Zielige hondenindustrie vanuit o.a. Spanje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:36

femke27 schreef:
Als het jou lukt door te dringen tot de stugkoppen en de overheid van Spanje krijg je gegarandeerd veel aplaus. Ik banketstaaf hier als brugman tegen al die spanjaarden om hun hond wat beter te verzorgen en de reactie is simpel: het is maar een dier. Maar het is nooit de schuld van het dier! Mag het dan geen beter leven hebben in een ander land waar men meer respect heeft voor dieren? Ikzelf heb ter plaatse inmiddels 3 podenco´s opgevangen en meer kan ik echt niet hebben. Andere buitenlanders hier doen ook hun best, maar uiteindelijk zijn de honden het meest afhankelijk van mensen die ze mee willen nemen naar een ander land waar ze wel goed verzorgt worden. Ik sta achter deze organisaties en zal steunen waar ik kan.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dierenliefde stopt niet bij de grens. En als iemand vindt van wel; krab maar eens goed achter de oren.

IrishCold

Re: Zielige hondenindustrie vanuit o.a. Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:49

Dierenliefde stopt ook niet bij de grens. En ik vind ook goed dat mensen honden nemen uit andere landen.
Maar vind alleen wel jammer onze asiels nog zo vol zitten. Ik vind dat daar ook wat aan gedaan moet worden en ook aan het feit dat sommige mensen honden nemen en ze met vakantie in het bos achterlaten. Daar moet ook goed naar gekeken worden, want dat stopt ook niet. Eveneens als mensen die niet weten hoe je een hond moet houden/opvoeden.

Onze kwam ook uit asiel en alle honden die we hebben gehad ook.
Bij ''ons'' asiel betaal je 125,- voor een hond

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:36

Welke stichtingen zijn goed?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:48

Zelf heb ik goede ervaringen met Stichting Honden zonder Toekomst. Zij pakken het probleem daar ook aan, maar er zijn meer goede stichtingen :-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:58

Tja in zuideuropa is veel honden leed dat door mensen wordt veroorzaakt. Maar om het even te relativeren, dat is er in Nederland ook. Misschien van een andere orde, maar hoeveel honden zitten er in Nederland niet hele dagen alleen thuis zonder fatsoenlijk te worden uitgelaten?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:00

Klopt Nikass, maar dat los je niet op door de grenzen dicht te gooien en geen dieren uit het buitenland meer toe te laten.

Ik heb heeeeel vaak deze discussie omdat ik dus toevallig wel werk met honden en katten uit Turkije en Roemenie. Dit is niet met een stichting, maar gewoon particulier. We hebben veel kennissen in Turkije (we zijn een kennis met een paar andere dames die opvangen en plaatsen en ik) die halen daar de sneue gevallen van straat en lappen ze op. Dan gaan wij hier kijken of we een plek hebben in de opvang en dan mogen ze komen. Zo hebben we dus al heel veel honden een fijne plek bezorgd.
Als iemand van ons een hond adopteerd kost dat 100 euro, dat gaat linea recta terug naar de gene waar de hond vandaan komt in Turkije of Roemenie, zodat ze van dat geld weer voer of een operatie kunnen betalen.
Soms kunnen we met Corendon 250 kilo aan goederen die kant op sturen, moeten we voor betalen, maar dat is het heel erg waard. Dan gaat er dus voor 250 kilo aan dekens en voer die kant op.

Ik heb zelf 2 katten uit Turkije. Ik heb hier ook in het asiel gekeken, maar kon gewoon niet vinden wat ik zocht. Dus toen ik contact opnam met een van onze vrienden in Turkije heeft zij foto's naar me gestuurd ik ben verliefd geworden op mijn 2 mannen en ze zijn nu al 3 jaar bij mij. Heerlijke dieren die echt opgebloeid zijn.

Ik kan zo 6 pagina's vol kletsen over de honden die we gehad hebben, maar dat zal ik niet doen.
Ik wordt overigens wel ontzettend kwaad op mensen die deze dieren 'troep' noemt, want ik vind dus die Cavaliers met te kleine schedels, die Franse Bullen met hun platte koppen of die Shar Pei's met huidproblemen pas echt troep. Dat is pas geld verdienen over de ruggen van de dieren. Mismaakte dieren flink fokken en er een fortuin voor vragen. Daar moeten ze echt eens wat aan gaan doen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:15

Wat ik me oprecht afvraag... zitten onze asiels wel zo overvol?

