Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:54

Hier nog een paraveterinair Ik vraag me ook altijd af waarom het steriliseren wordt genoemd, want leg het sommige mensen maar eens uit zoals sabini zegt.. :+

Wij castreren gewoon nog op de 'oude' manier. Ik zou niet weten wat een voordeel van een laparoscopische castratie is ten op zichte van de 'oude' manier?? Het enige 'voordeel' dat ik kan bedenken is dat de snee iets kleiner is, maar dat maakt voor de hond niets uit die moet zich na de operatie toch rustig houden, of de snee nu 1 cm of 10 sm is.. En het kost de eigenaar van het dier alleen 2-3 x zoveel vergeleken met een 'gewone' castratie.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:58

luv schreef:
@ Margriet: tegenwoordig heb je een nieuwe manier van castreren. Via een 'kijkoperatie' zoals jij het noemt. Dit is geen sterilisatie maar ook een castratie! Hierbij halen ze ook de eierstokken weg, alleen via een kleinere snede dan met een 'gewone' castratie ;)

Dan mag ik wel eens gaan kijken wat er bij mijn hond is gebeurd. Heb foto's gekregen van voor de tijd en van toen het klaar was, volgens mij zijn de eierstokken weggehaald.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:07

Eierstokken weghalen = castreren :)

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:08

Sorry hoor, ik kom een beetje ruig dit topic binnenvallen. Maar een reu/hengst/kater castreer je maar een poes/teefje laat je toch steriliseren ..?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:13

Om terug te komen op Iris82. Je hebt gelijk!

Uit de diergeneeskundige boeken:
"Het risico op pyometra*, dat bij ongeveer 23% van de niet gecastreerde teven voorkomt, wordt praktisch uitgesloten wanneer een teef gecastreerd is"

*bacteriële infectie van de baarmoeder. Behandeling: baarmoeder en eierstokken worden altijd verwijderd. Nabehandeling: vaak 3 dagen aan het infuus na de ingreep om een nierblokkage te voorkomen. Dit is en van de complicaties na een pyometra.
En dan nog niet te spreken over een gesprongen pyometra: Dit is een levensgevaarlijke situatie. Doordat de etter in de buik terecht komt gaan de bacterieën uit de etter snel in de bloedbaan en kan het dier in shock gaan.

Thirty schreef:
Volgens mijn info is dat bij lange na niet zo hoog. Plus als je een beetje op je teefje let, je er op tijd bij kan zijn en dan alsnog kan laten castreren. Er is (volgens jouw info) nog altijd 75% kans dat die castratieoperatie dus nutteloos was geweest ;)
Wat een ONZIN! 8)7 Weet jij hoe je pyometra kunt zien bij je teef? En wat als het een beginnende pyometra is? Zie je dan iets aan je teef? Of meet je soms de progesteron-spiegels aan de keukentafel thuis?
Pyometra big time of pyometra in beginstadium: baarmoeder én eierstokken moeten immers beide verwijderd worden, wat dus altijd een grotere ingreep is dan een castratie.

En 75% kans dat de castratie nutteloos was? Goeie grutjes waar haal je dat vandaan? }:0 Bij 23% van niet gecastreerde teven komt pyometra voor. Bij die andere 77% niet, maar dat maakt een castratie uiteraard niet nutteloos! Castratie is nuttig vanwege:
- De kans op de ontwikkeling van melkkliertumoren wordt enorm verkleind, als de ingreep kort na de eerste loopsheid wordt uitgevoerd.
- Geen loopsheid meer.
- Niet meer 2 keer per jaar met je teef 3 weken tijdens de loopsheid aan de lijn ter voorkoming van weglopen.
- Geen kans op ongewenste dekking.
- Geen kans op suikerziekte. Suikerziekte komt vrijwel alleen voor bij oudere niet gecastreerde teven.
- Geen kans op baarmoederontsteking.
- Geen kans op schijndracht. Schijndracht kan zich 2 maanden na de loopsheid ontwikkelen. Dit leidt tot ongewenst gedrag; piepen, onrust, graven, slepen met knuffels en melkklierzwelling = STRESS!
- Bijkomend voordeel: een onzekere teef kan zekerder worden.
Laatst bijgewerkt door Sabini op 21-09-12 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:13

