Verbod op fokken van zieke rashonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:58

Heel goed, maar ze komen zo'n jaartje of 10 te laat met deze maatregel denk ik. Bij iig de cavaliers is het kwaad al geschied en zolang de rasvereniging geen vreemd bloed (dus cavjes zonder stamboom) toestaat om nieuwe gezonde bloedlijnen te openen is het dweilen met de kraan open denk ik.'

De regels zijn al wel aangescherpt (hiervoor wel credits voor de Nederlandse cavalierclub, ze zijn de eerste ter wereld die aanscherpen op die gebied), maar ik vind nog niet genoeg. Fokken met honden onder de 3 a 4 jaar vind ik sowieso not done. Als ze boven die leeftijd syringomyelia -en hartkwaal vrij zijn heb je veel minder kans op erfelijk doodzieke hondjes.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 01-06-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:59

*dubbelpost

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:01

die 2 kwalen zijn volgens mij met een DNA test aan te tonen Aranel, stuk betrouwbaarder en sneller dan een paar jaar wachten met fokken. Bovendien is het ook lang niet altijd voor het moeder dier gezond om het eerste nest op 3-4 jaar te hebben. (zeg niet dat het altijd ongezond is he)

edit: cavaliers zonder stamboom schiet je nog niets mee op: grote kans dat die hetzelfde probleem hebben. Dit is helaas een ras waarvan ik erg weinig hoop dat er nog een gezonde populatie uit kan ontstaan. 2 jaar geleden tijdens het vak over neurologie en zintuigen viel me al op dat bij bijna alle erfelijke aandoeningen de cavalier stond als zijnde gepredisponieerd... Als je zoveel erfelijke problemen hebt in het ras, en dan ook bij z'n groot percentage van de dieren... Nee, ik zie dat niet meer goed komen. (en vraag me af of je dat ook wel moet willen)
Laatst bijgewerkt door Airborn op 01-06-12 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:03

ben wel benieuwd overigens waar ze de lijn gaan trekken.

wat vind men ziek namelijk. Is dat een hond met HD D of HD C? Is dat een hond met entropion of een hond die geen goede luchtwegen heeft?

Immers laten we wel wezen, niet alle kortsnuiten zijn ziek in de zin van ze krijgen niet genoeg lucht en dreigen te stikken als ze willen spelen of flink willen bewegen.
En entropion is goed te verhelpen met een operatie maar het is wel een erfelijke afwijking die verholpen moet worden omdat het uiterst pijnlijk is.

Sluit je alle honden uit die maar iets mankeren op gebied van gezondheid dat erfelijk is (of het nu wel/niet de levenskwaliteit verslechterd) of waar ga je precies de grens trekken?

Helaas moet je er niet te makkelijk vanuit gaan dat pup kopers door de media goed voorgelicht worden. De mensen die het horen willen wel maar dat zijn vaak de mensne die het al weten. In 2 weken tijd al 5 honden in afstand gekregen die jonger zijn dan 1.5 jaar en allen met 5 á 6 weken uit het nest gehaald zijn. Ondanks dat het overal zo makkelijk te lezen is dat je dat niet moet doen. Ook alle 5 nooit op cursus geweest, men vond dat overbodig. Overigens alle 5 in asiel terecht gekomen wegens bijtincidenten.

Soms vraag ik me af waar mensen mee bezig zijn. Zo hebben bekenden van me na het overlijden van 1 van hun honden een pup aangeschaft. Heb naam en adres van de fokker gevraagd en binnen 3 minuten kwam de pagina naar boven van de broodfokker die op dat adres woont. Gewoon onbegrijpelijk vind ik dat je dat in deze tijd nog doet!!!!!!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:08

Alle erfelijke afwijkingen die problemen opleveren voor het dier zou je moeten uitbannen in een ras als ook maar enigzinds mogelijk.
Dat een afwijking met een operatie op te lossen is, is toch verdorie geen excuus om het maar goed te vinden? Dan zeg je: ze hebben pijn doordat wij verkeert fokken, maar dat lossen we op: we opereren gewoon al die beestjes (met alle pijn en stress voor het dier die daar bij komt kijken), en dan is het probleem opgelost.
(ik begrijp uit je zin trouwens niet helemaal of je vind dat de operatie het verhelpen is, of dat de hele genetische afwijking dr uit fokken ziet als verhelpen. Maar in beide gevallen blijft mn opmerking staan, want er zijn ongetwijfeld mensen die wel vinden dat een operatie de oplossing is)

