Varkentje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:12

Brittneyx schreef:
moeten er dan niet meer/zwaardere inentingen gebeuren tegen ziektes?

Ik ben het er mee eens dat dieren naar buiten moeten hoor. Maar ik ben bang dat als dieren meer
inentingen moeten krijgen om naar buiten te kunnen de consument weer gaat zeuren over bepaalde
stoffen/injectievloeistoffen die ze door middel van het vlees binnen krijgen. Nederland zucht....

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:13

(Even tussendoor)
Wat een mooi gezicht, dat biggetje in het gras! En hij poseert ook echt, leuk!
Zagen we dat maar vaker!

Brittneyx

Re: Varkentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:15

belgie is niet beter hoor
de organisaties pleiten voor buiten maar zij houden geen rekening met de prijs

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:31

in grote varkenshouderijen is het gewoon onmogelijk om de dieren buiten te laten .
maar hier ,waar er maar 30 zeugen zijn .
in hoeveel groepen zijn die zeugen verdeeld ?

het zijn misschien geen 300 zeugen maar al die 30 zeugen krijgen wel meer als 10 biggen
en dat 2 - 3 keer per jaar .

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:42

hoe we het straks doen met de groepen weet ik niet. Dat is mijn vriend nog aan het uitzoeken.
Momenteel zitten ze met zn 5 a 6 in een groep. ze hebben een behoorlijke ruimte met ruime ligboxe en een hoop speelgoed.
ze krijgen dagelijks vers zaagsel. En inderdaad poep wordt 2x per dag weggehaald wat niet naar beneden valt.
Omdat we zo weinig zeugen hebben worden de hokken vaker schoon gespoten als normaal.
De kraamstal met biggen komt uiteraart niet buiten, dat is logisch. Als de biggen oud genoeg zijn bij zo'n 4 weken worden sommige knuffelbiggen. De rest blijven in hun hok maar het hok wordt een stuk groter gemaakt omdat het er niet zoveel zijn! Ook hebben ze in de winter vloerverwarming. En ook hun krijgen elke dag vers zaagsel en hebben ze speelgoed.
Die luxe hebben ze nou :)

Zelfde verhaal met als ze vleesvarkens zijn. Omdat het er 70% minder zijn als vroeger hebben ze extra veel ruimte en ook krihge ze meer aandacht. Wordt vaker schoongemaakt. Poep wordt opgrschept en ze hebben speelgoed. Ook hun krijgen vers zaagsel!

Verkeerd leven? dacht het niet :=

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:52

Dierenvriend... tja... zo mag je me wel noemen denk ik. ;) Klik maar eens op m'n profiel en kijk bij "studie", daar heb ik mijn kennis vandaan, maar de landbouwhuisdieren zijn eerlijk gezegd niet mijn sterke punt hoor.

Maak je nog een keer foto's als jullie eruit zijn met de groepen Sanne?
En als het er niet zo veel zijn is het zeker niet om volledig van te leven dan? Of is dat wel te doen?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:58

_Sanne schreef:
hoe we het straks doen met de groepen weet ik niet. Dat is mijn vriend nog aan het uitzoeken.
Momenteel zitten ze met zn 5 a 6 in een groep. ze hebben een behoorlijke ruimte met ruime ligboxe en een hoop speelgoed.
ze krijgen dagelijks vers zaagsel. En inderdaad poep wordt 2x per dag weggehaald wat niet naar beneden valt.
Omdat we zo weinig zeugen hebben worden de hokken vaker schoon gespoten als normaal.
De kraamstal met biggen komt uiteraart niet buiten, dat is logisch. Als de biggen oud genoeg zijn bij zo'n 4 weken worden sommige knuffelbiggen. De rest blijven in hun hok maar het hok wordt een stuk groter gemaakt omdat het er niet zoveel zijn! Ook hebben ze in de winter vloerverwarming. En ook hun krijgen elke dag vers zaagsel en hebben ze speelgoed.

Zelfde verhaal met als ze vleesvarkens zijn. Omdat het er 70% minder zijn als vroeger hebben ze extra veel ruimte en ook krihge ze meer aandacht. Wordt vaker schoongemaakt. Poep wordt opgrschept en ze hebben speelgoed. Ook hun krijgen vers zaagsel!

Wow dat is goed +:)+ Super gaaf :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:59

Trouwens dat van die vloerverwarming is wel een heel goed idee om je biggen warm te houden! :) Gaaf zeg!

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 13:03

Nemurin varkens zijn niet meer het hoofd inkomen ;) ze zijn de recreatie kant op gegaan

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:10

_Sanne schreef:

Ja, zó goed hebben ze het nu. Beide kant op gedacht lekker heel kort door de bocht.
Staan varkens in de natuur ook op zaagsel en vloerverwarming, tuurlijk.. :')

Buiten dat, tuurlijk, wel een beter leven dan de opgehokte vleesvarkens.

