Ervaringen oude(re) herplaatser hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:10

Duhelo schreef:
Is er mogelijkheid om zelf een extra hond aan te schaffen? Na uittesten uiteraard. Of idd mee te nemen nr het werk?
Anders zou ik de mogelijkheid overwegen om,bij geen 100% geschikt huis, over te gaan tot inslapen.
Hond zal er nt beter op worden om nog overal rond gesleurd te worden.

zat vanmiddag op de ipad, en merk dat mijn reactie wat bot overkomt.

ik zou, als je er zelf niks meer mee aankan toch heel goed overwegen wat de hond wel en niet meer aankan.
Nog een verhuis zal hem volgens mij nog angstiger maken, en zal ook enkel goed uitdraaien als die echt bij de juiste personen terecht komt.
als je niet een ideaal huisje vind ,en niks anders meer kan proberen, zou ik de optie toch in gedachten houden om eventueel een paar dagen verlof te nemen, hem nog de beste laatste dagen te geven dat je kan geven, en hem dan met alle liefde te laten gaan. Deze hond klinkt héél erg getraumatiseerd, en dat krijg je er niet altijd meer uit.

Anoniem

Re: Ervaringen oude(re) herplaatser hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:23

Oh, wat een nare wending heeft dit topic....... wat jammer voor je TS, dat deze hond zo getraumatiseerd is (en ook een beetje jammer dat ze je dat niet hebben gezegd, meestal weten asielen zoiets wel).

Ik blijf dit volgen......
kan het niet helpen het ook eens te zijn met Duhelo, mijn gedachte ook een beetje.......

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 07:53

Je kwam helemaal niet bot over Duhelo!
De optie inslapen heb ik ook al overwogen, echter wilde ik kijken hoe het met training zou gaan.
Hij bleek gisteren echter extreem moeilijk te corrigeren en reageerde uiterst agressief op een loopse teef, bij tussenkomst van de trainster greep hij haar in het been.
Niet om het bijten gelukkig, het was 'maar' blauw, maar zijn reactie had ik nog niet zo fel gezien.
De trainster, die eerder vol overtuiging zei dat t moest lukken, begon daarop ook de twijfelen.
Ik zou deze hond, zelfs al zou het 'lukken' met een andere hond, wat ik ten zeerste betwijfel, niet met n andere hond durven plaatsen.
In een onbewaakt moment zou het misgaan en dat zou ik mezelf niet vergeven. Die blinde vlek hebben we gisteren wel genoeg gezien.

Qua verlatingsangst hebben we vrijwel alles geprobeerd, alleen nog geen clomicalm, maar om een hond de rest van z'n leven te drogeren daar sta ik niet zo achter.
Bovendien weet ik van mijn buurvrouw dat het bij extreme gevallen ook niet altijd werkt, zij heeft haar hond destijds ook laten inslapen.

In ieder geval weer bedankt voor de reacties!
Vandaag zou ik hem om 9 uur brengen voor de castratie maar ik ga zometeen bellen dat ik eerst wil overleggen over de hele situatie.
Buiten zijn gedrag heb ik ook het idee dat de hond fysiek niet helemaal in orde is.
Hij staat vaak heel heftig te trillen, heeft dan weer koude oren en neus en dan weer hele warme en hij krijgt n blauw vliesje over het oog, wellicht beginnende staar.
Bebouwd wat de DA zegt vandaag, ik hou jullie op de hoogte.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 14:49

Nou, nog een update dan maar.

