Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:18

Shadow0 schreef:
In feite wel: leven is nou eenmaal vergeven van de risico's en als je alles moet afschaffen dat mogelijkerwijs in bepaalde extreme situaties misschien een probleem zou kunnen zijn blijft er verdomd weinig (eigenlijk niks) over. Dus maken mensen een afweging: je bepaalt wanneer een risico zo groot is dat de voordelen (zoals bv het bieden van een thuis aan een huisdier waar je om geeft) niet meer opwegen tegen de nadelen. Sommige risico's aanvaard je, van andere beslis je misschien dat de risico's te groot zijn en die vermijd je. (Dat is bovendien een persoonlijke keuze - het is niet allemaal zwartwit.)

Oh. Oké. Nouja, dan zal ik wel gek zijn of zo, maar ik ga geen onnodige risicos nemen waarvan ik voor 75% zeker weet dat het gaat gebeuren. Zus van TS schat de kans zo hoog in, dat herplaatsen überhaupt als een optie is. Waarom een kat bij je baby zetten die je niet eens vertrouwt? Ik heb een hond die ik niet vertrouw met kinderen, maar het gaat ook wel eens goed. Toch laat ik hem niet bij kinderen. Ik vertrouw hem namelijk niet met kinderen, laat staan met pasgeboren babys. Dus dat risico neem ik niet. Snap niet waarom iemand anders dat wel zou doen met in het achterhoofd dat kind dood/beschadigd kan worden, dat laatste zowel fysiek als mentaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:23

Hhilde schreef:
Oh. Oké. Nouja, dan zal ik wel gek zijn of zo, maar ik ga geen onnodige risicos nemen waarvan ik voor 75% zeker weet dat het gaat gebeuren.

Je hebt natuurlijk alle recht om zelf te kiezen of je een bepaald risico wel of niet wilt lopen. Maar die 75% pluk je uit de lucht.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:28

Shadow0 schreef:
Je hebt natuurlijk alle recht om zelf te kiezen of je een bepaald risico wel of niet wilt lopen. Maar die 75% pluk je uit de lucht.

Ja, dôh. Dat verklaar ik ook na de gequote zin. Even in Jip en Janneke taal: Als er al twijfel bestaat over herplaatsing is het meer dan 50% en zolang de knoop nog niet doorgehakt is hebben we het nog niet over 100%. Pak de gulden middenweg en je komt op 75%.

Ik word een beetje moe van dat gevang op één woord of één getal.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:44

En ik word moe van dat spatische gedrag hier :7 je neemt de verantwoordelijkheid bij aanschaf voor een dier of niet!

Er wordt echt van een mug een olifant gemaakt nog voordat het kind er uberhaupt is :?
en in dit geval zijn er makkelijk oplossingen te bedenken zonder het dier te dumpen! denk aan kattenkamer, hor voor de deur/deur(en) dicht,
Feliway, buitenren, katproof balkon/tuin en noem maar op....maar ja kat foetsie is natuurlijk de makkelijkste weg!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:48

listiglistje schreef:
en in dit geval zijn er makkelijk oplossingen te bedenken zonder het dier te dumpen! denk aan kattenkamer, hor voor de deur/deur(en) dicht,
Feliway, buitenren, katproof balkon/tuin en noem maar op....maar ja kat foetsie is natuurlijk de makkelijkste weg!

Mijn hemel :') Nee, die kat heeft dan nog een fijn leven als hij alleen maar in een buitenren, kattenkamer of wat dan ook mag :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:54

Hhilde schreef:
Oh. Oké. Nouja, dan zal ik wel gek zijn of zo, maar ik ga geen onnodige risicos nemen waarvan ik voor 75% zeker weet dat het gaat gebeuren.

Als jij dagelijks in de auto zit weet je ook dat de kans dat jij bij een ongeluk betrokken raakt bijna 100% is, of dat een ongeluk met ernstige afloop is moet je gokken.
Als je je kind in het fietszitje zet doe je ook het gordeltje vast terwijl je weet dat de kans dat je met de fiets valt vele malen kleiner is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:00

anneliesdj schreef:
Hhilde schreef:

Als jij dagelijks in de auto zit weet je ook dat de kans dat jij bij een ongeluk betrokken raakt bijna 100% is, of dat een ongeluk met ernstige afloop is moet je gokken.
Als je je kind in het fietszitje zet doe je ook het gordeltje vast terwijl je weet dat de kans dat je met de fiets valt vele malen kleiner is.

Nou laatst is hier in de buurt dit ongeluk gebeurd ;( ff gebak halen omdat je peuter morgen 2 wordt, niet dus....

