SPOED tips voor jonge katjes 4 weken en 4 dagen!!!!!!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: SPOED tips voor jonge katjes 4 weken en 4 dagen!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:53

Ik heb zelf een kitten gehad van 4 weken die ik ook 's nachts om de 4 a 5 uur voerde. Mij is vertelt dat dit moest, maaar jouw kittens zijn inmiddels al wat ouder natuurlijk. Meld je anders aan op een kattenforum, zullen ze je beter kunnen helpen dan wij hier.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 19:52

Kimbers schreef:
Ik heb zelf een kitten gehad van 4 weken die ik ook 's nachts om de 4 a 5 uur voerde. Mij is vertelt dat dit moest, maaar jouw kittens zijn inmiddels al wat ouder natuurlijk. Meld je anders aan op een kattenforum, zullen ze je beter kunnen helpen dan wij hier.

okee zal ik doen :j
weet je een goed kattenforum of moet ik zelf even googlen

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:54

Kattenplaza.nl :) denk dat je daar alle info vindt die je nodig hebt!

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 19:55

Leonoor schreef:
Hoe groeien ze nu TS? Ik neem aan dat ze worden gewogen en die gewichten worden bijgehouden?

ze groeien goed ze doen het super!!!
*\o/*

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 19:55

Kimbers schreef:
Kattenplaza.nl :) denk dat je daar alle info vindt die je nodig hebt!

geweldig bedankt :j

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:21

Als ze het trekken met het voer voor snachts, dan is dat prima hoor! Gewoon savonds en sochtends even wegen, dan zie je of ze de nacht goed doorkomen. Maar het klinkt alsof het prima gaat zo, leuk! Ontwormen en ontvlooien is idd beter om daar even tussen te laten. Maar aangezien beide hard nodig was, kon je weinig anders dan nu even in 1x goed aanpakken. Laat er de volgende keer wel even een dag of 3/4 tussen. Dan kan het lichaam even herstellen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 01:58

zo wat een dondertjes zeg die roodwitte is dat de lichtste? en die zwarte is ook wat kleiner lijkt wel, maar die gestreepte heeft volgens mij goed gegeten , maar waar is de 4de?

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 10:03

franka75 schreef:
zo wat een dondertjes zeg die roodwitte is dat de lichtste? en die zwarte is ook wat kleiner lijkt wel, maar die gestreepte heeft volgens mij goed gegeten , maar waar is de 4de?

nee de zwarte is de lichtste.
en de 4e is onze eigen kat hij is 11 ;)
Die gestreepte is idd het zwaarste en grootste scheelt 127 gr met de rode

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:07

Wij hebben ook katjes met de hand moeten voeren ik had een babyborn flesje gekocht en speciale melk poeder bij da en daar stond prccs op wanneer en hoe dus was heel makklijk:-)

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:41

Froukjeloves schreef:
Wij hebben ook katjes met de hand moeten voeren ik had een babyborn flesje gekocht en speciale melk poeder bij da en daar stond prccs op wanneer en hoe dus was heel makklijk:-)

dat is idd handig

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:24

Hoe doen ze het nu ts? Ben je nog met ze naar de dierenarts geweest voor de verkoudheid?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:11

Freggle_Edge schreef:
Als ze het trekken met het voer voor snachts, dan is dat prima hoor! Gewoon savonds en sochtends even wegen, dan zie je of ze de nacht goed doorkomen. Maar het klinkt alsof het prima gaat zo, leuk! Ontwormen en ontvlooien is idd beter om daar even tussen te laten. Maar aangezien beide hard nodig was, kon je weinig anders dan nu even in 1x goed aanpakken. Laat er de volgende keer wel even een dag of 3/4 tussen. Dan kan het lichaam even herstellen.