Het klinkt altijd heel leuk en dramatisch om te roepen: onze asiels zitten al bomvol!

Tja... ik kan alleen spreken voor onz asiel (werkgebied van Venlo tot Roermond en alles daartussen) en dit asiel zit helemaal niet zo vol. En zitten er een keertje wél veel honden, dan heeft zich dat met een paar weken weer opgelost.

Dus... ik vraag het me af.

Maar blijf vooral roepen hoor. Het klinkt heel interessant.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:16

AngelofLove schreef:
Zelf heb ik goede ervaringen met Stichting Honden zonder Toekomst. Zij pakken het probleem daar ook aan, maar er zijn meer goede stichtingen :-)

Wij hebben een hond via stichting Sphoek geadopteerd en ik ben heel tevreden over hen. :j
Ze doen echt moeite om de juiste baas bij de juiste hond te zoeken. Ze stimuleren mensen om eerst in de Nederlandse asielen te kijken voor een hond en laten je er ook goed van doordringen dat Spaanse asielhonden vaak een rugzakje hebben en dat je er dus goed over na moet denken voor je er aan begint.
Ben je nog niet afgeschrikt dan volgt een huisbezoek om te kijken of de mensen en het huis geschikt zijn voor de hond die je op het oog hebt en moet je een vragenformulier invullen. Wij hebben onze hond nog een week op proef gehad om te kijken of het thuis ook bleef klikken met onze andere hond. Ze waren heel eerlijk over de problemen die onze hond had zodat we heel goed wisten waar we aan begonnen met hem.
En mocht je de geadopteerde hond om welke reden dan ook niet meer zelf kunnen houden, dan mag je hem niet verkopen maar dan zoekt de stichting een nieuw huis voor hem.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:22

mij viel het ook op marktplaats,dat er zoveel erop staan.ze zijn prachtig.maar we hebben hier al een overvloed van honden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:08

En dat overvloed zal ook niet minder worden als iedereen maar door blijft fokken voor de lol.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:13

Quellian schreef:
femke27 schreef:
Als het jou lukt door te dringen tot de stugkoppen en de overheid van Spanje krijg je gegarandeerd veel aplaus. Ik banketstaaf hier als brugman tegen al die spanjaarden om hun hond wat beter te verzorgen en de reactie is simpel: het is maar een dier. Maar het is nooit de schuld van het dier! Mag het dan geen beter leven hebben in een ander land waar men meer respect heeft voor dieren? Ikzelf heb ter plaatse inmiddels 3 podenco´s opgevangen en meer kan ik echt niet hebben. Andere buitenlanders hier doen ook hun best, maar uiteindelijk zijn de honden het meest afhankelijk van mensen die ze mee willen nemen naar een ander land waar ze wel goed verzorgt worden. Ik sta achter deze organisaties en zal steunen waar ik kan.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dierenliefde stopt niet bij de grens. En als iemand vindt van wel; krab maar eens goed achter de oren.

nee het stopt niet bij de grens, maar de manier van aanpak werkt niet, dus moet er wat anders gebeuren...
zolang we de problemen vanuit spanje maar op blijven lossen , als in : NL, BE, DE en UK mensen die bakken vol dieren uit die regionen blijven importeren zal het in spanje etc zelf nooit en te nimmer veranderen...
dus houd je door honden uit asiels en stations daar weg te blijven halen het probleem gewoon in stand
indirect ben je dus als goedbedoelende persoon ook gewoon onderdeel van het probleem

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:29

rockwitch schreef:
Klopt Nikass, maar dat los je niet op door de grenzen dicht te gooien en geen dieren uit het buitenland meer toe te laten.

Ik heb heeeeel vaak deze discussie omdat ik dus toevallig wel werk met honden en katten uit Turkije en Roemenie. Dit is niet met een stichting, maar gewoon particulier. We hebben veel kennissen in Turkije (we zijn een kennis met een paar andere dames die opvangen en plaatsen en ik) die halen daar de sneue gevallen van straat en lappen ze op. Dan gaan wij hier kijken of we een plek hebben in de opvang en dan mogen ze komen. Zo hebben we dus al heel veel honden een fijne plek bezorgd.
Als iemand van ons een hond adopteerd kost dat 100 euro, dat gaat linea recta terug naar de gene waar de hond vandaan komt in Turkije of Roemenie, zodat ze van dat geld weer voer of een operatie kunnen betalen.
Soms kunnen we met Corendon 250 kilo aan goederen die kant op sturen, moeten we voor betalen, maar dat is het heel erg waard. Dan gaat er dus voor 250 kilo aan dekens en voer die kant op.