Na overleg met de DA besloten hem chemisch te laten castreren om te kijken of zijn gedrag verbetert.
Aangezien dit binnen 48 uur werkt, is snel duidelijk wat voor rol de hormonen spelen bij zijn gedrag.
Ook heb ik clomicalm gekregen, hoewel ik hier niet zo om stond te springen, maargoed, als laatste redmiddel dan maar.
Als er geen verbetering optreedt zal hij ingeslapen worden. De DA zei wat ik dacht: zo'n probleem moet je niet gaan doorschuiven naar iemand anders, een trauma als dit, wanneer er alles aan gedaan is, los je niet meer op en dan belandt de hond hoe dan ook weer in het asiel en zal uiteindelijk toch ingeslapen worden.
Mocht dit dus geen verbetering opleveren, dan zorg ik ervoor dat dit arme dier niet nog meer stress hoeft te doorstaan. Dat verdient hij niet.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:04

tjee heftig zeg... ik wil je in ieder geval zeggen dat ik je ontzettend bewonder op je doorzettingsvermogen maar ook dat je alles realistische blijft zien.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:10

wij hebben ook een herder in het asiel gehad, die was geplaatst maar teruggekomen vanwege zeer ernstige verlatingsangst ze brak alles af in huis als ze alleen was, bench kwam ze gewoon doorheen. (in het asiel hier dus nog niks van gemerkt! ) Ze hadden al alles geprobeerd maar niks hielp en ze hadden aan 1000de euros schade, toen ze weer terugkwam kwam in het asiel maakte ze zelfs de tralies van de kennels helemaal kapot ( die zijn veel dikker als een bench ) We hebben toen ook besloten om haar in te slapen.
Ik hoop dat zijn gedrag verbeterd, je hebt er in ieder geval alles aan gedaan.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 15:25

Bedankt, het doet me goed om te horen dat mensen meedenken en meeleven!
Ik wil er alles aan gedaan hebben, maar als het dier niet gelukkig kan zijn dan neem ik ook mijn verantwoordelijkheid.
Jammer dat het asiel dat niet doet, maargoed, ik kies voor het dier en als het echt niet meer gaat is inslapen wellicht nog de enige optie.
Ik hou jullie op de hoogte de komende dagen. Chemische castratie werkt vrij snel, dus ik hou 'm goed in de gaten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:29

woow wat een heftig topic, en wat goed dat je zo je best doet Gimli.

Mijn idee zou zijn dat het uitgangspunt het geluk van de hond moet zijn. Kan deze niet of niet voldoende gelukkig zijn... tja... inderdaad, dan lijkt inslapen de meest geschikte oplossing. Al zal het niet meevallen om een op het oog gezond dier naar de DA te brengen daarvoor. Het dier weet van niets, maar als eigenaar moet je toch een hele drempel over om dat te kunnen doen denk ik.

TS heel veel succes met de laatste redpogingen, ik HOOP dat het goed komt en dat de castratie en het medicijn de nodige rust voor het dier kunnen brengen.

Zo niet: dan heel veel succes met de uiterste oplossing. Ik heb echt diep respect voor je.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:32

Beste ts, Clomicalm is ondersteunende gedragsmedicatie. Heb je naast de medicatie ook een goede opbouw gekregen? En is het echt verlatingsangst? Heb je de camera er op gehad om te kijken welk gedrag/houdingen de hond vertoont?
Onze hond heeft ook veel moeite gehad met alleen zijn, vrat zich door deurstijlen heen, maakte stalen benches stuk, blafte aan 1 stuk door, maar na het inschakelen van een gedragstherapeut EN een jaar lang trainen (van 1 sec naar 2 uur, hond dus nooit alleen, dus altijd of mee, of opvang zoeken) kan onze hond nu wel los in de huiskamer een halve dag alleen zijn. Het zal nooit een hond zijn die makkelijk alleen is, maar hij heeft het wel geleerd. OVerigens was onze hond het jaar gepasseerd voordat we aan de therapeuten etc begonnen. Het is AAN te leren, alleen kost het ongelooflijk veel tijd en moeite.
Ik ben benieuwd wat de chemische castratie doet, hopelijk haalt dat net de scherpe kantjes van zijn gedrag af, maar vergeet niet dat hij al 9 jaar lang zijn gedrag in stand gehouden heeft en er dus ook eenstukje gewoontegedrag is.