Ontwormen en ontvlooien tegelijk kan dodelijk zijn voor die kleintjes, dus nooit samen geven! Beetje raar advies. Gelukkig is het in geval van ts goed gegaan, dat is een geluk hebben maar niet zoals het hoort. ( geen aanval voor jou TS je wist niet beter ). De kittens die me moeder opving waren allemaal zwerfkittens, en meestal hebben ze wel vlooien en natuurlijk zijn ze niet ontwormd maar dan begin je met ontvlooien en een week later doe je dan ontwormen.

Hoe gaat het nu TS? Met 5 weken is nachtvoeding niet perse meer nodig. Mijn moeder deed tot 5 weken wel 1 x nachtvoeding geven ( elke vier uur dag/nacht ) daarna liet ze 6 uur tussen de twee voedingen snachts en pas als ze zelfstandig brokjes konden eten stond er dag/nacht onbeperkt brokken. ( uur is best lang, maar als je zelf ook moet slapen wel begrijpelijk, denk dat ze het wel aankunnen. Mijn moeder werkt niet tijdens opvangen van kittens en kan dus na het geven van flesjes ook zelf weer gaan slapen.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:47

sorry voor de late reactie,
het gaat super met ze ze groeien als kool
en krijgen al wat meer vet op de botten.
gelukkig is het dan goed gegaan met het ontvlooien en ontwormen tegelijk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:01

nou zeker had dat ook al gehoord moest wel tijd tussen zitten , gelukkig maar dan.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:27

twinducklin schreef:
Freggle_Edge schreef:

Ontwormen en ontvlooien tegelijk kan dodelijk zijn voor die kleintjes, dus nooit samen geven! Beetje raar advies. Gelukkig is het in geval van ts goed gegaan, dat is een geluk hebben maar niet zoals het hoort. ( geen aanval voor jou TS je wist niet beter ). De kittens die me moeder opving waren allemaal zwerfkittens, en meestal hebben ze wel vlooien en natuurlijk zijn ze niet ontwormd maar dan begin je met ontvlooien en een week later doe je dan ontwormen.

ligt aan de middelen die je gebruikt hebt. dus zowel mijn reactie als die eronder zijn eigenlijk te kort door de bocht. Zeggen dat het dodelijk is, weet je pas als je de werkzame stoffen weet. ( heel veel moderne middelen kun je namelijk wél kort op elkaar gebruiken) En zeggen dat je niet anders kon in dit geval, is ook kort door de bocht. Maar 2 weken er tussen laten terwijl ze vol met wormen zitten en bloedarmoede ontwikkelen van de vlooien, is ook dodelijk. Dus 2 weken is dan echt te lang. Soms is het iets complexer als wat ik in eerste instantie opschreef, sorry hiervoor.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 10:11

Citaat:

ligt aan de middelen die je gebruikt hebt. dus zowel mijn reactie als die eronder zijn eigenlijk te kort door de bocht. Zeggen dat het dodelijk is, weet je pas als je de werkzame stoffen weet. ( heel veel moderne middelen kun je namelijk wél kort op elkaar gebruiken) En zeggen dat je niet anders kon in dit geval, is ook kort door de bocht. Maar 2 weken er tussen laten terwijl ze vol met wormen zitten en bloedarmoede ontwikkelen van de vlooien, is ook dodelijk. Dus 2 weken is dan echt te lang. Soms is het iets complexer als wat ik in eerste instantie opschreef, sorry hiervoor.

Ik ben juist blij dat je je mening geeft.
En ik vind het knap dat je erop terug durft te komen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:42

twinducklin schreef:
Freggle_Edge schreef:

ligt aan de middelen die je gebruikt hebt. dus zowel mijn reactie als die eronder zijn eigenlijk te kort door de bocht. Zeggen dat het dodelijk is, weet je pas als je de werkzame stoffen weet. ( heel veel moderne middelen kun je namelijk wél kort op elkaar gebruiken) En zeggen dat je niet anders kon in dit geval, is ook kort door de bocht. Maar 2 weken er tussen laten terwijl ze vol met wormen zitten en bloedarmoede ontwikkelen van de vlooien, is ook dodelijk. Dus 2 weken is dan echt te lang. Soms is het iets complexer als wat ik in eerste instantie opschreef, sorry hiervoor.[/quote]

