Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:11

waarom ik brok "slecht" vind,alle ingredienten van een brok zijn gebakken waardoor alle voedingswaarde eruit gaan,er zit vooral bietenpulp en granen in ( iets voor een herbivoor niet voor een canivoor) daarnaast is het vleesaandeel witte poeder wat vleesmeel heet,wat dan met beetje geluk een aandeel in de brok heeft van 20% ,maw 80% van het voer is niet geschikt voor een carnivoor..

dat maakt dat ík vlees beter voer vind voor een vleeseter,en alle honden pup,bejaard wat dan ook hier binnen komt,gaan cold turkey over op vers...geen enkel probleem...

enige wat er weleens gebeurd is dat ze 2 of 3 dagen aan de dunne gaan,nou gaat ook wel weer over...

rOcky_lofz

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:12

Dat is waar, maar naast brokken kan je toch ook vlees voeren of is dat juist slecht ?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:15

ja hoor dat kan... :)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:17

Vind het wel lastig, nu ik dit topic zo lees en dat van internet, gelukkig moet ik binnenkort naar de DA en zal ik kijken wat daar voor info valt te halen :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:24

ligt eraan of je een DA hebt die bekend is met vers voeren...

mijn DA bv heeft er geen verstand van en snapt er niets van dat ik vers voer... ( hier in dld is het vers voeren niet zo 'in' als in nederland),maar zegt er verder niets van ofzo,maar zou je daar ook geen raad in kunnen geven,of zeggen dat brok beter is als vers...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:43

rOcky_lofz schreef:
Hallo Bokkers,

een vraagje,

ik lees steeds meer dat mensen hun hond(en) vlees voeren ipv brokken..

Waarom geven jullie geen brokken ? Daar zit toch alles in wat ze nodig hebben ?
Ik sluit me aan bij de anderen die hierop hebben geantwoord dat er dus veel te veel granen (oftewel andere goedkope vulmiddelen) in zitten.

Is brokken niet goedkoper als vlees ?
Wel als je een hele goedkope brok voert, val de Aldi bijvoorbeeld.

en wat voor vlees geven jullie ?
Carnibest Natuur of Carnibest Lam. In het verleden ook Duck Zero gluten compleet; de grijze verpakking

wat is het verschil voor de hond ?
Onze hond is dus allergisch voor vanalles, en dus ook voor granen/gluten. Ze was op 4 jarige leeftijd zowat kaal van het krabben en was overal nat en rood. Binnen een paar maanden nadat we gestart zijn met het voeren van Carnibest had ze haar haren terug. Ik heb ook nog 1 doos Energique geprobeerd, maar daar ging ze van stinken. En een aantal maanden geleden zat ik nog op Duck Zero gluten, omdat ik dacht dat ik dan goedkoper uit was per kg (+ het zat handiger verpakt in plakken van 1 ons, i.p.v. rollen van 1 kg). Ik was dus niet goedkoper uit. Met dezelfde hoeveelheid voer viel de hond af. Ze poepte ook veel meer; ik had het idee dat er veel wortel in de Duck zat en die oranje stukjes zaten ook weer in haar ontlasting. Doordat ik meer moest voeren, was ik uiteindelijk duurder uit dan met Carnibest (wat trouwens ook echt als gehakt uitziet en niet als een rare grijze plakkerige massa).

kan je een hond dat brokken eet, zomaar omschakelen naar vlees ?
Dat heb ik wel gedaan, maar wel de 1e week gekookt water over het vlees gegoten (dat werd aanbevolen als je omstapte)

Onze vorige hond heb ik altijd de goedkoopste brokken kunnen voeren. En alles door elkaar ook nog. Ze zag er goed uit, glanzende vacht. Liet geen vervelende scheetjes :P . Ik heb me toen ook nooit in het voer verdiept, omdat ze het er gewoon goed op deed.
Pas toen we een hond met problemen kregen, die dus wel hele vieze scheetjes liet van het goedkopere voer, maar bijv. minder van de Royal Canin, toen pas ben ik me in het voer gaan verdiepen. En al helemaal toen ze zich vanaf haar 2e begon te krabben.

