Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:37

cp112 schreef:
Je vind dus dat katten in woonwijken binnen moeten blijven?? :? Daar kan ik met mn verstand niet bij. Kat moet gewoon lekker naar buiten geen gemier. Casteren die hap en naar buiten ermee.

Wel gemier, als ik naast jou woon en jouw kat komt bij mij in de tuin zijn behoefte doen zit ik daar niet op te wachten.
Waarom is het wel normaal dat je een hond op je eigen erf houd en een kat niet?
Als je vind dat je kat buiten moet dan maak je een kattenren, zet je de schutting af met een draadje of wat dan ook.
Kunnen ze ook lekker buiten, waarom moeten ze in de tuin van de buren spelen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:38

anneliesdj schreef:
Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens.
Maar... toevallig heb ik hier ook een oeps-nestje liggen van 4 dagen oud.
Mijn poes is raskat kruising en ik zat al een tijdje te twijfelen over steriliseren. Wij wonen erg landelijk en de poes kwam gewoon buiten maar eigenlijk altijd onder toezicht en wanneer ze krols is komt ze niet buiten.
Dat heeft altijd prima gewerkt, nu is ze blijkbaar heel vroeg in haar krolsheid al gedekt (wat normaal niet gebeurd).
Tjah, ik ben zelf ook tegen op pretnestjes van HTK-katten maar ze krijgen hier in elk geval wel een warm nest, groeien in huis op met kinderen en honden, worden netjes ontwormd, ontvlooid enz, en mogen pas naar hun nieuwe huisje op minimaal 9 weken. Ik zit erover te denken de kittens te laten castreren voor ze hier weg gaan maar weet niet of dat haalbaar is.

Uiteindelijk is dat wel beter dan ergens in een hooischuur opgroeien en met 6 weken eruit geplukt worden en half-wild aan een klein meisje meegeven worden op een markt.

Maar goed, als wedervraag: Waarom vind iedereen het normaal dat katten gewoon loslopen in woonwijken? Dat is iets waar IK me maar over blijf verbazen, eindeloos veel mensen die topic's openen over de buren die hun katten voeren, wegjagen of weet ik wat. Persoonlijk vind ik het knap asociaal om je katten gewoon los te laten lopen en wanneer je klachten krijgt van de buren maar gaan roepen dat die dan hun tuin moeten afzetten... :oo

Waarom twijfelen over castratie als je ze gewoon lekker buiten wilt laten lopen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:38

cp112 schreef:
Je vind dus dat katten in woonwijken binnen moeten blijven?? :? Daar kan ik met mn verstand niet bij. Kat moet gewoon lekker naar buiten geen gemier. Casteren die hap en naar buiten ermee.

Nou ze heeft wel een punt. Je hoeft je kat niet binnen te houden, maar waarom zou je je kat niet in je eigen tuin houden?
Vaak lopen katten door andermans tuinen en doen ze daar ook hun behoefde. Het overgrote deel van de mensen is daar niet van gecharmeerd en eigenlijk ook wel terecht. Honden dien je netjes aangelijnd te houden, maar katten mogen overal vrij los lopen.

Maar goed dat is weer een andere discussie :Y)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:40

Als je buren er hinder van ondervinden neem je geen kat, of houd je hem/haar in de tuin. Er zijn katten die prima alleen in huis kunnen. Maar er zijn er ook heel veel die het niet kunnen. Dan neem je geen kat.
Maargoed, naast mij kan je niet wonen dus dat scheelt ;') eerste huis is 500meter verderop. Dus ja, ik heb vand at soort dingen geen last.
Maar toen ik nog gewoon in de stad woonde liepen onze 2 katten gewoon los, zoals alle katten in de buurt. Niemand die daar over klaagde.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 16:42

anneliesdj schreef:
Maar goed, als wedervraag: Waarom vind iedereen het normaal dat katten gewoon loslopen in woonwijken? Dat is iets waar IK me maar over blijf verbazen, eindeloos veel mensen die topic's openen over de buren die hun katten voeren, wegjagen of weet ik wat. Persoonlijk vind ik het knap asociaal om je katten gewoon los te laten lopen en wanneer je klachten krijgt van de buren maar gaan roepen dat die dan hun tuin moeten afzetten... :oo

Ik vind dat je als katten eigenaar, wonend in een woonwijk, toch echt het best je katten kunt beperken tot eigen tuin. Er zijn tegenwoordig enorm veel methodes om dit te kunnen doen, voor iedere kat en eigenaar wat wils.

