Kleine hondjes hoeven niet opgevoed te worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Re: Kleine hondjes hoeven niet opgevoed te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:24

Ik heb een keurig opgevoede chihuahua (een niet blaffende) die prima met alle honden samen kan spelen:-). We doen ook weleens behendigheid oid (dus over zo'n wip/tunnel door etc en hij luisterd ook prima)

Hij is zo braaf dat mensen vragen..is dit nu ook een chihuahua? (dat ze gewoon verbaasd zijn dat het eens niet een x een keffend mormel is). Bovendien is het een echte hond, niet in tasjes oid gewoon lopen zal ie door weer en wind regen of sneeuw (vind ie geweldig) (en zwemmen dat kunnen chihuahua's ook als de beste). Hij gaat wel overal met mij mee dus winkelen etc maar hij kent de kleppen van de zweep dus gedraagt zich overal keurig dat het winkel personeel ook vol verbazing kijkt van hoe braaf en rustig hij op een stoel blijft zitten totdat baasje klaar is met passen.

(maar goed mijn ouders zijn jaren fokkers geweest van new-foundlanders..dus tis voor ons normaal dat wij een keurige sociale hond hebben of die nu 50 kilo weegt of 3 kilo dat maakt geen verschil)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:33

Blijkbaar woon ik in de verkeerde omgeving.. Op 1 of andere manier worden mijn honden altijd aangevallen door grote honden. Mijn jack is de laatste anderhalf jaar zo'n 4 keer aangevallen door loslopende grote honden, vind je het dan gek dat mijn chi angst ontwikkeld voor grote honden en daardoor gaat blaffen en zo dus stoer over probeert te komen? Ik niet, maar wel aan mij de taak dit weer af te gaan leren.
Ik behandel mijn chi als normale hond, lopen en voor jezelf opkomen, ook bij grote honden. Niet achter de baas gaan zitten, ze mag van zich afbijten maar er zijn grenzen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:43

Hier lopen veel onongevoede boerderij honden rond en ik kan je zeggen dat dat echt niet leuk is als je wat kleinere honden hebt..Zowiezo zijn er veel onopgevoede honden,ik vind alleen grote onopgevoede honden van rassen die niet bekend staan als lieverdjes toch wel wat gevaarlijker dan kleine hondjes die minder zijn opgevoed..Die van mij zijn trouwens wel opgevoed maar natuurlijk zijn ze ook niet perfect..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:35

Er loopt hier een man rond met 4 keffertjes en een ZWEEP, waar hij honden die op zijn keffertjes afkomen mee aftuigt! Ongelooflijk.. Dan helemaal om te bedenken dat zijn keffertjes vol agressief zijn. Al schrapend over de stoep, zichzelf half verstikkend en blaffend komen ze je tegemoed. Je zou die man toch. ga eens een cursus volgen in plaats van andermans honden af te tuigen.. mafkees

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:58

Ik heb een hekel aan de kleine keffertjes, maar eigenlijk nog meer aan hun eigenaren, die over het algemeen gewoon niet lijken door te hebben dat ze te maken hebben met een hond. Om de kroon te spannen zat ik vorige week in de wachtkamer van de dierenarts met onze kat, waarop een ouder echtpaar binnenkomt, al bij binnenkomst begint hun tonnetje ronde jack russel te keffen naar een labrador. De man gaat met de hond in de wachtkamer zitten, terwijl de vrouw om het hoekje bij de balie staat, na een minuut of twee komt de vrouw het hoekje inlopen naar het nog altijd keffende beest 'ja stil maar, mama is terug, ik weet dat je mama hebt gemist, maar nu mag je weer stil zijn'. Het beest bleef zich maar opwinden en doorkeffen, waarop de man op een gegeven moment een falende poging doet door het beest toe te spreken 'Sammie, stil maar', ik ben nog nooit zo blij geweest om aan de beurt te zijn bij de dierenarts :=

Hier zwijg ik nog over mijn achterbuurvrouwen, die vinden dat alle honden iets verkeerds doen, want hun maltheserhondjes vliegen die beesten echt niet zomaar aan. Zal niet de eerste keer, en ook zeker niet de laatste keer zijn dat ik de woorden hoor 'Bandit, kom alsjeblieft bij baasje'.