Wat goed is voor de ene hond, hoeft echter geen wondermiddel te zijn voor de andere.
Ik weet wel dat ik met een volgende hond gewoon door ga met het voeren van vlees.
En als het kan een goedkopere soort dan Carnibest

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:49

Ik eet ook wel eens frietjes. Ik vind het lekker, ik kan er prima de dag op doorkomen, maar het mist wel een hoop voedingsstoffen, dus ik kan niet uitsluitend op frietjes leven. Nu zou ik natuurlijk best wat toegevoegde stofjes bij mijn frietjes kunnen doen waar die voedingsstoffen dan weer een beetje in verwerkt zitten, zodat ik toch nog iets ervan binnen krijg.

Dan kan ik waarschijnlijk heel lang leven, en ik eet het met smaak op. Is het echt gezond? Nee, dat niet.
Gezonder zou zijn om gewoon voedingsstoffen uit de bron te halen - uit groente, fruit, vlees.

Zo is het ook met brok. Een slechte brok (en dat kunnen ook best dure zijn!) zit nauwelijks vlees in, en veel toevoegingen. De hond eet het wel, en kan er ook wel op leven..maar krijgt ook veel onnodige extra's binnen, die niet altijd goed voor het lijf zijn. Dan zijn er goede brokken met 80% (of meer) aan vlees, dat is natuurlijk al een stuk beter. Een soort groentefrietjes, of zo. En dan heb je weer KVV en BARF, waarbij je de hond echt (bijna) alleen maar vlees, bot en wat groente/fruit geeft.

Op alledrie kan een hond leven (hoewel goedkope brok funest is bij een granenallergie, natuurlijk). Net zoals mensen kunnen leven op McDonalds, op pakjes-en-zakjes-maaltijden, of op alles vers bereidt.

Ik zou er vooral niet te rigide in zijn. Wissel het af, kijk waar jij en je hond je prettig bij voelen. Dan ervaar je zélf wat voor jullie werkt, in plaats van op ervaringen van anderen. Koop eens een goede brok met veel vlees, koop 2 soorten KVV, en bekijk eens wat jij ervan denkt en hoe je hond erop reageert. Dan weet je veel meer dan met 100 ervaringsverhalen van anderen. :)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 18:48

@ kimmie, ik weet het eigenlijk niet, vragen kan altijd ;)

Isabonny, dank je wel :)

@DaniBanani,

mooi voorbeeld wat je noemt, maar stel dat je naast de frietjes ook Gezonde groente eet, en goed vlees.. Wordt het al snel minder ongezond, Toch??

Mijn hond krijgt echt niet alleen brokken.. zo nu en dan ook een stuk bot met veel vlees eraan ( net eentje gekregen)
ja, dat vind ze erg lekker, en is ze lekker mee bezig..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:43

Ik heb mijn hond ruim 2 maanden geleden overgezet op kvv van lotgering. Ze heeft geen dag dunne ontlasting gehad en ook al vond ik dat ze er goed uitzag op brokken, ze ziet er nu zoveel beter uit. Ze poept hooguit 2x op een dag terwijl het eerder 4x was, ze glanst veel meer en oogt gewoon veel gezonder.

Mijn hond is een alleseter en vond haar brokken ook heerlijk, maar kvv heeft toch echt wel haar voorkeur! Daarnaast krijgt ze afentoe kippennekjes en penslappen en ik heb net voor het eerst kippennekken aangeschaft.

Ze eet 500g kvv per dag en ik ben per maand zo'n 45 euro voor haar kwijt. De verzendkosten zijn 13eu omdat ik vrij ver van het bedrijf af woon.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:24

ik voerde "vroegahhh" ook mijn honden brok. ik loop shows met mijn hond en toen ik aan een vriendin vroeg hoe het kwam dat haar hond er zo geweldig uitzag (barf hond) vertelde ze mij over barf. ik ben me lang gaan inlezen en eerst de overstap gemaakt naar kvv. (mijn teef was toen nog pup) toen al zag ik veel verschil vooral bij mijn reu, hij is nu 5 jaar en zijn tanden werden heel duidelijk weer witter! en ze produceren veeeel minder poep en het zijn nu geen papperige hopen maar mooie keutels :Y)
ik wist het bestaan niet van barf, dacht dat er alleen brokken waren voor honden :o toen ik me ben gaan verdiepen wat er eigenlijk allemaal in brok zat schrok ik me dood :oo

verder sta ik volledig achter het stuk wat deze "mevrouw" geschreven heeft
http://www.siamsa.nl/nl/voeding/190-waa ... -brok.html

ik denk dat daar ook heel veel nuttige informatie voor je staat :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:56

rOcky_lofz schreef:
mooi voorbeeld wat je noemt, maar stel dat je naast de frietjes ook Gezonde groente eet, en goed vlees.. Wordt het al snel minder ongezond,

