Kat met struviet (iemand tips?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:57

CIV@ ja hij is er donderdag heen gebracht.
Ik had s'ochtends gelijk de da gebeld want meneer brulde het uit van de pijn en kon hem gelijk om negen uur brengen.
ZIjn blaas zat zo vol dat hij op knappen stond en moest dus onder narcose leeggehaald worden en hij moest een catheter hebben.
Door de vele kristallen kon er niets meer uit en het was ook heel rap op komen zetten.
Hij had al eens last van een blaasontsteking gehad en had daar ook medicijnen voor (pijnstillers en ab) maar dat hadden we zien aankomen dit niet.
S'avonds toen we op bed gingen was er niets aan de hand.
Hij was niet onzindelijk at en dronk goed en was net zoals anders.
De volgende ochtend toen we uit bed kwamen kermde meneer het ineens uit van de pijn.

Hij heeft dus nu blaasgruis en heeft die dagen bij de da elke dag pijnstillers en ab gehad en heeft hij extra vocht toegediend gekregen om hem te laten plassen.
Maandags mochten (moesten) we hem weer ophalen (omdat hij weigerde te eten vanwege heimwee)
We moesten het alleen even in de gaten houden dat hij wel plaste en at maar de eerste minuut na thuiskomst at hij alweer en een twee uurtjes later plaste hij ook.
Heb alleen donderdags de da weer gebeld omdat hij weer naast de bak plaste en ook nog steeds wat bloed in zijn urine had zitten.
De da zei dat dit kon komen door de pijn en het persen om het er uit te krijgen en heb ik voor nog zes dagen pijnstillers opgehaald en toen was het ookover.
Ik mocht ook weer over op de normale voeding die hij normaal had als ik het maar langzaam opbouwde en dat heb ik gedaan en tot nu toe gaat het nog steeds goed.
Hij was dan wel extreem met zijn blaasgruis maar heeft het overleeft *\o/* en is weer helemaal hem zelf met zijn streken.
Was wel een geintje van dik 200 euro (wat ik op zich nog vond meevallen wangt ik dacht zelf aan ong 3 a 400 euro voor dekosten)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:16

Youngster, uit huis plaatsen heb ik ook al aan zitten denken maar waar? Zou een asiel dat aannemen? Hij is niet geënt dus dat zou toch wel voor problemen zorgen vrees ik. Hij krijgt een pijnlijke ontsteking/abces van zijn enting en omdat hij toch een binnenkat is hebben we besloten hem niet meer te laten enten. Hij is een forse en misschien wat te zware kat maar volgens zijn rasstandaard valt hij nog niet buiten de norm: Het gewicht van de Britse Korthaar varieert van 4 kilogram tot 8 kilogram. http://www.raskatten.nl/ras.asp?id=376 Klassiekers zijn zwaarder, dat is ook de reden dat we voor een klassieker hebben gekozen. Denk overgens ook wel dat hij merkt dat het baasje hem liever kwijt dan rijk is, hij helpt mij wel maar als het aan hem had gelegen dan was de kat al niet meer bij ons.

Jessira, zal zo eens op de site kijken. Chinese kruiden zou ook nog kunnen maar we moeten op den duur ook zeggen dat het goed is, je kunt nu eenmaal niet alles proberen, op den duur houdt het toch op.

Marian, dat was wel even schrikken, snap dat ze hem op hebben genomen en gelukkig kun je zeggen dat het goed is gekomen! Goed ook dat jullie er zo snel bij waren. Dierenarts rekening viel zeker mee, ben ik nu al kwijt aan mn katje en dan is hij nog niet eens echt geholpen (consult, urine onderzoek, voer, blikvoer, feliway verdamper + spray en de metacam, nu weer op naar het volgende onderzoek en nog maar te zwijgen over de flessen dethol die er doorheen gaan)

Edit; we moeten voor onszelf ook een grens gaan stellen, hoever willen we gaan. Ik heb er alles wel voor over maar vriendlief heeft het al wel gehad en dat snap ik ook. We hopen dat het deze week beter zal gaan, dat de metacam zijn werk zal gaan doen. Sowieso nog even contact opnemen met de DA / Urine onderzoek maar ik hoop op betere berichten. |(

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 23:11

Bedankt trouwens voor alle berichten / pb's die ik al heb mogen ontvangen. Wens jullie dan ook allemaal een fijne 2de paasdag en veel plezier/geluk met jullie katten.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:10

Niemand meer? Ik ga een deze dagen de dierenarts bellen want we zien nog geen verbetering :(. Helaas kun je alleen smorgens vroeg bellen.