Wij hebben altijd een herder gehad, eerlijk is eerlijk, heel goed opgevoed was hij niet, maar als die iemand gebeten zou hebben zou allang de politie erbij zijn gehaald, maar als een schoothondje zoiets doet is het schijnbaar helemaal niet zo ernstig.

Er zullen zeker mensen zijn die een goed opgevoede malteser, chiuaua of jack russel hebben, maar het gros van de mensen denkt helaas dat ze een baby hebben in plaats van een hond...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:10

Ja en dat vind ik dus echt een probleem. Ik ken mijn hond (labrador) en ik weet dat het best lastig voor hem is om die keffertjes te negeren, hij vindt dat wel mooi.

Ooit eens een vrouw met zo'n witte buikhanger lichtelijk bedreigd. Ze bleef haar hond maar op mijn hond af laten komen terwijl ik aangaf dat niet handig te vinden (mijne aan de lijn). Op een keer is het genoeg dus zei ik: 'Volgende keer laat ik hem ook los.'
Nooit meer last gehad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:15

Pff ratten , en maar keffen . Heb toch liever wat groters :+

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:35

Ligt maar net aan de baas,hond groot of klein en aan het karakter van het hondenras,en de ervaring wat een hond opgedaan heeft in zijn hondenleven en dat weer associeert met andere honden die hij/zij tegenkomt.
Dus om nou te zeggen dat kleine honden standaard niet opgevoed zijn is onzin,er zijn ook zat grote of middelgrote honden die geen opvoeding gehad hebben of Oost Indisch doof zijn wanneer de baas roept.

Ik heb een kleine Kees die met honden van vriendinnenn de grootste en dikste vrienden is en dat zijn rassen als Ridgebacks,Staffords,Golden retriever en kruising Deense Dog met iets van Sennenachtige,ook heeft hij een zwak voor Maltesers en Jackies,vind poezen geweldig en paarden,maar doen ze te wild en wordt hij gebeukt of zetten ze een dikke grote poot op zijn rug,dan laat hij even weten dat ze normaal moeten doen.

Vaak gaat hij dan stilstaan en kijkt ze alleen maar aan en de ander weet genoeg of hij snauwt een keer wanneer het de eerste keer niet doorgedrongen is.

Wat mij zo irriteert is wanneer je in het bos loopt met je paard en men heeft zijn drijfhond loslopen die dan stiekum vanuit achter je paard probeert te gaan drijven en Oostindisch doof is voor de baas,maar paard omdraaien en paar keer zwiepen met de zweep helpt dan vaak het beste!

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:51

Heb ik ook zo'n hekel aan.. en die baasjes staan er soort van trots bij dat hun kleine hond zo 'dapper is' naar mijn veel grotere hond. Ik erger me er groen en geel aan. En natuurlijk is mijn veel grotere hond een vreselijk watje (gelukkig maar misschien) want als hij het ineens zat wordt helpt hij in een keer zo'n speelgoedje naar de andere wereld. Ik wou dat die baasjes van dat kleine grut dat ook eens in zouden zien. Daarbij is het gewoon vreselijk vervelend dat er niks aan zulk gedrag wordt gedaan maar min of meer zelfs wordt toegejuicht.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:03