Die gezonde dingen compenseren de ongezonde dingen niet, die krijg je er nog eens naast. Daarbij denk ik dat als je elke dag friet eet, je er zo veel gezonde dingen naast kunt eten, maar op de lange termijn zul je het effect van dagelijks friet eten echt wel gaan merken.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 09:50

essiesilly, ik zal die site eens doorlezen.. :)

Sonja89, Mm... dat is wel weer waar.. zal me eens er meer in gaan verdiepen ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:54

Ik heb onze honden overgezet op kvv toen ze hier kwamen, ze waren gewend om brokken te krijgen.
Ze hebben geen last gehad van diarree ofzo. Ze zien er nu stukken beter uit, hun vacht glanst, krijg regelmatig complimenten dat de honden er zo goed uit zien.

Onze vorige hond heb ik altijd op brok gehad met af en toe wat smuldier of kippennekken.
Toen hij ziek werd ben ik bij een holistisch da terecht gekomen omdat de reguliere da het ook niet meer wist. Op aanraden van de holistisch da op vers voer overgezet en ze heeft me ook wijzer gemaakt over het voeren van honden. Daarom nu alleen nog vers voer voor de honden.

Ik voer kvv voor mijn gemak, ze krijgen dan voldoende van alles, ben anders bang dat ze wat tekort komen.
Meer informatie kun je oa vinden op: http://www.voerwijzer.com/versvlees/beg ... rmatie-kvv

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 11:58

Dank je voor je link :) zal het eens bekijken

fijn dat je honden het er goed op doen, heb hier eens in mn omgeving ook gevraagd, en sommige vinden het beter brokken te voeren en anderen vinden het beter te combineren..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:34

brokken hebben echt geen enkele meerwaarde als je over zou gaan op vlees ,enige wat je doet is een berg zetmelen in je hond stoppen,alleen brokken zijn zo normaal geworden dat we dat aan honden voeren dat veel mensen denken dat vlees voeren iets is waardoor honden tekort gaan krijgen,en dat honden dus brokken nodig hebben ...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:49

Hond ligt buiten met een zalmkop maar ze weet niet wat er mee moet doen. Ze likt haar baard en de vis wordt bewaakt maar verder?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:52

Mijn zus had dat ook. Toen de honden naar binnen, begon de kat er aan en zielig dat de honden waren! *piep piep * Daarna hebben ze hem snel opgegeten :Y)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 19:56

Mijn hond eet haar eten gewoon rustig op, gelukkig :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:01

Vlees is over het algemeen alleen maar water.. in brokken zit alles wat ze nodig hebben en is beter voor hun tanden i.v.m tandplak enz.
In het wild eten ze b.v een hert, en het hert heeft granen gegeten en dat eet het roofdier dan weer op, dus ook graan hebben ze nodig !
Mijn voorkeur gaat uit naar brokken. Mijn hond krijgt ook alleen maar brokken.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:04

Neroo schreef:
Omdat honden van nature vleeseters zijn, en geen graaneters.

Je mag blij zijn als er in je brok een paar % vlees zit, de rest is allemaal zooi waar ze niks aan hebben.

ligt er helemaal aan voor brok je neemt..
brokken houdt het gebit van de hond ook goed, en zorgt er voor dat ze goed kunnen bijten.

ik heb natuurlijke voeding, en daar zitten alleen maar voedingsstoffen in die de hond goed opneemt en er zit dus geen rotzooi in!
in brok zit namelijk geen graan, van graan kunnen ze namelijk ook een slechte stofwisseling krijgen en daardoor slecht tot niet kunnen poepen.

vlees id inderdaad duurder, ik zou mijn hond niet volledig op vlees zetten, puur om het feit dat een hond ook wat te kauwen moet hebben.
je hebt ook botten etc voor het gebit , maar dat is altijd een snack en geen goede voeding.

maar iedereen doet wat hij of zij met de hond doet

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:04

Tessa_93 MAg ik vragen wat voor brokken ? Gewone ? sport ?of juist van de winkel ? geef je ze daarnaast ook fruit/groente ?

