[Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:53

Dat mijn hond graag "werkt" voor mij valt niet te betwisten, maar ze heeft dan ook niets anders gekend (dan een hok in het dierenasiel)
Afbeelding

Chantal1973

Re: [Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:04

anders moet je haar los laten... ze wil toch vrijheid. ;)
Misschien een beetje flauw maar een zwever zal echt wel blij zijn met een warme mand, goede verzorging en liefde.
Heb meer moeite met een hond die lang in de bench zit. Geen aandacht krijgt en als een ding gezien wordt.
Ons doel is dat de honden lekker los kunnen en niet al te lang alleen zijn. Lukt ons heel goed en moet zeggen dat onze Spanjaard het heel goed doet en nu al liever is als menig hier gefokt onopgevoed keffertje.
En hij is hier pas een week. En nee hij is geen project het was liefde op het eerste gezicht. Daar kan je nu eenmaal niks aan doen.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:16

Goed voor jou, maar zou je echt geen liefde op het eerste gezicht kunnen krijgen voor een keffertje in een dierenasiel hier? Ik kan smelten voor eender welke zielige hondenogen, en die vind ik in de dierenasielen hier ook evengoed en ja hoor "zielige hond uit eigen land eerst"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:37

Moeten we echt alles redden? Nee. Sommige dieren zijn dood beter af dan levend, maar dat zijn dan in mijn ervaring sowieso al erg schrijnende gevallen. Voorbeelden genoeg in dit topic, echter vind ik het wel moeilijk om te bepalen wanneer een dier wel of niet gered moet worden, dat vind ik ook wel echt afhangen van hoe het dier er zelf in staat. Daar wil ik mee zeggen, hoe toont het dier, vrolijk, speels en blij of zwak, moe en ongelukkig.

Zo heeft mijn tante een kat 'gered' welke was aangereden door een auto. Het dier zag er verschrikkelijk uit en de DA gaf de kat weinig kans. Toch wilde mijn tante het dier een kans geven, vooral omdat het leek dat het dier zelf nog niet wilde gaan. Ondanks zijn gestelheid, mauwde hij zodra mijn tante wat zei, bedelde om aandacht en at ook zo goed/kwaad als het ging het vlees dat hij kreeg, was ook erg speels zover zijn lijf dat toeliet. De kat is geweldig opgeknapt en uitgegroeid tot een prachtige man waar mijn tante nog 15 jaar plezier mee heeft gehad.

Zou ik deze kat hebben gered? Waarschijnlijk niet. Ben ik blij dat m'n tante het wel gedaan heeft? Zeker weten. Is de kat blij geweest dat mijn tante hem heeft gered? Als hij kon praten en emoties zou hebben, 100%!

Voor wat betreft dieren uit het buitenland halen... Ieder zijn/haar meug. Ik doe het niet, vooral omdat ik al een geweldig hondje uit mijn eigen asiel heb geadopteerd waar ik erg blij mee ben. Wel hoop ik dat mensen die besluiten en dier uit het buitenland te halen, daar goed over nadenken en een goede organisatie in de hand nemen. Maar dit geldt natuurlijk net zo goed voor mensen die aan een dier uit een Nedelands asiel willen beginnen. En uiteraard voor iedereen die aan en dier begint.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:55

We hebben ook op dierenasiels.com gekeken voordat we uberhaupt naar honden uit het buitenland ging kijken. En nee die maakte niet bij ons los wat deze hond wel deed.
Daar komt bij dat wij samen al vele dieren uit eigen land gered hebben dus die verantwoordelijkheid hebben wij dubbel en dwars al aan voldaan. En ik kan je zeggen daar hadden wij een heel mooi huis van kunnen kopen maar nee wij vinden dieren welzijn belangrijker dan bezit.
Zou ik me dan nu schuldig moeten voelen omdat ik mijn gevoel volg?
kom op zeg zo zit het leven niet in elkaar.
En dat het een goede keuze is geweest is deze week al meerdere malen bevestigd.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:11

Ik heb ook een buitenlander, een Roemeen...

