Kattenren = zielig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: Kattenren = zielig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:21

Erg mooi, Yom!! Zoiets zou ik ook wel willen, maar ik moet eerst mijn tuin overkappen met net/gaas. Nu is het nog open.
Heb je die looppaden gewoon bij de doehetzelf zaak gekocht?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:22

antje_vip schreef:
Als een kattenren zielig is, dan is een paardenstal, vissenkom etc. ook zielig. Ik vind er niks zieligs aan zolang het beest niks tekort komt.

En dan nog heeft de kat in verhouding tegenover een nog de meeste ruimte.

Ik had mijn katten al niet buiten de tuin en sinds mijn werk op de dierenambulance wil ik ze helemaal niet mee op straat.
We hebben elke dag huilende baasjes die hun aangereden katten komen identificeren (als ze nog ID waardig zijn tenminste) Laatst lekker de tuin wat opgepimpt met gaas boven de schutting want 1tje is een ware Houdini.
We hebben ook planken aan de muur gemaakt waar ze op kunnen zitten, planten om onder te kruipen en ik wil nog iets hebben om op te zitten en iets om in te liggen.
Mijn katten zijn super happy en ik ook. Hoef niet te bang zijn dat ze gejat worden(2 raskatten), vechten met een buurkat of plat gereden worden.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:13

het looppad is inderdaad van wat rolletjes borderhout, gekocht bij de Karwei (7,95 per rol van 20 cm breed)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:08

ziet er super uit Yom!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:09

Dat is een heel goed idee! Dank je voor de tip. Ik denk dat ik maar eens ga kijken of en hoe ik een net over mijn tuin kan spannen, dan kan ik er ook zo'n mooie ren van maken. Ik heb alleen aan 3 kanten gemetselde muur... Hmmm... hoe het net te bevestigen...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:14

Ziet er goed uit :)!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:18

Wij zijn van plan om zo'n systeem in te bouwen (kan je zelf ook goed doen volgens mij): http://www.kattenbeveiliging.nl . Kan ook goed op een stenen muur lijkt me :j
Ik zou er iig niet voor kiezen mijn hele tuin te overdekken

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:30

Ik denk er precies hetzelfde over. Heb zelf een kattenren besteld vorige week en hoop dat hij dan ook snel geleverd wordt. Mijn katten komen nu onder toezicht buiten in onze tuin, maar ideaal is het niet. Ze willen graag over de schutting klimmen, maar woon aan een erg drukke doorgaansweg. Vandaar dat ik een kattenren besteld heb. Mijn kattenren krijgt een afmeting van 3.10x1.30x1.95. Hier ga ik dan plankjes maken dat ze de hoogte in kunnen, er komen speeltjes in, en er komt een boomstam in. Ze komen natuurlijk niet de hele dag erin, maar voor een uurtje of twee kunnen ze zich er prima in vermaken. Veiligheid voor mijn twee poezels staan voorop bij mij!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:14

Wij gaan de kattenren tegen het huis aan zetten (is mooi weg te werken aan de zijkent) en dan met een kattenluikje vanuit de bijkeuken kunnen ze heel de dag naar buiten als ze zin hebben :) Maar dan hebben we wel geluk met de opbouw van de tuin :j

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:21

Ik weet niet of het zielig is.

Het is maar net wat het diertje kent.
Het lijk mij voor het diertje zielig als het van een boerderij/buitenleven afkomt, en dan ineens in een kattenren/of binnen..
Dat is zo verandering ik weet niet of ze daar vrolijk van worden.
En andersom net zo, sommige zijn altijd al binnen geweest, en als je die ineens buiten doet, geen auto's kent of andere dingen, dan kunnen ze nog wel eens op de vlucht slaan omdat ze overal bang voor zijn.

Ik denk als je een kat hebt en je doet gelijk wat je wilt dat het geen probleem moet zijn hoe je een dier huishoud...

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:26

Als je katten dit gewend zijn, waarom niet? Een hond word ook vaak in een bench gestoken. Dat vind ik helemaal het zelfde.
En als je kat nooit buiten geweest is, is dat toch ook geen ramp? Als jij geboren word met een afwijking, weet je niet wat
het leven is zonder die afwijking, maar het is wat anders als je die afwijking tijdens je leven krijgt. Als je snapt wat ik bedoel ;)
Een kattenren vind ik prima. Het is niet het ideaalste maar wel in jouw situatie!

