Cesar Milan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Cesar Milan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:20

ik vind zijn wijze van omgang met honden erg prettig..hij blijft eigenlijk ten alle tijden rustig en beheerst en wil de dieren vanuit rust opwerken...super.
corrigeren zie ik hem ook doen en wel goed getimed en eerlijk. ik geloof ook niet in correctieloos opvoeden.
negatief gedrag alleen maar negeren werkt niet...dan had ik nu namelijk geen meubels meer in huis :=
zolang je maar goed timed en eerlijk bent :) en al het goede gedrag bevestigd en beloond.

wijze van correctie varieert ook per hond idd, de 1 is ontzettend stemgericht , de ander totaal niet :n
hier gaat das Eyck met enige regelmaat aan zijn nekvel tegen de vlakte, zal blij zijn als ie straks uitgepubert is :=

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:29

Idd niets mis met een gepaste correctie, wat mij een beetje tegenstond was dat hij alleen vanuit correctie leek te werken en niet vanuit beloning. Misschien toch eens weer wat meer gaan kijken/lezen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:30

Ben ook een grote voorstander van CM!! (ga 21 mei naar Ahoy, dus ben super benieuwd hoe hij in het echie is :D )
Vind het wel jammer (maar dat heb je met allerlei manieren) dat veel mensen denken dat ze het snappen en dan maar lopen te 'snappen' en 'knijpen', de hond totaal geen idee heeft wat bedoelt wordt en ze dan denken dat ze goed bezig zijn :P
Wij hebben een paar keer iemand thuis gehad die volgens zijn manier werkt. Gewoon onvoorstelbaar dat dingen echt zo snel werken!! (op t.v. denk ik dan wel eens, kunnen ze je alles wijs maken :P )
Echt ontzettend leuk om te zien!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:45

Ik ga ook 21 mei kentaro :D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:53

Iedere methode om honden te trainen en heropvoeden heeft zijn voor en nadeel.
Vroeger was volgens Gaus de slipketting het helemaal en ineens was hij om en moest het allemaal positief en met belonen en snoepjes.
De slipketting is niet per definitie fout, net als vele andere methode, alleen hoe gebruik je het en wanneer en dat is waar wij mensen vaak de fout in gaan, timing is zeer belangrijk en de methode maakt niet uit. Maar nee we vinden algauw iets zielig!
Het is zielig als een dier geen duidelijkheid heeft, onvoldoende beweging, nooit eens uitdaging heeft, enz.

Volgens mij zijn we ook iets doorgeslagen in het aardig gevonden willen worden door onze hond, paard enz. terwijl ieder dier baat heeft bij duidelijkheid dit geeft een dier een prettig gevoel en veiligheid.
Nou denk ik dat Amerika iets extremer is dan de gemiddelde Nederlander met zijn hond, maar wij gaan ook al aardig die kant op en vinden dat honden voldoende beweging hebben in de tuin van 5x5 m. Wij kleden honden ook aan met de gekste dingen en willen de hele dag met de hond (klein formaat dan :D ) op onze arm lopen want het is zo leuk, of stoer met onze flinke hond buren imponeren.

Ik denk dat CM voor veel Amerikanen het verschil is tussen de hond in laten slapen of een fijne huisgenoot hebben.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:56

essiesilly schreef:
Ik ga ook 21 mei kentaro :D

:D Zou hem nog liever een keertje thuis hebben... }>

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:59

kaniche schreef:
staat dit hier goed? Zo niet: sorry!

Ik heb een tijdje in een asiel gewerkt, en wat mij vanaf het begin al opviel was dat ze extreem anti-Cesar Milan waren. Ze vonden zijn manier van honden (her-)opvoeden slecht en dier onvriendelijk, en de eerste week dat ik daar werkte heb ik een artikel mee naar huis gekregen met allemaal argumenten (volgens dat asiel dan) waarom Cesar Milan '' slecht '' is. Ik vond dit eigenlijk wel een beetje jammer, omdat ze zo erg hun best deden om mensen te overtuigen van Cesar's dieronvriendelijkheid en '' misleidende '' methodes.. Aangezien ik zelf dus wel een voorstander ben van Cesar. Wel heb ik gemerkt dat hierdoor een interessante discussie kan ontstaan.