Ik zei niet dat het dodelijk is, ik zei dat het dodelijk kán zijn, dus dat je dit advies daarom niet zomaar mag geven. Ontwormen mag tevens pas vanaf de leeftijd vanaf 4 weken, dus helemaal onder de wormen zodat het dodelijk zal zijn, zal dan wel meevallen. Maargoed als jij het beter denkt te weten? Dit is wat de dierenarts verteld namelijk, en alle kittens die me moeder binnen heeft gehad ( 36 stuks inmiddels allemaal 4 weken of jonger bij binnenkomst ) waren allemaal kittens van zwerfkatten, denk dus dat als dieren wormen zouden hebben, deze er zeker zullen hebben en toch blijft het advies bij zo'n jonge kittens eerst ontvlooien dan 2 weken later ontwormen, tenzij ze geen vlooien hebben dan mag er direct ontwormd worden en sla je het ontvlooien over.

Maargoed het heeft geen zin om hierover door te gaan. Bij TS is het gelukkig goed gegaan en denk dat zij de volgende keer ook wat voorzichtiger zal zijn met deze middelen door elkaar te gebruiken.

Verder fijn om te horen dat het zo goed gaat TS, inmiddels hebben ze wel een leeftijd bereikt dat je je handen er vol aan hebt denk ik? Lekker actief en ondernemend. :P

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:44

Je moet baby kitten melk kopen in de dierenwinkel hebben ze dat, vanaf 4 weken gaan ze meestal ook beginnen met vlees eten dus bied ze vast een fijn geprakte kitten vlees aan.
ontvlooien kan nog niet, ontwormen word wel gedaan met 4 weken.
kamer temperatuur rond de 25 graden
wassen kan met lauw/warm water.daarna lekker in handdoek laten.

wij deden het voeden overdag om de 3 a 4 uur en snachts niet rond half 12 laatste keer en dan rond half 8 weer :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:18

Ik lees mee als opvangmama van een kitten van nu vijf weken.
Wat veel goede tips lees ik, heel fijn. :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:38

Behalve dat ontwormen en ontvlooien tegelijk veel gif is voor zo'n klein lijfje moeten er ook wat dagen tussen zitten omdat de vlooien ook wormen eitjes kunnen overbrengen, daarom moet je na een paar dagen pas ontwormen omdat je zo zeker weet dat beide eruit zijn. Het kan dus goed zijn dat ze alsnog wormpjes hebben maar ik zou even wachten met nog eens ontwormen tot het daar weer tijd voor is (rond die leeftijd moet er 2 weken tussen zitten).

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:11

Ts, ik ben blij dat je het waardeerd.
En voor de rest ben ik niet uit op een reltopic. als een dierenarts aangeeft dat er 2 weken tussen de middelen moet zitten, dan trek ik dit heus niet in twijfel. dan is daar een rede voor met de betreffende producten die hij voorschrijft. Die kan je dus niet te snel achter elkaar gebruiken. Neemt niet weg dat er middelen zijn die wel sneller op elkaar gegeven kunnen worden. Dit is niet eigenwijs een dierenarts tegen spreken, maar een feit. Je kunt dit in bijsluiters terug lezen. daarnaast zal mijn dierenarts adviseren sneller op elkaar te geven mocht dit echt noodzakelijk zijn. (natuurlijk niet als er gevaar is op overlijden door overdosering) Dierenartsen hebben, net als gewone mensen, allemaal hun eigen manier van werken en zitten niet altijd allemaal op dezelfde lijn qua behandelen. Ik heb in de loop der jaren heel wat ervaring opgedaan met kittens en volwassen katten, dat ik er denk wel wat verstand van te hebben. Ik denk dus niet iets beter te weten dan een dierenarts, maar ik denk wel dat ik TS hier en daar een nuttige tip kan geven.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:01

