Chihuahua's zonder papieren waar ze 600-1000 voor vragen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:57

Tsja.. het is wat de gek er voor geeft he.. Kijk eens wat een labradoodle kost... Die heeft ook geen papieren ;)

HD en ED zijn idd niet volledig erfelijk. Uit 2 hd a honden kan prima een hd e hond komen. Ik denk dat hd eenstukje aanleg + opgroeien is. Zo ken ik een hond die met 2 jaar hd a had en met 7 jaar hd d...

Ik vind 600 euro voor een hond uit niet geteste ouders gewoon geld verdienen. Maar dat vind ik ook van een rashond uit geteste ouders die 1500 euro moet kosten....

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:33

Optisana schreef:
600 is normaal... Chi pups moeten namenlijk speciale dekens als pup omdat ze warm moeten blijven... En nog veel meer :)

Als ik dat bedrag (of meer) voor zo'n 'mode-popje' neer moet leggen heb ik verder geen geld meer om al die rotzooi erbij te kopen! :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:37

Wilawander schreef:
Belachelijk daar heb ik een DH voor met alles erop en eraan.

Klopt, voor die prijs had ik een Duitse staande met st hubertus papier, helemaal in orde.

Ik zie soms echt idiote prijzen, en hoe leuk ik honden ook vind, zo'n prijs kan ik niet neerleggen voor zoiets kleins.

catalyst1

Re: Chihuahua's zonder papieren waar ze 600-1000 voor vragen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:41

je betaalt toch niet per kilo hond? Bv HD foto's voor een Chi zijn net zo duur als voor een deens dog.Ik vind 1000,0 euro voor een rashond ( ongeacht het ras) echt een max. Labradoodle's worden zelfs voor 1000-1500 verkocht, terwijl dat toch een echte kruising is, zonder stamboom.( en dus alle kosten die bij een stamboom horen)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:49

Nee tuurlijk niet, maar toch vind ik dat echt veel, en ik snap wel dat hd foto's veel kosten, maar alles papierloze hondjes, die voor 600 euro worden aangeboden, die hebben echt geen hd foto's gehad (of de ouders dan). Maar dit bedoel ik maar. Mijn hond met papier (en dus hd goedgekeurd en ook zelf helemaal goed) kost net zoveel als een (waarschijnlijk stuk minder gezond) hondje zonder papier (en dus zonder alle stamboomkosten). en dan vind ik dat geld toch belachelijk veel. Maar dat is dan mijn eigen mening. Ze zijn vooral waard wat de gek ervoor geeft.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:02

Zo duur is een HD foto niet hoor, die maak je voor zo'n 160 euro incl. beoordeling.
Mijn rashond heb ik gekocht toen hij 1 jaar was. Voor wel 250 euro...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:41

Tot ziekten worden dus alleen HD en ED gerekend omdat de ouders daar op getest worden? Hoe zit het met al die andere ziekten en aandoeningen dan zoals te kleine schedels, brachycephalisme, hartklachten, probleemgedrag (erfelijk) en moeilijke zelfstandige voortplanting?
Dit soort dingen worden vaak niet getest dus dan heb je zelfs met stamboom geen garantie voor gezondheid.

Er werd gevraagd wat de visie van de KNMvD en Dier en Recht was, via mijn mobiel is het lastig om lange berichten te schrijven dus dat kun je het beste zelf even googlen. Kort samengevat willen zij gezonde rashonden zien, zelfs als dit moet betekenen dat bepaalde rassen gekruist moeten worden met andere of dat ze kunstmatig uit moeten sterven.

* extra geld vragen voor de warmte kussens? Ik vind dat geldklopperij eerlijk gezegd.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:04

Het is idd wat de gek er voor geeft, vraag en aanbod. Als ik een leuk dier ziet en ik wil hem, dan koop ik hem ongeacht de prijs want ik zie er wat in. Gezondheid staat natuurlijk voorop, en ik heb allemaal perfect gezonde dieren tot nu toe.. ras tot mix. Als ik iets verkoop en ik kan er 1000 voor krijgen, waarom 500 voor vragen? Iedereen kijkt anders op geld en gebeuren en iedereen moet maar lekker ze gang gaan zolang niemand daar problemen van krijgt door bijvoorbeeld zieke dieren maar dat heb je grotendeels zelf in de hand.. goed kijken, eventueel laten checken is altijd wel handig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:38

Magda ik noem even.een voorbeeld want uiteraard zijn er nog veel meer ziekten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:17

En laten we eerlijk zijn helemaal gezond kunnen we NOOIT fokken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:34

Maar fokkers, keurmeesters, rasverenigingen en raad van beheer kunnen het wel veel gezonder doen dan nu, denk maar aan het mengen van ander bloed bij de top 20 probleem rassen of die rassen zelfs laten uitsterven.
Dus ja, in mijn ogen blijft op dit moment een stamboom nog steeds geen garantie voor de gezondheid, verre van dat zelfs.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:14

Je kan geen garantie op gezondheid geven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:22

magda_90 schreef:
Maar fokkers, keurmeesters, rasverenigingen en raad van beheer kunnen het wel veel gezonder doen dan nu, denk maar aan het mengen van ander bloed bij de top 20 probleem rassen of die rassen zelfs laten uitsterven.
Dus ja, in mijn ogen blijft op dit moment een stamboom nog steeds geen garantie voor de gezondheid, verre van dat zelfs.