edit: ja, alles uitbannen, ookal is het niet in alle gevallen echt pijnlijk voor het dier. De meeste afwijkingen die in meerdere gradaties voorkomen is de mate waarin het dier is aangedaan niet afhankelijk van de genen, maar andere invloeden. Bovendien zijn een groot deel van deze problemen niet veroorzaakt door 1 gen maar meerdere. Dus als je met dieren met de genetische afwijking gaat fokken die geen klinische verschijnselen toont, hou je het probleem in de populatie. Alleen met helemaal gezonde dieren fokken dus.
Laatst bijgewerkt door Airborn op 01-06-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:10

Airborn schreef:
die 2 kwalen zijn volgens mij met een DNA test aan te tonen Aranel, stuk betrouwbaarder en sneller dan een paar jaar wachten met fokken. Bovendien is het ook lang niet altijd voor het moeder dier gezond om het eerste nest op 3-4 jaar te hebben. (zeg niet dat het altijd ongezond is he)

edit: cavaliers zonder stamboom schiet je nog niets mee op: grote kans dat die hetzelfde probleem hebben. Dit is helaas een ras waarvan ik erg weinig hoop dat er nog een gezonde populatie uit kan ontstaan. 2 jaar geleden tijdens het vak over neurologie en zintuigen viel me al op dat bij bijna alle erfelijke aandoeningen de cavalier stond als zijnde gepredisponieerd... Als je zoveel erfelijke problemen hebt in het ras, en dan ook bij z'n groot percentage van de dieren... Nee, ik zie dat niet meer goed komen. (en vraag me af of je dat ook wel moet willen)

Syringomyelia is alleen aan te tonen met een MRI scan :j Heb mijn oudste cavaliertje al onder een scan gehad en die is vrij (thank God). Met de 'nieuwe hondjes' (dus zonder stamboom of cavalier mixjes) moet natuurlijk ook wel goed getest worden! Anders kom je er inderdaad niet verder mee.
'Uitsterven' van de cavalier gaat niet gebeuren denk ik, tenzij hier écht een regelgeving voor komt. Er zijn altijd wel - goede en slechte- fokkers die willen doorgaan met fokken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:12

Aranel schreef:
Syringomyelia is alleen aan te tonen met een MRI scan :j Heb mijn oudste cavaliertje al onder een scan gehad en die is vrij (thank God). Met de 'nieuwe hondjes' (dus zonder stamboom of cavalier mixjes) moet natuurlijk ook wel goed getest worden! Anders kom je er inderdaad niet verder mee.
'Uitsterven' van de cavalier gaat niet gebeuren denk ik, tenzij hier écht een regelgeving voor komt. Er zijn altijd wel - goede en slechte- fokkers die willen doorgaan met fokken.

ah, ik twijfelde al maar had nog geen tijd om het op te zoeken. Je bent al een heel eind als je fokt met dieren waarvan je weet dat de ouders helemaal gezond zijn.

En nee, ik ben dr ook bang voor dat de cavalier niet gaat uitsterven.. En ik kan er niets aan doen, maar ik zie dat puur als egoisme van de mens.. Arme honden :(:)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:22

Heb ik de fokkers ook op uitgezocht :j De mamahond van mijn oudste hondje was 7 jaar toen ze dit nest kreeg, ze had een gradatie A hart en geen syring. Paps wordt jaarlijks getest op álles (dus hart, ogen, syring, knieën enz) en is nu 5 en kerngezond en ik hoop dus zo een gezond hondje gekocht te hebben. Ook mijn jongste hond komt van een fokker die op alles test,
Helaas doen veel fokkers nog steeds het minimale wat vereist is en daar krijg je dus 'multi problem hondjes' van.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:44

Ben nu die docu aan het kijken, walgelijk die Ridgeback fokker :oo :r
Pups laten inslapen omdat ze geen ridge hebben :x Kan daar met m'n kop niet bij %)

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:21

Tja zo werden er bij de Duitse Herders soms witte pups geboren en die lieten ze ook inslapen puur om hun kleurtje. :n
Ben ik blij dat er liefhebbers van de Witjes waren zeg. Zo is de Zwitserse Witte Herder ontstaan. :j
Gelukkig hebben ze de bouw van de Duitse Herder showhonden niet meegenomen naar de Witjes. Als ik in die docu kijk naar hoe die lopen.. ;(
Dat die fokkers dat zelf niet zien snap ik gewoon niet.

anneliesdj

Re: Verbod op fokken van zieke rashonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:33

Het erge daaraan vind ik nog dat ze vanwege 'schaamte' dergelijke honden niet eens te koop aanbieden.
Als ze die gewoon voor een symbolisch bedrag weg doen zijn daar echt genoeg liefhebbers voor maar stel voor dat dan iedereen weet dat jouw teef pups zonder ridge geeft!