Sabini

Re: Kat met struviet (iemand tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:12

Is je kat op een dieetvoer tegen struviet? Dan is het raar dat er geen verbeteringen zijn. Zo niet, dan zou het dieetvoer een goede stap zijn. Misschien heeft ze nog steeds / alweer een ontsteking aan de blaas? Dan moet daar eerst een (eventueel ander) medicijn voor gegeven worden.
Succes morgen bij de dierenarts! Als je s'ochtends belt met deze melding kun je vast diezelfde dag nog wel terecht :(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:40

Heb je de druppels al gegeven van Vogel, die werken snel hoor.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:40

CIV schreef:
Niemand meer? Ik ga een deze dagen de dierenarts bellen want we zien nog geen verbetering :(. Helaas kun je alleen smorgens vroeg bellen.

Vraag eens of ze een foto kunnen maken van de blaas. Als er geen verbetering inzit zou je nog kunnen checken of er niet sprake is van een blaassteen :)
En dan kan je werkelijk van alles proberen, maar daar helpen echt geen enkel arsenaal druppels tegen.
Dan moet gewoon de steen eruit!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:26

hier ook een kater die dit heeft gehad. hij piste overal, behalve op de bak. we wisten toen nog niet dat hij dit had dus we dachten dat hij het expres deed.
we wisten toen nog niet dat hij ergens last van had. totdat hij op een dag ziek was en ik naar de DA ging. hij zat helemaal verstopt. ze hebben het nog geprobeerd te verwijderen maar het bleef terug komen. toen is hij geopereerd. penis-amputatie.
nu had hij i.i.g. geen last meer van verstoppingen en hij ging weer op de bak. ik moest hem trouwens wel ontspanners geven. ze assosieren het plassen toch met pijn en door de medicijnen werd dit ook minder.
katten met blaasgruis plassen vaak overal. ze moeten vaak nodig en ze doen het dan gewoon op de plek waar ze op dat moment zitten.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:34

Bedankt nog voor de reacties, ik probeer morgen uitgebreid te reageren op iedereen en anders vrijdag.

Even egopost dus :o Vandaag de DA niet kunnen spreken maar ik probeer een afspraak te maken voor morgenavond, het gaat helaas niet beter met mn katje. Hij geeft nu ook steeds meer over |( Hoop dat ze morgen al iets kunnen doen want nu poept, plast en kotst hij dus en vriendlief zijn geduld raakt écht op.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:35

als ie ook nog eens kotst is er waarschijnlijk nog meer aan de hand dan alleen de blaas. hoop dat je de DA te pakken krijgt morgen :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:06

ik zou hem echt na laten kijken op een urineweg verstopping. dat kotsen deed die van mij namelijk op een gegeven moment ook naast het piesen. hij kon z'n afvalstoffen niet kwijt en vergiftigde zichzelf langzaam.
maar er is in ieder geval meer aan de hand.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:10

Vrees het ook, iemand enig idee wat de DA zal gaan doen? Hij zal morgen wel in de reismand plassen.
(onsmakelijk; maar de kost is een beetje als diarree, geen hele brokjes ofzo)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:33

Ik denk dat er nog maar 1 oplossing is voor deze kat: penispunt amputatie.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:49

Jeetje dat klinkt rigoureuze,hij plast nog wel dus ik hoop dat dat niet nodig is. Wil morgen vragen om bloed te prikken en eventueel foto's.hoop in ieder geval gelijk iets van een uitslag te hebben.

Reageer zoals beloofd later nog op andere reacties

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:51

Hier helaas ook een kat die steeds terugkerende blaasonsteking heeft door struviet. Zo is er maanden niks aan de hand, en dan van de 1 op de andere dag heeft ze weer last en beginnen we weer van voor af aan. Ze heeft er nu dus sinds een week weer last van, het lijkt vandaag weer de goede kant op te gaan.

Ik heb cystease tabletten, moet je maar even googlen. Dit is om de blaaswand te versterken, gewoon een natuurlijk product.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:58

Kotsen heeft ook te maken met pijn.
Een foto van de blaas is een goed idee.
Misschien kunnen ze via een naald ook direct urine afnemen uit de blaas. Dit deden ze bij mijn kat ook om het direct te kunnen testen (en om de blaas te legen, wat werkelijk een opluchting was voor mijn kat toen). Aan het mineralengehalte kunnen ze dan bepalen hoeveel struvietkristallen er aanwezig zijn in de blaas. Aan het eiwitgehalte kunnen ze dan bepalen of er ontstekingen zijn. Met een rontgenfoto of echo kunnen ze kijken of er ook blaasstenen aanwezig zijn en of er eventueel een plasbuisverstopping is. Echter schat ik de kans van een verstopping klein, omdat je kat nog wel plast zoals TS aangeeft.
Maar kotsen duidt op: óf meer aan de hand, óf ontzettend veel pijn.