Ik heb zelf 2 katten uit Turkije. Ik heb hier ook in het asiel gekeken, maar kon gewoon niet vinden wat ik zocht. Dus toen ik contact opnam met een van onze vrienden in Turkije heeft zij foto's naar me gestuurd ik ben verliefd geworden op mijn 2 mannen en ze zijn nu al 3 jaar bij mij. Heerlijke dieren die echt opgebloeid zijn.

Ik kan zo 6 pagina's vol kletsen over de honden die we gehad hebben, maar dat zal ik niet doen.
Ik wordt overigens wel ontzettend kwaad op mensen die deze dieren 'troep' noemt, want ik vind dus die Cavaliers met te kleine schedels, die Franse Bullen met hun platte koppen of die Shar Pei's met huidproblemen pas echt troep. Dat is pas geld verdienen over de ruggen van de dieren. Mismaakte dieren flink fokken en er een fortuin voor vragen. Daar moeten ze echt eens wat aan gaan doen.

Heb je mij dat horen zeggen dan? Volgens mij zijn wij het helemaal met elkaar eens... :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:32

Dierenliefde stopt niet bij de grens. En als iemand vindt van wel; krab maar eens goed achter de oren.[/quote]

nee het stopt niet bij de grens, maar de manier van aanpak werkt niet, dus moet er wat anders gebeuren...
zolang we de problemen vanuit spanje maar op blijven lossen , als in : NL, BE, DE en UK mensen die bakken vol dieren uit die regionen blijven importeren zal het in spanje etc zelf nooit en te nimmer veranderen...
dus houd je door honden uit asiels en stations daar weg te blijven halen het probleem gewoon in stand
indirect ben je dus als goedbedoelende persoon ook gewoon onderdeel van het probleem[/quote]

Daar kan ik me ook in vinden

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:42

Tja, ik moet zeggen het is erg aandoenlijk die buitelandse hondjes etc, maar datn eemt niet weg dat vanuit die landen wel ziektes worden meegebracht..
Leishmania, hartworm etc.
Ikzelf ben tegen zulke straathonden hierheen te halen, want zo halen wij 2 spaanjaardse hondjes hierheen en daarvoor zijn daar al 3 nieuwe straatnestjes geboren.
Spanje, Griekenland, Roemenie, Portugal etc moeten erwat aan doen, niet NL, DE, BE etc..
Tuurlijk het blijft sneu, maar in ons eigen land zit genoeg in asiels wat ook een gouden mandje zoek.

@ Rashonden; Tja, dat hebben we te danken aan de Raad van Beheer + fokkers die blijkbaar extrieur belankrijker vinden dan gezondheid :). Daar kan die franse bull, golden retiever, berner senners, duitse dog, rottweiler, dobermann, cavalier of chihuaha helemaal niks aan doen.
Maar geef mij 1 zuiver hondenras waar in geen erfelijke afwijkingen in voor komen? Dat valt op 1 hand te tellen denk ik.

Hier werd vraag gesteld, zitten onze asielen wel zo vol? Kijk eens op ikzoekbaas.nl. Daar staat TE veel op.

Onze praktijk werkt samen met 1 asiel, nou daar komt te veel binnen. Vooral nu met de vakantie weer voor de deur.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:50

Citaat:
Tuurlijk het blijft sneu, maar in ons eigen land zit genoeg in asiels wat ook een gouden mandje zoek.

dan zou er een algemeen fokverbod moeten komen in Nederland en iedereen die een kat of hond (of eigenlijk een kitten of pup) wilde hebben moet dan verplicht een dier uit het asiel afnemen

Want zo lang heel Nederland er lustig op los fokt met allerlei onzin nestjes blijven de asiels ook gewoon bomvol hoor, daar veranderen die Spaanse hondjes niets aan

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:53

Sonja_vR schreef:
indirect ben je dus als goedbedoelende persoon ook gewoon onderdeel van het probleem

Ik denk dat mensen hier een verkeerd beeld hebben over de impact die de stichtingen hebben op het (zwerf)honden bestand daar in Spanje en de Oostblok landen. Dat is echt bijna nihil...
Alleen al in slechts 1 provincie in Spanje worden jaarlijks tienduizenden honden van allerlei leeftijden afgemaakt omdat niemand ze wil hebben! Ze zijn overschot.

