaat:
Logisch dat ze niet samen willen.
Ze bedoelt niet inruilen in de zin van terugbrengen naar een winkel, maar naar een opvang gaan en de 1 aan een gecastr. ram koppelen zodat ze daar voor de ander een nieuw thuis kunnen vinden ook met een vriendje.
Het is ook geen object wat je alleen laat zitten omdst je je in het begin niet goed hebt ingelezen...
Andere optie is een gecastr. Ram bij de twee dames zetten.. is wel een kleinere slagingskans, maar de moeite waard om eens te informeren bij een opvang.

Tycho: Juist door ze iedere keer weer uit elkaar te halen heb je een veel grotere kans dat ze gaan vechten! Iedere keer moeten ze weer opnieuw de rangorde bepalen.
Als een koppelind geslaagd is moet je ze gewoon niet meer uit elkaar halen, als ze gaan vechten is de koppeling dus niet geslaagd en zeer waarschijnlijk iets fout gedaan.
Er komt zelden een konijn terug naar de opvang omdat het toch niet klikt.

dat heb ik dan verkeerd gelezen, sorry.
Ik heb me misschien niet "goed ingelezen" maar dat komt omdat ik mijn eerste konijn had op mijn 5e, en het is altijd goed gegaan, uiteindelijk kwamen er 2 vrouwtjes, wat ook prima ging, daarna had ik weer 2 vrouwtjes, ging ook prima. En ze zitten niet alleen, ze kunnen mekaar prima zien en ruiken, de hokken staan vlak bij mekaar, ik laat ze regelmatig bij elkaar zitten, dan zitten ze gewoon gezellig bij mekaar, maar dan blijf ik er altijd bij omdat ik niet het risico wil lopen dat ze alsnog gaan vechten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:12

HorseTimeXL schreef:
Ik denk dat het wel kan een konijn hoor, ik heb 2 konijnen gehad waarvan ik er nog eentje heb. De eerste heb ik ook nooit met een vriendje gehad en heeft 14 jaar mogen worden, dus dat zegt genoeg. Helaas heb ik hem deze zomer moeten inslapen omdat hij door ouderdom een everwichtsstoornis kreeg, waardoor hij gewoon steeds omviel. Nu heb ik een nieuwe, echt een lieverd en daar gaat het ook super mee! Hij staat in de keuken bij ons, en er is daar eigenlijk altijd wel iemand, hij loopt vaak genoeg los en ik zie niet echt problemen, of eenzaamheid. Als we op vakantie gaan, gaat die naar Oma, die hem nog meer verwend als wij zowat. Als je hem gewoon voldoende aandacht geeft, zie ik er absoluut geen problemen mee! Geniet ervan!

Dus... als een konijn oud wordt is het goed? En hoe wil je problemen of eenzaamheid "zien"?
Feit blijft dat een konijn een sociaal dier is en dus niet alleen gehouden moet worden. Het woordje "kunnen" vind ik nogal vreemd. Ik "kan" ook alleen in een hutje op de hei gestopt worden en misschien wel 100 worden, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn leven zoals het nu is een stuk prettiger vind... ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:13

HorseTimeXL schreef:
oja, ik zou als ik jou was er een knuffeltje bij in doen, dat zei een dierenarts bij ons. Dat had ik ook bij mijn vorige hangoor gedaan en op een gegeven moment leek die het ook te zien als een konijn, hij likte er vaak aan, en als ie ging liggen, lag ie altijd tegen het knuffeltje aan!

Hier blijkt dus wel uit dat een konijn zoekt naar een soortgenootje. In dit geval zelfs een knuffel maar voor lief neemt...

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:13

Citaat:
JUIST omdat het geen object is moet je er een inruilen.
Omdat die beestjes beide gewoon een soortgenootje verdienen.. Vind je het niet egoistisch van je dat, omdat jij ze lief vind, ze maar alleen moeten zitten terwijl zij groepsdieren zijn?

Sorry, ik kan echt met mijn hoofd niet bij deze post van je.. Het is nog tot lachwekkend aan toe hoe een mens zo in staat kan zijn te denken, om zijn eigen fout maar goed te praten.
'Dan maar een hok meer af te mesten.' 'Dan maar beide van een vriendje ontzien' bedoel je!

je kan het nu wel heel gemeen opvatten van mij, maar hoezo kom je erbij dat ik het zo bedoel? nou ga je mij afschilderen alsof ik 1 of andere mishandelaar ben van konijnen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:15

pinto_1 schreef:
HorseTimeXL schreef:

Hier blijkt dus wel uit dat een konijn zoekt naar een soortgenootje. In dit geval zelfs een knuffel maar voor lief neemt...

