Hoe vaak hond uitlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:40

Wij laten de hond 3 keer per dag uit :) 's morgens en 's avonds een half uur. En als mijn vriend uit zijn werk komt 45 min. In het weekend wordt er wel meer met hem gelopen (groter bos/strand/duinen)
Maar dan komt ie de volgende dag bijna niet meer overeind (hij is al 13, grote Alaskan Malamute)
Op werkdagen zit hij in een kennel met een buiten stuk. als hij echt moet plassen, doet hij dit in zijn buitenkennel. Maar hij kan gelukkig nog goed ophouden tot hij aan de lijn zit en van het erf af is. Maar er zal een tijd komen dat hij hier meer moeite mee krijgt.

Toen hij jonger was liep mijn vriend 3/4 keer een uur met hem, ging met hem fietsen, nachten door de duinen struinen en liep hij los op een groot terrein. Maar vanaf zijn 3de kan hij niet meer loslopen dus is dat laatste afgevallen. Hij liep dan wel altijd los in een grote tuin.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:41

Wij hebben een bijna 3 jarige beagle en die wordt 4x uitgelaten. S'ochtends zo'n 20 minuten, s'middags 20 minuten, s'avonds 15 minuten en dan voor we naar bed gaan nog even snel 5 minuten. Verder fiets ik eens in de zoveel tijd een keer met hem maar hij is zo lui als wat.
Die van ons is écht geen actieveling, ligt de hele dag op de bang, speelt 2x per dag even 10 minuten en dan slaapt ie weer verder :P

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:46

Die van mij gaat er als ik thuis ben 4x per dag uit en dan 20-30minuten.
En als ik bij me ouders ben ong. 2 dagen in de week, dan zo´n 6x waarvan minstens 2x 1/1,5 uur

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:52

Wij hebben een chihuahua-pup van 4,5 maand.
Hij gaat 's morgens ergens rond 06.30 voor het eerst naar buiten met mijn vriend, maar dit maar heel kort. Echt eventjes het gras op voor het huis zodat hij i.i.g even kan plassen en poepen.
Dan gaat hij om 09.00/09.30 voor een grote ronde met mij (20 min/half uurtje, ik loop nog kreupel dus ik ga niet zo hard).
Dan meestal tussen de middag een rondje (kwartiertje ongeveer) en rond een uur of 4 weer (ook een kwartiertje, 10 minuutjes schat ik). Om 19.00/half 8 ga ik ook een rondje met hem lopen en dan rond 22.00u zijn laatste nachtrondje. Dat eerste en laatste rondje is echt puur op het plassen en poepen gericht.

Aangezien hij nog een pup is met een klein blaasje ( ;) ) doe ik nu meerdere kleine rondjes en 1 of 2 echt een flinke ronde (voor zijn en mijn doen dan). We zijn nu bezig om de tijden tussen het plassen/poepen uit te breiden, wat aardig lukt.
Eerst was het stipt om de 1,5 a 2 uur en na ieder slaapje/speelmoment om hem zindelijk te krijgen en dat wordt nu steeds wat langer. Nu ik nog thuis zit in de ziektewet gaat dat ook makkelijker.

Straks ga ik weer parttime werken (max. +/- 24 uur) dus dan wordt het ietsjes minder. Wel gaat hij ook bij droog weer lekker in de tuin.
Verder gaat hij makkelijk mee overal naartoe en nu ik thuis zit ga ik vaak ook wel wat vaker met hem, kan hem direct voor het huis laten plassen op het gras dus dan gaat dat allemaal wel makkelijk maar ik wil hem ook aanleren dat hij wat langer moet wachten voor hij naar buiten gaat.

Ook gaat hij mee naar het bos e.d. maar dat schaar ik niet onder 'uitlaten'.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:53

Wij hebben totaal geen ritme in het uit laten. Soms laten we hem 4 keer uit, soms 6 keer. Ligt aan het weer, maar ook op wat voor tijd stippen we thuis zijn.

Meestal gaat het zo.

6 uur smorgens ( plassen op het gras voor het huis )
8 uur een wandeling van 15 minuutjes
Rond 12 a half 2, park met andere honden, bos, fiets, skieleren of hardlopen. Ligt aan t weer en waar ik zin in heb.