Sterkte voor je kat TS. Succes morgen bij de dierenarts :(:)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:13

CIV schreef:
Jeetje dat klinkt rigoureuze,hij plast nog wel dus ik hoop dat dat niet nodig is.

nee, dat valt op zich wel mee. op een gegeven moment is dit beter dan steeds verstopt zitten en pijn hebben. puntje eraf en de rest wordt een soort van naar buiten geklapt en wordt een plasgaatje. hij wordt dus gewoon een "hetje" :D
verstoppingen van plasbuis zijn dan bijna onmogelijk. hier hebben ze hem voor de operatie een paar x gecatheteriseert maar dit hielp niet. z'n nieren gingen al achteruit. hij heeft wel een tijd in de kliniek gelegen wegens complicaties. zo'n amputatie zou normaal rond de 250 euro kosten maar hier is het een beetje duurder uitgevallen :(
hopen dat het in ieder geval voor die van jouw niet nodig is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:03

Als de kat kan plassen zit hij niet verstopt en is een amputatie niet aan de orde.
Wel zou hij door zij oude verstopping nierschade opgelopen kunnen hebben.
Zou dus absoluut een uitgebreid bloedonderzoek naast een röntgenfoto vragen!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:43

Wij hebben alles op alles gezet in de laatste week (incl. 5 DA's, echo's, puncties, bloedonderzoek, etc.), maar daar heb je niets meer aan als er spóed achter zit.
De faculteit zag een chronische ontsteking en geen verstopping, ze gingen nadenken over een behandelplan (heb op een gegeven moment maar gebeld dat het niet meer hoefde, want de kat in kwestie was al overleden).
Bij mijn kat hebben ze de héle week volgehouden dat er géén verstopping was en na zijn dood werd duidelijk dat een stuk ingedroogde pus zijn urineweg blokkeerde. Waarom dit niet is gezien na echo's etc.? Géén idee, weet wel dat het een héél pijnlijk gebeuren is geweest.

Mijn kat is bij de DA op tafel overleden. Het geintje heeft me een rekening van € 550,- + een dode kat opgeleverd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:59

youngster schreef:
Als de kat kan plassen zit hij niet verstopt en is een amputatie niet aan de orde.

een kat die kan plassen kan alsnog gedeeltelijk verstopt zitten. die van mij kon wel plassen maar het deed hem gruwelijk zeer omdat de doorgang gedeeltelijk geblokkeerd was. daarna ging het even goed en toen weer verstoppingen..

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:01

Weer even snel een update,vanavond naar de kliniek en heb al aan de tel aangegeven dat ik bloedonderzoek of foto's etc wil. In ieder geval verder onderzoek.nu snel eten en dan richting de kliniek

Urine uit de blaas halen zal lastig worden want hij plaats altijd op zijn kleedje in de reismand

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:03

Kleedje uit de reismand halen? Dan kan het kleed het in iedergeval niet opzuigen.
Wel met kans dat de kat onderzit natuurlijk. :D

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:05

Tieme schreef:
youngster schreef:

een kat die kan plassen kan alsnog gedeeltelijk verstopt zitten. die van mij kon wel plassen maar het deed hem gruwelijk zeer omdat de doorgang gedeeltelijk geblokkeerd was. daarna ging het even goed en toen weer verstoppingen..

Er zijn altijd uitzonderingen. Maar over het algemeen als ze kunnen plassen zitten ze niet verstopt en is het geen SPOED SPOED zeg maar.
Als ze niet meer kunnen plassen dan is het echt hele grote SPOED :j
Soms kunnen ze ook gewoon een vervorming hebben in de punt door bijv aangeboren afwijkingen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:30

Kies dan toch voor het kleedje anders moet hij nog in bad bij thuis komst en daar worden we beide niet vrolijk van ;)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:35

Door middel van voelen met beide handen kan de dierenarts bepalen hoeveel urine er nog in de blaas zit. Ook door middel van een echo kan de dierenarts dit zien. Prikken ging bij mijn kat tezamen met een echo.

Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat! Wel vraag ik me af waarom je vanavond gaat.. :? Meestal is er dan juist het spreekuur, en druk(ker) in de wachtkamer + daardoor doorgaans minder tijd per dier. Tenzij de dierenarts na spreekuur ook nog afspraken doet..