3 jaren gezworven en flink mishandeld en uitgemergeld voor hij hierkwam, idd met vele ontstekingen, maar wel leishmania vrij..

Nu een jaar later is hij er bovenop, en een geweldige hond <3

Ik heb hier in de dierenasielen gekeken, en daar kregen wij het hondje wat wij leuk vonden niet mee omdat we al een teef hadden, prima dan toch niet, dus toen een buitenlander geworden, die onze hulp wel heel erg nodig had..

Ben m overigens zelf gaan halen daar :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:28

Ninx schreef:
Chaos schreef:
Goed onderwerp.

Ik vind het onzin paarden bij de slager weg te kopen. Ze mankeren wat of er is overschot, prima toch. Ga bij de fokker kijken.
Ook vind ik het onzin dieren in Spanje/Portugal te redden, net of er in NL in de asiels niets te "redden" valt.

Een mening is natuurlijk mooi, maar je mening iets beter funderen is nog beter...

Want????

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:08

Weet je het maakt niet uit waar het dier vandaan komt.. het gaat erom hoe men er mee omgaat en als andere er geen last van hebben is het toch goed.
Ik ken vele hier gefokte honden die een grote last zijn voor andere mensen. Daar heb ik veel meer moeite mee.
Vraag me ook af of de dieren die in asiels zitten vaak niet van broodfokkers komen want zijn het niet de mensen die impulsief een hond kopen ook degene die de hond weer snel weg doen.. komen we dan niet weer op hetzelfde punt uit? Moeten we broodfokkers boycotten maar als de honden eenmaal in het asiel zitten dan moeten ze gered worden. Wat klopt er niet in dit verhaal?
Dan heb ik het nog niet gehad over een bepaald asiel die ook fokt met JR op 6 weken bij de moeder weg halen en ze dan in een schuur zetten totdat ze verkocht worden.
Wow wat zijn we toch goed bezig met zijn allen...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:44

Voor de mensen die tegen het halen van dieren uit het buitenland zijn:
Waarom zou de liefde voor een dier ophouden bij de grens?
Omdat er zoveel mensen zijn die niet voor hun dier in Nederland kunnen of willen zorgen is iemand die een herplaatser wil dan maar verplicht om er een uit eigen land te halen? Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Een gered dier, is een gered dier. Of deze nou uit Nederland, griekenland of spanje komt.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:08

Ik vind ook niet dat liefde ophoudt bij de grens, maar er mag wel over nagedacht worden wát je meeneemt. Vaak neem je niet alleen een dier mee de grens over, maar ook ziektes (virussen/bact./parasieten) Laat de gezondheid van het dier checken, zorg voor de nodige entingen en voorkom daarmee veel problemen.

Zelf heb ik een hond uit een 'ongeluksnestje'. De castratie van de reu werkte toch niet zo snel als dat de teef weer loops werd :')

Iets wat goed bij dit topic past is een voorpagina nieuwtje:
[VN] Paarden met beenprothese moeten mensen inspireren

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:45

Steefjevos schreef:
Ik vind ook niet dat liefde ophoudt bij de grens, maar er mag wel over nagedacht worden wát je meeneemt. Vaak neem je niet alleen een dier mee de grens over, maar ook ziektes (virussen/bact./parasieten) Laat de gezondheid van het dier checken, zorg voor de nodige entingen en voorkom daarmee veel problemen.

Zelf heb ik een hond uit een 'ongeluksnestje'. De castratie van de reu werkte toch niet zo snel als dat de teef weer loops werd :')

Iets wat goed bij dit topic past is een voorpagina nieuwtje:
[VN] Paarden met beenprothese moeten mensen inspireren

Oh dat ben ik ook zeker met je eens.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:19

Die vraag kan je je ook stellen bij de actie van Bunnybin om 300 konijnen uit Frankrijk naar Nederland te halen. Ze zijn van een fokker die failliet is gegaan.
Nadenkende dat die fokker alles bij elkaar heeft lopen (mannetjes en vrouwtjes) zou je dus kunnen zeggen dat ze ongeveer 500 konijnen naar Nederland gaan halen en die opnieuw willen plaatsen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:43

_San87_ schreef:
Moeten we echt alles redden? Nee. Sommige dieren zijn dood beter af dan levend, maar dat zijn dan in mijn ervaring sowieso al erg schrijnende gevallen. Voorbeelden genoeg in dit topic, echter vind ik het wel moeilijk om te bepalen wanneer een dier wel of niet gered moet worden, dat vind ik ook wel echt afhangen van hoe het dier er zelf in staat. Daar wil ik mee zeggen, hoe toont het dier, vrolijk, speels en blij of zwak, moe en ongelukkig.

