kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:03

Ja, anders zou ik het nooit doen :)

Chaos

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:13

Hier ook!!!!!!!!!!!

Nu nog 2 hennen en een haan. Ras weet ik niet meer, wel grote iig!
Ze zijn super tam, eten uit de hand, als je in de hangmat ligt zijn ze continu bij je en eentje komt er altijd op de hangmat. :)) Kunt ze ook aaien en oppakken. :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:49

Dat rennen doen die van mij ook, vind ik ZO leuk! En ze hangen continu bij de achterdeur rond als ik in de keuken sta. Sjeempie, heb je geen hond die schooit, beginnen de kippen :')

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 06:19

Nou ik heb gisteren voor het eerst de stal open gezet zodat ze ook naar buiten konden lopen maar de tokkies kwamen tot aan de drempel en verder niet, maffe kippies :+
Vind het wel eng als ze zo los lopen buiten maarja het schijnt dat ze altijd weer terug gaan als het donker begint te worden. Zal blij zijn als we gewoon een mooi hok hebben met een flinke ren eraan :j

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:09

Bij mij lopen ze ook gewoon los in het weitje bij de stal,gaat prima.
Ik heb wel een heras hekwerk om mijn weitje,dat houd vossen tegen.
Maar als je ze overdag lekker buiten laat lopen en de stal 's avonds dicht doen kan het prima.
Zooo leuk rondscharrelende kipjes die tevreden tokken

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:50

wat is eigenlijk het oppervlak wat ze nodig hebben kwa ren voor 2 a 3 kriel-kipjes, in het voorjaar volgend jaar komen er hier ook kippetjes de bedoeling is dat ze overdag gewoon lekker rond kunnen scharrelen in de tuin, maar als we niet thuis zijn gaan ze wel in de ren en bij slecht weer ook denk ik (heb wel een redelijke overkapping achter het huis daar komt het kippenhok dan ook onder te staan.) Maar ik wil graag weten wat voor oppervlak moet ik aan denken voor de ren hebben jullie een idee? Of volstaat een groot nachthok met kleine ren ook (aangezien ze meestal los gaan lopen)?

En hoe zit het met de jaarlijkse entingen? Is dat verplicht tegenwoordig? (ik had thuis ook kippen maar weet niks van enten bij kippen af)

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:33

Wat ik mij nog afvraag voor de winter: Snappen de kippen die nog nooit buiten waren geweest, dat ze niet hele dagen in de sneeuw moeten scharrelen? Ik vraag mij af of ik ze tegen zichzelf in bescherming moet nemen of dat ze dat van nature zelf in de gaten hebben..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:59

Ze krijgen vanzelf koude voetjes :+ Mijn kippen hebben in de winter niet veel in de sneeuw gescharreld. Ik had boven hun ren een afdak gemaakt zodat ze nog wel een scharrelplek hadden waar geen sneeuw lag, daar hebben ze veel gezeten en wat waren ze blij toen de sneeuw weer weg was ;)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:18

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:23

ik ga toch een kant en klare hok + ren kopen heb ze al bij verschillende aanbieders gezien en voor kleine 80 euri heb je al een degelijk hok!

maar nu nog een keer mijn andere vraag ...de entingen? hoe zit dat?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:25

Ik doe niets met entingen.

Maar zo'n kant en klaar hok voor 80,- is alleen maar van toepassing als je ze vrij in de tuin laat lopen. Is dat de bedoeling?
Tenzij je er nog een losse ren bij gaat maken.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:27

jep zoals ik verder naar boven heb beschreven is het de bedoeling dat ze overdag gewoon los in de tuin gaan!

De tuin word afgezet met kippen gaas zodat ze er verder niet uit kunnen.

en thank's voor je antwoord!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:32

Oh oops had ik niet gezien.

Ik heb in het begin wel gebruik gemaakt van de ren, en was ik blij dat ie er was. Oa om de kipjes aan de poezen te laten wennen (en andersom) nu staat de ren dag en nacht open, en is het eigenlijk niet meer nodig. Maar nouja, hij zit er nou eenmaal aan.

Ik heb heel veel tijd gespendeerd om maar vooral een hok te vinden met voldoende oppervlakte. Nu achteraf gezien was dat nergens voor nodig. Ik had mijn hokje best een maat kleiner (en goedkoper) kunnen kopen want die ren is toch niet (meer) van toepassing. Nouja, les voor een volgend hokje denk ik dan maar.

Oh, en de grootte van het nachthok doet er bij mij schijnbaar ook niet toe, want de kips slapen gezellig in het legnest :roll:
Goed man.

