Probleem met kat 's nachts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re: Probleem met kat 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:34

Die van mij spelen elke avond voor het slapen gaan nog een uurtje met de speelmuizen, sjeezen de trap op en af, spelen krijgertje en als wij naar bed gaan, gaan ze vanzelf naar hun bedje (vast ritueel).
Soms lig ik net op bed en gaat de dikke kater van zijn bed en spoken door het huis, als ik dan even de deur opendoe en zijn naam met een zware stem roep, komt hij naar boven en gaat weer netjes naar zijn bed en gaat slapen. :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:43

Traber schreef:
@Rommulus;Kun je de poes dan tot je haar kan sterriliseren niet aan de poezenpil doen?
Het is natuurlijk niet om jaren mee door te gaan,maar als een poes krols is ,heeft ze daar zelf ook last van.Sommige worden dan ook zo mager.

Dat kan maar weet ook dat er een hoop slechte ervaringen zijn met deze pil
En ik ben al redelijk aan het dokteren bij de da met deze dame en die raad de pil ook af voor haar
Er zit dus niets anders op nu voor dr

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:58

Marley schreef:
toch heeft mijn schoonzusje de truc met de ballonnen ook geprobeerd en die sliep niet meer vanwege de ballonnen.... er is dus hardleers en hardleers ;)

Ok.. misschien zijn er wel katten die het als een uitdaging zien.. :')
Maar niet geschoten is altijd mis.. hier werkte het iig wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:34

mijn kattin komt me nu al de hele week om 6 uur wakker maken, net zolang tot ik opsta
(springt op bed, komt miauwen, springt er weer af, gaat gaan crossen, springt op bed, komt in mijn gezicht wrijven, speelt letterlijk met mijn voeten, etc, en dit om de 5 minuten, tot ik opsta, en dan gaat ze gaan slapen)
deur dicht helpt niet daar ze dan gewoon de hele nacht om de paar minuten miauwt ...
aandacht kan ze niet tekort hebben, deze week heeft ze maandag 2 uurtjes alleen gezeten, dinsdag ook, vandaag,morgen en vrijdag zit ze 5 uurtjes alleen, en zat en zon bijna niet, dusseuh ...

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:18

De kat heeft haar gedrag (krabben aan de deur) geassocieerd met een beloning (aandacht). Dit zal enkel voorbij gaan met negeren, tot ze doorheeft dat haar gedrag niet meer gevolgd wordt door een beloning. En het kan heel lang duren vooraleer ze zoiets afleren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:24

joketje schreef:
De kat heeft haar gedrag (krabben aan de deur) geassocieerd met een beloning (aandacht). Dit zal enkel voorbij gaan met negeren, tot ze doorheeft dat haar gedrag niet meer gevolgd wordt door een beloning. En het kan heel lang duren vooraleer ze zoiets afleren.

maar ondertussen krabben ze wel heel je deur kapot ( of in ons geval het papier van de muur en de stoelen ...)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:39

Ik heb t topic snel doorgelezen dus als ik dit gemist heb bij voorbaat mijn excuses.
Maar zou het geen optie zijn om de katten 's nachts alleen in die 2e slaapkamer te houden?
Zet je ook t eten daar neer.
Bij mijn vader slapen de katten 's nachts ook alleen in de bijkeuken.
Is ie thuis mogen ze ook de woonkamer en de keuken in.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:05

Nou, we hebben weer 2 nachten achter de rug, zowaar met 1 waarin we geen last hebben gehad *\o/* Onze tactiek was Fred zoveel aandacht geven dat hij ons spuug en spuugzat was, zodat hij ons een hele nacht niet meer wilde zien :P We hebben hem dus voordat we gingen slapen helemaal doodgeknuffeld (waar hij een hekel aan heeft }> ) en dat leek zowaar te helpen. Gisteravond dus precies hetzelfde gedaan en nog uitgebreid met hem gespeeld, maar helaas stond hij vanochtend tot 2x toe weer aan de deur. De laatste keer hem genegeerd, maar zoals al eerder gezegd: het is een volhouder.. :roll: Dit resulteerde dus in een uur lang om de 5 minuten krabben, elke keer was ik bijna in slaap en dan begon hij weer. Vanavond maar weer een nieuwe tactiek proberen ben ik bang.

@Rommulus: Die had ik inderdaad ook gezien. Vind hem nog best prijzig, maar het is wel de ideale oplossing denk ik.

