wat voor een diertje zou hier in kunnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:32

Toch wel grappig. Ik had als kind ook een bakje van ongeveer die maat. Het was van mijn opa geweest, die hield er 50 jaar geleden witte muizen in. Ik had er wandelende takken in en daarna meelwormen, die je dan kunt zien verpoppen tot meeltorren.

En nu, zo'n 20 jaar later zou zo'n bakje daar ook niet meer groot genoeg voor zijn. Interessant om te zien hoe onze normen veranderen. De koepel van het Dolfinarium is ook ooit gebouwd voor 6 orca's. Nu is het niet eens meer groot genoeg voor één.

Maargoed, meelwormen zou dus nog een optie zijn. Koop er een paar bij een viswinkel of dierenwinkel, leg een velletje keukenpapier op de bodem, doe de meelwormen erin en voer ze regelmatig droge Brinta. En je moet ze geloof ik ook af en toe licht besproeien met water. That's all. Na een tijdje gaan ze verpoppen. Enige nadeel: Het staat niet bepaald decoratief. :)

Oh ja, ik had er later cactusjes in, met zand. Een soort woestijnlandschapje dus. Dat staat wel een stuk leuker.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:34

LindyH schreef:
Oh ja, ik had er later cactusjes in, met zand. Een soort woestijnlandschapje dus. Dat staat wel een stuk leuker.

Dat wil ik ook! Had je daar een warmhouddingetje op of deed je het gewoon zo?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:00

LindyH schreef:
Toch wel grappig. Ik had als kind ook een bakje van ongeveer die maat. Het was van mijn opa geweest, die hield er 50 jaar geleden witte muizen in. Ik had er wandelende takken in en daarna meelwormen, die je dan kunt zien verpoppen tot meeltorren.

En nu, zo'n 20 jaar later zou zo'n bakje daar ook niet meer groot genoeg voor zijn. Interessant om te zien hoe onze normen veranderen. De koepel van het Dolfinarium is ook ooit gebouwd voor 6 orca's. Nu is het niet eens meer groot genoeg voor één.

Maargoed, meelwormen zou dus nog een optie zijn. Koop er een paar bij een viswinkel of dierenwinkel, leg een velletje keukenpapier op de bodem, doe de meelwormen erin en voer ze regelmatig droge Brinta. En je moet ze geloof ik ook af en toe licht besproeien met water. That's all. Na een tijdje gaan ze verpoppen. Enige nadeel: Het staat niet bepaald decoratief. :)

Laat je de torren dan vrij of hou je die voor nog meer meelwormen (en als je ze houdt, hoe werkt dat)? Het is vreselijk lekker voer voor kipjes en zou leuk zijn als ik ze zelf kon kweken ipv telkens te kopen in een doosje.

EDIT: ik heb al even gegoogeld en volgens mij is dat toch niet echt iets voor mij... zelf kweken...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:41

Magrathea schreef:
LindyH schreef:

Dat wil ik ook! Had je daar een warmhouddingetje op of deed je het gewoon zo?

Nee, gewoon zo. Ze stonden wel voor het raam en mijn kamer was op het zuiden, dus ze kregen veel zon.

Amaris schreef:
LindyH schreef:

Laat je de torren dan vrij of hou je die voor nog meer meelwormen (en als je ze houdt, hoe werkt dat)? Het is vreselijk lekker voer voor kipjes en zou leuk zijn als ik ze zelf kon kweken ipv telkens te kopen in een doosje.

EDIT: ik heb al even gegoogeld en volgens mij is dat toch niet echt iets voor mij... zelf kweken...

Ik liet de torren inderdaad vrij dus ik heb geen idee of je die verder ook weer eitjes kunt laten leggen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:04

ja dat kan, maar het is een heel gedoe, met een aantal bakken (een voor de torren een voor de poppen een voor de wormen) en alles bij elkaar heeft het zo'n kriebelfactor :):) dat ik er toch maar niet aan begin :=

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:44

LindyH schreef:

Daar we steeds meer tot inzien komen dat dieren ook recht op ruimte hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:45

sommige dieren doe je niet goed aan om ze een zee van ruimte te geven...bv jonge vogelspinnen...

dus dan is zo'n bakje echt prima...kan zo'n beestje een hele tijd goed in leven..

hier zitten jonge spinnen wel kleiner als 20 x 20...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:44

Waarom is dat dan met spinnen zo?