Je katten los laten lopen , zelfs wanneer je klachten krijgt, en ook nog zo egoistisch zijn om te zeggen dat je buren de tuin maar moeten afzetten omdat jij katten hebt, is ontzettend respectloos. Jij kiest ervoor om katten te houden, en jij zorgt er dan ook voor dat anderen geen last hebben van jou katten, heel simpel. Tja, en dat betekent nou eenmaal wat meer moeite doen, maar als je dat al niet van plan bent, dan kun je beter niet voor katten kiezen maar voor een hond bijvoorbeeld.

Ik heb mijn katten geleerd dat ze buiten mogen lopen, op mijn terras en op het stukje eigen weiland naast mijn terras. Dit heeft me nog geen 2 weken gekost, de katten waren 2 jaar oud. Heel duidelijk met ze mee gaan naar buiten, duidelijk aangeven van NEE als ze het terras afgaan richting de weg, en belonen wanneer ze het goed doen. Nu hebben ze een halve hectare om in te ravotten, en een stuk terras waar ze kunnen zonnebaden, en ik kan ze met een gerust hart de hele dag buiten laten lopen zonder dat ze anderen lastigvallen. Maarja, die moeite moet men er dan wel insteken, en de ene kat zal het sneller leren als de ander

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:42

anneliesdj schreef:

Ben ik helemaal met je eens, daarom hou ik mijn katten ook binnen of aan een tuigje in de tuin als wij er zelf bij zijn.
Hier in de straat woont iemand en die liep te zeiken over honden die in de struikjes poepen maar zelf wel haar kat altijd los buiten hebben!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:43

Cheytjuh schreef:
Ik vraag me toch steeds meer af waarom mensen niet gewoon de dieren (poezen) laten steriliseren wanneer het kan ?
Je leest zoveel topics (en om je heen hoor je het zoveel ) over poezen die ontsnapt zijn en met een volle buik (dragend) terug komen, het lijkt wel een normaal iets :oo

Prima als je je poes niet wilt steriliseren, maar waarom dan vervolgens niet de verantwoordelijkheid nemen om haar niet te laten ontsnappen ? Of zelfs niet, wanneer de poes ontsnapt is, haar mee te nemen naar de dierenarts voor een prik om dracht/vermeerdering te voorkomen ? Waarom nou afwachten, en maar kijken of de poes misschien dikker wordt, en dan roepen : Oh nee, ze is drachtig :\

Waarom neemt men deze verantwoordelijkheid nou niet -O- Het zou zoveel schelen.....

Ja, mijn poezen zijn gesteriliseerd. Helaas zijn ze ook een typisch voorbeeld van een 'zaakje' even de katten dumpen : Halfdood gevonden tussen 3 andere jonge poezen in een vuilniscontainer (Zonder verdere gruwelijke details : Een vuilniszak en wat knuppels waren het materiaal ). Omdat afstaan aan asiel te duur was, net als het onderhoud van het 'oeps' nestje....

Ben ik het mee eens maar soms komt het voor dat de kat voor sterelisatie is geweest, ervanuit gaande dat het voor altijd is. poes naar buiten.
en na 5 jaar oeps kittens... Foutje bedankt. :P

Zomaar even wat hersenspinsels, die toch wel meer gevolgen met zich meebrengen dan veel mensen zich realiseren naar mijn idee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:43

Nee omdat niemand weet van wie die katten zijn, omdat je moeilijk de eigenaren van alle 10 katten die je dagelijks in je tuin ziet kunt opsporen.
Ik vind het zo naief om te gaan zeggen; 'er klaagt niemand dus is het goed'.
Je hebt nu eenmaal mensen die bij elk wissewasje aan de deur staan en mensen die het maar laten om de lieve vrede.

cp112

Re: Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:44

Bij ons wist iedereen welke kat van wie was hoor. Onze buren zelf hadden geen katten en vonden het ook helemaal niet erg.
Maarja, in de randstad e.d. zal het ook wel erger zijn. Overal heb je er zeikerds tussenzitten maar bij ons was dat niet zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:46

Cheytjuh schreef:
Ik vraag me toch steeds meer af waarom mensen niet gewoon de dieren (poezen) laten steriliseren wanneer het kan ?
Je leest zoveel topics (en om je heen hoor je het zoveel ) over poezen die ontsnapt zijn en met een volle buik (dragend) terug komen, het lijkt wel een normaal iets :oo

Ik heb vaak het idee dat het gewoon als excuus wordt gebruikt zodat de TS geen reltopics krijgt omdat ze haar kat heeft laten dekken :+
Het is altijd wel grappig dat ze vaak precies weten hoe de betreffende kater er uitzag, kleurtje etc etc, of ze kwamen "toevallig" net aanlopen toen de kat werd gedekt. Uhhuh :+

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:48

stef schreef:
Tja, oliebol happens. Zolang er voor de kittens een goed tehuis wordt gezocht zie ik het probleem niet zo.
Ik neem mijn eigen verantwoording en heb dus twee `jeweetwel´ katers lopen. Wat een ander doet, moet die ander weten.