@Fannieh: Feliway? Ik heb het even gegoogled, maar ik kan alleen iets vinden over dat het katten op hun gemak stelt. Hoe zou dat dan in mijn geval kunnen helpen?

@Ellepel: Haha, nou ik heb er niet zoveel last van hoor, het is meer vriendlief die er gek van wordt. Gelukkig is hij stiekem ook wel gek op Fred, ondanks dat hij hem soms wel wil villen :')

@Nikkielvis: Ja, koning van het huis is hij zeker! Bedankt.

@SAKKIA: Wel grappig he, dat zo'n vaste plek zo belangrijk voor een kat kan zijn. Haha, ja dat krijg je ervan, moet hij maar opletten.

@dierenfan: Fred opsluiten in een bench is echt geen optie, overdag mag hij in het hele huis komen, dus ik kan hem dan niet 's nachts gaan opsluiten. Daarnaast hebben we 2 katten die erg aan elkaar gehecht zijn, die zouden dan samen in de bench moeten. Lijkt me niet zo'n goed idee :n

@Casarell: Een ballon, dat is ook nog het proberen waard. Helaas is hij ook best hardleers, dus dat gaat een hoop ballonnen kosten ben ik bang :')

@Duhelo: Haha, balen! Hoe laat moet je eruit 's ochtends? Tja, bekend probleem dus..

@joketje: Ja, dat weet ik, alleen nu wil het geval dat ik graag ook wil slapen 's nachts en dat negeren (en dus urenlang gekrab aanhoren) best vermoeiend wordt :+

@x_Anne_x: Dat zou ik echt als laatste redmiddel gebruiken, puur omdat ze overdag ook overal mogen komen. Zou ik ze 's nachts in de andere slaapkamer zetten, denk ik dat hij daar aan de deur gaat hangen om eruit te komen. Aangezien ons huis niet zo heel groot is kun je dat ook horen vanuit onze slaapkamer. Daarnaast slapen ze graag op de bank, dus als ze daar niet kunnen liggen blijven ze spoken denk ik..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:31

Feliway is alleen een middel om je kat te ondersteunen wanneer ze angst of
stress hebben, niet om van je ongemakken af te helpen waar TS mee kampt. :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:38

Ze zullen er vast wel goedkoper zijn maar dit was de eerste link die ik tegen kwam
Ik denk ook dat je weinig andere keus hebt, vooral als je een gehorig huis hebt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:41

Simone0308 schreef:
@Duhelo: Haha, balen! Hoe laat moet je eruit 's ochtends? Tja, bekend probleem dus..

.

ik moet er pas rond 8 uur uit (vertrek om 8.30 naar paard, en moet om 9.30 starten op het werk, drie dagen in de week. maandag start ik pas smiddags, dus kan ik principe uitslapen, en dinsdag is mijn vrije dag, dus zou dan ook kunnen uitslapen)
Helaas heeft vriendlief ploegendiensten, en deze week is die om 4.15 op en weg, en poes is dan uiteraard wakker, en begint dan al met weg en weer lopen.Vanaf een uur of zes komt ze me effectief wakker maken.
Ik ben deze morgen begonnen met ze gewoon weg te jagen als ze komt miauwen (als ze stil is mag ze op bed blijven, als ze miauwt moet ze weg)
en vanochtend viel het redelijk mee moet ik zeggen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:14

Ik heb het maar getroffen met mijn kat.. :+ Die slaapt als ik bij mijn ouders ben wel bij mij, maar heel netjes naast me, en als ik me een keer heb omgedraaid ze het meestal wel zat en gaat ze ergens anders liggen. 's morgens tukt ze door tot ze geluiden in de keuken hoort en dan stormt ze daarheen voor haar ontbijt :)

Ik vrees dat dit een lange, zware weg van hard negeren wordt.. :(:)
Heb geen idee of dit bij katten werkt, maar kan je niet 's morgens bij het naar buiten gaan wachten tot hij heel eventjes niet heeft gekrabd? Hij zou zomaar de associatie kunnen maken van 'niet krabben = baasje komt naar buiten'..

