Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:18

Ik heb al ruim 25 jaar Dobermanns.

Op dit moment heb ik er 3, van verschillende leeftijden, een teefje van 2, een reu van 8 en sedert 5 weken een teef van 10, ze komen meestal van de Stichting Dobermann Rescue Nederland. Deze drie zijn bij mij voorgoed. Ze zijn dus van mij.

Echter:

Geen haar op mijn bol die er over denkt een van deze honden aan het hek voor de Jumbo vast te binden als ik daar boodschappen ga doen in Zuidlaren. Daar heb ik toch geen enkel zicht meer op? Ik ben echter wel te allen tijde verantwoordelijk, als eigenaar.

De honden zijn hartstikke lief t.o.v. mensen en kinderen, ook al heb ik die zelf niet (kinderen), maar het is nog een andere kwestie als een hond zonder diens baas aan een lijn vastgebonden zit, en er rent van alles op af/langs. Dat kan ook een andere hond zijn, die ze in andere omstandigheden gewoon okee vinden.

Per definitie is een supermarkt/winkel al een hele drukke omgeving waar mensen af en aan gaan. Hier kan de rustigste hond nog van in de war raken.

Sowieso vind ik dat wie dan ook niet ongevraagd een wildvreemde hond moet gaan benaderen: ik heb daar overigens uitsluitend hele goede ervaringen mee (wellicht door het Ras?), dat men , de ouders, altijd eerst zeggen, dat de kinderen eerst moeten vragen, of ze ze mogen aaien.
Mijn Dobers zijn ontzettend lief voor kinderen, maar ik zou het nou effe niet weten als ik er eentje aan een hek bond en zelf boodschappen ging doen....

Mijn broer heeft een 5 jarige Flatcoated Retriever Teefje, die doet dat wel.
Dan hebben we het over een heel ander type hond, die rustig een kwartiertje wacht. Tot hij uit die winkel komt, en verder nergens op in gaat.

Broer en ik gaan vaak samen op stap, moet er gewacht worden, voor de supermarkt/winkels, is hij samen met de (ook mijn) honden aan het wachten.

Uiteraard is het een tweeledig verhaal... als honden-eigenaar moet je je hond niet in zo'n positie brengen, maar ook moeten ouders hun kinderen leren dat niet iedere hond een ongevraagde benadering/aai over de bol maar leuk vinden.

Aangifte doen van een "bijt-incident" lijkt me dan ook nogal onredelijk en "over the top"

LadyMadonna

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:38

Terpentijn: hond is niet aangehaald.
Mbt tot er met een grote boog ongeen gaan: hoe wil je dat dan bijv op de stoep doen?
Wie zegt dat deze hond niet opnieuw bijt als hij tijdens het uitlaten een kind passeert?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:46

stef schreef:
Terpentijn: hond is niet aangehaald.
Mbt tot er met een grote boog ongeen gaan: hoe wil je dat dan bijv op de stoep doen?
Wie zegt dat deze hond niet opnieuw bijt als hij tijdens het uitlaten een kind passeert?

Dat is toch een heel andere context ts.
Plus dat je nu t weerlegd op kinderen terwijl je ook volwassenen passeert.
Hond is nu echt niet ineens een " kindbijter".

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:48

Nee hoor, dat maak jij ervan.
Ik zeg alleen: wie zegt dat het niet gebeurt?
Hier was ook geen aanleiding tot bijten. Hond is niet gepest of bedreigt of weet ik veel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:50

stef schreef:
Nee hoor, dat maak jij ervan.
Ik zeg alleen: wie zegt dat het niet gebeurt?
Hier was ook geen aanleiding tot bijten. Hond is niet gepest of bedreigt of weet ik veel.

Dat weet je nooit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:53

Klopt, dus moet je dan altijd maar met een grote bocht om elke hond heen lopen?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:54

Hoe weet je dat het wel gebeurt?
Misschien is de hond in jullie ogen niet gepest, maar de hond voelde zich duidelijk bedreigd, anders bijt hij niet zomaar.
Ik zou eens met de eigenaar gaan praten, zien wat die zegt. Als blijkt dat de hond eerder gebeten heeft of de eigenaar de hond zelf niet helemaal vertrouwt ofzo zou ik melding maken. Anders niet.

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:57

stef schreef:

Ja zo zou het wel moeten, mits de eigenaar er bij is en toestemming geeft.
Ik vind het erg voor je nichtje maar je weet niet wat er precies is gebeurd,
een hond bijt niet zomaar ( uitzonderingen daar gelaten maar dan nog is er meestal een reden)
Aangifte vind ik in dit geval zeker niet nodig, eigenaar heeft netjes gegevens gegeven zou eerst eens gewoon gesprek aan gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:58

stef schreef:

Ja. Mits de eigenaar toestemming geeft tot toenadering.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:59

Hannanas schreef:
stef schreef:

Ja. Mits de eigenaar toestemming geeft tot toenadering.