Ik hoop dat er een oplossing komt voor jou en je hond!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 16:03

Bedankt voor je reactie somokkele!

Het is echt verlatingsangst, ik heb een hele tijd aan het raam staan toekijken, meerdere keren.
Hij rent continue op en neer van de keuken naar de bijkeuken, blaft, spuugt, plast en poept.
Een bench breekt hij af, de radio staat aan, kong is gevuld, kleding van mij in de bench/buurt maar op het moment dat ik de deur achter de dichttrek schiet hij compleet in de stress.
Als ik boven ben staat hij voor de deur te wachten tot ik terug ben. Hij is dan lang niet zo gestresst als wanneer ik écht weg ben, dus mijn aanwezigheid op zich geeft hem wel iets van rust.
Ik heb de tijd genomen om op te bouwen en aan te leren, alleen zit ik nu op een punt dat hij toch noodgedwongen ongeveer 2 uurtjes per dag alleen moet zijn.
Ik moet uiteraard gewoon werken en hij kan helaas niet mee. Gedragstherapeuten heb ik gecontacteerd, maar die benadrukken, logischerwijs, dat hij de komende maanden nooit alleen mag zijn, althans, niet langer dan wat hij al aankan.
Helaas is dit voor mij niet haalbaar gezien mijn werk, daarom ben ik op zoek gegaan naar iemand die vrijwel altijd thuis is.
Punt is alleen dat die mensen extreem schaars zijn, en ze dan ook nog eens een oude, getraumatiseerde hond moeten willen nemen die allesbehalve sociaal is naar andere honden.
Wb. gedragsverandering door de chemische castratie ben ik ook skeptisch, maargoed, ik wil het allemaal geprobeerd hebben.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:18

Ik dacht ook dat ik de tijd had genomen om het alleen zijn op te bouwen. Alleen bleken de stappen die ik nam al te groot te zijn. Ik dacht dat ik een nette opbouw deed met eerst de hond achter de deur, dan de deur dicht, lopen tot de hoek, om het huis etc. Maar dit bleken voor mijn hond TE grote stappen.

Het is jammer dat hij zo slecht met andere honden kan, is er niemand in je omgeving die niet werkt of naar school moet? Ik weet hoe lastig het is, Ice gaat nog steeds op de dagen dat ik werk naar mijn schoonouders waar hij de hele dag voor de deur ligt te wachten tot we terug komen.

Hoe lang heeft hij in het asiel gezeten trouwens? En weet je hoe hij bij de vorige eigenaar was? Kan het zijn dat hij ene trauma (verlatingsangst) vanuit het asiel heeft?

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:25

Allereerst, knap dat je deze staf nog een kans geeft.
Ik kan je geen tips geven voor de verlatingsangst maar wellicht kan je lid worden van het stafford forum,

www.staffordforum.nl Daar heb ik veel geleerd en gelezen over het ras

Succes!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:46

somokkele schreef:
Hoe lang heeft hij in het asiel gezeten trouwens? En weet je hoe hij bij de vorige eigenaar was? Kan het zijn dat hij ene trauma (verlatingsangst) vanuit het asiel heeft?

Hij heeft een maand of 3 in het asiel gezeten, het zou kunnen dat hij het trauma daarvan heeft natuurlijk.
Over de vorige eigenaar is weinig bekend, Shadow is gevonden. Degene die hem heeft laten chippen had hem destijds weggedaan omdat hij een autistisch kindje had dat tegen de hond schreeuwde.
Het asiel had de informatie gekregen dat hij een tweetal uurtjes alleen kon zijn. Hoe lang dit echter geleden is weet ik ook niet.
Ik heb in mijn omgeving al meerdere oproepen geplaatst, helaas zonder succes..

Wb zijn gedrag naar andere honden: als dit 10 jaar lang getolereerd is, zie ik weinig kans om dat nog te veranderen.