Het verschil heeft niets te maken met het geslacht, maar met de handeling.
Castreren = alles weg. Teelballen bij mannelijk geslacht, baarmoeder en eierstokken bij vrouwelijk geslacht
Steriliseren = het afbinden/doorknippen van respectievelijk zaadleiders en eileiders.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:14

Jumpie schreef:
Sorry hoor, ik kom een beetje ruig dit topic binnenvallen. Maar een reu/hengst/kater castreer je maar een poes/teefje laat je toch steriliseren ..?
Euh.. Nee. Weer dat 'volksmond' foutje. Kun jij ook niks aan doen ;)
Zoek het verschil tussen steriliseren en castreren maar eens op in een woordenboek :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:09

Castreren is dat de hele (binnen)boel weg gehaald wordt (baarmoeder/teelballen) en bij steriliseren worden de eileiders/zaadleiders doorgeknipt/knoopje in gelegd.

De teef van mijn schoonmoeder was niet gecastreerd (Sheltie), met 9,5 jaar in laten slapen vanwege erg agressieve kanker die begon bij de melk klier lijst, kwam daarna ook naar buiten; rode bulten op de buik. Hondje zat helemaal vol en was een kwestie van tijd tot ze zelf zou sterven.
Moet zeggen dat mijn schoonmoeder wel wilde proberen de teef te laten opereren bij de eerste tekenen van kanker, maar de narcose ging verkeerd waardoor de hond geen hartslag meer had. Dus operatie na 1min (ze hadden niet eens kans te beginnen) afgebroken, en mijn schoonmoeder was alsnog wel €350 kwijt, dat is een zuur grapje...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:17

Gini schreef:
Het verschil heeft niets te maken met het geslacht, maar met de handeling.
Castreren = alles weg. Teelballen bij mannelijk geslacht, baarmoeder en eierstokken bij vrouwelijk geslacht
Steriliseren = het afbinden/doorknippen van respectievelijk zaadleiders en eileiders.

als je ook maar iets weg haalt is het castratie, dus ook als je alleen de eierstokken weg haalt en de baarmoeder laat zitten

Gini

Re: Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:27

Interessevraagje vooral gericht naar de (para)veterinairen: wordt dat vaak gedaan, alleen de eierstokken? Hoe groot is het aandeel alleen eierstokken versus baarmoeder en eierstokken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:33

Gini, geen antwoord op je vraag maar wel een interessant stukje:

Citaat:
Although ovariectomy is less invasive and less time-consuming than ovariohysterectomy, most surgical textbooks recommend ovariohysterectomy for routine neutering of bitches. This advice is probably based on concerns about the development of uterine disease after ovariectomy. However, there is no evidence that conditions such as cystic endometrial hyperplasia (CEH)-endometritis develop in the ovariectomized bitch, unless progestagens are administered. The purpose of this study was therefore to compare the long-term effects of ovariectomy and ovariohysterectomy, including the incidence of urinary incontinence. Questionnaires were sent to 264 owners of bitches, in which ovariectomy (126) or ovariohysterectomy (138) had been performed as a routine neutering procedure 8-11 years earlier. Complete data were available for 69 bitches of the ovariectomy group and for 66 bitches from the ovariohysterectomy group. There were no indications that endometritis had developed in bitches of the ovariectomy group. None of the bitches was sexually attractive to male dogs after neutering. The occurrence of a clear to white vaginal discharge was reported in two bitches of each group, but none of these four bitches appeared to be ill during the periods when the discharge was present. Furthermore, with the exception of urinary incontinence, no problems were reported that could be related to the surgical neutering. Six of the ovariectomized bitches and nine of the ovariohysterectomized bitches eventually developed urinary incontinence. Of these 15 bitches (11%), 12 weighed more than 20 kg. Bouvier des Flandres bitches were at a higher risk of developing urinary incontinence than were those of the other breeds. The possibility that the urinary incontinence was due at least in part to other conditions must be considered, since eight of the bitches were 9 years or older before urinary incontinence occurred and seven of the incontinent bitches also had polyuria or polydipsia. There were no significant differences in the incidence of urogenital problems listed above between the bitches of the ovariectomy and ovariohysterectomy group. It is hypothesized that a uterine disease such as CEH-endometritis cannot develop after complete ovariectomy, unless progestagens are administered. The results of this study indicate that ovariectomy does not increase the risk of CEH-endometritis or other complications in comparison with ovariohysterectomy. It is concluded that there is no indication for removing the uterus during routine neutering in healthy bitches. On the contrary, ovariectomy should be considered the procedure of choice.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:35

