Nifinao schreef:Hoi TS, voor zover ik begrijp uit jouw posts loop je 3x per dag een uur en zijn jullie daarnaast ook veel met de hond bezig en loopt hij vrij rond als jullie thuis zijn en niet slapen. Ik vind dan niet dat je hond vreselijk beperkt wordt in zijn mogelijkheden om energie kwijt te raken. En je hond slaat eigenlijk alleen aan het slopen als jullie weg zijn en de hond dus alleen is.
Op basis hiervan zou ik ook eerder denken aan verlatingsangst dan aan gebrek aan beweging. Ik zou aanraden om eerst te kijken of dat de oorzaak is. Kijk eens hoe de hond reageert als jullie aanstalten maken om weg te gaan (sleutels pakken of iets dergelijks) Reageert de hond daar al op (wordt onrustig, blaffen, likken aan lippen e.d.) Als dat zo is dan kun je je hond zoveel beweging geven als je wilt, maar dan zal het gedrag niet anders worden. Want sloopgedrag als gevolg van verlatingsangst is belonend gedrag; jullie komen namelijk altijd weer terug (en dat is dus de beloning)
Je kan zoals hier al eerder genoemd best wel een aantal dingen doen, zoals een gedeeltelijk dichte bench, speeltjes (kong) en mentale spelletjes met je hond doen. En naar een hondenschool is natuurlijk altijd goed. Maar nogmaals kijk eerst wat de oorzaak is van het gedrag anders bestrijdt je alleen de symptomen en pak je de oorzaak niet aan.
Succes
Zoals ik al eerder zij, ik denk niet dat ze verlatingsangst heeft. Al sluit ik het niet uit.
Laila gaat netjes in de bench wanneer wij aanstalten maken om te gaan (jas pakken) Is vanaf klein af aan ook de bench gewend en vind het ook niet erg als wij weggaan. Blijft hier heel kalm en rustig onder.
Laila is heel leergierig, kende binnen anderhalve dag rol. En als ze iets niet begrijpt rolt ze tegenwoordig eerst om haha 
Ze geeft aan dat ze soms, als ze bij de paarden is een paar uur met de hond gaat wandelen, wij weten niet of dat 1 x per dag is, 1x per week of wat dan ook. Verder gaan ze met de hond uit tot ze d'r behoefte gedaan heeft (dat kan ook in 5 minuten).
zit die hond echt in zo'n kleine kooi...

(die is inmiddels gepromofeerd naar een mooie rietenbank he he )