Maar vind de zin 'verkeerd leven? Dacht het niet.' hier niet helemaal passen.

Overigens worden de staarten van varkens gecoupeert omdat er een zenuwbeschadiging op kan treden als hieraan geknaagd/afgebeten word. Hierdoor kunnen ze verlamd raken en vreten de andere varkens hem op.. Blijven omnivoren he :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:23

Aaaah dan is het helemaal tof Sanne! :j

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:28

Citaat:
Ja, zó goed hebben ze het nu. Beide kant op gedacht lekker heel kort door de bocht.
Staan varkens in de natuur ook op zaagsel en vloerverwarming, tuurlijk..

Overigens worden de staarten van varkens gecoupeert omdat er een zenuwbeschadiging op kan treden als hieraan geknaagd/afgebeten word. Hierdoor kunnen ze verlamd raken en vreten de andere varkens hem op.. Blijven omnivoren he

dus een koude rooster is beter omdat ze in de natuur geen vloerverwarming hebben?
die varkens van tegenwoordig kan je helemaal niet meer vergelijken met een wild varken
plaats een belgisch landvarken in een bos en binnen de 2 dagen is hij dood

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:33

Een big die het koud krijgt kun je wel afschrijven. :=

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:35

indd een big dat net geboren word en niet meteen onder de lamp kan heeft niet veel overlevingskansen
ook stooien wij een soort poeder onder de lamp zodat de biggen niet vuil worden en snel drogen

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:40

Ah bij ons ligt er zaagsel... maar ja als dat allemaal opdroogt valt het wel weer van ze af. :')

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:45

ja na 2 dagen is al het poeder weg
zaagsel zou ind een betere oplossing zijn
maar koekt dat niet aan?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:48

Als ze pas geboren zijn en nog nat koekt het wel maar dat isoleert ook een beetje. Zodra ze droog zijn en lekker met elkaar gaan lopen wriemelen valt het er vanzelf weer af. Tenminste we hebben hele schone biggen en ik neem aan dat het personeel ze niet iedere ochtend komt douchen ofzo.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:50

de biggen zullen ind niet gedoucht worden
wij douchen de zeugen wel net voor ze in de kraamstallen gaan
ze vinden dat heerlijk :=

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:51

Brittneyx schreef:
Citaat:
Staan varkens in de natuur ook op zaagsel en vloerverwarming, tuurlijk..

Overigens worden de staarten van varkens gecoupeert omdat er een zenuwbeschadiging op kan treden als hieraan geknaagd/afgebeten word. Hierdoor kunnen ze verlamd raken en vreten de andere varkens hem op.. Blijven omnivoren he

dus een koude rooster is beter omdat ze in de natuur geen vloerverwarming hebben?
die varkens van tegenwoordig kan je helemaal niet meer vergelijken met een wild varken
plaats een belgisch landvarken in een bos en binnen de 2 dagen is hij dood

Je neemt het nu veel te letterlijk. Ik geef aan dat dit niet de ideale leefomgeving voor een varkenvis. Daarom vind ik de opmerking: 'verkeerd leven? Dacht het niet' niet passen.

Overigens zou ik daar best iets over willen zien.. Denk namelijk dat de natuurlijke behoefte van een varken gelijk blijft, en een varken daardoor prima kan overleven.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:52

Hoezo vind je die opmerking niet passen dan? Je hangt nou echt op een paar woordjes terwijl er duidelijk staat dat ze in ieder geval geen slecht leven hebben. Of het zo natuurlijk mogelijk is, wordt nergens over gepraat.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:58

een varken dat altijd op constante temperatuur zit en
het eten en drinken voor hem krijgt
zal niet lang overleven

Indiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:28

Babe !!! Ah wat schattig; prachtige foto's!

Zo te lezen hebben jullie varkens het goed!
Je hebt het over knuffelvarkens (kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb) maar wie mogen ze knuffelen?

Hier in de buurt is ook een boer die het bedrijf verkocht heeft, en nu voor het plezier nog 10 varkens en heel soms nog biggetjes heeft.
Zo prachtig; we kunnen uren bij die modderpoel staan met de kinderen!
Het zijn zulke leuke beesten!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:31

Indiana schreef:
Je hebt het over knuffelvarkens (kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb) maar wie mogen ze knuffelen?

IK natuurlijk! :j
Grapje. Maar ik neem aan dat ik daar niet een hele overall en laarzen en ontsmettingsmiddelen en een haarmutsje op hoef als ik zou komen knuffelen...