Zeer interessant idd, bedankt Iris!! En onrechtstreeks toch een antwoord op mijn vraag.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:35

Aaah, ik snap hem! Leuk om te weten :) thnx

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:43

@Gini: het wordt steeds vaker gedaan, alleen maar de eierstokken verwijderen. In principe is dit prima, want de eierstokken (hormonen) weghalen is de reden voor castratie.
Wij verwijderen nog steeds de baarmoeder, al is het alleen maar omdat de da dit zo gewend is te doen. In een enkel geval moet de teef op latere leeftijd met hormonen behandeld worden (hormonen die normaal door de eierstokken worden aangemaakt) en daardoor zou alsnog eerst de baarmoeder er uitgehaald moeten worden, omdat deze anders alsnog ontstoken kan raken.
Voor de hond maakt het niet uit of er alleen de eierstokken uitgaan of meteen alles. De operatieduur is even lang en het risico even groot. De snede is dan alleen wat groter, maar of het nu een snede van 1 cm is of van 5 cm, de hond moet zich na de operatie toch rustig houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:17

kimmie261 schreef:
omdat als je niet wil fokken het laten zitten van de baarmoeder de hond zieker kan maken als zonder de baarmoeder/eierstokken...

en nee linkje niet gelezen,het boeit me ook helemaal niets wat mensen schrijven,mijn ervaring is uitstekend te noemen met gecastreerde teven en zal dus uit eigen ervaring de pup die hier nu is gekomen weer voor de eerste loopsheid castreren,zie geen enkele reden om haar loops te moeten laten worden,met iedere keer een schijnzangerschap,of risicos' op mamatumoren in de toekomst omdat castreren zogenaamd slecht zou zijn...

gekke is dat ook alleen bij honden zo overdreven anti gedaan wordt,hengsten worden zonder pardon gecastreerd,bij katten en konijnen wordt het toegejuicht,maar een hond,ojee,wat een problemen zijn er dan allemaal.. :roll:

pff...eruit die handel..

Blijkbaar laat je je niet goed informeren: ik verdiep me er nu in en lees bij alle dierenartsen dat de baarmoeder er in principe NIET wordt uitgehaald, alleen als daar tijdens de operatie afwijken te zien zijn. Ik vind het heel kortzichtig dat je in iedere hond gaat snijden die je in huis krijgt zonder eens na te denken over waarom je dat wel of niet zou willen doen. Reuen castreren geeft zowiezo geen enkel medisch voordeel, maar een reu die jong gecastreerd wordt groeit niet volledig uit waardoor hij fysiek minder wordt maar ook qua image naar andere honden. Deze reuen worden vaak bereden door andere reuen.

Ik vind dat je dit hele verhaal niet kunt vergelijken met paarden maar los daarvan is dat nu ook helemaal niet aan de orde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:19

keshia schreef:
ja, wij hebben ervoor gekozen onze teef te laten castreren.
en dat op latere leeftijd, 5 jaar namelijk..
wij hebben haar opgehaald toen ze 4 jaar oud was, en na twee keer loops te zijn geweest hebben wij besloten haar te laten helpen..
zij had namelijk enorm last van schijnzwangerschappen, zo erg dat ze gewoon niet meer at! ook de troep, en het ongemak van een grote loopse hond in een berging bah!
tijdens de operatie is gebleken dat we maar net op tijd waren, ze had namelijk al een helemaal ontstoken baarmoeder. alles is er dus ook gelijk uitgehaald..
het risico op ontstekingen, en het risico van de narcose, ik maak me daar niet zo druk om.. onze hond liep de volgende dag alweer helemaal vrolijk rond en heeft geen ongemakken gehad na de operatie..
ik zou er zeker voor kiezen gewoon te laten helpen, de kans op kanker ed. is een stuk kleiner

In een berging??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:22

Leffroi schreef:
Alle 'nadelen' die jij noemt komen én niet zo vaak voor en vind ik niet belangrijker (zoals waterdichte vacht) dan alle voordelen.