Mijn ouders hebben ook een klein hondje, een boomer. Vreselijk lief beest, naar puppycursus geweest en gewoon goed opgevoed :j
Toen ze nog kleiner was is ze 1 keer gegrepen door een herder en later nog een keer door een rottweiler (die rottweiler brak gewoon door de slipketting heen) en sindsdien is ze wat agressiever tegen grote honden en laat ik haar altijd aan de lijn uit.
Met de Berner Senners van mijn oom heeft ze weer helemaal geen problemen en dan voelt ze zich ook veel zekerder buiten en blaft ze helemaal niet naar grotere honden en gaat ze gewoon los mee. Maar tijdens alleen uitlaten krijgen we die onzekerheid er maar niet uit :n Alleen als ze de hond vaker tegen komt (hond van de achterburen bijvoorbeeld) wordt ze wat losser en gaat dit uiteindelijk ook wel goed en kunnen ze leuk spelen. Ze is alleen snel geintimideerd door grotere honden en doet zich dan stoerder voor dan ze is :+
Ze heeft de shi van mijn oom en tante wel een keer hard in het oor gebeten trouwens. Maar dat was ook zo'n niet luisterend mormel en die bleef de hond van mijn ouders maar irriteren en uitdagen, terwijl de hond vanmijn ouders allang had aangegeven er zat van te zijn, dus viel ze uit en terecht in mijn ogen :o

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:12

Ik heb een duitse dog een schat van een hond maar goh ik kan de"meeste" eigenaren met kleine keffers wel wat aan doen..prachtig vinden ze dat als hun keffers uitvallen naar mijn grote dog en wat zijn de eigenaren trots dat ze zo stoere *keffer hebben.maar o wee als mijn lieve dog het zat word en een brul terug geeft dan is het een monster :?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:51

ja he de chihauha's mogen wel naar de dog bijten maar als de dog een keertje wil spelen dan is die agressief en wil die het keffertje als lunch opeten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:22

Trouwens om nog even terug te komen op mijn verhaal, heb het er nog even met mijn ouders over gehad :+

Hoe klein de hond van hun ook is, als ze over die onzekerheid heen is speelt ze liever met grote honden :j Dat gaat ook bijna altijd goed. Soms een beetje te ruig voor dat kleintje (gevolg gescheurd kruisbandje :o )
Met kleine hond begint het vaak leuk en eindigd het meestal in vechten omdat ze maar blijven drammen vaak. Daar heeft de hond van mijn ouders geen zin in en loopt dan weg, met als gevolg dat ze achterna gezeten wordt, geirriteerd raakt en uithaalt :o Dit hebben we bij grote honden nog nooit eerder gehad, het lijkt wel of die veel beter doorhebben wanneer genoeg, genoeg is ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:37

Kleine hondjes hebben gewoon de pech dat ze vaak van oude mensen zijn, of van opgedirkte babypoppen, die niet weten dat het dieren zijn. Om dan te zeggen dat kleine hondjes poedersuiker zijn is net zo fout als dat elke grote hond een lomp poedersuiker is, want 9 van de 10 grote honden hier in de buurd springen met volle kracht tegen je aan.

Mijn jackrussel x chihuahua is lastig, maar wél opgevoed. Hij heeft z'n diploma gehoorzaamheid gehaald en kent zo'n 40 commando's van aan de voet, volgen, zit, af, wachten, blijf tot truukjes als opzitten, dood, rol om, etc.

Hij is wel ontzettend waaks en houd z'n kaken niet op elkaar als je achterthuis komt bij ons zonder dat je daar wat te zoeken hebt, maarja waarom zou dat bij een kleine hond erg zijn en bij een grote hond niet? We hebben een pasop bord voor de deur, dus kom je binnen met foute bedoeling, dan ben je niet blij. Hij doet niks als ik erbij ben en zeg dat hij op z'n plek moet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:34

Waaks zijn vind ik wat anders dan onopgevoed. Maar ik neem aan dat die van jou (Daphne) niet de buurt bij elkaar blaft op het moment dat er iemand gewoon voor je huis langs loopt, of als jij of een bekende de tuin in komt?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:49

Heel soms sloeg hij aan als de bel gaat, maar dan gaf ik hem meteen op z'n flikker, dus hij laat dat nu wel :Y) Meteen als pup heb ik hem gewoon aangepakt, veel mensen vonden dat ook erg zielig, want '''het is maar zo'n kleintje'' >;)
Voor hem gelden dezelfde regels als voor de bordercollie die we hebben, als wij willen dat hij op z'n plek gaat, dan heeft hij maar te luisteren en blaffen laat ik ook niet toe. Nouja als hij aan het spelen is en hij blaft eens, dan zeg ik er niks van, maar als hij maar doorgaat of blaft naar mensen aan de deur of gewoon voor het huis, dan stuur ik hem meteen weg en is hij weer welkom als hij zich kan gedragen.