Ik denk trouwens niet dat fokken met stamboomloze hondjes meteen een oplossing is, ik zou eerder denken aan inkruisen van andere rassen. Je bent dan wel weer 20 jaar verder voor je daar een acceptabel resultaat van hebt maar het moet maar, keuze heb je immers niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:44

Aranel schreef:
Pups laten inslapen omdat ze geen ridge hebben :x Kan daar met m'n kop niet bij %)

En dat terwijl de bekende "ridge" nou juist veroorzaker kan zijn van de problemen in de rug.
Eigenlijk zou het qua gezondheid voor het ras dus juist beter zijn om ridge-loze hondjes te bewaren voor de fok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:53

Ik denk dat als deze bewering echt waar is, men wel kan stoppen met het fokken van diverse rassen, zoals de genoemde Cavalier maar ook de buldog en het aantal chihuahuas zal drastisch verminderen. Ben benieuwd, in de praktijk zal er wel weer weinig van terechtkomen omdat veel 'liefhebbers' maar raak fokken met hun beestjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:07

Femke schreef:
Aranel schreef:

En dat terwijl de bekende "ridge" nou juist veroorzaker kan zijn van de problemen in de rug.
Eigenlijk zou het qua gezondheid voor het ras dus juist beter zijn om ridge-loze hondjes te bewaren voor de fok.

Maar het is toch ook zo dat een hond zonder ridge ook geen ridge door kan geven? Maw; als je honden zonder ridge aanhoud voor de fok heb je in het vervolg een ridgeback zonder ridge?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:15

Als ze daadwerkelijk gaan testen is het zeker een goeie!
Er word veel te veel gesjoemeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:59

anneliesdj schreef:
Maar het is toch ook zo dat een hond zonder ridge ook geen ridge door kan geven? Maw; als je honden zonder ridge aanhoud voor de fok heb je in het vervolg een ridgeback zonder ridge?

Ik weet niet precies hoe de ridge vererft wordt...
Dat zou ik dan even moeten uitzoeken.

Maar inderdaad, een ridgeback zonder ridge zou een stuk beter zijn.
Want die ridge/pronk is gewoon een milde vorm van Spina Bifida.

Waarom ze daar dan toch bewust op blijven fokken, en bij sommige fokkers de pups zonder ridge afgemaakt worden is me echt een raadsel. -O-

Tja, het "hoort" bij het ras, zal je fokkers dan horen zeggen.
Maar daar moeten ze zich in mijn ogen echt even overheen zetten hoor. Het is gewoon een aangeboren afwijking. Iets dat je er juist bewust UIT zou moeten fokken, ipv er in fokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:00

Maar hebben ze die ridge niet altijd al gehad? Dat is er toch ooit in gekomen? Hoe dan en waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:04

Zoiets komt tot stand als genetisch foutje... ;) Ook in de wilde natuur gebeuren dat soort dingetjes wel eens.
Maar vaak krijgen dieren in de natuur met zo'n afwijking niet de kans om zich op grote schaal voort te planten.
Tenzij er op één of andere manier een "voordeel" door is. Bijvoorbeeld als de genetische afwijking ervoor zorgt dat het dier strepen heeft die goed zijn als camouflage. Waardoor het dier succesvoller wordt dan zijn soortgenoten in de jacht. En daardoor meer kans krijgt om zich voor te planten.

Maar als er sprake is van een genetisch foutje/mutatie waardoor het dier juist een nadeel heeft (zoals spinal bifida), dan zal zo'n dier in de natuur juist minder kansen op voortplanten krijgen en sterft dat foutje direct uit.

Ideaal dus, zoals de natuur dat veiligheidsmechanisme heeft ingebouwd.