Dan rond etens tijd een blokje van 10 minuten
Savond rond 11 uur nog een blokje van 10 minuten.
Gaan we na 11 uur pas slapen dan mag hij voor we gaan slapen nog even plassen op het gras voor het huis.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:57

Onze honden worden 3 tot 4 keer per dag uitgelaten (normaal gesproken circa een half uur) en gaan 2 tot 3 keer per week mee naar het bos.
Momenteel zijn de rondjes wat korter en komen we ook niet vaak in de bossen omdat 1 van de drie dermate ziek is dat zij het niet trekt om langer dan 10 minuten te lopen en voorhet bos heeft ze momenteel helemaal geen fut.

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:00

Wij hebben een Jack Russel van bijna 4 jaar.
Smorgens rond de klok van 8 u is haar eerste rondje, 15 min.
Om 12u laat ik haar uit in het park een ronde van 45 min. dan om van 15u weer, ook een wat langere ronde
( ligt er ook aan wat voor weer het is )
Dan na het eten nog een kleine ronde, en 's avonds voor het slapen nog een kleine laatste ronde om te plassen/poepen.
Als we het bos ingaan, wekelijks, loop ik ruim 1,5 uur met haar.
Helaas kan ze niet los, maar heb haar bij de grote rondes aan een flexilijn lopen van 8 meter.

Ondanks alles denk ik dat ik m'n meisje af en toe nog tekort doe met uitlaten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:43

Citaat:
Daarbij komt dat ik chronisch ziek ben. Het kan op 2 manieren uitpakken. Ik vind het geweldig om een hondje te hebben en mee te lopen en haal daar mijn troost uit en bouw daardoor wat meer conditie en alles op. Of ik kan dat hondje niet de beweging geven wat het verdiend. Pff, wat een lastige keus!

Wat goed dat je je zo van tevoren oriënteert!

Ik ben chronisch ziek en zit in een rolstoel. Mijn gezondheid zal niet beter worden, maar slechter.
Mijn hond is mijn hulphond, grote O.D. herder. Ze is, in principe, 24 uur per dag bij me.

Ze wordt 1x per dag uitgelaten door mijn man in de avond ong. een 20-90 min. Afhankelijk wat ik overdag met haar heb gedaan. Verder gaat ze in onze grote tuin. Ze maakt zelf de deur open (dicht moet ze nog leren 8-) ) en gaat zo vaak als ze wil. Ik neem haar bijna elke dag mee naast mijn scootmobiel om boodschappen te doen. Met voor mij goed weer ga ik met haar naar het buiten gebied en kan ze los, maar dat is niet elke dag.

Verder werk (spelvorm-beloningsgericht) ik elke dag met haar. Ze heeft haar taken in huis, terug te brengen op 3 basis bezigheden: apporteren, duwen en trekken in diverse vormen. We zijn haar ook aan het trainen om een hypo te signaleren, niet elke hond kan dat maar ze heeft het nu al wel 2x aangegeven en dat willen we uitbouwen. Het bezig zijn met haar hersens is veel inspannender voor haar en wordt ze echt ook moe van.

In de winter heb ik onverwacht in ziekenhuis gelegen, toen is ze naar de opvang geweest. Deze mensen (hebben hetzelfde ras) heb ik al voordat ik een pup had benaderd en voor dit soort situaties gevraagd. Daarna is ze maanden lang elke week met de roedel van deze opvang mee geweest naar bos of hei.
De trimster komt elke 2 maanden om haar goed te kammen, ik kan het dan bijhouden (het is een half lang haar).

Het zal de de laatste hond zijn die ik als pup heb gekocht en zelf heb getraind, het was loei zwaar, het was vallen en opstaan, en ik heb wel eens gedacht waar ben ik aan begonnen, maar ik heb er van genoten. Natuurlijk doe ik dit samen/onder begeleiding met de hondenschool voor hulphonden, daar heb ik mijn twijfels kunnen uiten, want ik heb echt wel eens met tranen in mijn ogen gestaan. Haar voorgangster is hier overigens ook nog en geniet van haar pensioen. Kortom als je echt een hond wil dan zijn er voor de meeste dingen een oplossing te vinden.
Na 2 jaar binnen zitten en afhankelijk zijn van anderen kan ik dankzij mijn hond weer veel dingen doen. Ze is gisteren weer gekeurd en verkeert in een top conditie!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:03

Davinia_ schreef:
Alleen zijn het veelal puppy's en ik vind ze hartstikke schattig, maar die vragen nog met aandacht en cursussen enzo en ik heb eigenlijk geen ervaring met honden.