_/-\o_
Ik aai toch ook niet elk kind over de bol die ik leuk vind?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:00

Er was geen aanleiding voor de hond om zich bedreigt te voelen.
Nogmaals, hij is niet rennend of gillend benadert, hij is niet aangeraakt, niks van al dat.
Oogcontact geen idee van, maar een hond die op oogcontact aanvalt, spoort ook niet helemaal geloof ik.
Nichtje heeft ontzettend veel geluk gehad. Had heel anders af kunnen lopen.
1 litteken zal ze sowieso wel houden, de rest is afwachten.

Dus, als ik op de stoep loop, en ik kom iemand tegen met een hond, dan moet ik maar aan de andere kant gaan lopen ofzo?
Kom nou toch....

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:02

Dat is onzin aan de andere kant van de stoep te gaan lopen, dan is er een baas bij en die zou dan zijn hond bij zich moeten houden.
Dit is appels met peren vergelijken in mijn ogen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:03

Ken de exacte omstandigheden ook niet... het blijft toch meestal het ene verhaal tegen het andere.

Als de hond in kwestie nooit eerder iets gedaan heeft, en er is nooit eerder een melding bij de politie gedaan over deze hond, en de mensen in kwestie gaan naar de politie, gaat het uitdraaien op een MELDING VAN.
Dat staat gelijk aan een waarschuwing aan het adres van de hondeneigenaar.
En dat zou moeten volstaan, voor de eigenaar, om in welk geval dan ook te zorgen, dat zo iets niet meer kan voorkomen.

Zo als ik al eerder zei: de liefste hond kan kort aangebonden en zonder eigenaar indien benaderd zodanig in de stress raken, dat er oneigenlijk gedrag vertoond wordt. Wel ras dan ook, in dit geval ging het om een Golden Retriever, las ik.

Om de hond daar meteen in diens eentje op af te rekenen vind ik totale flauwekul.

Het is eerder: een verantwoordelijke baas, KENT diens hond, en WEET wat er wel of niet mee kan.. indien de baas er zelf even niet bij is.

Het argument dat vele honden-eigenaren na een fiasco hanteren "Dat doet-ie normaal nooit!" begrijp ik aan de ene kant wel, , maar mag nooit een soort "vrijbrief" zijn om een hond in een situatie te brengen waarin zo iets KAN ontstaan.

Nogmaals: ik heb al jaren Dobers, ook niet de makkelijksten, maar zo iets gebeurt mij echt niet.
JUIST met een ras zoals Dobers sta je altijd in het nadeel, een grauw of snauw of je krijgt" o ja het zijn Dobers" Volslagen onzin en een vooroordeel natuurlijk.

Als honden-eigenaar, met kleine kanttekening" juist als Dober-eigenaar, het Ras waar zo veel vooroordelen over bestaan, heb je te zorgen dat je een goed voorbeeld geeft.

Honden haters zul je altijd blijven hebben.
Ook mensen die gewoon denken dat honden "robots" zijn die alle op ieder moment maar moeten dulden.
Heb je met sommige paarden-mensen ook....

http://www.dobermannrescue.nl

http://www.doberdreams.nl
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 27-08-12 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:04

Als je leest, heb ik dit in reactie gezegd op iemand (weet ff niet meer wie) dat je met een grote boog om honden heen moet...

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:05

stef schreef:
Er was geen aanleiding voor de hond om zich bedreigt te voelen.
Nogmaals, hij is niet rennend of gillend benadert, hij is niet aangeraakt, niks van al dat.
Oogcontact geen idee van, maar een hond die op oogcontact aanvalt, spoort ook niet helemaal geloof ik.
Nichtje heeft ontzettend veel geluk gehad. Had heel anders af kunnen lopen.
1 litteken zal ze sowieso wel houden, de rest is afwachten.

Dus, als ik op de stoep loop, en ik kom iemand tegen met een hond, dan moet ik maar aan de andere kant gaan lopen ofzo?
Kom nou toch....

Overtrokken reactie dat laatste...
Je hoeft niet aan de andere kant te gaan lopen.
Daarbij is het een onbekende hond en veel honden zijn niet gecharmeerd van kleine kinderen. Je kent de hond niet en zijn verleden...
Plus dat ik van mening ben dat de vader het kind niet bij die hond had moeten laten.
Omdat die hond aan een paaltje zit is het nog geen publiek bezit.
Gewoon afblijven dus...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:07

Ik zou wel melding maken, omdat de eigenaar van de hond het dier voor de supermarkt had liggen en dat kan gewoon echt niet met een dier waarvan de kans er in zit dat hij snapt. Je kunt er in die situatie niet vanuit gaan dat er geen mensen zijn, volwassen of kind, die het dier niet gaan aaien. Zo'n dier laat je thuis of je houdt hem in de auto of wat dan ook, maar iig buiten bereik van vreemden als je er niet vlakbij bent.