Zo heeft mijn tante een kat 'gered' welke was aangereden door een auto. Het dier zag er verschrikkelijk uit en de DA gaf de kat weinig kans. Toch wilde mijn tante het dier een kans geven, vooral omdat het leek dat het dier zelf nog niet wilde gaan. Ondanks zijn gestelheid, mauwde hij zodra mijn tante wat zei, bedelde om aandacht en at ook zo goed/kwaad als het ging het vlees dat hij kreeg, was ook erg speels zover zijn lijf dat toeliet. De kat is geweldig opgeknapt en uitgegroeid tot een prachtige man waar mijn tante nog 15 jaar plezier mee heeft gehad.

Zou ik deze kat hebben gered? Waarschijnlijk niet. Ben ik blij dat m'n tante het wel gedaan heeft? Zeker weten. Is de kat blij geweest dat mijn tante hem heeft gered? Als hij kon praten en emoties zou hebben, 100%!

Voor wat betreft dieren uit het buitenland halen... Ieder zijn/haar meug. Ik doe het niet, vooral omdat ik al een geweldig hondje uit mijn eigen asiel heb geadopteerd waar ik erg blij mee ben. Wel hoop ik dat mensen die besluiten en dier uit het buitenland te halen, daar goed over nadenken en een goede organisatie in de hand nemen. Maar dit geldt natuurlijk net zo goed voor mensen die aan een dier uit een Nedelands asiel willen beginnen. En uiteraard voor iedereen die aan en dier begint.

mooi verhaal en ook fijn voor de kat....maar die kat had er toch geen erg in gehad als hij op de dag van de aanrijding gewoon was ingeslapen?

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:13

geerke schreef:
mooi verhaal en ook fijn voor de kat....maar die kat had er toch geen erg in gehad als hij op de dag van de aanrijding gewoon was ingeslapen?

Daar ben ik het volledig mee eens. Daarom ook dat ik gezegd heb vele posts geleden, dat het geld dat de organisaties gebruiken om de honden over te brengen, beter kon benut worden aan diervriendelijke euthanasie. Een dier wéét niet dat het er straks niet meer zal zijn, als het eerst in slaap wordt gedaan zoals voor een operatie, wéét het van het tweede spuit niets meer. WIJ zijn het, die emotioneel reageren en vanuit onze eigen perspectie en intelligentie. Ik geloof ook nooit dat een dier ons "dankbaar" is dat wij het gered hebben of whatever, dat zijn gevoelens die een dier niet heeft, wij bezondigen ons aan antropomorfisme als we zo'n zaken denken of beweren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:22

Hier iemand met een SPAANSE leishmania hond, wat overigens niet besmettelijk of overdraagbaar is.
Inmiddels is ze zo'n 8 jaar bij mij en is nu 10.
geen moment spijt van gehad.liefde houd niet op bij de grens en ja ik ben toen ik ging kijken voor een 2e hond ook in Nl assielen geweest,helaas zat daar geen hond die geschikt was en degene die er zat die dit wel was werd behandeld voor ernstige schurft.Toen ik later voor haar terug ben gegaan was ze gelukkig al geplaatst.helaas voor mij,fijn voor de hond.

Ik voel het niet als een hond redden,al weet ik wel dat ze in spanje zelf niet overleefd had.Ze was erg ziek,dag voor ze kwam teste ze positief.Kon moeilijk nee zeggen.Wie A zegt zegt ook B.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:42

Wat ik mij afvraag en niet snap. Ik lees steeds in de asiels hadden we geen klik en met die uit Spanje uit wel. Hoe kan je vanaf een foto een klik hebben? is het niet meer de zielige gedachte erom heen? Die iemand laat besluiten dat er een klik is?