Om je uit de droom te helpen: Volwassen honden vragen ook veel aandacht met een cursus, helemaal als je geen ervaring hebt met honden :j

Ik heb bij mijn ouders thuis al wel ervaringen gehad met honden, maar nu heb ik zelf in mijn eentje een asielhond. Daarmee zit ik ook op een cursus.
Niet omdat hij echte gedragsproblemen heeft o.i.d. maar je kunt er zoveel van leren ook qua gedrag van honden. Zelf leer ik nog bijna dagelijks bij ook dankzij die cursus en dan gaat er soms opeens een lampje branden van "oooo daarom doet hij dat"

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 13:44

Ineke2 schreef:
Davinia_ schreef:
Alleen zijn het veelal puppy's en ik vind ze hartstikke schattig, maar die vragen nog met aandacht en cursussen enzo en ik heb eigenlijk geen ervaring met honden.

Om je uit de droom te helpen: Volwassen honden vragen ook veel aandacht met een cursus, helemaal als je geen ervaring hebt met honden :j

Ja, dat besef ik wel. Maar een volwassen hond vraagt iets minder dan een puppy toch? Of zit ik dan ook mis? :o

jesito

Re: Hoe vaak hond uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:48

3x per dag loop ik met onze hond, meer wil hij ook echt niet. Hij mag wel ten alle tijden gewoon achterom om zijn ding te doen.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:49

Die van mij ging vroeger altijd 4 keer per dag (ong. 10 min) uit. Rond half 9, om 2 uur , om 19.00 uur en om 22.00 uur.
Maar word ze bijna 17 en kan ze het niet ophouden en gaat ze wel 10 x op een dag.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:51

Een pup is gewoon 24 uur per dag 'werk', als een hond wat ouder is, vermaakt hij/zij zichzelf ook wel.. Maar zindelijk maken, opvoeden, spelen; dat is vooral intensief bij jongere honden.

Onze Simba (wordt bijna 14) gaat 3 of 4x per dag uit. Op een werkdag 's morgen rond 7.30h 10 minuutjes, uit het werk 20 a 30 minuten en 's avonds voor het slapen gaan een plas. Als we vrij zijn, dan gaat ze 's middags vaak een langere ronde mee van 30 tot 60 minuten. Het ligt ook aan het weer en aan de andere dagen, want ze kan niet meer dagelijks mee op een grote ronde en bij slecht weer blijft ze liever binnen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:53

Een pup vraagt zeker meer dan een volwassen hond, je moet er toch zeker een 1½ jaar tijd in steken om een pup goed op te voeden en de juiste dingen te leren.
Met een pup kan je geen dingen doen die je bijvoorbeeld met een volwassen hond wel weer kan, denk hierbij aan fietsen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:55

5 keer waarbij de laatste een kleiner rondje. Hond kan nog niet zover lopen (verwaarloosd geweest). Wij hebben geen tijd om een pup op te voeden maar dmv een asielhond kunnen we het beestje toch nog een goed leven geven.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:01

Onze hond wordt 4 of 5 keer uitgelaten.

Meestal 's ochtends om 8 uur, (dan om 1 uur, als er iemand vrij is, meestal wel), dan om 5 uur, dan om 7 uur, en dan om 10 - 12 uur oid als me vader of moeder naar bed gaat.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:07

Pup is idd qua opvoeden en bezig zijn in huis wel intensiever, maar qua lopen imo weer minder omdat je tig keer een kort rondje loopt om te laten plassen en nooit lang.
Inmiddels is mijn pup bijna 5 maanden en zindelijk, maar wandelen is nog steeds opbouwen dus we lopen normaal max 20-25 min met hem. Doordat dit voor mij ook langzaam opgebouwd is kan ik het volhouden, 3 maanden terug had dat niet in 1 keer dagelijks gekund.
Het andere voordeel vind ik dat ik zelf op kan voeden, dat is wel intensief maar ik heb dezelfde klachten als TS en vind het fijn dat ik straks een volwassen hond heb die helemaal naar mij luistert en de dingen die ik belangrijk vind goed doet.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:17

ik heb bewust gekozen voor een hond die alles al kon, door mijn werk kon ik niet een pup nog gaan zindelijk maken en leren alleen thuis te zijn etc.