Gebeurde dat maar :'). Ieder jaar zit ons asiel weer vol met de leukste kittens en moederpoezen. Ieder jaar moet ook een deel ingeslapen worden omdat ze verwaarloosd zijn, ziek of wat dan ook maar.

Nee, leuk joh, zo'n nestje! Tot het kostenplaatje voorbij komt, want ja, kittens moeten ook eten en worden groot, dierenarts omdat er ook nog wel eens wat mis gaat. Mensen moeten eens gaan beseffen dat katten ook dieren zijn en geen wegwerpartikelen waar je toch niet voor hoeft te zorgen, want he, je gooit ze naar buiten en dan zorgen ze wel voor zichzelf of zo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:51

Marley schreef:
Magrathea schreef:
Katten kunnen tegenwoordig al gecastreerd met 12 weken! De mannen in ieder geval, maar poezen geloof ik ook.

Niet iedere DA doet dat... Ik wilde mijn 2 mannen ook zo vroeg mogelijk gecastreerd hebben. Ze komen dan wel niet buiten maar ik ben altijd een beetje bang voor het sproeien.
De DA waar ik met mijn katten heen wilde, deed dit echt pas vanaf 6 maanden. Heb nog een andere DA in de buurt gebeld maar ook daar pas met 6 maanden.
Aangezien bij DA 1 een goed gevoel had en mijn schoonouders er al jaren met hond en kat komen heb ik toch maar tot 6 maanden gewacht.

Ja dan doe je er weinig aan inderdaad :)

Dit is het artikel: klik

Even een technisch feitje: katten worden vrijwel altijd gecastreerd, ongeacht mannetje of vrouwtje. Castratie wil zeggen dat alles verwijderd wordt (dus eierstokken of balletjes), sterilisatie wil zeggen dat de boel wordt afgebonden. Er staat dan weer wel in het paspoort: steriel (ja/nee) , als je kat steriel is wil dus zeggen dat ie geen kindjes meer kan maken, wat 99 van de 100 keer dus inhoudt dat ie gecastreerd is :)*

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 16:53

_San87_ schreef:
Mensen moeten eens gaan beseffen dat katten ook dieren zijn en geen wegwerpartikelen waar je toch niet voor hoeft te zorgen

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:56

annepaardoes schreef:
cp112 schreef:

Nou ze heeft wel een punt. Je hoeft je kat niet binnen te houden, maar waarom zou je je kat niet in je eigen tuin houden?
Vaak lopen katten door andermans tuinen en doen ze daar ook hun behoefde. Het overgrote deel van de mensen is daar niet van gecharmeerd en eigenlijk ook wel terecht. Honden dien je netjes aangelijnd te houden, maar katten mogen overal vrij los lopen.

Maar goed dat is weer een andere discussie :Y)

Onze katten kunnen niet in de tuin blijven , misschien aan een riempje ? ( wat dus echt nooit gaat gebeuren )

maar die lopen over de schuttingen heen , en wij hebben hier 1 grote katten buurt..
dus hier lopen alle katten los door elkaar gebeurt niks :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:56

cp112 schreef:
Als je buren er hinder van ondervinden neem je geen kat, of houd je hem/haar in de tuin. Er zijn katten die prima alleen in huis kunnen. Maar er zijn er ook heel veel die het niet kunnen. Dan neem je geen kat.
Maargoed, naast mij kan je niet wonen dus dat scheelt ;') eerste huis is 500meter verderop. Dus ja, ik heb vand at soort dingen geen last.
Maar toen ik nog gewoon in de stad woonde liepen onze 2 katten gewoon los, zoals alle katten in de buurt. Niemand die daar over klaagde.

Omdat de meeste niet weten van wie de kat is!
Katten lopen veel verder van huis dan de eigenaren denken... (maar ze blijven zeggen: nee hoor, de mijne komt de straat niet uit).

Wij hebben van ellende bij een kat een bandje om gedaan, deze kwam regelmatig onverwachts bij ons op bezoek.
Na 2 dagen werden wij gebeld, wat wij wel niet dachten om hun kat een (gevaarlijk) bandje om te doen.
En nee hun kat kwam niet zo ver; mijn kinderen zouden hem wel stiekem hebben meegenomen naar huis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:57

Gamblex17 schreef:
Onze katten kunnen niet in de tuin blijven , misschien aan een riempje ? ( wat dus echt nooit gaat gebeuren )

maar die lopen over de schuttingen heen , en wij hebben hier 1 grote katten buurt..