Neen dat klopt, maar denk je niet dat in de niet-rasfokkerij (of dus de honden zonder papieren) en zeker de broodfok, dan weer net gefokt wordt met de honden die de rasfokkerij niet halen, of teveel afwijken van het ras, en dan in negatieve zin, waardoor je weer slechte kenmerken en afwijkingen erin blijft houden. Ik zie in de praktijk meer dan genoeg hoe het fout gaat. Mensen met al weinig verstanden van honden, honden die eigelijk 100% afgekeurd moeten worden om te fokken, en daar willen ze dan een nestje mee. :$ dan speelt dit vaak een grote rol. Ze zien zelf niet in dat de hond afwijkingen heeft waar je beter niet mee fokt. Dit kom ik toch te vaak tegen vind ik persoonlijk. Maar ook fokkers die hun hondje laten corrigeren (dmv bv chirurgie) om ermee te kunnen showen, want het is toch zo'n mooi hondje, maar die knik in de staart of dat ene balletje wat er niet zit mag de keurmeester uiteraard niet zien. Dus het gaat mijn inziens aan beide kanten verkeerd wat dat betreft.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:25

Stamboekpapier sluit inderdaad geen erfelijke gebreken uit.
Een GOED stamboekpapier komt een heel eind :j

Wat de modehondjes betreft: Het is inderdaad wat de gek ervoor geeft.
Jammer want dit spoort fokkkers nou niet echt aan om daadwerkelijk goede hondjes te gaan fokken.
Het is maar goed dat de gemiddelde chi zijn pootjes toch niet nodig heeft _O-

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:30

Met een stamboom kan je iig terug zoeken in de hond wat er in kan zitten. Dat is met een rasloze onmogelijk. Ik denk dat echte onherleidbare hondjes het gezondst zijn. Look a likes iig niet. Een look a like labrador is denk ik vaak ongezonder dan een labje met papieren.

Rashonden fokken met gesloten stamboeken is een groot probleem. Het is op een gegeven moment allemaal inteelt en uiteindelijk krijg je teven dan gewoon niet meer drachtig. Bij de wetterhoun is net het stamboek open gegaan. Omdat alle wetters te dicht bij elkaar zitten en dus zo verwant zijn dat dat weer allemaal andere ellende geeft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:33

De groep die jij aanhaalt is zeer zeker niet zuiver, dus dat denk je goed. Ik vind de rashonden (waar ze ook gefokt zijn) überhaupt niet zuiver.

Natuurlijk kun je nooit 100% garantie geven op de gezondheid, maar nu wordt dit nog steeds uitgedaagd door te fokken op uiterlijke kenmerken en niet kijkend naar wat voor een effect dit op de hond heeft.

Het gevaar blijft nog steeds dat als het in de officiële kringen straks wel goed gaat, dat de broodfok dan nog meer gestimuleerd gaat worden. Want wie wil nu niet een klein snurkend hondje met een plat voorhooft.

Instanties als de KNMVD en Dier en Recht proberen nu zoveel mogelijk kringen te informeren hiervoor en als jullie toevallig de uitzending van Zembla en Brandpunt hebben gezien dan gaat deze bewust wording met kleine stapjes vooruit.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:39

Ik merk zelf persoonlijk dat ook de onherleidbare hondjes (zie veel spaanse honden) ook steeds meer achteruit gaat met het oog op HD/ED en vooral ook knieen.

Ik denk dat de enige manier om nog kans te maken om bewust een goede hond te fokken is door goed te screenen en te selecteren.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:20

Zelf zou ik geen chihuahua of look a like willen
ik merk uit verhalen dat het hondjes zijn die heel moeilijk zindelijk zijn te krijgen en op straat zijn het ook de grootste keffers ..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:05

Shilady: Dat is puur een gebrek aan opvoeding.
Ze zijn prima te trainen en kunnen zich ook heus wel zo netjes gedragen als iedere andere hond.
Maar vaak denkt men dat het niet nodig is.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:10

Chihuahua's zijn best sterke beestjes, maar let op met welke je koopt..
Mijn heeft nu enkele mankementjes, maar niet echt iets groots :) En ze is gewoon zo leuk dus dan geeft mij het niet dat ze die mankementjes heeft ze heeft:

- Last van stinkende oortjes ( zijzelf heeft er geen last van, maar nu maak ik haar oren regelmatig schoon en dan stinkt het niet meer )
- Ze had last van haar anaalklieren maar dat is gelukkig over door verandering van voer :)
- Ze heeft volgens mijn moeder een iets te bolle rug, maar de dierenarts zij dat de rug prima was.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:11

Klopt, zelfs een Chihuahua heeft opvoeding nodig. Het helpt ook als ze niet steeds in de armen genomen worden.

Paintlinger, klopt. Het ideaal is om heel veel rassen terug te fokken tot gezonde rassen, echter zal men altijd blijven importeren en kopen bij de mindere fokkers dus ik zie het persoonlijk gebeuren dat rassen als de Cavalier King Charles spaniel over een paar jaar gewoonweg verdwenen zijn door te veel aandoeningen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:13

En wat heeeeeel veel voorkomt is Patella Luxatie :j
En gescheurde kruisbanden

Magda_90: Er zijn enkele rassen waarvan ik weet dat ze echt enkel en alleen aan het verbeteren zijn.......een voorbeeld hiervan is de Hovawart.
Maar dat is inderdaad niet haalbaar bij alle rassen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:58

Wat anders maar ik ben aan het kijken voor een kitten langhaar maar daar schrik je ook van de prijzen zonder stamboom enting enz.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:02

kohtje: PB ;)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:47

inteelt is sinds dit jaar voor een deel beperkt bij de RvB. Ik ben het er wel mee eens dat de RvB een betere functie zou kunnen hebben in het fokken van gezonde honden.
Vandaag bij de chihuahua dag geweest in nijkerk...ontzettend veel hele leuke hondjes gezien en wij kunnen niet meer wachten totdat we volgende week ons hondje kunnen gaan ophalen!