Máár... Wij mensen bemoeien ons er mee, bij rashonden.
Op de site van de Rhodesian Ridgebacks is te lezen dat de honden oorspronkelijk verschillend waren van type, maar wel allemaal dezelfde rode kleur hadden.
De honden waren gebruikshonden, o.a. voor de jacht. En er waren ook exemplaren met zo'n ridge.
Dat had voor de jacht verder geen voordelen.

Maar men vond het mooi, wilde afspraken maken om een wat meer uniform type te fokken en besloot dat die "ridge" daar bij hoorde. Toen wist men nog niet dat het eigenlijk een milde Spinal Bifida vorm was. Daar is men later pas achter gekomen.

Toch blijven de verenigingen wereldwijd gewoon doorfokken, terwijl men weet dat het geen onschuldige aandoening is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-12 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:08

waarschijnlijk is de ridge in het ras gefokt omdat het heel stoer en drijgend over komt. Als je dieren gebruikt voor jacht of als waakhond (rhodesian was oorspronkelijk toch een hond die die kuddes bewaakte? of heb ik dat verkeert onthouden?) dan kan zoiets wenselijk zijn. Het ziet er uit alsof de hond constant borsteld, en dat kan natuurlijk flink afschrikken.
Echt gaan we er vervolgens mee fokken als zijnde schoonheids ideaal, dat is meteen een ander fok beleid dan voor functionaliteit + is er dan vaak wel de kennis over medische complicaties en die worden dan genegeerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:12

Ze werden gebruikt als jachthond op grote katachtigen in afrika.

Maar als het een enkel genetisch foutje is kun je er wel op willen fokken maar ben je 't toch ook zo weer kwijt lijkt me?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:09

hangt er vanaf wat voor foutje het is. Sommige genen zijn heel gevoelig voor mutatie, dus dan heb je kans dat de fout vaker voorkomt (denk aan alle verschillende mutaties van het gen voor wit bij paarden). Ook dominante allelen die niet schadelijk zijn voor het dier of zelfs juist het dier helpen te overleven, kunnen vrij snel in een populatie verspreiden, zeker als de oorspronkelijke populatie vrij klein is. Het zou best kunnen dat de ridge van oorspong bij bv 1 reu weg komt. Als dat een hele goede reu was, en die heeft meerdere teven gedekt (en het allel is dominant) dan heb je al heel snel een boel pups met ridge rondlopen. Als die dan ook zo succesvol zijn, word daar mee gefokt en verspreid het dus snel. Vervolgens word een aantal van de dieren geruilt met een andere stam, daar gaan ze ook kruisen met de honden daar, etc etc. Je kan dan vrij snel iets in een populatie fokken, zonder dat je echt grote inteelt effecten krijgt. Zeker als je de dieren gebruikt voor iets als jacht, waarbij de zwakke dieren het simpelweg niet overleven en je dus echt selecteert op gezonde dieren. Bij de moderne maatschappij ontbreekt die selectie echter, dus dan kan een afwijking met de potentie tot gezondheidsproblemen ongemerkt voor veel meer problemen zorgen. De dieren die meer last hebben die gaan dan namelijk niet meer dood tijdens de jacht, word wel mee gefokt, en de problematischere versie verspreid zich.
De ridge is trouwens een vorm van spina bifida als ik me niet vergis, open rug dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:14

Maar dat er onder die ridge een open ruggetje zit zetten ze niet in de rasstandaard hé?
Dit is ook voor het eerst dat ik dit hoor en ik ben meerdere maanden serieus op zoek geweest naar info omdat ik een ridgeback wilde aanschaffen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:17

een vorm van open rug he, het is niet echt een open rug zoals je dat bij baby's ziet. Maar bij sommige dieren is er nog wel een soort van afgeleide te vinden in de vorm van een soort buisjes van het midden van de ridge naar het ruggenmerg toe. En dat kan voor flinke gezondheidsproblemen zorgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:20

Dan nog, ik vind dat je als koper/consument dat soort dingen moet kunnen vinden.
Dit had ik wel willen weten als ik zo'n pup koop.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:23

Tja, dat geeft wel weer wat er gebeurt binnen de rashonden fokkerij. Mensen weten gewoon niet van de hoeveelheid problemen die er zijn.

Bv basset honden met die "mooie" hangoren en huid rollen, hebben door de overmatige huid en veel te lange zware oren ook allemaal problemen. En zo zijn er veel meer. Het lastige is dat mensen het gewoon niet willen horen van hun eigen dieren, ook de "onschuldige" kopers niet :(