Nou echt he 8)7
Eerst zo'n uitspraak doen en dan vervolgens die post posten... Lees hem nou eens door! Daaruit kan je toch wel halen dat jouw konijntje zielsgraag een soortgenootje zou willen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:18

Ja ja.. HorseTimeXL... geen echt levend vriendje maar een knuffel... dat is echt het beste???? [Jouw konijn had dus heel veel behoefte aan een vriendje maar omdat hij daar niet zelf naar opzoek kon gaan moest hij het maar doen met een pluche plaatsvervanger]

Ja konijnen kunnen prima oud worden in hun eentje (of met een knuffel) en ze zullen als ze dat gewend zijn ook niet constant lopen huilen en gillen om een vriendje... je kan ze zelfs in een hokje stoppen van minder dan 1 vierkante meter zolang je ze water en voedsel geeft zullen ze vast leven.
Konijnen kunnen zelf maar slecht duidelijk maken waar ze gelukkig van worden. Daarvoor zou je toch echt als eigenaar moeten bedenken wat een konijn zelf nodig heeft.
Naast water, hooi, eten en een schoon hok wat we al jaren gewoon vinden... daar komt nu bij dat een konijn behoefte heeft om te rennen en springen dus daarvoor ruimte nodig heeft. Dat konijnen in het wild paartjes vormen en sociale contacten onderhouden dus dat een vriendje (liefst koppeltje man-vrouw) nodig is.

Vroeger had ik ook een konijn in een hokje alleen... ik wist niet beter... maar nu ik sinds een jaar een koppeltje in een grote ren (en regelmatig los in de tuin) heb weet ik wel dat ik nooit meer één konijn in een klein hokje neem.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:19

Wat een gedoe wordt er van gemaakt zeg. TS vraag naar het ras van het konijntje, en niet om een reltopic over dat ie alleen zit.
Mijn konijnen zaten ook altijd alleen. Niks aan de hand hoor, liet ze wel altijd door de tuin lopen samen maar verder hadden ze beide een eigen hok.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:20

Ik opende het topic en bij het zien van de foto dacht ik dat ik mijn konijn zag! Hij lijkt er exact op. Die van mij is een duitse dwerg hangoor.
Heb de rest van het topic niet doorgelezen trouwens, maar ik wens je heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:21

iirrssjjee schreef:
@stef, hoe zag je dan dat ze gelukkig waren?
Op de momenten dt jij bij ze was ja, maar de rest van de dag...

De rest van de dag zaten ze zwaar depressief in een hoekje. Ik ben er toen mee naar de huisarts gegaan en heb antidepressiva voor ze gehad, en toen waren ze weer blij! |o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:22

Ach.. ja.. tegenwoordig is alles een reltopic als meerdere mensen aangeven dat het dier meer behoeftes heeft dan alleen hooi en water.
(maar zeker wel de dierenpolitie bellen als er paarden in de modder buiten staan)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:29

Wat een gedoe zeg. Tuurlijk twee zal beter zijn dan een, waar ik soms ook nog wel eens me twijfels over heb. Twee konijnen die elkaar echt leuk vinden is super schattig samen slapen, elkaar wassen. Heb je er twee die elkaar niet leuk vinden heb je een uitdaging.

Maar jongens wat een gedoe. Zolang het beessie voldoende ruimte heeft, goede voeding, en speeltjes en niet weg zit te kwijnen wat is dan het probleem?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:31

Wat het probleem is? De gebruikers van BB die alles wat buiten het kader valt zielig vinden.
Je mag niet fokken, konijn mag niet alleen, aquarium moet van een bepaald gebied zijn, hamster mag niet in een kooitje, kanariepietje ook niet trouwens, etc etc etc

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:33

Tiffany schreef:
Wat een gedoe zeg. Tuurlijk twee zal beter zijn dan een, waar ik soms ook nog wel eens me twijfels over heb. Twee konijnen die elkaar echt leuk vinden is super schattig samen slapen, elkaar wassen. Heb je er twee die elkaar niet leuk vinden heb je een uitdaging.

Maar jongens wat een gedoe. Zolang het beessie voldoende ruimte heeft, goede voeding, en speeltjes en niet weg zit te kwijnen wat is dan het probleem?

dat doet er blijkbaar allemaal niet toe.. het komt nu over alsof het konijn beter in 2 meter dikke laag stront kan zitten samen met z'n maatje. dan in een goede omgeving, veel beweging, genoeg eten en drinken, speeltjes en een droog hok, en zonder maatje..
ja mijn konijntjes zitten allebij alleen(hun hokken staan wel erg dicht bij mekaar en ze kunnen mekaar zien), maar ik verzorg ze goed, ik geef ze veel aandacht, en ik speel met ze, en laat ze regelmatig samen(en dan zitten ze wel gezusterlijk naast mekaar). alleen blijf ik er dan altijd bij, puur omdat ik weet dat ze niet samen gaan zonder toezicht..
maar blijkbaar word je dan toch afgeschilderd als 1 of andere konijnenmishandelaar.