Mijn hokje (het rengedeelte is 1,60):
Afbeelding

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:40

ja zoiets wil ik ook maar dan een maat kleiner....voor 3 krieltjes kan wel toch?

en in het begin zal ik nog een losse verplaatsbare ren lenen van een kennis want vind dat idee wel handig om ze zo te laten wennen aan de katten!
(al denk ik dat mijn katten eerder de pineut zijn, zijn nogal schijters ha ha)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:26

Wij hebben er ook!
Nu geloof ik een stuk of 14.
Wij hebben cochins, australorps en serama's. Het zijn enorm leuke dieren en alle 3 de rassen ook wel tam te krijgen. Bij ons vinden ze rijst, bami, yoghurt, hun eigen eieren en groente heel lekker. Dus als ik niet zeker weet of de eitjes nog goed zijn krijgen de kipjes ze :P

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:33

Ja welk ras ik precies wil weet ik nog niet, moet wel leggen,makkelijk tam te krijgen, en in de kriel richting ook het liefst iets wat er ook erg leuk of apart uitziet! Dus ik kijk nog lekker rond ook hier op bokt om te zien of er iets is wat mij misschien erg aanspreekt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:20

Boompje1985 schreef:
ik ga toch een kant en klare hok + ren kopen heb ze al bij verschillende aanbieders gezien en voor kleine 80 euri heb je al een degelijk hok!

maar nu nog een keer mijn andere vraag ...de entingen? hoe zit dat?

Ik heb ook nog nooit van entingen voor kippen gehoord, dat doen wij ook niet.
Je hebt wel poeders die je door het drinkwater kunt doen om de vogels in goede conditie te houden en ter voorkoming van diverse ziektes.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:57

Nou dat scheelt dan weer in de jaarlijkse DA kosten!

(ik dacht vanwege de ziektes van de afgelopen tijd dat de regels omtrent enting misschien anders waren geworden voor particulieren kippenhouders vandaar!)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:12

Ja druppels voor door het water om oa wormen enzo tegen te gaan enzo toch?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:15

Ik heb poeder, flubenol wat eigenlijk voor varkens is. Hier heb je maar een heeeel klein beetje voor nodig en eigenlijk alleen als ze ook echt wormen hebben.

Zou wel kijken voor luizenspray, omdat kippen vaak last hebben van veerluis en bloedluis. Vooral die laatste is gevaarlijk, daar kunnen ze van dood gaan als het niet behandeld wordt.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:17

Hoi hoi!

Ik heb een zijdehoender haantje, zijn twee "meisjes" zijn helaas dood.
Hij heet Paverotti, omdat ik af en toe echt helemaal gek word, om zes uur 's morgens. :)
Hij deelt zijn grote konijnenflat met buitenbox en nachthokje met Jasper, mijn konijn.

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:30

Ik heb ook kipjes 3 isa brown legkippen en 1 sussex krielkipje, deze is helaas als enige over gebleven van de andere krielkippen. Ik ben begonnen met 4 boeren krielkipjes waarvan ik 1 al snel weg heb gegeven omdat ze een ander kipje zo weg peste. Toen kon ik een mooie wynadotte kriel haan over nemen echt een prachtbeest helaas weg moeten doen van wege buren overlast (zeurmensen) , kort daarna stierf het gepeste kipje plotseling.

Toen 2 leghennen overgenomen anders gingen ze zo de pan in, en helaas maar waar toen kwam er even een roofdier in mijn ren weg kippen |( .

Dat sussexkrieltje zat helemaal in de stress in een klein hoekje verscholen, nadat ik het een en ander aan de ren en hok aangepast had heb ik vanzomer 3 jonge legkippen opgehaald. En het is gewoon een prachtig gezicht als ik de deur los doe en ze zie aan komen waggelen :D

Het zijn een stelletje teuten bij elkaar, maar ze houden mijn tuin mooi onkruid vrij en elke dag 3 verse eitjes :Y) . Hopelijk meer geluk met deze dames.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:56

Ik heb naar aanleiding van een tijdschrift de tip opgevolgt om de kips eens een kuipje kattenvoerpaté te geven.
Heb maar niet voor de kippenvleesvariant gekozen. }:)

Meeennn!! Dat vinden ze LEKKER! :9

en het levert leuke kijktv op: battle of the catfood between chickens and cat. Haha! 3x raden wie er wint :roll: :')

Is een goede leverancier van eiwitten en makkelijker dan meelwormen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:57

Wat doen jullie met jullie overschot aan eieren?

Die 4 hennen van mij leggen zovéééél eieren dat we niet kunnen volgen...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:11

Ik ben al een half jaar eierdoosjes aan het sparen, dus er staat al een hele muur aan doosjes op mijn magnetron. En als beide kips dan uiteindelijk 1 tot 2 eieren gaan leggen dan zal ik heel veel weg moeten geven...