Martin Gaus over Cesar Millan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:05

Femke schreef:
Ik nodig de mensen die nu zo sceptisch zijn over Cesar's methode uit om OOK eens zijn dvd's te bekijken ipv alleen youtube filmpjes met "blunders" of ogenschijnlijk nare momenten.

De Masterling Leadership serie en de dvd over opvoeding van pups bijvoorbeeld.

Want de "entertainment" waarde van de afleveringen die op Nat. Geo. Channel te zien zijn, is natuurlijk erg hoog. Hij bezoekt dan alleen naar honden toe met ernstige problemen.
Het type hond waar mensen vaak al duizenden dollars aan hebben uitgegeven voor trainers, bij wie het steeds nooit gelukt is om 't op te lossen. Waar anderen falen, heeft Cesar wel succes.
En ik ben nog nooit een naar verhaal van een eigenaar tegengekomen. Of na afloop een getraumatiseerde hond gezien...

Houd er rekening mee dat de methodes en maatregelen die dan gebruikt moeten worden totaal niet te vergelijken zijn met een normale opvoeding van een normale, goed functionerende hond.

Op de dvd's is te zien hoe ontzettend hondvriendelijk hij eigenlijk werkt en dat wat hij doet eigenlijk niets meer of minder is dan het nabootsen van wat honden ook bij elkaar doen.

Ik studeerde training en gedrag van dieren en heb ook voor mijn eigen plezier boeken en dvd`s van hem gekeken, dit heeft nog altijd niets aan mijn mening veranderd. Hij heeft goede dingen maar ook heel veel slechte dingen. Voornamelijk het commerciële gedeelte op tv.

Anoniem

Re: Martin Gaus over Cesar Millan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:08

Noem eens wat concreets dan...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:16

tita schreef:
Och gaus is enkel nederlands/belgisch/duits, Millan is al werelds, dat zegt genoeg.

Gemiddelde honden/kattenbezitter weet wel waar ie naar toe moet of moet lezen om een dier te begrijpen

Of het betekent dat ceaser goed is of het betekent dat hij commercieel heel slim is. Gemiddeld mens weet namelijk niet hoe een hond getraind moet worden en kan dus ook niet zeggen of iemand goed is denk ik.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:17

Ik denk dat als CM echt zulke verkeerde dingen deed, dat hij dan lang niet zo populair (meer) was.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:23

Ik vind Cesar Milan juist ontzettend overdreven, zijn methodes werken dan wel in het programma, maar ik heb altijd zo'n idee dat ze toch alleen maar de goede dingen laten zien. Daar hou ik niet zo van en vind ik een beetje misleidend.

Martin Gaus is ook maar een man, ik ken hem persoonlijk en ook als ik bij hem thuis ben is hij spontaan en aanwezig. Ik vind dat juist leuk, hele gezellige man is het! Maar mensen die je alleen maar van tv kent zijn altijd anders dan in het echt :j

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:09

Femke schreef:
Noem eens wat concreets dan...

Er van uit gaande dat je op mijn reactie reageer:

Als voorbeeld hij gaat nooit echt in op de achtergrond informatie van de hond, ik persoonlijk vind dit heel belangrijk om een hond weer op het rechte pad te krijgen. Mocht hij dit alleen op tv niet doen, vind ik dit ook een grove fout omdat mensen op deze manier niet snappen hoe ze de methodes toe moeten passen. Iedere hond is anders en iedere hond moet op zijn eigen manier behandeld worden, de achtergrond heeft hier meestal mee te maken en van daar uit kun je ook verder werken!

En correct me if i`m wrong doordat hij zo lang achter elkaar met de hond bezig is geeft een hond na een tijd ook op. Na een tijd is de adrenaline weg en word de hond moe, logisch dat hij braaf is als hij alles opgeeft toch? Ik ben van mening dat je kort te werk moet gaan, zulke lang duurende en vooral zware sessies lijken me niet goed voor het dier zelf.

Maar, de rugzakjes en de skates vind ik wel een briljante 'uitvinding' en toevoeging voor vele honden. Veel probleemgedrag word veroorzaakt door te weinig prikkels en te veel energie met bijv. skaten is dit heel goed op te lossen zonder dat je 5 uur hoeft te gaan wandelen!
Zo is eerst een goede dosis beweging heel goed voordat de training begint zoals ceaser doet, maar wel 'gevaarlijk' bij de lange en zware sessie die volgt.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:11

Even offtopic maar wel leuk tussendoor, iets wat ik van mijn trainer heb geleerd:

Er is maar 1 ding waar 2 trainers het over eens zullen worden: dat de 3e het fout heeft :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:09

Je hoeft nooit te weten wat er met een dier is gebeurd, wat gebeurd is is gebeurd. Je leeft in het hier en nu en daar zijn die problemen niet. Terug gaan naar het verleden heeft geen zin, je moet je richten op het heden.Martin Gaus zegt zelf dat hij vroeger hetzelfde deed, en dat dat niet een goede manier is.Wat is dan wel de goede manier?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:13

marleen_usar schreef:
Je hoeft nooit te weten wat er met een dier is gebeurd, wat gebeurd is is gebeurd. Je leeft in het hier en nu en daar zijn die problemen niet. Terug gaan naar het verleden heeft geen zin, je moet je richten op het heden.Martin Gaus zegt zelf dat hij vroeger hetzelfde deed, en dat dat niet een goede manier is.Wat is dan wel de goede manier?

