nieuw project: tropisch aquarium 375 L

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: nieuw project: tropisch aquarium 375 L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:30

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:36

kiki1976 schreef:
Let wel goed op bij sommige planten die er als aquariumplanten verkocht worden.
In deze link zie je oa welke http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... /5960.html
Verder is dat een heel handig forum waar ze je ook heel goed helpen op een hele vriendelijke manier!

Had zelf ook een aquarium en keek ook even op deze site, en serieus ik had bijna elke plant....

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:58

dank je wel ;)

als je vragen hebt dan pb je maar :D

ben benieuwd naar de foto's!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:02

Even een stippeltje, ben heel benieuwd hoe mooi dit gaat worden.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:22

Ik heb even gauw gekeken op die site, en gelukkig staan de plantjes die ik heb gekocht er niet bij! Wat vreemd, dat ze het dan als aquariumplanten verkopen.. Ze hadden in de vissenwinkel ook een soort slakropjes, daar kwam die verkoper mee aanzetten :D Heb die vriendelijk afgeslagen, omdat ik niet wil dat mijn aquarium op een groentetuin gaat lijken hihi.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:14

Ruby1995 schreef:
kiki1976 schreef:
Let wel goed op bij sommige planten die er als aquariumplanten verkocht worden.
In deze link zie je oa welke http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... /5960.html
Verder is dat een heel handig forum waar ze je ook heel goed helpen op een hele vriendelijke manier!

Had zelf ook een aquarium en keek ook even op deze site, en serieus ik had bijna elke plant....

Geloof me je bent echt niet de enigste hoor! Ben er zelf ook ingetrapt hoor!
Bij bv zooplus kan je complete pakketjes planten bestellen. Heb je gelijk een compleet plantenpakket, wordt netjes geleverd en zien er goed uit!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:17

merel90 schreef:
Ik heb even gauw gekeken op die site, en gelukkig staan de plantjes die ik heb gekocht er niet bij! Wat vreemd, dat ze het dan als aquariumplanten verkopen.. Ze hadden in de vissenwinkel ook een soort slakropjes, daar kwam die verkoper mee aanzetten :D Heb die vriendelijk afgeslagen, omdat ik niet wil dat mijn aquarium op een groentetuin gaat lijken hihi.

Sommige doen alles voor de verkoop. Zo had ik ooit eens een spathiphyllum gekocht. Ik wist dat het een gewone kamerplant was. Maar er is mij toen verzekerd dat deze er speciaal voor gekweekt werden. Later blijkt dat ze ook nog eens giftig zijn voor vissen :( Gelukkig geen vissen ervan ziek geworden al hadden ze hem opgegeten....

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:46

even een vraagje: zon stuk boom ( weet niet of het boom is :+ ) heb ik ook.
maar die ligt al bijna een week of 3 in een bak water, want die geeft bruin af.
hoe doen jullie dat?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:56

vrouwke schreef:
hoe doen jullie dat?

Ik heb heb hem er gewoon in gedaan.
Water verkleurd inderdaad, maar na een paar maanden is dat door het verversen weg.
Maar dat heeft even tijd nodig.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:08

merel90 schreef:
Nou, ik heb net nog nieuwe poster voor de zijwanden gehaald, en ook een hoop plantjes. Ik heb een paar snelgroeiers, en verder eigenlijk maar gekocht welke ik mooi vond :D

heb je wel een beetje rekening gehouden met de temperaturen, ph-waarde en de hoeveelheid licht die de planten nodig hebben?? dat je wel planten hebt genomen met dezelfde "eisen" bedoel ik. anders heb je kans dat ze binnenkort alsnog snel het loodje leggen.

dat vind ik een voordeel van site's als aquaplants. staat duidelijk op welke temperatuur, pH-waarde en hoeveelheid licht en ook of het een midden,achter of voorplant is. info die in een winkel vaak ontbreekt.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 21-04-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:12

vrouwke schreef:
hoe doen jullie dat?

zo'n stronk hoor je eigenlijk eerst even uit te koken. dan gaat de bruine kleur er grotendeels vanaf en evt. resten van ziekten en mogelijke algen gaan dan kapot. ook zuigt de stronk zich dan goed vol met water en blijft hij beter op de bodem liggen. vaak gaan die dingen in het begin drijven.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:29

Het hout niet koken! Dan gaat de structuur stuk en gaat het rotten.
Een aantal keer met kokend water overgieten is voldoende.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:31

Evelli schreef:
Het hout niet koken! Dan gaat de structuur stuk en gaat het rotten.
Een aantal keer met kokend water overgieten is voldoende.

zie dat ik het verkeerd neer heb gezet. :o
is alweer een tijd geleden dat ik hout in m'n bak had.
ik deed een pan kokend water en daar deed ik hem even in en eruit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:11

Idd even in een bak met heet water leggen. Goed laten volzuigen met water (mag ook gewoon met lauw water hoor) anders heb je kans dat het blijft drijven....
De bruine kleur verdwijnd vanzelf wel weer na het verversen.
Moet zeggen dat ik een iets bruinige kleur niet echt storend vind. Maar komt misschien ook wel dat wij oa ook filteren over turf en daar wordt je water ook iets bruiner van....