Een simpel stroomdraadje zorgt ervoor dat je eigen katten in de tuin blijven en er geen andere in komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:58

cp112 schreef:
Bij ons wist iedereen welke kat van wie was hoor. Onze buren zelf hadden geen katten en vonden het ook helemaal niet erg.
Maarja, in de randstad e.d. zal het ook wel erger zijn. Overal heb je er zeikerds tussenzitten maar bij ons was dat niet zo.

Dus jij vind het zeiken als iemand last heeft van jouw kat?
Misschien is jouw begrip van overlast anders dan dat van de 'klager' maar dat wil niet zeggen dat je het niet serieus hoeft te nemen.

Toen wij nog in een woonwijk woonden had de hele straat geen katten (incl wijzelf) en toch zag ik dagelijks zeker 6 verschillende katten bij ons in de tuin. Geen idee van wie ze zijn, ze kunnen wel van de andere kant van de stad/dorp komen en wij zaten echt niet in de randstad trouwens.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:59

Zullen we het hier niet over wel of geen katten naar buiten gaan hebben? Daar hebben we een hoop andere topics voor..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 17:00

Gamblex17 schreef:

Schuttingen? Geen excuus. In tegendeel zelfs. Niets fijner af te sluiten dan schuttingen.

Heb je een haag of tuinhekje staan, dán heb je pas moeite met afzetten.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 17:00

Brainless schreef:
Gamblex17 schreef:

Een simpel stroomdraadje zorgt ervoor dat je eigen katten in de tuin blijven en er geen andere in komen.

Jaa dat is wel zo , maar wat moeten onze katten in de tuin ? uit hun neus eten want hier valt niet veel te beleven ..

Bij ons is het gelukkig geen probleem dat ze los lopen , want er lopen er een stuk of 20 los hier..
en ze lopen allemaal samen .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 17:02

Cayenne schreef:
Cheytjuh schreef:

Ik heb vaak het idee dat het gewoon als excuus wordt gebruikt zodat de TS geen reltopics krijgt omdat ze haar kat heeft laten dekken :+
Het is altijd wel grappig dat ze vaak precies weten hoe de betreffende kater er uitzag, kleurtje etc etc, of ze kwamen "toevallig" net aanlopen toen de kat werd gedekt. Uhhuh :+

Haha , ja he.
Ik heb een tijdje geleden een topic gehad over een vriend van mij, die ouders vonden het de normaalste zaak van de wereld om de krolse poes nu en dan de deur uit te doen zodat ze weer een leuk nestje hadden. :n Overvolle asielen? Nooit van gehoord, maar die kittens zijn zo leuk... en ze vinden er altijd baasjes voor hoor! Ja, hadden die niet beter een kat uit het asiel kunnen nemen, denk ik dan, heb je ook superleuke katten...

Zijn raskatten nota bene, maar die laten ze gewoon dekken door een willekeurige kat die ze niet kennen. Om maar te zwijgen over de gezondheidsrisico's waar je je kittens mogelijk mee opzadelt. De oudere heeft een keer drie setjes van twee gehad, qua uiterlijk, waarschijnlijk dus door drie katers gedekt!!! Belachelijk gewoon :n
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 02-05-12 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 17:02

Gamblex17 schreef:
Bij ons is het gelukkig geen probleem dat ze los lopen , want er lopen er een stuk of 20 los hier..

Zijn jullie als eigenaren niet bang voor FelV of FIV???

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 17:03

Gamblex17 schreef:
Brainless schreef:

Jaa dat is wel zo , maar wat moeten onze katten in de tuin ? uit hun neus eten want hier valt niet veel te beleven ..

Dan zorg je dat er wat te doen is :). Doe je toch ook voor je paard of hond? Waarom niet voor je kat(ten)?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 17:03

*kuch* offtopic *kuch*

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:42

Brainless schreef:
Gamblex17 schreef:

Zijn jullie als eigenaren niet bang voor FelV of FIV???

Ja ben je ook niet bang dat je kind 1 of andere ziekte oploopt alstie buiten speelt. Kom, is misschien appels met peren vergelijken maar dat slaat toch nergens op.
Op stal met paarden heb je ook droes, rhino etc. Katten worden niet zomaar ziek.
Onze buren hebben 14 katten := allemaal poezen en 1 kater. Kater is nu gecastreerd. Toen wj hier kwamen wonen vroegen ze of onze kater geholpen was want anders moesten zij al hun poezen castreren. Wat dus niet hoefde. Verder woont er niemand in de buurt. Iig niet met ongeholpen katers.
Maargoed, ik ga ook niet bang zijn voor de gezondheid van mijn kat alstie daar is hoor :+ Kom, lekker laten lopen. (ze vreet lekker met de buurkatten mee :=, vinden de buren niet erg gelukkig :'))