(Bedoel het niet boos maar vraag het me af)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:48

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:54

Ik heb mij ook verbaasd over zo'n opvanghuis, waarin de dieren wel herplaatst werden. Oude paarden, die kwalen hadden, paard met vreselijke zomereczeem waar niets bij helpt... Dan denk ik; voor wie wil je die paarden redden? Is het voor je eigen gevoel omdat je dan denkt 'fijn weer 1tje 'gered''?
Want waarom nog een oud paard met kwalen herplaatsten, zodat ie fijn tot het eind 3 maal daags behandeld moet worden zonder dat er kans is op verbetering en het wordt juist alleen maar slechter?
Waarom het paard dat zo'n erge zomereczeem heeft weer verplaatsen op hoop van zegen? Terwijl geen andere plek heeft gewerkt?
Voor het dier maakt het toch niet uit als er geen morgen meer is, die heeft alleen last van het nu...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:06

Zielige dieren redden is iets wat ook voortkomt uit de vermenselijking van dieren in het algemeen. Als ik een aangereden dier langs de kant van de weg zie dan kijk ik eerst of hij nog leeft, daarna of hij nog te redden is, zo niet dan neem ik hem mee naar een da en laat het een spuitje geven. Ook heb ik al een aantal keren een gewonde vogel ( borstkas helemaal open, verbrijzelde poten) zelf de nek omgedraait, kost me heel veel moeite maar mijn opa heeft me heel vroeger geleerd hoe je een dier snel en pijnloos de nek om kunt draaien. Wat betreft huisdieren met veel mankementen, zolang ze een pijnvrij bestaan hebben prima, op het moment dat ze met allerlei kunstgrepen in leven worden gehouden of moeten worden gered,met heel veel pijn, afmaken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:39

geerke schreef:
_San87_ schreef:

Nee, absoluut niet :). Maar juist zijn gedrag heeft mijn tante doen besluiten hem een kans te geven en die heeft goed uitgepakt.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:00

Hoe kan je vanaf een foto een klik hebben.. das een gevoel dat er niet was na het bekijken/bezoeken van de asiels.
Die zielige verhalen is natuurlijk kul om de mensen eerder te laten kiezen voor zo'n hondje.
Stond bij die van ons ook zo'n zielig verhaal maar dat was niet de reden om hem te nemen. Geloofde het verhaal niet eens.
Het was een gevoel en verrek het klopt nog ook nu hij hier is. Zelfs nog beter dan we hadden kunnen dromen.
Hij gedraagt zich nu al beter dan vele hier gefokte honden en onze vrienden waren heel eerlijk om ons voor gek te verklaren dat we een hond uit Spanje haalde maar zij zijn ook diegene die nu helemaal gek op hem zijn.
Misschien is dit dan een uitzondering maar ik lees wel meer positieve verhalen over buitenlandse honden net zoals ik vele verhalen lees over eigenaren die het maar niet voor elkaar krijgen om het dier in het gareel te krijgen en zo voor niemand een plezier zijn en vaak van baasje naar baasje verhuizen.
Het heeft niks te maken met dieren uit het buitenland.
het heeft te maken met verantwoordelijkheid nemen en daarin zijn veel mensen heel laks.
Of het uit egoïsme is of andere redenen dat maakt niet uit maar dit komt voor bij zowel dieren die hier gefokt zijn en uit andere landen komen.
Dood is dood en doet geen pijn. Lijden wel en dat hoeft niet.
Wat vindt men dan van varkens die in andere landen geslacht moeten worden om dan als ham terug te komen.
Batterij kippen mag niet maar wel in andere landen en laten de meeste mensen nou die eieren willen omdat het goedkoper is.
rashond is beter? Krijg nog buikpijn van de herders op de crufts show. Zo moet een hond toch niet zijn. Of de spaniels met te grote hersenen.
Uiteindelijk is het toch weer de mens die niet zijn verantwoordelijkheid neemt en dat komt in alle lagen van de bevolking voor. Zieke dieren naar hier halen wordt niemand beter van maar op vakantie gaan en geen goede voorzorgsmaatregelen nemen is net zo erg.
Gaat er eigenlijk om dat het veilig is om het in een hok te duwen maar dat kan niet. Elk verhaal is anders, elk leven is anders. Niemand is beter bezig of het nu om een rashond gaat of een bastaard het gaat er vooral hoe men het aanpakt.