Nu vroeg ik mij af, wat is jullie mening over zijn methodes van (her-)opvoeding en waarom ben jij voor of tegen?

EDIT: ik zeg niet dat elk asiel anti-Cesar is, ik weet het allen van het asiel waar ik werkte. Ik ken mensen die in andere asiels werken waar ze noujuist pro-Cesar waren! Vandaar ook mijn vraag :)

Het viel mij sowieso wel op hoe ze in asiels heel erg ''ahhh koetsjie koetsjie arme pupieeeeee sieluuuuuuuhggggg'' zijn. In Amerika vooral, maar hier kunnen ze er ook wat van ;)
Om je vraag te beantwoorden, ik ben niet voor en ook niet tegen. Heb veel respect voor de man maar zou die methodes niet op mijn hond toepassen. Delen ervan wel, maar ik hoef mijn hond geen skup in haar zei te geven bvb. daar is ze gewoon veel te fijngevoellig voor. Dan is ze een jaar bang voor me.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 09:11

dierenfan schreef:
kaniche schreef:
Zo moest ik een hond uitlaten die de hele tijd in de riem beet en er echt hard aan ging trekken (hond van zo'n 50 kilo), ik zei op een strenge toon '' Ehh! '' (zo van 'foei!') en toen werd mij meteen de mond gesnoerd door de vrouw die over de hondenkennels ging: '' Nee, geen ehh! ''. Ze lieten de honden ook trekken aan de lijn, mocht je ook niet corrigeren, als een hond uitviel naar andere honden mocht je dat ook niet corrigeren, etc. etc. want '' dat was hun taak niet''. Nu weet ik in ieder geval zeker dat als ik ooit een oudere hond in huis zou nemen, ik hm niet uit dat asiel zou nemen.

even quote verkort :D Bij ons asiel trainen alleen de vaste mensen maar met de honden of trainen stagiaires onder toezicht/begeleiding van de vaste mensen met de honden zodat er altijd iemand is om in te grijpen en bij te staan. Daarnaast zijn wij niet voor 1 methode maar wel willen wij de methode gebruiken bij die hond die daar baat mee heeft. en dus is dat bij de ene hond clickeren, de andere CM en de volgende MG zeg maar. Weer een andere moet je een combinatie van gebruiken. Trainen van asielhonden is totaal niet eenvoudig. Zo heb je honden die als je je stem verheft al in elkaar duiken en zo heb je honden die je pas lijken te horen als je staat te schreeuwen. Heel leuk en spannend om het te doen maar echt leuk is het pas als zo'n hond weer goed bij trekt en je hem met een betere 'rugzak' kan herplaatsen. ;)

Overigens en daarom dus o.a. die quote 'ehhhh' mag bij ons ook neit gebruikt worden. Immers wat is ehhh? Het is foei, nee of braaf, goed zo o.i.d. maar geen ehhhh ;) duidelijkheid gaat toch altijd voor

Wij trainen wel met asielhonden maar pension dieren doen wij dan weer niets mee qua trainen. Dat mogen de baasjes zelf doen.

Dat snap ik wel, maar foei, nee en braaf mocht ik ook niet zeggen :P helemaal niks mocht er gezegd worden. Door niemand niet. Ook de vaste trainers niet.. En dat is dus wat ik raar vind. Is niet bij elk asiel zo, dat weet ik, maar in ieder geval wel waar ik heb gewerkt :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 09:13

Ik wil trouwens ook 21 mei naar ahoy, maar moet eerst nog even geld ophoesten haha. Ben wel van plan om te gaan!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:17

Leuk! Kunnen we er gelijk een bokt meeting van maken! :+ :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:38

Haha welke rij zit jij kentaro? :p ik rij 37 stoel 27 en verder haha

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:42

Ik heb geen idee... :o Heb het kado gekregen van mijn collega, wordt dan opgehaald en verders weet ik het niet... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:31

Wat je ziet gebeuren is dat veel mensen een hond nemen want oh het is zo leuk, maar niet begrijpen wat voor opvoedkundige consequenties daaraan hangen. Daar gaat het al fout. Gister de aflevering gezien van wolfgerelateerde honden. Mensen vinden een husky/wolfhond mooi en schattig maar verdiepen zich niet eerst even in het ras en krijgen daardoor probleemhonden. Vooral een witte hond vond ik zo sneu, die wilde steeds uitbreken, toen hbben ze maar stroom op het hek gezet. Toen bleef ie midden in zn veel te kleine kenneltje zitten. Echt hoe stom kun je zijn als hondeneigenaar?