Ik zou dan ook niet gauw een pup nemen na deze hond, dit is me veel te goed bevallen. Daarnaast wist ik wat ik in huis haalde, ook prettig

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:35

TeSzZz schreef:
Pup is idd qua opvoeden en bezig zijn in huis wel intensiever, maar qua lopen imo weer minder omdat je tig keer een kort rondje loopt om te laten plassen en nooit lang.
Inmiddels is mijn pup bijna 5 maanden en zindelijk, maar wandelen is nog steeds opbouwen dus we lopen normaal max 20-25 min met hem. Doordat dit voor mij ook langzaam opgebouwd is kan ik het volhouden, 3 maanden terug had dat niet in 1 keer dagelijks gekund.
Het andere voordeel vind ik dat ik zelf op kan voeden, dat is wel intensief maar ik heb dezelfde klachten als TS en vind het fijn dat ik straks een volwassen hond heb die helemaal naar mij luistert en de dingen die ik belangrijk vind goed doet.

Wat leuk om te horen van iemand met dezelfde ziekte hoe zij het ervaart.
Opzich heb ik veel geluk met hoe ik woon. 300 meter verderop is een veldje waar honden los mogen lopen met allemaal bankjes. Dus mocht ik niet lekker zijn, kan ik op dat bankje gaan zitten en die hond gewoon laten rennen met een balletje enzo. Dus in principe hoef ik helemaal niet ver te lopen telkens.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:38

Hier gaat hij 2x per dag uit, 's ochtends als wij uit bed komen en 's avonds voor wij gaan slapen.
Rest van de dag gaat hij met mijn vriend mee naar het werk, dus dan loopt hij de hele dag al buiten en kan zijn behoefte doen wanneer hij wil.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:39

Onze Sheltie van 11 gaat 3x per dag uit, en in het weekend is het vaak een flinke wandeling.
Hij ging vroeger ook 's avonds rond 10 uur, maar hij had al snel iets van: Moet het echt? :')

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:46

Wij laten onze hond sowieso om de 5 uur uit. We hebben absoluut geen vaste tijden in het uitlaten. Denk dat ze er gemiddeld zo'n 4x per dag uit komt. 's ochtends meestal een kwartiertje en de rest van de wandelingen overdag sowieso een halfuur. Voor het slapen gaan lopen we vaak weer een klein rondje van 15 minuten.

Ik heb er nog geen dag spijt van gehad dat we een hond hebben aangeschaft, maaaaaar afentoe kan het best lastig zijn met vakanties, dagjes weg willen enz.. Het is een hoop verantwoordelijkheid en rekening houden met, maar voor ons is dat het absoluut waard.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 16:55

Het lijkt me ook wel lastig met vakanties en dagjes weg. Wij gaan graag weg. Maar waar wij naar toe gaan zijn meestal wandelen in het bos enzo, dus dan kan ie gewoon mee. Qua vakanties gaan we meestal, behalve de zomervakantie, naar de Veluwe, dus dan zou ie ook gewoon mee kunnen als we een park kunnen vinden daarvoor.

Ik denk dat ik gewoon niet zo negatief moet zijn en niet zo snel moet denken dat de hond het niet goed krijgt bij me.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:27

Davinia_ schreef:
Ja, dat besef ik wel. Maar een volwassen hond vraagt iets minder dan een puppy toch? Of zit ik dan ook mis? :o

Een volwassen hond heeft (als het goed is) een basis opvoeding gehad en is zindelijk. Dat is het verschil met een pup...Ik heb zelf geen pup genomen, omdat ik niet voldoende tijd zou hebben om hem zindelijk te krijgen en ook omdat ik graag al een beetje weet wat ik in huis haal qua karakter.

Maar een volwassen hond kan dingetjes hebben geleerd die jij als nieuwe baas niet wilt en soms kan afleren weleens lastig zijn. Aanleren gaat immers sneller ;) Maargoed consequent zijn en volhouden. Dan lukt het wel :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:36

Onze hond gaat 3 keer wandelen, iedere keer 30 min-90 min. 's ochtends rond 07:00 een half uurtje, dan rond 12:30 1,5 uur en 's avonds om 18:00 1-1,5 uur. Voor de rest ga ik af en toe na school met haar fietsen, is dan +- 45 minuutjes rond 16:00. Ze is met droog en niet te koud weer wel de hele dag buiten, gewoon in de schuur kussentje leggen dat ze wel lekker warm en droog kan liggen. Als ze dan echt nodig moet plassen/poepen kan ze altijd nog op het gras, ook kan ze daar lekker lopen als ze wil.