1 jarige chihuaha loopt weg van kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

orlys_dream

Re: 1 jarige chihuaha loopt weg van kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:17

Fijn dat het beter gaat.

Wij hebben onze kinderen geleerd dat ze de hond met rust moeten laten - wij zien dit als net zo belangrijk als de les kom-niet-aan-een-stopcontact of dergelijk. Ze mogen zeker met hem spelen, maar dan alleen als en zolang als hij dat wil. De kinderen (en de hond) snappen dat als de hond in zn mand of in zn bench zit, dan is ie gewoon off-limits. Als het te druk is of als de hij klaar is met spelen dan zoekt de hond een van zijn veilige plekjes op en voelt hij meteen rustiger.

p.s. het staat wel in je opening post dat je je hond een tik geef. Een chihuahua kan je beter corrigeren zonder tikjes, maar dat is al uitgelegd boven. Succes verder - het is niet makkelijk om hond en kids samen te opvoeden, maar het is zeker de moiete waarde voor ze allemaal.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 09:18

er staat idd dat ik hem een tik geef,maar niet als hij weg loopt bij het kind.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:30

nu las ik dat je het moet negeren dat bange gedrag.
als hij nu braaf bij me ligt te slapen en niet meer tril mag ik hem dan een snoepje geven als beloning of als hij niet meer zo sterk reargeert op mn dochter.

ook bij stem verheffing trilt hij erg.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:59

Het is juist goed dat hij wegloopt van je kindje. Als hij echt kwaad gewild had, was hij niet weggelopen maar juist in de aanval gegaan. Dan had je kindje een beet gekregen en kon het hondje naar het asiel. En dat wil je natuurlijk niet!

Er zijn honden die niet van kinderen houden. Die van mij ook niet. Die liep vroeger het liefst een blokje om zodat ze het kind niet tegen zou komen. Zij is wss in het nest een keer pijn gedaan door een kind en daarom ontloop ze ze het liefst. Ik bedoel niet dat jouw kind hem pijn heeft gedaan, het is ff een voorbeeld.

Chihuahua's lijken zo klein, lief en schattig maar ik heb wel vaker gezien dat ze toch pittiger zijn dan mensen verwachten. Doe lekker rustig aan met hem, hij moet ook nog wennen. Nieuw huis, nieuw gezinnetje.. Ga lekker op cursus met hem. Dan gaat hij je ook beter vertrouwen en dat doet de band alleen maar goed :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:22

Annemiek89 schreef:
als hij nu braaf bij me ligt te slapen en niet meer tril mag ik hem dan een snoepje geven als beloning of als hij niet meer zo sterk reargeert op mn dochter.

Volledig negeren, ook niet bij je op schoot laten dan.
Wanneer hij zichzelf is mag je hem belonen met aandacht of lekkers maar om hem daar nu voor wakker te maken? Dat kun je dan beter doen als hij lekker gaat liggen om te gaan slapen, dan is hij ook al ontspannen.
Maar nerveus zijn en trillen is chihauhau's nogal eigen, denk dat je daar niet veel aan veranderd.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:36

anneliesdj schreef:
Annemiek89 schreef:

Volledig negeren, ook niet bij je op schoot laten dan.
Wanneer hij zichzelf is mag je hem belonen met aandacht of lekkers maar om hem daar nu voor wakker te maken? Dat kun je dan beter doen als hij lekker gaat liggen om te gaan slapen, dan is hij ook al ontspannen.
Maar nerveus zijn en trillen is chihauhau's nogal eigen, denk dat je daar niet veel aan veranderd.

ik heb hem idd genegeerd en dat ging goed!!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:16

Maar waarom de hond storen als hij ligt te slapen, laat dat dier...

En in plaats van aan de riep te trekken zou je hem ook met een vriendelijke stem en of koekje kunnen 'lokken'. Naar het gras...