Trouwens als een dier niet dankbaar is voor een warme mand dan werken ze ook niet harder omdat ze altijd in een hok zaten.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:55

Een paar jaar geleden is er een BBC-reportage geweest over de Crufts show, ik was toen zo geschokeerd dat ik volgende op een hondenforum heb gepost :

In de jaren 30, 40 van vorige eeuw was er ook zo een despoot die meende het blanke ras te kunnen verbeteren. Dat was een zelfingenomen zak, zelfgekroonde koning van het universum. Wat wij (de mensen) doen in het geval van het "verbeteren" van het hondenras is even verwerpelijk, wij wanen ons oppermachtig en denken de natuur te kunnen verbeteren, het resultaat was te zien in Koppen XL, sukkelaars die niet meer kunnen lopen (wobbler) die niet meer kunnen ademen, die zich zelf niet kunnen toiletteren enz. Ik heb met groeiende walging gekeken naar de reportage en stond woedend te luisteren naar de mening van de "specialisten" die vonden dat de rassen die zij creëerden beter waren dat de oorspronkelijke. Gedoemd zij die menen beter te kunnen doen dat de schepper zelf (of hoe je hem ook wil noemen) verwaande zakken. Ik ben blij dat ik geen rashond heb en ben fier dat ik er al héél lang voor gekozen heb om bastaadjes uit het dierenasiel in mijn huis en hart op te nemen. (nu moet niet iedereen die een rashond heeft zich geviseerd voelen hé, als er in het dierenasiel een rashond mij aanspreekt omwille van zijn karakter zal ik hem ev. ook meenemen hoor). De normen die nu opgedrongen worden door de federaties wijken in veel gevallen zo erg van de oorspronkelijk en natuurlijke dat geen enkel zinnig mens daaraan zou mogen meedoen, maar dat is door jullie al gezegd in andere termen.

En wat betreft de rest van deze discussie hier waar ik zeg "eigen dierenasielen eerst" zal ik nog zeggen dat ik zeker niet betwijfel dat een "buitenlandse" hond evenzeer in de smaak kan vallen, maar wat ik zeker en vast niet begrijp is dat er zijn die hier beweren hun gading niet te vinden in "eigen dierenasielen". Als je niet te selectief bent en wat geduld oefent kan het niet anders dat er in de ontelbare dierenasielen hier, vroeg of laat een hondje is dat jullie hart verovert.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:25

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje een vreemde vergelijking...

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:50

@Krips, als je op mijn post reageert, ik heb gereageert op wat ik hieronder gequoted heb:

Myrddin schreef:
rashond is beter? Krijg nog buikpijn van de herders op de crufts show. Zo moet een hond toch niet zijn. Of de spaniels met te grote hersenen.
.

En moets je het nog niet snappen, ik vergelijk die "zakken" die menen sommige rassen te moeten verbeteren, maar daardoor alleen maar zielepoten creêren zoals duitse herders die zo doorzakken vanachter dat die als konijnen lopen en honden die hun hersenen te groot zijn voor hun kleine hoofdjes en aan syringomyelia lijden zoals King Charles Spaniels, cockers en nog andere rassen, dus die zakken vergelijk ik met die andere zak die in Duitsland in de oorlogsjaren het menselijk ras dacht te verbeteren (Hitler dus)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:44

Onze "doorzakkende" herders zijn verre van zielepoten. Mijn oudste is 8 jaar oud en draait nog volledig topfit in de sport en in onlangs geröntgend met top heupen en rug.