En vorige week werkte hij met de elektrische band, bij een hond die niet meer te corrigeren was met een normale band. Die hond ging helemaal door. Met de elektrische band konden ze hem wel corrigeren. Dan vind ik dat een goed middel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:40

Sonja_vR schreef:
ik vind zijn wijze van omgang met honden erg prettig..hij blijft eigenlijk ten alle tijden rustig en beheerst en wil de dieren vanuit rust opwerken...super.
corrigeren zie ik hem ook doen en wel goed getimed en eerlijk. ik geloof ook niet in correctieloos opvoeden.
negatief gedrag alleen maar negeren werkt niet...dan had ik nu namelijk geen meubels meer in huis :=
zolang je maar goed timed en eerlijk bent :) en al het goede gedrag bevestigd en beloond.

wijze van correctie varieert ook per hond idd, de 1 is ontzettend stemgericht , de ander totaal niet :n
hier gaat das Eyck met enige regelmaat aan zijn nekvel tegen de vlakte, zal blij zijn als ie straks uitgepubert is :=

Gelukkig dat CM dat niet doet aan nekvel naar de grond drukken. Dit is namelijk echt geen goed correctie middel. Ten eerste omdat het geen correctie is die natuurlijk is voor een hond. Net als een hond slaan bijv. totaal geen nut en je bereikt er echt niet mee wat je ermee wil bereiken (namelijkd at de hond doet wat jij wil omdat hij vind dat jij baaswaardig bent. Dat hij het gaat doen uit angst is weer wat anders).
Een kat een tik verkopen is weer anders want katten slaan elkaar onderling wel als ze ruzie hebben. Alleen moet je je tik wel aanpassen naar kattensterkte ;)
Corrigeren kan wel heel goed over de bek/neus pakken zijn. Dat doet de moeder hond ook namelijk. Hier moet je echter ook goed weten hoe lang je vast moet houden (dus doen t/m overgave anders heeft de hond alleen maar weer een winnaars ervaring erbij) en wanneer je dit beter wel/niet kan doen.

Corrigeren vind ik totaal niet erg hoor, doe het zelf ook gerust als het nodig is. Maar correcties zoals op aan de nekvel op de grond drukken vind ik totaal onzinnig en je bouwt er niets mee op. De hond begrijpt het niet en daarnaast honden die echt kwaad willen doen die pakken terug zodra je dan los laat. Immers je gaat de confrontatie aan op dat moment en als je niet goed op let op het gedrag van de hond (dus overgeven aan wat hem overkomt of ertegen vechten) dan is de kans groot dat hij nadat jij stopt overeind komt en terug pakt. Nu zal een eigen hond dat zeker niet snel doen maar persoonlijk raad ik dit soort dingen gewoon af.

Net als het prikken wat CM doet. Hij weet wat hij doet (kennelijk maar we zullen vast niet alles zien) met de hond prikken in zijn zij en dan heeft de hond aandacht voor hem. Moet je een willekeurige vreemde hond eens pakken die hoog in zijn driften zit en uitvalt naar bijv. een andere hond. Je gaat die in zijn zij prikken. wat gaan er dan gebeuren? Hij wordt rustig en gaat naast je lopen? Kan ook heel goed dat hij er niet op reageerd of uit pure frustratie dat hij niet bij zijn doel kan maar het doel pakt waar hij bij kan en wat hem op dat moment ergerd......

Voor mij zijn het redenen om zeker niet zomaar een asiel hond te corrigeren. Zeker geen hond die ik niet ken. Immers als je niet gelijk goed corrigeerd dan kan er een hoop fout gaan.
Liever omzeil ik dus correcties en probeer met goed gedrag te belonen en fout gedrag te voorkomen te trainen. Lukt het niet dan is het hond en karakter afhankelijk hoe je corrigeerd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:55

Koia schreef:
Jeetje..electrische banden? Zo leer je een hond toch geen commando's of ben ik nou simpel? Ik heb mijn hond alle commando's nog ouderwets met snoepjes en geduld geleerd. En hij is echt geen schooiert geworden hoor. Krijgen die honden een schok of wat? Stel je voor dat je zo'n tik in je nek krijgt..ouch. Dat hoeft van mij niet.