Geef hij de tijd.

amillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:58

Wij hebben een camping en we hebben zelf ook een Chihuahua, die loopt ALTIJD! weg van kinderen net goed.
Ik zou ook niet willen dat iedereen met dat hondje zou lopen.
Waarom zou je hem straffen als hij niks verkeerds heeft gedaan.
Kinderen zijn zo onvoorspelbaar en vooral met dieren.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:02

nogmaals ik straf hem NIET als hij weg loopt bij kinderen

en dat aan de riem trekken dat klinkt erger dan het is.
ook al trek ik niet aan de riem en roep hem dan heeft het geen nut dan blijft die op de plek liggen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:14

Warom ga je geen cursus volgen of met iemand bezig die er verstand van heeft? zelf aanmodderen gaat niet werken als je zo weinig ervaring hebt :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:18

waarom een hond nemen met zo een verleden terwijl je hoogzwanger bent en blijkbaar geen ervaring????
Maar goed dit vragen zoveel mensen zich hier af...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:22

Honden lopen heel vaak van kinderen weg. Die zijn gewoon vaak te druk, onvoorspelbaar en soms iets te grijpgraag voor honden. Lekker laten! Wees blij dat die wegloopt ipv zijn plek te verdedigen tegen over je kind.

Ik snap echt niet waarom je een hond straft dmv een tik?! Zeker bij zo'n klein hondje. Wat doet die dan op het moment dat die een tik krijgt? Snap het echt niet, geef onze honden nooit een tik, en het gaat prima. Logisch dat als je hem zo straft dat hij zijn tanden laat zien. Hij denkt dat hij moet vechten voor zijn leven, zo bedreigend straf jij hem! Snel op hondencursus! En snel leren hoe je met een hond om moet gaan! Want hierdoor krijg je echt een vals hondje, en dat zal dan puur eigen schuld zijn. Niet fijn in een huis vol kinderen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:30

Ik denk dat je een bange hond hebt. Een bange hond moet je niet straffen, maar juist het goede gedrag belonen en uitbundig aanmoedigen! Doet ie bijvoorbeeld tijdens het wandelen toch een stapje? Beloon hem dan enorm, prijs hem helemaal de hemel in. DIt is een hond met waarschijnlijk een laag zelfvertrouwen. Jij moet zorgen dat hij over zn angsten heenkomt, door veel te belonen maak je hem zekerder.

Was precies zo met mijn pony. Straf je iets af dan raakt hij VOLLEDIG in paniek. Ik ben daar achter gekomen en vanaf nu beloon ik alleen maar. Alles wat ie goed doet beloon in, de rest negeer ik. Ik merk dat het hem enorm goed doet, hij is enorm uit zn schulp gekomen en is hartstikke braaf. Doet geen stap verkeerd! (wel heb ik de erge dingen, zoals schoppen en bijten, wel afgestraft).

Dus al het goede gedrag belonen, het slechte negeren.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:59

je hebt je aardig wat op de hals gehaald, en om eerlijk te zijn denk ik dat je hier niet zo makkelijk mee weg komt en dat het zelfs een gevaar kan opleveren voor je kinderen uiteindelijk.
Uit ervaring weet ik dat je een kind van 3 niet iets kan verbieden of verplichten en ervan op aan kan dat het je ten alle tijden gehoorzaamd. Wanneer jij straks met een tweede kindje zit, over 4 weken, dan komen de problemen pas echt, want je komt geheid handen te kort.
Nu wil ik je niet afvallen, maar in dit geval zou ik voor mijn gezin kiezen.
Want denk er eens over na, een hond train je niet in 4 weken, geen pup en zeker geen hond met een rugzakje, in 4 weken krijg je geen vertrouwensband waarin je je hond, hoe klein ook, in kan schatten in elke situatie, en stel je voor, je bent de baby aan het verschonen, de fles aan het geven, of wat dan ook, je bent in een positie dat je je aandacht bij je baby moet houden en de oudste loopt naar de hond en de hond loopt weg, maar onbewust heeft ze de hond in een hoek gedreven... de hond kan geen kant op, jij zit met je baby en je oudste staat met dr gezichtje voor dr hond, nu is een chi klein, maar een kind van 3 ook, en gezicht is zo bereikt, vooral als de kleine meid even bukt..
Ik weet dat je het niet wilt horen, maar alsjeblieft wees verstandig, want het is bijna onmogelijk wat je wilt, je hebt straks niet de tijd om alles tegelijk te doen, je kan de chi niet hele dagen opsluiten, je krijgt t al zo druk met 2 kinders.. Zorg dat je ontspannen kan genieten van je tweede kindje, zonder je zorgen te maken of in angst te moeten zitten dat de oudste dr vingertjes ernaar uitsteekt, zonder je zelf te overlopen. Zorg ervoor dat je kan genieten, en hoe hard t ook klinkt, ik zie alleen maar 1 optie, en dat is nu in alle rust een goede plek zoeken voor je chi zodat je van je kinderen kunt genieten en je aandacht daaraan kan schenken, wanneer ze ietsje ouder zijn koop je een puppy, die groeit met je kinderen op en tuurlijk moet je het in de gaten houden, maar je hebt iets meer krediet.

