Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Airborn schreef:die 2 kwalen zijn volgens mij met een DNA test aan te tonen Aranel, stuk betrouwbaarder en sneller dan een paar jaar wachten met fokken. Bovendien is het ook lang niet altijd voor het moeder dier gezond om het eerste nest op 3-4 jaar te hebben. (zeg niet dat het altijd ongezond is he)
edit: cavaliers zonder stamboom schiet je nog niets mee op: grote kans dat die hetzelfde probleem hebben. Dit is helaas een ras waarvan ik erg weinig hoop dat er nog een gezonde populatie uit kan ontstaan. 2 jaar geleden tijdens het vak over neurologie en zintuigen viel me al op dat bij bijna alle erfelijke aandoeningen de cavalier stond als zijnde gepredisponieerd... Als je zoveel erfelijke problemen hebt in het ras, en dan ook bij z'n groot percentage van de dieren... Nee, ik zie dat niet meer goed komen. (en vraag me af of je dat ook wel moet willen)
Heb mijn oudste cavaliertje al onder een scan gehad en die is vrij (thank God). Met de 'nieuwe hondjes' (dus zonder stamboom of cavalier mixjes) moet natuurlijk ook wel goed getest worden! Anders kom je er inderdaad niet verder mee.Aranel schreef:Syringomyelia is alleen aan te tonen met een MRI scanHeb mijn oudste cavaliertje al onder een scan gehad en die is vrij (thank God). Met de 'nieuwe hondjes' (dus zonder stamboom of cavalier mixjes) moet natuurlijk ook wel goed getest worden! Anders kom je er inderdaad niet verder mee.
'Uitsterven' van de cavalier gaat niet gebeuren denk ik, tenzij hier écht een regelgeving voor komt. Er zijn altijd wel - goede en slechte- fokkers die willen doorgaan met fokken.
De mamahond van mijn oudste hondje was 7 jaar toen ze dit nest kreeg, ze had een gradatie A hart en geen syring. Paps wordt jaarlijks getest op álles (dus hart, ogen, syring, knieën enz) en is nu 5 en kerngezond en ik hoop dus zo een gezond hondje gekocht te hebben. Ook mijn jongste hond komt van een fokker die op alles test,

Aranel schreef:Ben nu die docu aan het kijken, walgelijk die Ridgeback fokker![]()
Pups laten inslapen omdat ze geen ridge hebbenKan daar met m'n kop niet bij
Femke schreef:Aranel schreef:Ben nu die docu aan het kijken, walgelijk die Ridgeback fokker![]()
Pups laten inslapen omdat ze geen ridge hebbenKan daar met m'n kop niet bij
En dat terwijl de bekende "ridge" nou juist veroorzaker kan zijn van de problemen in de rug.
Eigenlijk zou het qua gezondheid voor het ras dus juist beter zijn om ridge-loze hondjes te bewaren voor de fok.
anneliesdj schreef:Maar het is toch ook zo dat een hond zonder ridge ook geen ridge door kan geven? Maw; als je honden zonder ridge aanhoud voor de fok heb je in het vervolg een ridgeback zonder ridge?
Ook in de wilde natuur gebeuren dat soort dingetjes wel eens.