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:43

Ook ik ga je topic even in de gaten houden.
Wij hebben sinds 4 maanden een klein aquarium, begin wat probleempjes gehad met nitriet/nitraat waarde allerlei spullen voor gekregen en toen kregen we blauwalg in het water, ook daar weer spul voor gekregen en toen stip erin. Volgens aquariumhandel niet door de medicatie. Maargoed daarna vaak waterwissel gedaan en nu is de bak sinds een maand of 2 stabiel, wel veel vissen erdoor verloren.
Ben eens benieuwd hoe het eruit gaat zien!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:45

twinducklin schreef:
Ook ik ga je topic even in de gaten houden.
Wij hebben sinds 4 maanden een klein aquarium, begin wat probleempjes gehad met nitriet/nitraat waarde allerlei spullen voor gekregen en toen kregen we blauwalg in het water, ook daar weer spul voor gekregen en toen stip erin. !

tip voor de volgende keer, niet meer aan allerlei middeltjes tegen algen, en nitriet/nitraat beginnen. die helpen echt je hele bacterie-cultuur van de bak om zeep met meer kans op ziektens.
nitriet/nitraat problemen los je op door veel/regelmatig water te verversen en voldoende planten.
blauwalgen hetzelfde. die komen voornamelijk door afvalstoffen (nitriet/nitraat).

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:44

dank je wel, heb hem nu in kokend water liggen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 13:02

Hout inderdaad even in heet water leggen! Ik heb in mijn oude aquarium ook een stuk hout, maar die blijft toch nog wel wat bruin afgeven..

Tieme schreef:
merel90 schreef:
Nou, ik heb net nog nieuwe poster voor de zijwanden gehaald, en ook een hoop plantjes. Ik heb een paar snelgroeiers, en verder eigenlijk maar gekocht welke ik mooi vond :D

heb je wel een beetje rekening gehouden met de temperaturen, ph-waarde en de hoeveelheid licht die de planten nodig hebben?? dat je wel planten hebt genomen met dezelfde "eisen" bedoel ik. anders heb je kans dat ze binnenkort alsnog snel het loodje leggen.

dat vind ik een voordeel van site's als aquaplants. staat duidelijk op welke temperatuur, pH-waarde en hoeveelheid licht en ook of het een midden,achter of voorplant is. info die in een winkel vaak ontbreekt.

Ehh, nee :o Ik wist niet dat daar verschil in zat, hebben ze in de winkel ook niet verteld.. De verkoper zei wel dat het allemaal planten waren die gewoon in een gezelschapsaquarium konden.

Twinducklin, wat balen dat je zoveel problemen met de opstart hebt gehad! Hopelijk blijft je bak nu goed :)

We hebben gisteravond het aquarium geplaatst, achterwand zit erachter, ga de bak dalijk vullen :) Zal straks even een foto-update geven! Dan kunnen de kenners hier misschien gelijk oordelen of de planten een beetje geschikt zijn, of dat het een zootje is :D

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:31

Hout niet te lang in het water laten liggen, want dan gaat 'ie rotten! (kan erover mee prate).
Zooplus heeft ook een fijn plantenbestand, voor verschillende maten aquariums.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:20

Nou, het aquarium staat! Ik zal er vandeweek foto's op zetten, als de kap met licht er ook op zit. Nu worden de foto's nog erg onduidelijk.

Er zitten nog echt te weinig planten in, maar het begin is gemaakt!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:38

Ik heb ook van dat 'mangrovehout' in mijn bak. Echt nephout :P
Wel heel fijn. Ziet er toch natuurlijk uit omdat er vanzelf alg op gaat groeien, maar geen problemen met rotten of kleur afgeven. Tis misschien ietsje duurder, maar ben er super blij mee :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:42

Echt nep is handig haha, maar ik heb algeneters dus die hebben helaas wel echt hout nodig voor hun spijsvertering (bruine water valt bij mij mee, is wel iets verkleurd maar je zit het pas als ik het water weggooi in de witte toiletpot :) )

TS, je maakt mij wel nieuwsgierig haha :D ben beniuewd!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:20

Hier weer een update, een beetje laat want ik ben erg druk geweest met stage. Maar de bak staat nu bijna 2 weken te draaien. De lichtkap is nog niet af, dus ik heb er andere TL-verlichting boven hangen. Komend weekend komt als het goed is de echt kap erop, en ga ik ook de eerste nieuwe vissen kopen.

Eerst de achtergrond geplakt, het aquarium in de bedstee gezet en het onderstel mooi afgewerkt en geverfd;
Afbeelding

Toen het grind en de planten erin, en het vullen van het aquarium. We hebben de tuinslang vanaf buiten door het badkamerraam gehesen om daarmee te vullen, en stuk handiger als emmers! Daarna alleen een paar emmers heet water erbij en klaar.
Afbeelding

En zo staat ie er nu bij. De verlichting komt natuurlijk nog heel anders over doordat de kap erboven mist :) En er moeten nog flink wat planten bij!
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:23

Gaaf hoor!
Wel 3-4 weken indraaien voor je er vissen indoet hoor :\ zou jammer zijn als je veel verliest door de nitrietpiek die ontstaat rond week 3/4

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:05

Wat mooi!

Ik zou alleen nog wat meer planten neerzetten. Heb denk ik even gemist wat voor vissen je wilt, maar veel vissen vinden het zeker in het begin en bij veel of onverwachte beweging in de kamer heel prettig om zich te kunnen verstoppen. Daarbij stellen de meesten een stukje hout ook wel op prijs.