magda_90 schreef:Maar fokkers, keurmeesters, rasverenigingen en raad van beheer kunnen het wel veel gezonder doen dan nu, denk maar aan het mengen van ander bloed bij de top 20 probleem rassen of die rassen zelfs laten uitsterven.
Dus ja, in mijn ogen blijft op dit moment een stamboom nog steeds geen garantie voor de gezondheid, verre van dat zelfs.
Neen dat klopt, maar denk je niet dat in de niet-rasfokkerij (of dus de honden zonder papieren) en zeker de broodfok, dan weer net gefokt wordt met de honden die de rasfokkerij niet halen, of teveel afwijken van het ras, en dan in negatieve zin, waardoor je weer slechte kenmerken en afwijkingen erin blijft houden. Ik zie in de praktijk meer dan genoeg hoe het fout gaat. Mensen met al weinig verstanden van honden, honden die eigelijk 100% afgekeurd moeten worden om te fokken, en daar willen ze dan een nestje mee.
dan speelt dit vaak een grote rol. Ze zien zelf niet in dat de hond afwijkingen heeft waar je beter niet mee fokt. Dit kom ik toch te vaak tegen vind ik persoonlijk. Maar ook fokkers die hun hondje laten corrigeren (dmv bv chirurgie) om ermee te kunnen showen, want het is toch zo'n mooi hondje, maar die knik in de staart of dat ene balletje wat er niet zit mag de keurmeester uiteraard niet zien. Dus het gaat mijn inziens aan beide kanten verkeerd wat dat betreft.