Het is een duitse dog in kleine verpakking. Hij gedraagd zich als een grote hond, dus word hij ook opgevoed als een grote hond :j

Hij is hier in de buurt één van de weinige kleine hondjes die luisterd én niet zo dik is dat je hem kunt rollen :')

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:58

Wat klinkt dit topic bekend, wij hebben hier thuis een leonberger rondlopen. :j
ontzettend vriendelijk dier is het. Over het algemeen naar honden ook.
ik heb haar altijd aan de riem lopen, ze is namelijk over het algemeen vriendelijk naar honden. Echter kan ze bij de verkeerde heel erg uitvallen.

En dan heb ik zo veel honden eigenaren gezien die een keffend kleintje los hebben, een haps crackertje komt naar mijn hond toe lopen. Eigenaar roept van ver dat die van hun niets doet... Ja leuk, maar de mijne vertrouw ik niet genoeg, en dan is de poot van de mijne groot, en de keffer is dan opeens écht een klein hondje.. >;)
mensen lijken niet te begrijpen dat een andere hond niet altijd betrouwbaar is..

maar de allergrootste ergernis is het tegenovergestelde daarvan, Leonberger lijkt voor sommige namelijk heel erg op een grote herder.
Dan is het blijkbaar noodzakelijk om de een haps cracker hondje op te tillen en heeeeel angstig voorbij te lopen. Uiteraard het hondje dat non stop loopt te blaffen.

Over op tillen gesproken, kleine hondjes kunnen vaak ook niet lopen, mandjes, fietsmandjes, optillen.. ze hebben die pootjes toch met een reden? :?

niet om alle kleine honden eigenaren over een kam te scheren, zitten er vast tussen die anders met hun hond om gaan :j

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:06

Gister met m'n eigen hond naar de dierenarts geweest.
Ze hebben hem echt zo zeer gedaan maar ik durf met
M'n hand op hart te zeggen dat mijn goldenretriever NOOOIT zal
Bijten. Ik doe de opleiding paraveterinair laatste jaar. Ben al menig keer bijna gepakt en het zijn altijd
Kleine jacks of chihuahua's die ik elke keer weer (bijna) in m'n vingers heb hangen. Meestal als je alleen maar wijst.

Ik beweer niet dat ze allemaal zo zijn.. Maar toch zijn het de kleintjes die stront verwend zijn, eenkennig en zich daar dan ook naar gedragen

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:07

Ja ik heb een border terrier en die kan je echt niet als klein hondje behandelen ... is een echte terrier ;-) en in haar eigen belevening net zo groot als onze herder! Hier mogen de honden waaks zijn als het hek dicht gaat, eigen bedrijf overdag liggen ze gewoon in de zaak ... verders lekker veel wandelen, aan t werk en allerlei leuke trainingen ! Zowel de herder als de borderterrier :-)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:16

Tja.. wij hebben een kleiner hondje ( 10 kg, Kooiker) die ook wel eens honden aan wil vallen. Dus zodra wij een hond zien is het naast, zit en blijf. En dan zit en blijft ze, niks aan de hand. En wat hoor je dan van de mensen met grote honden? "Jee wat zijn jullie streng. Het is maar een klein hondje, laat toch gaan." Uh nee, ze heeft niet uit te vallen, ze moet niet zo hysterisch doen. En als ze een keer een verkeerde tegen komt is ze kapot. Dus ze mag pas naar een andere hond toe als wíj dat zeggen, en als dat een bekende hond is waar ze mee kan spelen. Anders niet. Maar dat is toch wel zo streng, dat is toch niet aardig voor haar? En dat wordt dus gezegd door mensen met gróte honden! :roll:

Een hond moet gewoon goed opgevoed zijn klaar. Of ze nou vijf of vijftig kilo wegen. Enige is dat die kleintjes minder schade aanrichten, maar dat mag geen excuus voor etterig gedrag zijn. Dat zeg ik ook tegen die eigenaren die piepen dat wij Gitta niet uit laten vallen 'als het een herder was geweest, was ik dan nog te streng geweest?'

Daarvoor hadden wij een Papillon. Die had niet zoveel met honden. Die is gegrepen als pup door twee Jack Russels en later nog door een Groenendaeler. Terwijl zij _nooit_ wat deed. Ze ging andere honden uit de weg, negeerde ze en als ze aan bleven dringen dan snauwde ze. Enige waarom ik haar wel eens op heb gepakt als er 50 kilo ADHD Labrador aan kwam stuiven die níet stopte. Dan werd ze gewoon kapot gelopen. Kun je wel zeggen ' je moet ze niet oppakken want..'. Liever een keer te vaak opgepakt en een heel hondje dan een hondje van 15 wat omver gelopen wordt door zo'n lomperik.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:40

Dat kom ik idd ook vaak tegen Berdien, grote honden die vol op mijn kleine honden af komen stormen. Zoals ik al eerder zei is mijn Jackrussel inmiddels een paar keer gegrepen door andere honden, waaronder 3 keer toen ik er inmiddels een Chi bij had. Die Chi schijt peuken voor andere honden, zo sneu, door het toedoen van anderen die hun honden niet aangelijnd houden, mijn honden zijn 'thuis' altijd aangelijnd. Door deze voorvallen zijn ze tijdens het thuis uitlaten behoorlijk dominant tegen andere honden, ze houden ze op afstand door te blaffen etc. Op neutraal zijn het keurig opgevoede honden. Maar krijg het er thuis niet uit, baal ik van!
Het hoeft dus niet altijd aan onopgevoedde kleine keffers te liggen. Mijn beide honden waren super sociaal maar door de aanvallen zijn ze veel voorzichtiger, en komen ze voor zichzelf op. En ja ze worden echt wel gecorrigeerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:47

Oh ja dat wordt nog leuk als ik later een pup heb met mijn ouders. 'Waarom mag ie niet tegen me op springen, hij is gewoon blij om me te zien!' Ja pa, maar als ie dat nu mag dan doet ie het ook als ie 50 kilo weegt 8)7

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:52

De eigenaars moeten opgevoed worden!
Ik heb zelf een Chihuahua maar ga er 2 keer in de week naar de les mee, moet al dat geblaf, bijten en dergelijke niet weten.
Gaat ook mee naar mijn paard en o wee als ze daar durft de blaffen!
De eigenaars van sommige honden (klein EN groot) moeten soms gewoon eens beseffen dat het honden zijn en dat er gevolgen zijn van hun daden.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:55

Ik ben ook in het bezit van een klein keffertje.. Hoewel hij op dit moment nog niet echt zoveel blaft naar andere honden, zodra hij het wel doet, krijg ie gelijk een standje. En geloof me, ik kan snerken hoor :+
Ik zie het ook in de omgeving dat sommige kleine honden echt vervelende honden zijn. Vriendin van me heeft 2 chi's en dat zijn de grootste rot honden die ik ook gezien heb :=
Als je daar binnen komt, moet je ook stil blijven staan want als je gelijk door loopt hangen ze in je benen, dus krijg je de opdracht om op de mat stil te blijven staan :roll:

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:21

hahaha mijn oma die best wel slecht ter been is ahhh het is maar een puppie hij mag heus wel springen nu loopt die langs met zijn 60kg oma valt al bijna om. Mijn vader zegt "en weet u nu waarom we zeiden dat de hond niet mocht springen?"