Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
nynke55 schreef:Ik vind het dapper van Marloes dat ze er voor uit komt dat haar katten los lopen. Ik denk dat als we een poll houden, wie zijn katten los laat lopen, wie ze in een ren heeft en wie ze binnen houd, denk ik dat de meesten, als ze durven, toch wel "los" aankruisen.
Jammer genoeg zijn degene die dit niet doen, vaak erg fel in hun mening en ontnemen daarmee de zin in het reageren door degenen die hun katten los laten lopen.
Dus ben ik nu ook maar zo dapper: mijn als enig overgebleven kat loopt los, wil zelfs niet in huis. Van de ongeveer 30 aanlopers die ik heb gehad, is de helft onder de auto gekomen en de andere helft door de vossen opgevreten. Sneu en verdrietig? Ja natuurlijk. Zou ik het anders doen? Nee, zolang ze er waren hebben ze een goed leven gehad, ik heb ze gecastreerd/gesteriliseerd/ of eerst een poosje aan de pil.
Peppertree schreef:Nou, in dit opzicht vind ik wel dat je kinderen en katten kunt vergelijken.
Als ik in een rustige doodlopende straat woon zou ik mijn kind rustig buiten laten spelen. Alleen niet als ik aan een drukke 70km weg woon.
Niet omdat ik kinderen gelijkstel aan katten, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar wel qua blootstellen aan gevaar en bewust risico's nemen.
En Marloesx: Liever een lang en gelukkig leven dan een kort en gelukkig leven, lijkt mij? Wil je nog reageren op mijn Petsafe-suggestie?
Quellian schreef:Het maakt mij niet uit of anderen hun katten buiten laten lopen (ik zou de laatste zijn die klaagt over kattenstront, katten in de tuin, oid, interesseert me echt niets), maar het breekt wél mijn hart als ik een dode kat van de weg kan halen (en met mijn beste fatsoen bel ik Amivedi en de dierenambulance, want een baasje wil graag weten waar ie aan toe is). Als iemand dan vraagt 'hoe kan ik de tuin afzetten', daar wordt serieus op gereageerd en als enige reacties komt er 'kan niet', 'lelijk' en 'zielig', tja... hou dan gewoon het snaveltje en ga buiten spelen.
Wij hebben bewust gekozen voor het binnen (in de tuin) houden van de katten om meerdere redenen, 1) ik wil niet dat ze wat overkomt (dood gereden/gekke mensen/verdwalen) en 2) wil ik geen overlast bezorgen (we hebben oa een zwaar allergisch buurmeisje en wij hebben 9 katten).
Mijn dieren zijn vreselijk belangrijk voor me en ik wil niet dat ze wat overkomt, of het nou een kat, paard of hond is, ze zijn me allen even lief.
Andere katten mogen in mijn tuin komen hoor (maar ik kan er niets aan doen dat mijn katten erop + erover gaan en dat ze moeite hebben met weg komen), maar het breekt mijn hart als een kat dood aan de kant van de weg ligt en dan denk ik wel 'verdomme, als iedereen nou zijn/haar verantwoordelijkheid neemt!', want IK lig ervan wakker!

Peppertree schreef:Tja. Heb ook altijd katten gehad toen ik bij mijn ouders woonde. Aan een drukke weg. Ik denk dat er één kat geweest is die de 10 jaar gehaald heeft, de rest is allemaal doodgereden.
Tenzij ze katten gaan fokken die intelligent genoeg zijn voor een oversteekcursus neem ik nooit meer katten zonder dat ik een degelijke omheining voor ze kan maken.
jorretje schreef:Peppertree schreef:Tja. Heb ook altijd katten gehad toen ik bij mijn ouders woonde. Aan een drukke weg. Ik denk dat er één kat geweest is die de 10 jaar gehaald heeft, de rest is allemaal doodgereden.
Tenzij ze katten gaan fokken die intelligent genoeg zijn voor een oversteekcursus neem ik nooit meer katten zonder dat ik een degelijke omheining voor ze kan maken.
Dan waren die van ons denk ik toch wel intelligent, zijn 14, 16 en bijna 20 geworden en zijn allemaal nooit aangereden. (alle 3 ingeslapen bij da, 1e had kanker aan z'n kaak anders 2 door ouderdom, nierfalen en de oudste nog hartproblemen erbij)
Kijk ben dus niet tegen het buiten laten lopen van katten (zoals ik tegen xMarloes al 2x benadrukte) maar je moet niet doen alsof er geen manier is om te voorkomen dat je kat aangereden wordt. Want die zijn er dus zat.
unicorn_kiss schreef:Wat gek dat er mensen zijn die katten binnenhouden - ik bedoel, dan hou je toch geen kat? Die dieren horen buiten. Wij hadden vroeger ooit katten, tot ze overreden werden. Tja, dan geen katten, ik ga toch echt geen kat nemen en binnenhouden, vreselijk egoïstisch vind ik dat.
En iemand opperde tuin afzetten? Heeft die nog nooit een kat in het echt gezien? Want katten komen overal door/onder of over hoor
Vilar schreef:Het is vreselijk om je kat dood te vinden op of langs de weg. Echt heel verdrietig om zo abrupt je kat te moeten verliezen, ik het een paar keer meegemaakt.
Toch lopen onze katten allemaal buiten overdag.
Waarom? Omdat we het belangrijk vinden dat ze een goed leven hebben. En onder "goed" versta ik niet een knus kamertje met mandjes, kussentjes, dekentjes en speeltjes, maar een wereld waarin ze kat kunnen zijn, muizen kunnen vangen, kunnen ravotten door de struiken en het gras, in bomen kunnen klimmen, noem het maar op. Dat is een fantastisch kattenleven!
Wanneer ik ze binnen zou houden omdat ik geen verdriet en pijn wil wanneer hen iets overkomt, dan zou ik dat erg egoistisch van mezelf vinden. En die mening heb ik ook over anderen die hun kat opsluiten om zichzelf verdriet te besparen (sorry, maar dat is nu eenmaal zo, ondanks dat ik het wel begrijp).
Inky_devil schreef:Vilar schreef:Het is vreselijk om je kat dood te vinden op of langs de weg. Echt heel verdrietig om zo abrupt je kat te moeten verliezen, ik het een paar keer meegemaakt.
Toch lopen onze katten allemaal buiten overdag.
Waarom? Omdat we het belangrijk vinden dat ze een goed leven hebben. En onder "goed" versta ik niet een knus kamertje met mandjes, kussentjes, dekentjes en speeltjes, maar een wereld waarin ze kat kunnen zijn, muizen kunnen vangen, kunnen ravotten door de struiken en het gras, in bomen kunnen klimmen, noem het maar op. Dat is een fantastisch kattenleven!
Wanneer ik ze binnen zou houden omdat ik geen verdriet en pijn wil wanneer hen iets overkomt, dan zou ik dat erg egoistisch van mezelf vinden. En die mening heb ik ook over anderen die hun kat opsluiten om zichzelf verdriet te besparen (sorry, maar dat is nu eenmaal zo, ondanks dat ik het wel begrijp).
![]()
Zo denk ik er ook over.
Bij ons in de buurt zie ik veel mensen op een flatje met een kat die de hele dag voor raam zit te kijken en die mensen zijn de hele dag niet thuis. Dat vind ik echt zielig. en dan nog klagen dat die de vitrage sloopt of de bank....