Zo van ''waarom doe je dat?'' ''wat is dat?''
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
VisibreTeam schreef:http://ednieuw.home.xs4all.nl/Spiders/spidhomeNL.htm
De oeverspin is de grootste, kan zo groot worden als een schoteltje...
[ Afbeelding ]
zo een tuinspin of hoe je die ook noemt
Ik heb hem in alle heisa dood gesmasht met de prullenbak :S ik vind spinnen niet altijd eng maar deze vond ik echt VEEEELS te groot XD VisibreTeam schreef:http://ednieuw.home.xs4all.nl/Spiders/spidhomeNL.htm
[ Afbeelding ]
Dat werd me op een gegeven moment toch te gortig, om nou met een spin op mijn hoofd te moeten zitten ging me een beetje te ver, dus gooide ik het loperige beestje van me af. Trouwens heel grappig om zo'n beestje eens aktief te zien, normaal gesproken hangen ze overdag maar een beetje duf te hangen, en kan ik me amper voorstellen hoe die beestjes ooit in leven blijven...
_Friemel schreef:VisibreTeam schreef:http://ednieuw.home.xs4all.nl/Spiders/spidhomeNL.htm
[ Afbeelding ]
Zo, dag nachtrust, hallo jeuk

Bij een ander reisgenootje zat hij op de deurkruk (en ze heeft hem nog opengekregen ook).
Ik heb me werkelijkwaar nog nooit zo snel uitgekleed!
ik mag hopen dat die grootste nep is toch?? dat ding lijkt wel 1,5 meter man...
) Citaat:Heel wat mensen hebben een irrationele spinnenfobie en krijgen al de kriebels als ze een spin in huis spotten. Nog meer mensen huiveren bij de gedachte het beestje aan te raken. Hoe je de akeligste exemplaren buiten kan plaatsen zonder in hun buurt te moeten komen leggen we je hier uit.
Aantal spinnen in huis
Gemiddeld bevat een hygiënisch huis 1500 spinnen. Vooral in juni en september tref er je de meeste aan in huis. Het najaar is de topperiode voor spinnen: de volwassen geworden mannetjes gaan dan op zoek naar een vrouwtje om mee te paren. Geen wonder dat de spinnen in die periode uit hun schuilplaatsen komen en door je huis paraderen.
Nog meer cijfers? Krijg alvast de kriebels, want een Engelse studie telde 130,8 spinnen per m² weiland oftwel meer dan 130 miljoen per km².
Enkele mythes over spinnen
Bang zijn voor spinnen is eigenlijk niet nodig. Soms hoor je wel eens griezelige verhalen over spinnen, maar dat zijn broodjeaapverhalen... De volgende mythes kan je dus duidelijk naar de prullenmand verwijzen:
Spinnen kunnen je bijten en eitjes onder je huid leggen. Na een tijdje barst de gezwollen plek open en springen er allemaal nieuwe spinnetjes uit.
Sommige mensen verwijderen de topjes van een banaan, omdat spinnen er eitjes in zouden leggen.
Spinnen verhuizen in de herfst van de tuin naar het huis.
En wees gerust, huisspinnen steken niet. Alleen kruisspinnen in de tuin willen wel eens steken, maar dat is dan volstrekt ongevaarlijk.
Schuilplaatsen van spinnen binnenshuis
Waar verschuilen die beestjes zich dan? Overal eigenlijk...
Op zolder
In de kelder
Achter valse plafonds
Achter plinten
Holle ruimtes in huis
In afvoerbuizen
Achter het fornuis in de keuken...
Niet alle spinnen houden van hetzelfde klimaat: de ene gaat voor een droge zolder, de andere voor een vochtige kelder. Waar insecten zijn, zitten spinnen, want dat zijn hun prooidieren. Insecten vind je vooral op die plaatsen in huis waar je niet zo vaak komt: zolder en kelder dus. Insecten komen verder af op afval en etensresten. Achter het fornuis willen wel eens etensresten vallen, die insecten lokken. Ook op en rond de vuilniszakken tref je er veel aan.
Spinnen uitroeien of inperken?
De spinnen in je huis uitroeien is onbegonnen werk. Het zijn er nu eenmaal zoveel dat geregeld een spin doden of uit huis verwijderen, niet helpt om de hele spinnenpopulatie uit te roeien.
Je kan hen aantal natuurlijk binnen de perken proberen te houden, maar ook dat is vechten tegen de bierkaai. Bedenk dat minder spinnen in huis meer voedsel ter beschikking hebben, waardoor ze meer eieren leggen en meer babyspinnetjes krijgen.
Soms zegt men dat spinnenwebben stuk maken helpt om spinnen te verjagen. Dat klopt eigenlijk niet, want spinnen denken niet logisch na. Ze proberen in eerste instantie gewoon op dezelfde plaats het web opnieuw op te bouwen. Na verloop van tijd verhuizen spinnen weliswaar hun web, maar ze zullen daarbij wel binnenshuis blijven.
Daarnaast is het ook de vraag of het nuttig is om spinnen uit te roeien. In het milieu zorgen fauna en flora immers van nature voor een evenwicht. Wat heb je liever in huis: spinnen of insecten? Spinnen zijn dé insectenjagers bij uitstek: ze eten tal van vliegjes en klein ongedierte.