Ik ben een groooooot voorstander voor castreren, van zowel de teef als de reu. Niet alleen om medische redenen, maar om 'ongelukjes' te voorkomen. Er zijn helaas genoeg volle asielen door deze ongelukjes, of mensen die het leuk leken, maar vervolgens de pups niet kwijt konden.

Tenzij de hond een stamboom heeft en je hebt de intentie om er mee te gaan fokken, zou ik alle honden ten alle tijde castreren, indien dit medisch gezien mogelijk is.

Een "ongelukje" vind ik dus echt de stomste reden die er is. Daar ben je toch zelf bij?
Ja wel lekker veel stamboomhondjes fokken die allerlei rasgebonden ziektes krijgen. 8)7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:24

Iris82 schreef:
Behoorlijk achterlijk vind ik persoonlijk niet echt een respectvolle opmerking.

25% kans op baarmoederontsteking iemand?
Ik vind dat toch niet echt te verwaarlozen.

20 % kans op incontinentie wel? (las ik op een dierenarts site)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:25

nikass,ik laat nu zo'n 30 jaar mijn teefjes die ik als pup krijg voor de eerste loopsheid castreren,waar zou ik me dan nog niet in verdiept moeten hebben,hier in dld gaat alles standaard eruit,en bij 1 teefje was op jonge leeftijd voor de eerste loopsheid de baarmoeder al aan het ontsteken en is er meteen uitgehaald dit was in Nederland,bij een andere teef zijn alleen de eierstokken weggehaald,en weet je,hoe en wat ze doen doen ze maar ik wil geen vruchtbare teven in huis ( daar hier nl volle reuen rondlopen)...

de reden waarom ik teven laat casteren heb ik duidelijk omschreven,en reuen worden hier in principe NIET gecastreerd tenzij ik castraten opvang of tenzij,zoals 1 reutje die ik nu heb,er een medische reden voor is,en bij hem is dat dat 1 bal niet ingedaald is en dat is kanker verwekkend,dus hij zal gecastreerd moeten worden,maar anders had hij gewoon volle reu gebleven.

hoe een DA castreerd moeten ze zelf weten,zij zijn DA ik niet,en als ze het maar goed doen,dan ben ik al heel tevreden :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:27

Gini schreef:
Interessevraagje vooral gericht naar de (para)veterinairen: wordt dat vaak gedaan, alleen de eierstokken? Hoe groot is het aandeel alleen eierstokken versus baarmoeder en eierstokken?
Bij jonge dieren (dat wil zeggen; nog niet of slecht één keer loops geweest) worden vaak alleen de eierstokken weggehaald. Mits er afwijkingen te zien zijn aan de baarmoeder, maar dit komt bij jonge dieren nauwelijks voor. Bij oudere dieren en bij dieren die wel eens een nest pups hebben gehad worden vaak eierstokken en baarmoeder weggehaald. Dit om de kans op baarmoederontsteking alsnog ook nihil te maken.
Let op: dit zijn mijn ervaringen als paraveterinair. Toen ik full time werkte maakte ik zo'n 5 a 6 castraties per dag mee (bij teven).

Nikass schreef:
20 % kans op incontinentie wel? (las ik op een dierenarts site)
Welke site? Heb je een bron?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:31

Sabini schreef:
Nikass schreef:
Sabini: de stress rond de loopsheid merk ik bij mijn oudste hond dus wel heel erg, maar heb ik bij de eerste twee nooit iets van gemerkt. Voor mijzelf brengt het wel stress/ongemak met zich mee: niet lekker naar het bos kunnen (en wat doe je dan met zo'n stuiterballetje...), niet met de oppas meekunnen, liever niet op bezoek of in de bus vanwege het bloedverlies, loslopende reuen die de hele voortuin onder piesen en door de deur blijven zitten en janken... Maar dat is op zich bijzaak, het belang van mijn hond staat voorop!
Elke intacte teef ondergaat stress tijdens haar loopsheid. Elke keer opnieuw. Feit.
De drang om een reu te zoeken, de drang om een nest te maken, de bijkomende stress van schijnzwangerschap en de stress van de verschillen in de hormoonhuisvesting, elke cyclus opnieuw. En bij de ene hond herken je stress beter dan bij de andere.
Als het belang van jouw hond voorop staat, lijkt mij de keuze niet moeilijk.