Shariyerke, bedankt!
Met het ras ben ik zeer goed bekend, maar wellicht is er daar iemand die hem zou kunnen opvangen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:00

hoe reageert hij in de auto (met of zonder bench), zowel als je erbij bent, en als die alleen is?

Sommige honden hebben wel verlatingsangst thuis, maar tonen dit niet of minder in de auto.
Eventueel, als dat zou lukken, is het dan misschien een optie om hem mee te nemen naar je werk, maar in de auto te laten terwijl je werkt (daar je zegt dat het maar een tweetal uurtjes per dag is)
misschien tot de verlatingsangst thuis wat onder controle is.

Ik vind het heel erg sjiek van je dat je de zorg voor deze hond op je neemt, en ook bereid bent om hem een dierwaardig afscheid te gunnen als het zover komt!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 20:09

Duhelo, hij zit graag in de auto, gaat vrijwel iedere dag mee naar de paarden. Ook daar is hij braaf zolang er geen andere honden in de buurt zijn.
Ik werk 6-8 uur per dag, alleen zorgen we er hier voor dat als ik weg ben, iemand anders thuis is en andersom.
Morgen is hij bijvoorbeeld helemaal niet alleen, donderdag dan weer ruim 2 uur.
Om hem nu 6-8 uur lang in de auto te laten zitten vind ik niet zo'n fijn idee, ik weet overigens ook niet hoe hij reageert als ik hem in de auto laat, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik vind 't fantastisch dat iedereen hier zo meedenkt, waardeer ik enorm!
En ja, ik wilde de hond nog enkele fijne jaren bezorgen, als hij echter nergens gelukkig kan worden ben ik bereid, hoe moeilijk ook, om afscheid van hem te nemen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:22

ohja, 6 tot 8 uur is inderdaad niet zon goed idee.
bachbloesems proberen? die halen vaak ook de scherpe kantjes ervanaf.

hoe reageert hij als je een bandopnemertje laat afspelen waarop je iets inspreekt (sprookje oid? :D )

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:33

Wat een leuke hond zeg, en super wat je gedaan hebt en nu nog doet zodat hij het goed heeft/krijgt.

Maar ik dacht dat chemische castratie wel even kan duren voor dat werkt? (Geen idee of dit klopt hoor!)

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:14

Ps. Wat hier ook altijd hielp, was de tv aanzetten, dan was het niet zo stil in huis :)

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:12

Hoe is het nu ts?? Heb je het idee dat de chemische castratie en de clomicalm werkt?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 10:44

Helaas geen verschil. Van de castratie merk ik helemaal niks, de clomicalm had ongewenste 'bijwerkingen' (snauwen etc) dus daar ben ik mee gestopt. Deed overigens ook niks aan de verlatingsangst.
Het wordt steeds moeilijk om hem aan te houden. Komende week weer overleg met de dierenarts.

Iedereen overigens nog bedankt voor de tips, helaas heb ik werkelijk alle standaard en minder standaard dingen al geprobeerd (incl alles wat hier genoemd wordt).

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:33

Hoe lang heb je Clomicalm gebruikt? De werkzame stof van Clomicalm is Clomipramine wat hetzelfde is als Anafranil. Dit is een antidepressiva en het is normaal dat dit pas na twee tot vier weken werkt. Google het anders eens. Mijn hond heeft ook een poosje op Clomicalm gestaan alleen was het bij hem met het stoppen een probleem met bijwerkingen. Volgens de DA kon ik in één keer stoppen en dat ging dus niet goed. Toen ik het langzaam af ben gaan afbouwen ging het wel goed. Misschien zijn de bijwerkingen minder als je het langzaam opbouwt? Als hij echt gevaarlijk word van de bijwerkingen geef ik je groot gelijk dat je stopt hoor, maar ik wilde het toch even melden.