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:54

Zaai wat graszaadjes in een klein laagje potgrond en een leuk plantje. Even wachten tot het gegroeit is, loop de tuin in en vang een paar slakken/mieren/lieveheerstbeestjes die je erin zet. Je eigen mini tuintje :)

Of koppel je 30 cm bak aan je 20cm bak (dmv. een loop buis ofzo) dan kan je er een hamstertje in houden.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 13-06-12 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:54

omdat ze anders hun prooi niet kunnen vinden.

echt hele kleine spinnetjes worden vaak in fotorolhouders gehouden,daarna gaan ze naar een klein bakje,ter grote van bv een shoarmasaus bakje,daarna weer naar een mini terra van 10 x 20 en daarna dus steeds een stukje groter,volwassen spinnen doen het prima in een bak van 25x25 x25 ( of bv 30x15x15),de hele grote soorten uitgesloten,die moeten groter zitten.

een spin is overhet algemeen dan ook een stil zittend dier,geen loper,dus leuk hoor hele grote bakken,maar noodzakelijk...nee...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:23

Vervolgens gaat het grote gros van die beesten dood omdat ze geen gras eten. Lijkt me geen puik plan.

xSCWx schreef:
Zaai wat graszaadjes in een klein laagje potgrond en een leuk plantje. Even wachten tot het gegroeit is, loop de tuin in en vang een paar slakken/mieren/lieveheerstbeestjes die je erin zet. Je eigen mini tuintje :)

Of koppel je 30 cm bak aan je 20cm bak (dmv. een loop buis ofzo) dan kan je er een hamstertje in houden.

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:25

Moet je je natuurlijk even verdiepen in wat de beestjes eten, bladluis voor lieveheerbeestjes, slakken en mieren eten wel blaadjes (geloof ik)
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 13-06-12 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Astaloca

Re: wat voor een diertje zou hier in kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:25

Mieren? :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:30

@ kimmie261 Goh weer wat geleerd, dankje.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:39

Nee, mieren eten geen blaadjes slakken eten onder andere blaadjes inderdaad maar kunnen niet van gras leven. Mieren kun je overigens niet houden in een bakje van 20/20/20 daar heb je een speciale bak voor. Daarbij is het in Nederland bij de wet verboden dieren uit de natuur te halen en deze als huisdier te houden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:41

silvericathy schreef:
Ik weet dat het klein is, daarom ben ik ook opzoek naar een klein diertje wat erin zou kunnen.
Ik ga er ook echt geen muisje ofzo instoppen, maar er moet toch vast wel een beestje zijn dat klein genoeg is?

Ik zou voor een pantoffeldiertje gaan:

Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:44

dát is nog eens een origineel idee!

(maar niet heus aangezien dat een paar pagina's terug al een paar keer genoemd is :+ )

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:45

Amaris schreef:
dát is nog eens een origineel idee!

(maar niet heus aangezien dat een paar pagina's terug al een paar keer genoemd is :+ )

Dank u. . . O:)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:47

hihi 8-)

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:55

.........En nog bedankt voor het uitleggen wat het verschil is tussen een aquarium en terrarium iedereen _/-\o_ wie het nog niet begrijpt: koop een officieel terrarium (geen afgedankt aquarium) en vul hem tot boven aan met water :)) graag een foto verslag plaatsen op bokt! :D

Is TS al iets wijzer geworden over wat ze met haar bakje gaat doen? :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:56

door mijn garnaaltjesidee krijg ik zélf weer zin om een garnalenbakje te maken...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:57

Een mier 8-)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:58

JA GOED IDEE!!!.. ik heb nog wel een 80/80/40 bak staan. Kan straks wel een filmpje maken dat ik hem tot de rand vul met water :P

Bloemetje87 schreef:
.........En nog bedankt voor het uitleggen wat het verschil is tussen een aquarium en terrarium iedereen _/-\o_ wie het nog niet begrijpt: koop een officieel terrarium (geen afgedankt aquarium) en vul hem tot boven aan met water :)) graag een foto verslag plaatsen op bokt! :D

Is TS al iets wijzer geworden over wat ze met haar bakje gaat doen? :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:03

Wij hebben ook nog een aquarium over.

Mocht men interesse hebben. :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:04

Koop een microscoop en bekijk wat er nu al in zit.