De goede manier? Die bestaat niet, alleen waar jij je prettig bij voelt komt bij goed in de buurt.

En in t hier en nu is leuk en aardig maar je kunt veel gerichter trainen als je wel weet wat er is gebeurt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:26

over concurentie praat je altijd slecht..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:27

Klopt niemand werkt op dezelfde manier, je werkt waar bij je je goed voelt en een dier ook.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:32

Hij deed helemaal niet t zelfde...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:33

Wispeltuur schreef:
En in t hier en nu is leuk en aardig maar je kunt veel gerichter trainen als je wel weet wat er is gebeurt.

Waarom?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:35

Dat is hetzelfde als wanneer mensen in therapie gaan,waarom alles van vroeger op rakelen als je het juist moet vergeten. je kan ergens aan werken als de pijn er niet meer is, niet als je er steeds aan herinnerd wordt.Je moet je richten op de toekomst, daar waar geen pijn meer is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:39

Precies. Het enige wat relevant is is als een hond bijv vroeger met een paraplu is geslagen, dat hij bang is van paraplus. Nu is dat logisch want dan kan je daarmee gaan oefenen (ervan uit gaande dat er verder geen problemen zijn)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:41

Ik heb het filmpje bekeken, maar ik zie niemand iemand "afbranden" :?
Ik zie iemand die op een normale en respectvolle manier zijn kritiek verwoord op de handelswijze van een ander.
Prima toch, moet kunnen.
Het ver-oordelen begint in dit topic, is hoe ik het ervaar.

(ik ben zeker geen gaus-fan, hier ging vroeger de knop om als de nattenneuzenshow begon).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:43

Martin zegt het zou leuk zijn als hij het op de goede wijze doet want nu gaat het heel erg fout.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:46

Boras schreef:
Ik zie iemand die op een normale en respectvolle manier zijn kritiek verwoord op de handelswijze van een ander.

Behalve dan dat Gaus de handelswijze van Millan niet eerlijk benadert: er wordt een heel gechargeerd beeld gegeven. Dat vind ik niet respectvol.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:47

Martin had zelf vroeger ook deze werkwijze.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:54

Hier ook geen fan van CM, in grote lijnen ben ik het best met MG eens eigenlijk, al brengt hij het misschien wat zwart/wit allemaal. De harde manieren van CM, de zware trainingssessie''s en de stroomband (en nee, die geeft echt niet alleen maar kleine prikkeltjes hoor!), prikbanden en weet ik wat al niet meer. Natuurlijk heeft CM hele goede punten, en heeft hij heel veel mensen geholpen (beter/veiliger) met hun hond om te gaan.

MG ken ik als een hele vriendelijke en zachte man, met een hoop kennis en ervaring. Dat ie op tv/intervieuws niet zo overkomt kan natuurlijk, maar om hem nu een kwal en weet ik wat te noemen vindt ik ook niet echt getuigen van respect/fatsoen. MG heeft veel gewerkt met de slipketting, maar is daar nu grotendeels van afgestapt. Zijn (francise-nemers!!!!) hondenscholen promoten de clickermethode, waar ik ook niet achter sta persoonlijk. Maar ook MG heeft zijn sterke punten, en ook best goede theorien en ideen. Het pension in Lelystad is trouwens onder leiding van zijn zoon/dochter, en niet van hemzelf. Ik heb daar stage-gelopen (nachtmerrie trouwens), en zou mijn hond daar echt niet onder brengen. Om het nog maar niet over de asieldieren te hebben brrrr.

Qua training zou ik mijn hond liever aan MG geven dan aan CM, al mag mijn hond dus duidelijk niet in lelystad logeren:D. Dat CM wel eens met MG in gesprek wil kan ik me best voorstellen, en dat lijkt me op zich best een goed idee. Ik vraag me alleen af of ze allebei niet te veel aan hun manier vasthangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:56

Wispeltuur schreef:
Er van uit gaande dat je op mijn reactie reageer:

Als voorbeeld hij gaat nooit echt in op de achtergrond informatie van de hond, ik persoonlijk vind dit heel belangrijk om een hond weer op het rechte pad te krijgen. Mocht hij dit alleen op tv niet doen, vind ik dit ook een grove fout omdat mensen op deze manier niet snappen hoe ze de methodes toe moeten passen. Iedere hond is anders en iedere hond moet op zijn eigen manier behandeld worden, de achtergrond heeft hier meestal mee te maken en van daar uit kun je ook verder werken!