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 20:07

bello2005 schreef:
Neroo schreef:

Je mag blij zijn als er in je brok een paar % vlees zit, de rest is allemaal zooi waar ze niks aan hebben.

brokken houdt het gebit van de hond ook goed, en zorgt er voor dat ze goed kunnen bijten.

ik heb natuurlijke voeding, en daar zitten alleen maar voedingsstoffen in die de hond goed opneemt en er zit dus geen rotzooi in!
in brok zit namelijk geen graan, van graan kunnen ze namelijk ook een slechte stofwisseling krijgen en daardoor slecht tot niet kunnen poepen.

vlees id inderdaad duurder, ik zou mijn hond niet volledig op vlees zetten, puur om het feit dat een hond ook wat te kauwen moet hebben.
je hebt ook botten etc voor het gebit , maar dat is altijd een snack en geen goede voeding.

Wat bedoel je met natuurlijke voeding ? juist wel of geen vlees ? :o

En dentasticks ? schijnt juist voor de tanden te zijn ? hoe denk je daar over ?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:16

Tessa_93 schreef:
Vlees is over het algemeen alleen maar water.. in brokken zit alles wat ze nodig hebben en is beter voor hun tanden i.v.m tandplak enz.
In het wild eten ze b.v een hert, en het hert heeft granen gegeten en dat eet het roofdier dan weer op, dus ook graan hebben ze nodig !
Mijn voorkeur gaat uit naar brokken. Mijn hond krijgt ook alleen maar brokken.

Heb je zelf al eens liga koek gegeten? En een stuk vlees?
Wat plakte het beste aan je tanden?

Herten eten geen granen maar gras, al eens een bos vol graan zien staan?
Honden eten inderdaad ook de pens van hun prooidieren met daarin voorverteerd groenvoer, als het niet is voorverteerd dan kan een hond er niks mee. Alleen is die pens maar een klein deel van zo'n prooi, de rest bestaat toch echt uit orgaan- en spiervlees en botten.

Daarom voer ik ook altijd pens bij en krijgen ze de restjes van onze gekookte groenten (is hetzelfde als voorverteerd, de celwanden zijn kapot).

Als jij vlees bakt dan houdt je niks over zeker? Dat zou nl. het geval zijn als het alleen water was.
Vergelijk maar eens vlees uit de supermarkt (volgespoten met vocht) en bij een echte slager vandaan..
Er zit wel vocht bij, oa bloed, daar zitten ook nog voedingsstoffen in..
Laatst bijgewerkt door Esther op 15-09-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:18

bello2005 schreef:

Ik zou je toch dringend willen adviseren eerst wat meer te lezen over barfen, voor je zulke reacties schrijft :=

Brokken veroorzaken tandsteen. Is het jou de laatste tijd ook opgevallen dat steeds meer dierenartsen een nieuwe dienst aanbieden, namelijk gebitsreiniging? Rinkeldekinkel! :wow:

Een hond op puur vlees zetten, is een heel slecht idee. Een goede versmaaltijd (kvv/barf) bestaat uit vleesbot, orgaan, spiervlees en groente. Bij vers voeren dienen botten dus niet als snack, maar zijn een noodzakelijk onderdeel van het menu.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:22

rOcky_lofz schreef:
bello2005 schreef:

Wat bedoel je met natuurlijke voeding ? juist wel of geen vlees ? :o

En dentasticks ? schijnt juist voor de tanden te zijn ? hoe denk je daar over ?

als ik het over natuurlijk voeding heb, heb ik het over http://www.naturis.be
dit is natuurlijk voeding, en in deze voeding zit de juiste voeding voor de hond.
alles word goed opgenomen door het lichaam van de hond, en er zal geen rotzooi in zitten wat de hond niet kan gebruiken.
in veel voeding zitten voedingstoffen waar een hond niets aan heeft en dus gelijk weer uitpoept
met natuurlijke voeding heb je dat probleem dus niet.