Misschien toch een paar keer een aflevering kijken...

De band wordt niet gebruikt voor commando's aan te leren, maar om levensgevaarlijke zaken op te lossen.

Zo heeft hij een hond van zijn traktor-obsessie afgeholpen (deze hond was al een keer flink onder een traktorwiel gekomen en de mensen zaten met hun handen in het haar) en hij heeft zijn eigen Daddy geleerd dat ratelslangen NIET leuk zijn om in te bijten.

Bij deze honden was het: paar keer electrische band, of een hele slechte afloop.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:11

En volgens mij is het met die band ook niet altijd een schok. Meestal is het alleen een trilling geloof ik. Inderdaad met die tractor was wel een schok, omdat hij gewoon dwars door de trilling heen ging.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:32

Xjosee schreef:
Ik vind dat Milan hele goede dingen kan doen om honden te heropvoeden maar je kan honden niet onderling vergelijken. Ik denk dus niet dat je de methode van Milan zo kan overnemen, iedere situatie, iedere hond en ieder baasje is anders. Denk dat er daarom veel mis gaat als mensen hem proberen na te doen.

Wat ik verder mis is dat Cesar Milan nergens verteld over hoe je alles kan voorkomen, oftewel hoe je de opvoeding van je hond start.

Toevallig zag ik bij de Bruna een boek van Cesar Milan over de opvoeding van 4 verschillende rassen puppies met dus vier verschillende karakters.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:58

NatassJa schreef:
En volgens mij is het met die band ook niet altijd een schok. Meestal is het alleen een trilling geloof ik. Inderdaad met die tractor was wel een schok, omdat hij gewoon dwars door de trilling heen ging.

Ja hij gebruikt een pulseband deze band geeft een vibratie af in plaats van de ouderwetse Teletac die vroeger de honden een echte stroom"stoot" gaven.

Och sommige dingen doet hij goed andere dingen zou ik misschien zelf anders doen.

Er zijn 100 wegen naar Rome, maar als je voor jou en je hond van alles een beetje gebruikt is dat ook goed. Zolang je zelf maar blijft nadenken.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:12

Amaris schreef:
Koia schreef:
Jeetje..electrische banden? Zo leer je een hond toch geen commando's of ben ik nou simpel? Ik heb mijn hond alle commando's nog ouderwets met snoepjes en geduld geleerd. En hij is echt geen schooiert geworden hoor. Krijgen die honden een schok of wat? Stel je voor dat je zo'n tik in je nek krijgt..ouch. Dat hoeft van mij niet.

Misschien toch een paar keer een aflevering kijken...

De band wordt niet gebruikt voor commando's aan te leren, maar om levensgevaarlijke zaken op te lossen.

Zo heeft hij een hond van zijn traktor-obsessie afgeholpen (deze hond was al een keer flink onder een traktorwiel gekomen en de mensen zaten met hun handen in het haar) en hij heeft zijn eigen Daddy geleerd dat ratelslangen NIET leuk zijn om in te bijten.

Bij deze honden was het: paar keer electrische band, of een hele slechte afloop.

Was een reactie op de comment boven mij. Ik heb zat afleveringen gezien maar nooit een waar ze met z'on band werkte. Moet eerlijk zeggen dat ik sporadisch een aflevering zie en niet trouw elke week voor de tv zit ;) Klinkt alsof het bij deze hond goed gewerkt heeft al vraag ik me af of hetzelfde resultaat niet behaald zou zijn als de baasjes vanaf het begin af aan consequent in hun opvoeding waren geweest ipv het allemaal maar zn beloop hebben laten gaan tot het te laat was (wat ik tot nu toe in elke aflevering die ik gezien heb is gebeurd met baasjes). Nogmaals, ik heb deze aflevering in kwestie niet gezien dus sorry als ik er compleet naast zit. Om eerlijk te zijn ben ik niet zo van 'methodes' maar veel mensen schijnen het gevoel en de kennis te missen om zelf hun hond te lezen en op te voeden dus die zullen daar vast baat bij hebben. Ik schrik er soms van hoe ver sommige mensen het laten komen met hun hond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:26

Koia schreef:
Klinkt alsof het bij deze hond goed gewerkt heeft al vraag ik me af of hetzelfde resultaat niet behaald zou zijn als de baasjes vanaf het begin af aan consequent in hun opvoeding waren geweest ipv het allemaal maar zn beloop hebben laten gaan tot het te laat was

Ja, maar as is verbrande turf enzo: constateren met hoe het misschien in het verleden had gemoeten... daar help je een hond niet verder mee. Je moet het doen met de situatie die je hebt.