Daarbij is de kans de je teef mamatumoren en baarmoederhalskanker krijgt (wanneer ze niet gecastreerd wordt) vele malen groter dan het mogelijke risico wat bij de ingreep komt kijken.
Castraties worden ontzettend vaak uitgevoerd; het is een routine operatie. En een operatie waarbij men nog steeds (erg snel) verbeterd: het is bijvoorbeeld een 'uitdaging' om het sneetje in de buik zo klein mogelijk te houden vanwege het litteken en de hoeveelheid hechtingen (dat willen baasjes graag..) - En het lukt de dierenartsen ook nog! Centimeterwerk! Ik sta elke keer weer met open mond te kijken (heb bij al erg veel castraties geassisteerd). Daarnaast is het 'zoekwerk' naar de eileiders ook aanzienlijk verminderd. Dierenartsen weten steeds meer over de ligging van de eileiders/onderdelen wat ze gaan verwijderen, dus risico's zoals bijvoorbeeld incontinentie krijgen een steeds kleinere kans om zich voor te doen.

Persoonlijk vind ik de narcose het grootste risico. Al gaat dit momenteel al zo gecontroleerd dat hier nauwelijks nog iets mis gaat.
TIP!: mocht je dit risico alsnog niet willen bij jouw teef; kies dan voor gasanesthesie. Dat is de meest gecontroleerde narcose.

Nou sorry, de enige "stress"die mijn herder wellicht heeft ondervonden was mijn irritatie over de loslopende reuen. Zij joeg ze gewoon weg, zoals iedere hond die in de buurt van haar bal kwam. FEIT?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:32

Terugkomend op het incontinentie-verhaal (want ik begrijp dat je je daar druk om maakt Nikass ;) ):

Een nadeel van de castratie is dat de kans op incontinentie na de ingreep verhoogd. Honden produceren na de ingreep geen oestrogenen (en progesteron) meer. Door afwezigheid van oestrogenen wordt de sluitspier bij alle teven iets slapper. Bij een klein percentage honden leidt dit tot incontinentie. Risicorassen zijn met name grote rassen zoals de Boxer, Dobermann, Old English Sheepdog, Weimaraner, Riesenschnauzer, Bouvier en Ierse setter. Ook de Dwergpoedel heeft een verhoogd risico. Door aanwezigheid van de staart, bij de voorheen gecoupeerde rassen, is het risico wel kleiner geworden (gecoupeerde honden hebben dus een nog iets verhoogd risico). Bij de risicorassen kan zo'n 10% van de honden incontinent worden na de castratie. Indien de hond incontinent wordt is dit meestal goed behandelbaar met medicijnen die dan wel levenslang moeten worden gegeven.

Jouw hond is een herder toch? Deze valt niet onder de risicorassen. Echter snap ik je zorgen wel, maar neem van mij aan dat dit erg tot zeer weinig voorkomt (dat weet ik uit ervaring).

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:39

luv schreef:
Hier nog een paraveterinair Ik vraag me ook altijd af waarom het steriliseren wordt genoemd, want leg het sommige mensen maar eens uit zoals sabini zegt.. :+

Wij castreren gewoon nog op de 'oude' manier. Ik zou niet weten wat een voordeel van een laparoscopische castratie is ten op zichte van de 'oude' manier?? Het enige 'voordeel' dat ik kan bedenken is dat de snee iets kleiner is, maar dat maakt voor de hond niets uit die moet zich na de operatie toch rustig houden, of de snee nu 1 cm of 10 sm is.. En het kost de eigenaar van het dier alleen 2-3 x zoveel vergeleken met een 'gewone' castratie.