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1768351103/Peuter+(1)+overleden+na+val+met+fiets+in+Sint-Oedenrode.aspx

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:03

Waarom worden er nou alle andere risico's in het leven bijgehaald?
Dat wordt een beetje standaard heb ik het idee.. Ellende is niet erg want er zijn ergere dingen, risico valt mee want er is altijd risico.
Maar goed, het gaat er imo om of je het risico wil nemen. Al is het maar een heel klein risico, waarom zou je willens en wetens dat risico met je pasgeboren kindje willen nemen.
Toen zij de kat kreeg had ze vast niet verwacht dat het een probleemkat zou zijn, (daar is namelijk ook helemaal niet zo'n grote kans op) maar omdat dit dus wel zo is had ze eigenlijk maar gewoon geen kind moeten nemen.
Ik vind dit allemaal nog al vreemd, prima als jullie dieren op gelijke hoogte stellen als mensen maar we zijn niet allemaal zulke geweldige dierenvrienden.

Ik zou het risico in ieder geval niet willen nemen, bij twijfel niet doen zeg maar. ALS het fout gaat vergeef je het jezelf nooit meer..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:04

Hhilde schreef:
listiglistje schreef:

Mijn hemel :') Nee, die kat heeft dan nog een fijn leven als hij alleen maar in een buitenren, kattenkamer of wat dan ook mag :')

Kat leeft nu toch ook alleen maar in de tuin/huis zonder over de schutting te klimmen volgens OP, dus ik zie het probleem niet ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:06

listiglistje schreef:
anneliesdj schreef:

Nou laatst is hier in de buurt dit ongeluk gebeurd ;( ff gebak halen omdat je peuter morgen 2 wordt, niet dus....

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1768351103/Peuter+(1)+overleden+na+val+met+fiets+in+Sint-Oedenrode.aspx

En technisch gezien is dat ook een auto-ongeluk. Zonder de auto die toevallig langsreed zou dit kindje er met een paar blauwe plekken en hersenschudding vanaf gekomen zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:08

Wij hadden ook zo,n poezel .. Hebben haar herplaatst naar een alleenstaande jongen die heel gek met haar was , dat werd helaas een groot fiasco .
Duster is terug naar huis gekomen , opnieuw van alles geprobeerd .
Helaas Dusters gedrag werd alleen maar erger .
Duster is ingeslapen .... Rust voor haar

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:10

listiglistje schreef:
En ik word moe van dat spatische gedrag hier :7 je neemt de verantwoordelijkheid bij aanschaf voor een dier of niet!

Er wordt echt van een mug een olifant gemaakt nog voordat het kind er uberhaupt is :?

Ik sluit mij hier toch bij aan. Er zijn veel mogelijkheden beschikbaar, waarom dan direct de kat de dupe laten worden? Probeer een plek voor de kat te maken waar deze prima kan vertoeven zolang de baby in de woonkamer is bijvoorbeeld.

xAlice

Re: Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:14

Maar is het dan niet net zo eerlijk voor de kat om er een ander goed huisje voor te vinden waar hij wel gewoon tussen de mensen kan lopen in plaats van dat hij steeds afgezonderd moet?

magda_90

Re: Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:21

En hem uit een vertrouwde omgeving halen en blootstellen aan stress met alle gevolgen van dien?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:30

als die kat werkelijk zo is waarom dan ermee gaan sjouwen? Het beste adres voor de kat is dan een boerderij maar als ze daar zich zo gaat gedragen wordt ze zonder pardon vaak ook verwijderd/doodgeschoten/wat dan ook., Immers een kat die mensen aan valt niet uit verdediging maar puur om aan te vallen daar is gewoon geen plaats voor in de maatschappij.

Wil je dan dat de verzorgers in welke opvang dan ook niet meer het verblijf in kunnen omdat die kat ze aan gaat vallen?

Ik zou werkelijk genieten van de tijd dat het goed gaat en op tijd zeggen dat het genoeg is en in laten slapen. Daar heeft die kat veel meer aan dan aan gesjouw met haar waardoor het gedrag mogelijk nog veel erger wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:37

Dus bij een beetje apart gedrag maar een spuitje...en dat noemt zich dierenfan :=

Maar goed dat we zo niet met mensen omgaan, dan was de wereld een stuk dunner bevolkt :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:08

listiglistje schreef:
Dus bij een beetje apart gedrag maar een spuitje...en dat noemt zich dierenfan :=

Maar goed dat we zo niet met mensen omgaan, dan was de wereld een stuk dunner bevolkt :+

Je kan het omschrijven als beetje apart gedrag. Persoonlijk heb ik van zo'n beetje apart gedrag al zeer nare verwondingen gezien en ben ik dus zeer huiverig van dit beetje aparte gedrag wat heel makkelijk door kan slaan en erger kan worden.........
Weet niet of jij al eens mensen gezien hebt die bewust aangevallen zijn door een kat? Ik heb het al meerdere malen gezien (werk samen met zwerfkatten vang acties onder andere en niet iedereen die daarbij helpt is even handig) en je wil niet weten wat katten allemaal kunnen doen als ze je werkelijk aanvallen. Nu gaat het in mijn geval vaak om katten die in het nauw gedreven zijn en zichzelf willen verdedigen. Die dit gedrag nooit zullen laten zien als ze gewoon de vrijheid hebben en dus kan je het die katten niet aanrekenen en doe je dat ook niet.
Echter een kat die zo mensen aan valt die zou ik in laten slapen.
Immers ook in een opvang komen vreemde mensen een verblijf binnen dat nog kleiner is dan een huis en ook op een boerderij komen mensen het huis of de stallen in.
Toevallig komt het te vroeg bij moeder en nestgenoten weg gehaald worden en van boerderij kat/kitten naar huiskat gaan heel vaak samen met dit gedrag. Dit is vaak gedrag wat er langzaam in sluipt en steeds erger en erger wordt.

