Nikass schreef:Sabini: de stress rond de loopsheid merk ik bij mijn oudste hond dus wel heel erg, maar heb ik bij de eerste twee nooit iets van gemerkt. Voor mijzelf brengt het wel stress/ongemak met zich mee: niet lekker naar het bos kunnen (en wat doe je dan met zo'n stuiterballetje...), niet met de oppas meekunnen, liever niet op bezoek of in de bus vanwege het bloedverlies, loslopende reuen die de hele voortuin onder piesen en door de deur blijven zitten en janken... Maar dat is op zich bijzaak, het belang van mijn hond staat voorop!
Elke intacte teef ondergaat stress tijdens haar loopsheid. Elke keer opnieuw.
Feit.
De drang om een reu te zoeken, de drang om een nest te maken, de bijkomende stress van schijnzwangerschap en de stress van de verschillen in de hormoonhuisvesting, elke cyclus opnieuw. En bij de ene hond herken je stress beter dan bij de andere.
Als het belang van jouw hond voorop staat, lijkt mij de keuze niet moeilijk.
Daarbij is de kans de je teef mamatumoren en baarmoederhalskanker krijgt (wanneer ze niet gecastreerd wordt) vele malen groter dan het mogelijke risico wat bij de ingreep komt kijken.
Castraties worden ontzettend vaak uitgevoerd; het is een routine operatie. En een operatie waarbij men nog steeds (erg snel) verbeterd: het is bijvoorbeeld een 'uitdaging' om het sneetje in de buik zo klein mogelijk te houden vanwege het litteken en de hoeveelheid hechtingen (dat willen baasjes graag..) - En het lukt de dierenartsen ook nog! Centimeterwerk! Ik sta elke keer weer met open mond te kijken (heb bij al erg veel castraties geassisteerd). Daarnaast is het 'zoekwerk' naar de eileiders ook aanzienlijk verminderd. Dierenartsen weten steeds meer over de ligging van de eileiders/onderdelen wat ze gaan verwijderen, dus risico's zoals bijvoorbeeld incontinentie krijgen een steeds kleinere kans om zich voor te doen.
Persoonlijk vind ik de narcose het grootste risico. Al gaat dit momenteel al zo gecontroleerd dat hier nauwelijks nog iets mis gaat.
TIP!: mocht je dit risico alsnog niet willen bij jouw teef; kies dan voor gasanesthesie. Dat is de meest gecontroleerde narcose.