En correct me if i`m wrong doordat hij zo lang achter elkaar met de hond bezig is geeft een hond na een tijd ook op. Na een tijd is de adrenaline weg en word de hond moe, logisch dat hij braaf is als hij alles opgeeft toch? Ik ben van mening dat je kort te werk moet gaan, zulke lang duurende en vooral zware sessies lijken me niet goed voor het dier zelf.

Maar, de rugzakjes en de skates vind ik wel een briljante 'uitvinding' en toevoeging voor vele honden. Veel probleemgedrag word veroorzaakt door te weinig prikkels en te veel energie met bijv. skaten is dit heel goed op te lossen zonder dat je 5 uur hoeft te gaan wandelen!
Zo is eerst een goede dosis beweging heel goed voordat de training begint zoals ceaser doet, maar wel 'gevaarlijk' bij de lange en zware sessie die volgt.

Bedankt voor je reactie :)

Over 't eerste punt: het is niet het doel van Cesar dat mensen thuis dingen gaan nadoen.
Vandaar ook ALTIJD de duidelijke mededeling voor de show, dat mensen NIET zelf aan de gang moeten gaan maar altijd de hulp in moeten roepen van een professional.
De show is dus geen gids voor zelfhulp met de hond. Maar meer een show met entertainment waarde.

En zo lang is hij niet met honden bezig.
Meestal staat er keurig onder in beeld hoeveel tijd er verstreken is. En in ontzettend veel van de gevallen is het "probleem" van de hond al met 2 á 3 minuten 'opgelost'. In zoverre dat het gedrag op dat moment niet meer vertoond wordt.

Ik heb nooit gezien dat hij uren met 1 dier aan de slag gaat. Veel langer dan uiterlijk een halfuurtje is het meestal niet.

In de boeken en dvd's is het een ander verhaal. Dan gaat het ook niet over probleem honden, maar gewoon de gemiddelde hond die bij je thuis loopt. Daar wordt wel duidelijk uitleg gegeven over hoe je het op een goede manier zelf aan kunt pakken.
En in mijn ogen is dat een hele fijne, natuurlijke methode die honden goed begrijpen en waar ze erg goed op reageren.

Ik heb er met mijn honden in ieder geval ontzettend veel baat bij gehad.
Eentje daarvan was altijd een behoorlijk moeilijke/pittige dame. Maar sinds ik Cesar's methode toepas is ze ontzettend verbeterd.
Niet alleen met 't ongewenste gedrag, maar ze is nu ook echt een stuk aanhankelijker/vriendelijker geworden en komt vaker bij me op schoot.

Bovendien heb ik nog geen andere trainingsmethodes gezien die ik beter, prettiger of natuurlijker vindt.
We blijven natuurlijk mensen. Geen honden. Een methode die 100% perfect is zal er nooit zijn. Maar in mijn ogen komt Cesar heel dicht in de buurt van de methode die honden ook op elkaar gebruiken.

En sinds ik in een puppy boek van Martin Gaus heb gelezen dat honden die niet goed zindelijk worden maar afgemaakt moeten worden, ben ik sowieso echt absoluut tegen dat soort ideeën en methodes. Iemand met zulke ideeën vind ik niet geschikt als persoon om mij iets te leren over het gedrag van m'n honden.
Voor zover ik kan na gaan ben ik overigens meer geschoold in dierengedrag dan Mr. Gaus zelf.... Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:18

marleen_usar schreef:
Martin had zelf vroeger ook deze werkwijze.

In mijn optiek doe je CM dan ontzettend tekort. MG had inderdaad een bepaalde werkwijze maar die was zeer eenzijdig en die paste ie op iedere hond toe. Probleemhond of lieve pup. Heb je wel eens boeken gelezen van CM? Daarin kom je toch hele andere dingen tegen, wat Femke al zegt. Wat je op tv ziet is het corrigeren van probleemhonden en niet het opvoeden van een pup.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:23

Femke, ik schrik toch wel van die laatste Alinea. Laat MG puppy's die moeilijk zindelijk te krijgen zijn werkelijkwaar inslapen?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:39

Nee dat heeft hij nog nooit gedaan maar hij heeft nogal zijn mening. Mijn hond gromde wel eens naar kinderen, Martin Gaus vertelde dat hij haar ook liever ingeslapen zag. Maar iedereen denkt daar anders over. Maar omdat het nu een 'bekend' iemand is, schrikt iedereen daar van

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:40

Negra_Lover schreef:
Nee dat heeft hij nog nooit gedaan maar hij heeft nogal zijn mening. Mijn hond gromde wel eens naar kinderen, Martin Gaus vertelde dat hij haar ook liever ingeslapen zag. Maar iedereen denkt daar anders over. Maar omdat het nu een 'bekend' iemand is, schrikt iedereen daar van

Ik vind het toch wel erg ver gaan om dan zo'n dier gelijk te laten inslapen! Gelukkig is er nog een hoop gezond verstand van eigenaren en doen dierenartsen niet zomaar euthanaseren.