Die 'bakken vol dieren' die vanuit Spaanse asielen bemiddeld worden naar het buitenland is slechts een inimini-handje vol als je bekijkt hoeveel honden er in de asielen zitten en hoeveel er daar jaarlijks afgemaakt worden.
Dus van het in stand houden van de problematiek daar door enkele van de asielhonden naar het buitenland te bemiddelen is praktisch geen sprake.
De (goede) stichtingen gebruiken juist een deel van het adoptiegeld om te proberen om de problemen in het land zelf op te lossen en de mentaliteit van de lokale bevolking ten opzichte van dieren te veranderen zodat er minder honden afgedankt en afgemaakt worden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:07

ik heb een hond uit Turkije , een liever dier vindt je niet ... Zo trouw en als ex straathond was hij snel gewend aan het gezinsleven hier bij ons .
De stichting waar ik hem van heb , pakt zeker de problemen aan in Turkije zoals neuter en release projecten . Mijn hond had megedaan aan dat project , maar is ondanks dat toch gevangen door de regering en in een gemeentelijk asiel gestopt waar niet zo nauw gekeken wordt hoe het gaat met de dieren mn honden ...
Bijna verdronken daar in september 3 jaar geleden overstromingen in Turkije . Uiteindelijk gered en ssn tijd in een skhd bosasiel gewoond ... Te goed om daar zijn jonge leven te slijten , te veel meegemaakt om de straat weer op te gaan ..
En nu is hij al bijna 3 jaar bij ons .
Met wegtransport gekomen hij was te groot voor t vliegtuig :-( Hij heeft lang niet graag in de auto gezeten , maar nu zit hij er als eerste in als we een uitstap maken ...
Zou zo weer een Turkse hond addopteren ....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:16

Onze asiels zitten helemaal niet zo bomvol als iedereen altijd maar roept.
In onze asiels zitten vooral veel oudere honden (5-6 jaar en ouder) met gedragsproblemen, niet bepaald fijne gezinshonden.
De honden die uit het buitenland gehaald worden zijn eigenlijk altijd jonger dan 2 jaar en vrij onbevangen, hebben dan wel op straat geleefd maar zijn heel vrolijke, sociale en blije honden die heel gelukkig zijn met aandacht.
In nederlandse asielen zitten nauwelijks pups, die zijn in no-time weer weg, pups uit het buitenland hebben hier een goede kans.
Daarbij zijn de honden die uit het buitenland komen vaak van een heel ander type dan wat je hier veel tegenkomt.

Oudere honden worden vanuit het buitenland meestal niet meegenomen omdat ze niet geschikt zijn voor leven in huis.
Daarbij is het niet zo dat het probleem niet opgelost wordt, de meeste van dergelijke stichtingen en organisatie's doen er alles aan om de problemen in het land daar op te lossen. Steriliseren en castreren van straathonden bv, voorlichting aan de bevolking enz.

Ik vang zelf hondjes op voor stichting Idemo, deze hondjes komen uit Bosnie en Kroatie.
Deze stichting geeft de bevolking kleding, dekens en medicijnen 'in ruil voor' het meenemen van de honden. Het leven wat ze daar hebben is echt niet om over naar huis te schrijven.
Dat het 'ver weg' gebeurt is geen reden er je ogen maar voor te sluiten, deze honden hebben net zo goed recht op een beter leven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:54

Ik ga misschien dit weekend of komende week een 2jarige (nederlandse ;)) herplaatser bekijken, via de fokker. Hondje schijnt verder goed opgevoed, zindelijk, geen blaffer,... eigelijk wat ik zoek en tegelijk een ras wat ik erg leuk vind. enige 'nadeeltje' is dat hij niet met kippen/konijnen kan, omdat dan zn jachtinstinct bovenkomt. Hij is een paar keer ontsnapt en zou een kip dood hebben gemaakt. Maar goed, kippen en konijnen heb ik niet, en zal ik ook niet krijgen, zelf een jachthond thuis, dus die dingen komen hier zowiezo niet in de buurt. Nu nog kijken of mn hond hem leuk vind, want dat is het allerbelangrijkste natuurlijk. Is een maatje voor hem erbij.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 20:59

Amaris schreef:
Wat ik me oprecht afvraag... zitten onze asiels wel zo overvol?