Mijn kat loopt lekker buiten, hij mag niet binnnen (we waren allergisch als kind), er zijn ook veel mensen die dit zielig vinden als het steenhard vriest, maar ons beestje is het gewend! Natuurlijk eens hij oud en versleten is zal dat te koud zijn en mag hij wel binnen, maar hij wil ook gewoon niet binnen, is supersnel bang van geluiden (bvb de vaatwas legen) en staat dan aan de deur om weer buiten te mogen. Wij wonen ook niet in een drukke straat, achter ons huis zijn iets van 5 weilanden en we hebben een grote tuin, de straat is erg rustig, maar als ik aan een drukke baan zou leven zou ik ook mijn tuin afzetten ofzo voor mijn katten.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:41

Van huis uit heb ik altijd meegkregen dat je een huisdier voor je eigen plezier hebt en niet voor de buren. Al onze katten mochten met mooi weer naar buiten maar dan wel aan een lijntje. Gewoon een lange waslijn aan de halsband en veel plezier! Sinds ik op mezelf woon doe ik het ook zo met mijn eigen kat. Als ik buiten ga zitten of in de tuin ga rommelen krijgt mevrouw haar bandje om en mag ze ook mee.
Het nadeel is natuurlijk wel dat je toezicht moet houden op je kat.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:10

Als je een kat geen vrijheid in je omgeving kan bieden en dus moet opsluiten, zou ik me serieus op het hoofd gaan krabben of een kat wel een goed idee is.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:34

Ah! Ik vroeg me al af waar het bleef! Orsje, daar is je tegenstander.

xRomana, mag ik vragen wat jouw argumenten zijn om dan geen kat te nemen?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:21

Ik ben ook wel benieuwd naar argumenten xRomana. En wat vind je trouwens van raskatten fokkers? Die laten hun katten ook niet vrij buiten rondlopen en willen in veel gevallen dat de kopers van hun katten de dieren ook niet los laten lopen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:45

hier ook een kattenren aan het huis vast ze kunnen van binnen naar buiten wanneer ze willen ! ik wil ze ook niet los hebben als ze niet aangereden worden hebben anderen er wel last van ook dat wil ik niet!!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:21

xRomana schreef:
Als je een kat geen vrijheid in je omgeving kan bieden en dus moet opsluiten, zou ik me serieus op het hoofd gaan krabben of een kat wel een goed idee is.

Zullen we dan maar al onze (huis)dieren op straat laten rondlopen? Geen enkel dier hoort dan "opgesloten" te zitten zonder enige vrijheid :Y)

Ik zou niet willen dat mijn katten overlast veroorzaken in de buurt, ook al zouden ze los kunnen lopen. Ze veroorzaken overlast door bij een ander in de tuin te gaan zitten poepen, en ook erg leuk voor een automobilist als die een kat aanrijdt wat regelmatig gebeurt.... Ik heb er al eentje van de weg moeten halen die voor mijn ogen 2x aangereden werd, en nee die heeft het niet overleeft. Ik geef de kattenbaas de schuld dat dit dier het niet overleefd heeft. Er zijn teveel risico's voor zo'n dier buiten. We leven in een volgebouwd Nederland met veel verkeer en andere gevaren. Op het platteland hebben ze dan wel zat de ruimte, en is het gevaar al minder. Nee laat mijn katten dan maar net zoals mijn hond en vissen veilig in huis blijven :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:40

xRomana schreef:

Dan stel ik bij deze voor dat je je paard, hond, cavia, vogel, koe, varken etc. ook los op straat laat lopen. :j Want als je die hebt opgesloten, Romana, dan moet je je toch wel eens serieus aan je hoofd gaan krabben.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:56

Een mooie ruime ren lijkt me geen probleem als de katten ook naar binnen kunnen.
Het is in mijn ogen belangrijk dat de kat de kans krijgt zijn instincten te volgen, dus jagen.
Waar ze op kunnen jagen maakt niet uit vliegjes, muizen vogels etc etc.
Ook vind ik zon belangrijk voor een kat dit voor de aanmaak van vitamientjes etc etc.

Als ik kijk naar onze noor die was echt in het begin doods bang als ze buiten kwam en zag er niet uit !
(dit is dan wel een oude fok poes van toen 6 jaar)
Nu ze aan het riempje buiten komt en ik haar zelfs tijdens het lopen met de hond halverwege los kan doen zie ik haar opleven en ziet ze er ook stukken beter uit.
Lekker achter de vogeltjes aan, gras sprietjes knagen, vliegjes vangen, rollen in het zand en gras en zelfs lekker vol uit rennen.
Ze leeft er zo enorm van op dat is heerlijk om te zien en zelfs is ze veranderd in een heerlijke aanhankelijke kat en word ze zo nu en dan zelfs al lekker brutaal.