In dit geval heeft het kindje niet eens geaaid ofzo, maar als je je hond voor de supermarkt laat, moet je er vanuit gaan dat dat kan gebeuren. Mensen doen dat, gaan er vanuit dat het een braaf beest is juist omdat je hem alleen daar durft te laten, dat kun je op je vingers natellen. Zouden ze niet moeten doen, ben ik het mee eens, maar de kans zit er dik in DAT het gebeurt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:07

Ook jij moet lezen, hij ís niet aangeraakt. (ysb)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:10

Dat zeg ik ook niet, maar uit jouw verhaal concludeer ik dat het kind de hele tijd bij de hond in de buurt heeft gestaan.
Waarschijnlijk kan hij daar niet tegen en voelde zich bedreigd.
Op het moment dat hij de lip optrok had het kind er al bij uit de buurt gehaald moeten zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:13

Hé wat een vervelende situatie. Helemaal voor je nichtje natuurlijk.

De hond had gewoon niet mogen bijten. Baasje is hiervoor verantwoordelijk. Eerlijk? Ik zou aangifte doen dan zal er een onderzoek ingesteld worden en dan is het aan hun om te beslissen wat er met de hond gebeurd. Grote kans dat deze toch wordt ingeslapen omdat hij zo uit het 'niets' beet. Echter wordt er wel rekening gehouden met de situatie etc. etc.

Veel sterkte en beterschap voor je nichtje.

__YSB__ schreef:
Dat zeg ik ook niet, maar uit jouw verhaal concludeer ik dat het kind de hele tijd bij de hond in de buurt heeft gestaan.
Waarschijnlijk kan hij daar niet tegen en voelde zich bedreigd.
Op het moment dat hij de lip optrok had het kind er al bij uit de buurt gehaald moeten zijn.

Sorry maar whaaaa :+ Volwassenen kunnen al niet eens die signalen van een hond opvangen, laat staan een kind. Daarbij moet je de verantwoording sowieso niet bij het kind neerleggen (of haar ouders of de hond) maar bij de eigenaar van de hond. Die legt zijn hond zo vast. Verder mag een hond gewoon nooit bijten waarschuwen prima maar dit is gewoon echt bijten met verwondingen als gevolg. Dat mag gewoon nooit gebeuren in zo'n situatie. Als je dat als hondeneigenaar niet kan garanderen moet je hem niet voor de winkel vastleggen.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:18

Als een hond zich bedreigd voelt als iemand in zijn buurt komt, dan laat je hem maar thuis en niet voor de deur van een winkel. Hoe vaak loop ik niet langs een hond die vast ligt, dan loop ik echt niet om ofzo. Als ik iets laat vallen en het valt voor zijn voeten, moet ik het ook gewoon kunnen pakken, zonder gebeten te worden.

Ik zou aangifte doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:21

@ ysb: En weer lees je niet.
Ze heeft geen minuten bij de hond lopen dralen. Ze is richting de hond gelopen, op afstand gebleven, al zoekend naar t baasje. Baasje was er niet, dus ze wil terug naar vader, hond vliegt haar aan. (
Hoe lang dit is geweest? Halve minuut? Minuut? Durf het niet te zeggen.
De lip ging mógelijk een fractie van een seconde voor de aanval (dus eigenlijk tijdens) om hoog, als ie al omhoog ging

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:24

Als dit de eerste keer is dat de hond gebeten heeft, is er misschien niets aan de hand en had eigenaar het ook niet kunnen voorkomen. Echter als de hond na deze beet weer door de eigenaar onbeheerd achter gelaten wordt zonder muilkorf, dan valt de eigenaar wel degelijk wat te verwijten. En zou ik dat overantwoord gedrag noemen. Een hond waarvan bekend is dat ie bijt of wel eens gebeten heeft mag je nooit onbeheerd achterlaten.

Sowieso kan ook de ziektekostenverzekering moeilijk gaan doen en dokterskosten op eigenaar hond willen gaan verhalen.

Als ouder zou ik in dit geval navraag doen bij de eigenaar of dit vaker is gebeurd of bij de betreffende eigenaar van de supermarkt. Is dat zo dan zou ik aangifte doen en iig een melding bij afdeling handhaving van de plaatselijke gemeente.

En als dit de eerste keer is dat de hond gebeten heeft en er aangifte gedaan wordt, hoeven baasje en hond zich geen zorgen te maken. Hond wordt dan echt niet afgemaakt hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:27

Slimmerik: van de verzekering zat ik idd ook aan te denken, hoewel een kind natuurlijk gratis is mee verzekerd

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:28

Bah wat een nare ervaring. Hoe heeft de eigenaar van de hond gereageerd. Alleen gegevens uitgewiseeld of heeft die ook nogiets van zicht laten horen/ wilde die de kant van het slachtoffer horen. Tja wie zijn schuld het is is lastig. Denk dat beide kanten iet helemaal goed zijn geweest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:29

Magriet, weet ik op dit moment niet, zal ik eens achteraan gaan