Als je om dieren geeft moet je ook op tijd los kunnen laten en niet achteraf moeten zeggen "had ik maar........."

Overigens gaan we met de medemens wel zo om. Inslapen niet maar in tehuizen weg stoppen wel met nog net niet een shirt aan met 'ongeschikt" erop.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:08

Die kat vertoont dat gedrag niet omdat ze nou zo gelukkig is. Ensoms ben je júist een liefhebber als je een dier zijn rust gunt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:12

Hmm ik vind het te voorbarig.

Vaak zijn ze heel lief voor een kindje van eigen gezin, alleen natuurlijk niet in de slaapkamer laten komen van een baby, die zal het gaan verstikken door lekker erop te gaan slapen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:13

listiglistje schreef:

Eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:15

Is poezel gesteriliseerd? Mocht dat zo zijn,kan ik best eens thuis overleggen,wij hebben zelf stalkatten (geen echte boerderijkatten,zijn gewoon tam,op te pakken en worden bijgevoerd) en eentje meer of minder maakt dan niet zo heel veel uit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:17

Heb je de kat wel eens laten onderzoeken? Wij hadden vroeger een kreng van een kat, bleek dat ze last had van de hormonen. Toen ze tabletten kreeg, werd ze heel vriendelijk en heel erg rustig.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:49

Maar dan nog is de vraag waarom dan zo laat pas op zoek naar een ander huis als je al vanaf het begin twijfels hebt.
Je hebt 8.5 maand te tijd om een huis te zoeken en nu zijn daar nog maar 2 maanden of minder van over.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:55

Omdat het nu kennelijk geen probleem is, maar straks als de baby er is schijnbaar wel :7

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:24

Hhilde schreef:
Ik heb het niet over Nederland :') Voor dat soort nieuws kun je beter in Amerika en dat soort landen zijn. Met regelmaat is dus helemaal niet sterk uitgedrukt. Als dieren per definitie zouden snappen dat kinderen van zijn baasjes zijn, zouden er geen bijtincidenten - laat staan dodelijke - voor moeten vallen, of heel weinig. Bij de weg; in de jaren die jij noemt (wat hebben die er mee te maken? Dat was 16 jaar en meer terug...) gingen mensen heel anders met honden om.

Even voor mijn begrip hoor:
Omdat in 'Amerika en dat soort landen' (wat zijn dat eigenlijk voor landen) met regelmaat kinderen worden doodgebeten (wat helemaal niet zo blijkt te zijn zoals Shadow0 sneller bij elkaar gegoogled kreeg dan ik, +:)+ ) door honden, moet in Nederland iemand die jij niet kent een kat de deur uitdoen? Interesting. Heb je misschien ook advies voor mij over hoe ik met mijn katten om moet gaan? Het lijkt me wel leuk om te kijken hoe mensen reageren als ik op een feestje vertel dat mjin katten tegenwoordig schoentjes dragen omdat in Australië kangaroes uit vogelbadjes drinken. _O- (en wie is toch die zus van TS waar je het steeds over hebt?).

Ik weet niet of TS nog meeleest maar ik ben wel benieuwd of deze dappere poging om informatie voor haar vriendin te verzamelen iets heeft opgeleverd dat die vriendin nog niet kende. Uit mijn hoofd hebben we nu:

- eigen plek/ruimte voor de kat waar die altijd en door iedereen met rust gelaten wordt
- kat nu alvast leren dat 'ie niet (in de buurt van) de babykamer mag komen
- buiten een ren maken zodat kat veilig buitengesloten kan worden op momenten dat vriendin niet in de gelegenheid is om op beebs en kat tegelijk te letten
- feliway in het stopcontact opdat kat zich gemakkelijker fijn en rustig voelt
- eventueel rescue remedy ervaringen bij katten nazoeken
- kat laten onderzoeken om uit te sluiten dat gedrag een lichamelijke (hormonale) oorzaak heeft
- kat (excuus poes) indien gesteriliseerd aan xJitskee en haar stalkattenclan voorstellen
- kalm blijven, zwangerschapshormonen negeren, je niet gek laten maken door fantastische horrorverhalen over babyoogjes uitkrabbende monsters en kat te tijd en ruimte geven om zich aan te passen aan de verandering in de omgeving
- proberen te genieten van het zwanger zijn ondanks de hitte
- vast nog wel iets dat ik nu even vergeten ben