Overigens zijn er ook wel honden (en baasjes) waarbij ze weldegelijk al eerder hulp ingeschakeld hebben en waar de professionals zeiden 'hopeloos geval, laat maar inslapen.'

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:36

ik ben blij dat CM ook naar de baasjes kijkt en hoe hun eigen uitstraling/energie is want dat word vaak vergeten in het geval van een hond heropvoeden en denk dat er veel honden en mensen baat bij hebben om wat regels op te stellen voor de omgang en gedrag als er problemen geconstateerd zijn en dat CM hier een prima rol in kan spelen...maar hij is vast niet enige die er een talent voor heeft!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:42

daar gaat het dus ook om..
mensen voeden een hond niet goed op en andere kunnen het oplossen maar Cesar laat en kan ook goed laten zien hoe het moet.
Affectie mag zeker maar wel pas als de hond luistert.
Hij zegt ook ik train geen honden maar rehabiliteer honden.
Hij beloont ook regelmatig maar dat is dan door bijvoorbeeld de bal te gooien als de hond rustig wacht en oog contact zoekt in plaats van rond te springen als een malloot.
Hij straft niet uit frustratie, ongeduldigheid of boosheid. Hij straft eigenlijk helemaal niet maar corrigeert.
Zijn boodschap is vooral om goed op te letten wat voor energie je uitstraalt want buiten kalm en assertieve energie is er meestal een hond die niet meer naar de persoon luistert.
Vind het ook logisch als een hond net heeft kennis gemaakt met dat het heel anders kan ze flink liggen te hijgen en likken dat is niet altijd stress kan ook zijn om de energie eruit te krijgen.
Net zoals oren in de nek van een paard niet altijd boosheid betekend maar ook meerdere betekenissen heeft. Het gaat om het gehele dier zo ook bij de hijgende hond waarvan waarschijnlijk de rest van het lichaam wel ontspannen is maar dat zijn vaak kleine signalen die niet iedereen ziet maar gelukkig is daar op te trainen.
Waar ik nog het meeste respect voor heb is dat hij andere honden gebruikt om een hond te rehabiliteren want die geven het beste aan hoe de hond er aan toe is.
Ik zou zeggen neem eens wat afleveringen op en kijk vaak terug wat er nu gebeurt met zo'n hond.. het is vaak een kleine verandering in de houding waarin Cesar ziet dit gaat fout.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:46

Diaantjev schreef:
Xjosee schreef:
Ik vind dat Milan hele goede dingen kan doen om honden te heropvoeden maar je kan honden niet onderling vergelijken. Ik denk dus niet dat je de methode van Milan zo kan overnemen, iedere situatie, iedere hond en ieder baasje is anders. Denk dat er daarom veel mis gaat als mensen hem proberen na te doen.

Wat ik verder mis is dat Cesar Milan nergens verteld over hoe je alles kan voorkomen, oftewel hoe je de opvoeding van je hond start.

Toevallig zag ik bij de Bruna een boek van Cesar Milan over de opvoeding van 4 verschillende rassen puppies met dus vier verschillende karakters.

Weet je de titel daarvan? Vind ik wel intressant :)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:46

In het pension waar ik werk zie ik heel veel verschillende honden. Door het kijken naar cm heb ik al wat handigheidjes waar ik op kan letten bij het benaderen e.d. Onbewust gebruik ik nu veel meer mijn lichaamstaal. natuurlijk zijn er meerdere goede trainers en is cm niet heilig. Maar een aantal goede dingen heeft hij wel. Mijn hond die in zijn puberteit redelijk ontspoord is doordat mijn opa hem telkens optilde als hij andere honden tegen kwam heb ik nu weer redelijk goed in balans

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:50