Het klinkt altijd heel leuk en dramatisch om te roepen: onze asiels zitten al bomvol!

Tja... ik kan alleen spreken voor onz asiel (werkgebied van Venlo tot Roermond en alles daartussen) en dit asiel zit helemaal niet zo vol. En zitten er een keertje wél veel honden, dan heeft zich dat met een paar weken weer opgelost.

Dus... ik vraag het me af.

Maar blijf vooral roepen hoor. Het klinkt heel interessant.

Nou...bij ons staat de teller op 130 kittens...dat is wat we "normaal" zo'n beetje per jaar opvangen en het is nog maar juli |(

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:49

Ik ben momenteel ook aan het rondkijken voor een hond, maar helaas in de asiels hier in de buurt veel probleemhonden of honden van 8+. Dit weekend ga ik dan ook kijken naar een hondje dat net uit Spanje in Nederland aan is gekomen. Ik wil wel een hond die in een gastgezin heeft gezeten ipv in kennel, deze hond heeft in een gezin met honden, katten en kids gezeten. Deze hond is en blijft eigendom van de stichting, is gesteraliseerd, mag niet worden doorverkocht, wordt gechecked (huisbezoek) en als het echt niet blijkt te gaan gaat de hond weer terug naar een gastgezin in NL en wordt er naar een nieuwe baas gekeken.

We kunnen niet de hele hondenwereld veranderen, maar wel de hele wereld van één hond!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:17

Zelf heb ik hier echt een hele tijd naar asielsites in de buurt gekeken ( ook belgie) maar nooit een hond die met andere katten kon. In Bulgarije hadden ze deze wel.. http://arsofia.com Alles perfect geregeld. Hondje gecastreerd, gechipt, geënt, ontwormd en ontvlooid. Anderhalf jaar later gekeken voor een vriendinnetje voor hem, weer eerst gekeken in het asiel maar wederom geen een die ook met katten kon! ( En zoveel keus was er niet eens..) Bleek er in de buurt een stichting te zitten voor hondjes uit Bulgarije. De mensen in Bulgarije zijn engelse die zich echt zo ontzettend inzetten voor straathonden, ongelofelijk! http://www.streetdogrescue.nl/ Ontzettende goede ervaring mee. Alles perfect geregeld, en het zijn beide schatten. <3

Blije hondjes:
Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:30

Mariska_28 schreef:
Ik hoorde van een Podenco Ibicenco fokker waar een hond bij weg was gelopen tijdens het wandelen, en deze nooit meer is terug gevonden. Grote kans dat deze hond "gered" is, in plaats van dat ze misschien dachten dat hij gewoon ontsnapt was en een baas zou hebben die hem/haar mist....
Echt niet alle loslopende honden in spanje zijn verwaarloosde mishandelde honden..

Bij ons was jaren geleden onze husky losgebroken, advertenties gezet, gezocht, posters , in de krant gezet, bleek dat een organisatie hem naar Belgie heeft verkocht. We kwamen hier pas maanden later achter, en hebben de hond maar bij die mensen gelaten omdat hij het enorm naar zijn zin had en die mensen ook ontzettend verknocht aan hem waren , dus het beter voor hem was. Heb menig traan om hem gelaten

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:32

countrygirl schreef:
spicegirl schreef:
qua vliegreis zijn ze geen geld kwijt. ze vragen nl. aan vakantiegangers/spanjegangers om ze mee terug te nemen als b.v. handbagage.

Jaja... als het een klein hondje is wél, dan heb jij gelijk. Die kan idd. in een tas of zo als handbagage mee, klopt.
Maar iedere iets grotere hond gaat in een bench, in het ruim, en dat kost 60 euro.

Wij hebben zelf een Rafeiro do Alentejo (Portugese rashond) voor vrienden meegenomen naar Nederland, zodoende weet ik dit.

Nou, een hond mag mee als hand baggage, als de hond minder zwaar is als 8 kilo, en in een draagtas van 40*25*25 past. Maar dan mag je wel €50,- dokken. (Bij de meeste vlieg maatschappijen, binnen Europa.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 00:04

Mist schreef:
Nou...bij ons staat de teller op 130 kittens...dat is wat we "normaal" zo'n beetje per jaar opvangen en het is nog maar juli |(

Het gaat hier niet over katten maar honden en die zitten er helemaal niet zoveel in NL asielen.