Misschien wil je het helemaal niet horen, maar ik vind het zeer onverantwoord, voor alle partijen maar vooral voor je kinderen.

Wat je ook kiest, succes met je keuze.

Edit, ik reageer bewust niet op het hond verhaal, omdat ik daar wel over uit kan wijden, het is duidelijk wat het probleem is, maar er is no way dat je dat in 4 weken, met de beste wil van de wereld, omgezet krijgt.
een hond loopt weg om de confrontatie uit de weg te gaan, er komt een punt dat die confrontatie er komt, je wil niet dat dat perongeluk gebeurd, dus je zal het moeten trainen.. en dat gaat niet in 4weken, niet met een kind van 3 en een baby wie de hondentaal niet begrijpen zal.. dus ook geen waarschuwingssignalen op zal vangen..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:06

Ts ga alsjeblieft op cursus. Met een hondje die zo weinig kent is het heel goed om bij de basis te beginnen. Ik geloof dat je zelf niet veel ervaring hebt met honden, en hoe klein een chi ook is.. een groot karakter heeft hij zeker.

met een 1,5 jarige kun je ook gewoon nog op puppycursus, lekker rustig de basis leren. Beter voor jou en voor het hondje. Jullie begrijpen zo te lezen geen fluit van elkaar en daardoor krijg je een erg onzekere en gestresste hond.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 07:39

Nogmaals,ik sraf hem niet als hij wegloopt juist niet ik weet dat dat goed is om weg te lopen.

het gaat al een stuk beter met liana,ze spelen samen,maar heb het probleem gevonden.

IK (mijn stem) is het probleem,hij reargeert te angsitg op mijn stem verheffing ook al kijk ik hem niet aan en is het niet eens voor hem bedoelt.

heb nu iemand die er verstand van heeft ook mbt het uitlaten.
het zal een poos duren voor het vertrouwen er helemaal is (mocht het helemaal komen).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:46

Dus niet meer stem verheffen. Maak buiten leuk. Dus ga ook naar buiten als ze niet uit hoeft maar ga daar spelen. Kijk eens door de ogen van de hond,de wereld buiten is heel groot.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:48

wat heeft jou stem te maken met het weglopen bij je kind?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:57

Annemiek89 schreef:
Het gaat inmiddels al een stuk beter met de angst van semmie (de chi).
Hij loopt nog wel weg als dochterlief op hem af komt rennen (ziet hij als bedreiging) maar verder met spelen blijft hij nu wel op zn plek liggen als hij in de gaten heeft dat dochterlief niet op hem af komt.

Qua correctie is het nog wel eigenlijk het zelfde,zo tijdens het uitlaten alleen nog.
Semmie loopt de weg op en ik trek aan de riem van kom je moet op het gras je behoefte doen,nou dan vergeet de rest van de wandeling maar hoor,mr gaat trillen en kijkt je zielig aan en probeert elke stap die jij van huis af zet probeert hij juist naar huis te zetten als die beweegt.
heb het volgende geprobeerd:
Stug doorlopen en bij het 1e plasje rechtsomkeer maken en dan wel naar huis.
Negeren

Achterpoten optillen zodat zn hersens in een andere ''mode'' gaan.

het 1e werkte goed.

het is denk ik toch een kwestie van wennen geweest.
hij is een stuk vrolijker geworden en met liana gaat het ook een stuk beter,tuurlijk liana heeft haar momenten nog wel hoor dat ze het probeert maar hij accepteert nu wel dat als liana naast me zit en semmie op schoot ligt dat ze hem mag aaien (wel op zn rug verder nergens!!).