Citaat:
Ik zei niet dat het dodelijk is, ik zei dat het dodelijk kán zijn, dus dat je dit advies daarom niet zomaar mag geven. Ontwormen mag tevens pas vanaf de leeftijd vanaf 4 weken, dus helemaal onder de wormen zodat het dodelijk zal zijn, zal dan wel meevallen. Maargoed als jij het beter denkt te weten? Dit is wat de dierenarts verteld namelijk, en alle kittens die me moeder binnen heeft gehad ( 36 stuks inmiddels allemaal 4 weken of jonger bij binnenkomst ) waren allemaal kittens van zwerfkatten, denk dus dat als dieren wormen zouden hebben, deze er zeker zullen hebben en toch blijft het advies bij zo'n jonge kittens eerst ontvlooien dan 2 weken later ontwormen, tenzij ze geen vlooien hebben dan mag er direct ontwormd worden en sla je het ontvlooien over.

Maargoed het heeft geen zin om hierover door te gaan. Bij TS is het gelukkig goed gegaan en denk dat zij de volgende keer ook wat voorzichtiger zal zijn met deze middelen door elkaar te gebruiken.

Verder fijn om te horen dat het zo goed gaat TS, inmiddels hebben ze wel een leeftijd bereikt dat je je handen er vol aan hebt denk ik? Lekker actief en ondernemend. :P

ja ik zal de volgende keer echt veel voorzichtiger zijn!!!
en ja we hebben de handen nu echt vol aan ze... we moeten goed oppassen dat ze niet oververmoeid raken, ze hebben nog geen rem.
een stomme vraag maar mag je ze nu ook corrigeren/straffen?
ik kan echt geen afscheid van ze nemen |(
maar ze moeten nog minimaal 2 weken blijven. *\o/*

chaatje16 schreef:
Je moet baby kitten melk kopen in de dierenwinkel hebben ze dat, vanaf 4 weken gaan ze meestal ook beginnen met vlees eten dus bied ze vast een fijn geprakte kitten vlees aan.
ontvlooien kan nog niet, ontwormen word wel gedaan met 4 weken.
kamer temperatuur rond de 25 graden
wassen kan met lauw/warm water.daarna lekker in handdoek laten.

wij deden het voeden overdag om de 3 a 4 uur en snachts niet rond half 12 laatste keer en dan rond half 8 weer :)

ze krijgen vanaf 6 uur s'ochtends om de 3a4 uur tot 10/11 uur
we hebben poeder uit de dierenwinkel dit is een volledige voeding.
daarnaast krijgen ze 1a2 keer per dag vers kittenvlees (okee zo lijkt het alsof het kannibalen zijn)
wij hadden een ontvlooi middel dat vanaf 2 dagen gebruikt kon worden(we waren niet zo handig met een kam :')
en aangezien ze hun kattenbak leuker vinden om in te slapen dan de zachte handdoeken komt de laatste tip goed van pas.

Pauline schreef:
Ik lees mee als opvangmama van een kitten van nu vijf weken.
Wat veel goede tips lees ik, heel fijn. :)

Ik hoop dat je er wat aan hebt en er is ook een bokker die een kittenhandleiding heeft gemaakt miss kan je haar pben ik pb haar naam wel even kan ik zo niet vinden :D

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:49

En je vond hem toch :D
Hoe heet dat poeder dat je geeft?

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 11:35

Pauline schreef:
En je vond hem toch :D
Hoe heet dat poeder dat je geeft?

beaphar Kitty Milk.
er zit een kaartje in de poeder(heel handig) waarin de hoeveelheid melk per gewicht en leeftijd staat.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:53

Hoe gaat het eigenlijk met het zindelijk maken? Fijn dat ze het verder goed doen!