Heb beide manieren gezien ook de laparoscopische. de snede is kleiner en waar ik het tot nu toe gezien heb ging het ook sneller dus minder lang onder narcose.

Bij ons in de praktijk wordt de baarmoeder alleen weg gehaald indien die afwijkend is

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:40

Nikass schreef:
Nou sorry, de enige "stress"die mijn herder wellicht heeft ondervonden was mijn irritatie over de loslopende reuen. Zij joeg ze gewoon weg, zoals iedere hond die in de buurt van haar bal kwam. FEIT?
Wat bedoel je hiermee?
Maakt jouw herder dan geen verandering in de hormoonhuisvesting mee tijdens haar loopsheid? Zal de vulva niet gaan opzwellen en krijgt ze geen uitvloeiing? Veranderd haar eetlust niet iets en zal ze niet wat kleinere plasjes gaan doen? En de stress die erbij komt kijken dat ze reuen wegjaagt dan? Is dat niet 'erg' genoeg?
Het gaat niet om jouw stress? Of om jouw irritatie? Het gaat om hoe je hond zich voelt.

Wat ik duidelijk wil maken is dat het een feit is dat teven stress ondervinden aan loopsheid in het algemeen/veranderende perioden van loopszijn/te lange tussenpozen/geen loopsheid/een lange loopsheid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:44

kimmie261 schreef:
nikass,ik laat nu zo'n 30 jaar mijn teefjes die ik als pup krijg voor de eerste loopsheid castreren,waar zou ik me dan nog niet in verdiept moeten hebben,hier in dld gaat alles standaard eruit,en bij 1 teefje was op jonge leeftijd voor de eerste loopsheid de baarmoeder al aan het ontsteken en is er meteen uitgehaald dit was in Nederland,bij een andere teef zijn alleen de eierstokken weggehaald,en weet je,hoe en wat ze doen doen ze maar ik wil geen vruchtbare teven in huis ( daar hier nl volle reuen rondlopen)...

de reden waarom ik teven laat casteren heb ik duidelijk omschreven,en reuen worden hier in principe NIET gecastreerd tenzij ik castraten opvang of tenzij,zoals 1 reutje die ik nu heb,er een medische reden voor is,en bij hem is dat dat 1 bal niet ingedaald is en dat is kanker verwekkend,dus hij zal gecastreerd moeten worden,maar anders had hij gewoon volle reu gebleven.

hoe een DA castreerd moeten ze zelf weten,zij zijn DA ik niet,en als ze het maar goed doen,dan ben ik al heel tevreden :)

Vroeger trainde ik op een hondensportvereniging waar ik les kreeg van instructeurs die dat waren geworden omdat ze al 30 jaar honden hadden. Dit zei bepaald niets over hun didactische capaciteiten, en ook niet over hun 'verstand" van hondengedrag overigens. Dat jij al standaard 30 jaar je teven castreert zegt mij dus niets over of je enig idee heb wat de voor- of nadelen voor de hond zijn > die voor jezelf zal je wellicht weten.

Hier even citaten van drie verschillende dierenklinieken:
Bij voorkeur castreren we teven, van grote en kleine rassen, tussen de eerste en tweede loopsheid. Hierbij volgen we het advies van specialisten van de Universiteitskliniek van Gezelschapsdieren. Aangezien de meeste teven twee keer per jaar loops worden is het advies om haar 3 tot 5 maanden na de eerste loopsheid te laten opereren.
(Dierenkliniek Gouda)

Echter adviseren wij voor de grotere rassen (giant rassen + rottweiler + herders + doberman) te steriliseren na de 1e loopsheid, omdat bij deze honden de kans op osteosarcoma (bottumor) groter wordt indien je steriliseert voordat de groeischijven gesloten zijn.
(dierenkliniek Assendelft)

Door de dierenartsen van Dierenartsenpraktijk Maarssen wordt aanbevolen de castratie 3 to 4 maanden na de eerste loopsheid uit te voeren. Door de eerste loopsheid af te wachten is het heel duidelijk in welk stadium van de cyclus de teef zich bevindt. Opereren als de teef tegen de loopsheid aanzit geeft meer kans op bloedingen. Casteren na de eerste loopsheid geeft minder kans op een vaginitis en urine-continentie.