In dit geval zou ik proberen het voor de hond leuk te maken. Ga niet trekken aan de riem, want dat heeft helemaal geen effect. Ik zou er persoonlijk speels mee omgaan. Probeer hem vrolijk te maken, beetje hoge stem (vrolijk), probeer hem spelend te overtuigen om mee te lopen en speel met hem. Als hij meeloopt beloon hem met je stem of een aai.

Als je hem een standje geeft, ga dan iets door je knieeen (buig niet over hem heen, houd hem wel op afstand, niet met je gezicht vlak bij zijn koppie). ga niet schreeuwen, maar straf met een commando (foei) met een zwaardere stem.

Dit kan bij een kleine hond beter helpen, omdat hij zich zo niet zo snel bedreigd voelt.
Een chi is erg klein en als jij rechtop staat te schreeuwen, zoals je volgens mij nu doet. Is dat echt to much voor hem en loopt hij weg.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:09

@toverbal:

Ik heb idd gemerkt dat ik te ben voor hem.
Met uitlaten trek ik idd niet meer maar roep hem bij me door door mn knieen te gaan en dat werkt!! ook heb ik kleine mini brokjes in mn zak om hem te belonen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:35

Wat fijn joh en een flinke vooruitgang ook he :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:38

Wij hebben 4 chihuahua's en als mijn nichtjes van 1,5 hier zijn doen er 2 soms ook weleens lelijk of happen.
Vooral als ze druk zijn of de kinderen met hun handen voor hun oogjes gaan wapperen. Tja dan moeten ze maar rustig doen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:39

fijn dat het goed gaat.. ik hoop maar dat het dat blijft gaan.

En Tookse, daar denk je wel anders over als het je eigen kinderen zijn, vooral als je er meer hebt,
want niemand heeft ogen in zn achterhoofd.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:53

@Tooske: idd kinderen moeten rustig doen,liana weet het wel amar goed het blijven kinderen dus probeert ze het soms nog wel.

Ben idd erg blij met de vooruit gang.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:53

Fijn dat er vooruitgang is, maar wees wel voorzichtig met belonen met brokjes.
Belonen met brokjes kan ook weer uitslaan naar negatief. Ik zou dat voor in het begin gebruiken, maar daarna weer afbouwen en belonen met de stem en/of een aai.

@Tooske denk niet dat jij de juiste instelling hebt. Denk ook dat je beter de honden van de kinderen gescheiden kan houden, of andersom.

Je kan van een kind van 1.5 jaar niet verwachten dat hij/zij weet wat wel of niet kan bij een hond.

Ik heb een meisje van drie en drie herders. Mijn kleine samen met de teven gaat super, maar met de reu moeten wij uitkijken. Hij is veel te dominant en accepeert onze kleine meid tot zekere hoogte. Zij is daarom ook nooit alleen met onze reu! Dat is onze verantwoordelijkheid als baas en ouder zijnde!
Hond zit in de kennel niet in huis (werkhond).

Kan je het kind het kwalijk nemen, nee! zij is gek op beesten en knuffelen, logisch zo hebben wij haar opgevoed. En in een enthousiaste bui wil zij zich ook weleens op onze reu storten om te knuffelen, omdat zij er gewoon niet mij nadenkt dat de reu dit gewoon niet wil. Als ouder en baas ben je dan verandwoordelijk om zulke situaties te voorkomen voor beide partijen.

De reu kan er niks aan doen. Hij was al dik 7 jaar toen onze kleine er was, het is een beveiliging/bewakings hond, hij is simpel weg geen kinderen gewend.

Maar dat is een goede les geweest voor ons, want wij weten nu dat als wij een jonge hond krijgen. Je ook in de sociallisatie mee moet nemen het contact met jonge kinderen.