Dus voor ons is het verschil van een schichtig dier die zelfs de hond aan vloog naar een een heerlijke lekkere dame die zich al stukken lekkerder voelt in dr velletje.
We hebben nog even te gaan maar we zijn al zeker op 80% .

Dus als antwoord op je vraag, nee ik vind een ren niet zielig als je gewoon geen andere mogelijkheid hebt, je geeft ze tenminste de mogelijkheid om naar buiten te kunnen.
Dat is al veel meer dan Sommigen anderen kunnen bieden die op een flat zitten en aan hun "beperkingen" zitten ;)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:03

Angeliekje schreef:
xRomana schreef:

Zullen we dan maar al onze (huis)dieren op straat laten rondlopen? Geen enkel dier hoort dan "opgesloten" te zitten zonder enige vrijheid :Y)

Ik zou niet willen dat mijn katten overlast veroorzaken in de buurt, ook al zouden ze los kunnen lopen. Ze veroorzaken overlast door bij een ander in de tuin te gaan zitten poepen, en ook erg leuk voor een automobilist als die een kat aanrijdt wat regelmatig gebeurt.... Ik heb er al eentje van de weg moeten halen die voor mijn ogen 2x aangereden werd, en nee die heeft het niet overleeft. Ik geef de kattenbaas de schuld dat dit dier het niet overleefd heeft. Er zijn teveel risico's voor zo'n dier buiten. We leven in een volgebouwd Nederland met veel verkeer en andere gevaren. Op het platteland hebben ze dan wel zat de ruimte, en is het gevaar al minder. Nee laat mijn katten dan maar net zoals mijn hond en vissen veilig in huis blijven :j

Zou het niet slim zijn om, voordat je erop reageert, te luisteren naar de argumenten?
Als deze komen.. :)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:12

Agossie schreef:

Inderdaad de eerste ;)
Ook ik ben erg benieuwd naar de argumenten.. Wat misschien hele goede kunnen zijn, dus wees niet bang ze te melden!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:16

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wij hebben ook een kattenren

In ons vorige huis zijn we daarmee begonnen omdat ze daar gewoonweg niet naar buiten konden ivm hun eigen veiligheid

inmiddels zijn we verhuist en hebben we opnieuw een ren gebouwd, welliswaar kunnen ze nu niet zelf naar binnen en naar buiten (in de vorige wel)
maar dit is puur omdat ik ze niet nu al los naar buiten doe aangezien we hier nog maar 2 weken wonen.....

om deze manier kunnen ze wel in de frisse lucht vogels kijken en vliegjes vangen maar niet weglopen

over een maand of wat mogen ze los en wordt de ren afgebroken

Ik vind dat je een ren absoluut niet met een stal oid kan vergelijken......

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:26

magda_90 schreef:
Dan stel ik bij deze voor dat je je paard, hond, cavia, vogel, koe, varken etc. ook los op straat laat lopen. :j Want als je die hebt opgesloten, Romana, dan moet je je toch wel eens serieus aan je hoofd gaan krabben.

Hahahha da's een goeie,gezellig hoor 8)7 En vooral veilig voor alles en iedereen....
Ikvind het een hele goede keuze ,mooi afgemaakt,ik heb het geluk dat mijn kat niet over de schutting gaat.(= 'n kruising main-coon)
2jr geleden ineens wel,stroomapparaatje gekocht speciaal voor katten en schuttingen afgemaakt,hij was even slimmer.
Hij is 1nacht buiten geweest en DURFDE niet meer naar "huis" hield zich verscholen in m'n jawel voortuin voor de buurt ex-kater.
Dit heeft hij nadien ook nooit meer gedaan. _/-\o_

En eerlijk ,als bij mij een vreemde kat in m'n tuin komt ook voor moet ie zien dat ie weg komt!!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:53

Orsje schreef:
Agossie schreef:

Inderdaad de eerste ;)
Ook ik ben erg benieuwd naar de argumenten.. Wat misschien hele goede kunnen zijn, dus wees niet bang ze te melden!

Oh, die reageert niet meer. Die schreef dit alleen om te stangen. Ik heb meer ervaring met haar, met name in het Duitse Herder topic. Geen zinnig woord in te brengen, maar de DH afkraken als een idioot. Gewoon laten ouwehöeren dan houdt ze vanzelf op.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:37

En wij hadden net zin een goede discussie. :')