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:09

De afgelopen 3 nachten hebben we weer een andere strategie geprobeerd en ik denk dat we iets hebben dat werkt! Nav een tip van een bokker hebben we Keep Off van Beaphar gehaald en ik heb het idee dat het helpt. Het is een spray die we op 2 doeken spuiten die we voor de deur leggen. Ook hangen we een doekje met dat spul aan de deurklink. Het stinkt onwijs (en dat vinden de beesten ook haha), maar we hebben al 2 nachten doorgeslapen zonder gekrab aan de deur *\o/* De eerste nacht lag er maar 1 doek en die hadden ze opzij geschoven, dus toen kwam Fred 's morgens alsnog, maar de nacht erna durfde hij het toch niet meer aan. Volgens de beschrijving moet je het een paar dagen volhouden, totdat ze de bewuste plek mijden (werkt ook bij het aanrecht e.d.). Kijken of het zo blijft :D

@Margrathea: Ik denk inderdaad dat hij wel die associatie heeft en ik probeer ook pas naar buiten te gaan als hij even stil is, maar vriendlief heeft niet altijd dat geduld :')

@Duhelo: Zou het bij jou dan ook niet zo zijn dat haar ritme in de war wordt gegooid door de ploegendiensten van je vriend? Wellicht dat ze daardoor zo vervelend komt doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:19

Ohhh dat is stom dat je vriend geen geduld heeft :P nou ja hopen dat het lukt en dat het niet al te erg stinkt of in de muren trekt ofzo :+ slaap lekker!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:42

Oh jee, onze kat heeft een te lief huis gevonden := Wij doen niet aan katten weg jaag perikelen. Weet je, na jaren word ik er nog amper wakker van. En ze dloet het nog altijd elke nacht. Met de voetjes aan de deur krabben en daarbij mauwen. Momenteel is haar mauw veranderd in een "demente-mauw" (KRIJSEN) maar nog zijn we te lief. Wij negeren het namelijk. Na hooguit 3 kwartier langs alle deuren te zijn gegaan geeft ze het op. We slapen er nu meestal gewoon doorheen. En als ze geluk heeft, dan is er wel 1 goed wakker, gaat diegene naar de WC, krijgt ze een aai, en is het daarna goed en gaat ze gewoon weer met haar eigen ding verder op zolder waar ze woont.

We hebben genoeg voer, kattenbakken, en ook van die geurtjes in het stopcontact. Maar blijkbaar blijft het een tik om aandacht te vragen.
Wij zijn er inmiddels aangewend, en slapen er doorheen. De kat hebben we nooit gestraft.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 15:10

@Margrathea: Haha, ja ik weet het! Ik word ook elke keer boos als hij zo loopt te mopperen, maar het helpt niet :P Gelukkig stinkt het niet zo erg dat ik het ruik als ik in bed ligt, dus dat scheelt weer.

@Tancreda: Tja, ook zo'n mafkees dus. Ik denk inderdaad dat het echt een tik wordt op een gegeven moment, zelfs met dat stinkspul blijft hij het proberen. Toch vindt hij het zo vies dat ie het na een paar keer zat is. Zolang het niet de hele tijd door blijft gaan vind ik het allang best. Negeren is uiteindelijk denk ik de beste manier, maar ja zoals al eerder gezegd: helaas heeft vriendlief daar niet altijd het geduld voor :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:22

En ergens anders opsluiten? Is dat een optie? Wij hebben die "probleem" (maar voor ons geen probleem want we liggen er niet wakker van) alelen met 1 van onze katten. Deze kan niet bij de andere katten beneden, en dus woont ze op zolder & eerste verdieping en dus bij onze slaapkamers. Maar normaal hebben wij altijd alle katten in de bijkeuken gehad vroeger. Dan kunnen ze rare dingen doen wat ze willen, niemand die het hoort :D

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:57

Na 5,5 week staan hier de katten nog steeds voor de slaapkamerdeur te loeien of een weg door de deur te krabben. ;) Ballonnen werken hier ook niet meer. Ik heb daarom zojuist die kattenverjager besteld. Eens kijken of dat wat is. Iemand daar ervaring mee?
En als dit niet werkt, kunnen we inderdaad die Keep off spray nog proberen.

Wat betreft dat mindere geduld bij vriendlief, dat klinkt mij hier ook bekend in de oren. Is dat een mannending ofzo? (ik hoop niet dat ik nu mannelijk bokt beledig)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:12

Op animal planet heb een programma over katten, er is een deskundige en gaat bij mensen aan huis.Die grbuikt ook vaak die verjager dat werkt goed.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:21

Als onze kat zo vervelend is, dan zet ik em gewoon buiten neer. Kan hij zijn energie en eventuele frustraties kwijt en ik heb er geen last van. Bevalt me erg goed!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:22

Valeriaan?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:44

Vannacht de kattenverjager geïnstalleerd en ik heb echt heerlijk geslapen :). Geen poes meer die tegen de slaapkamerdeur aan begon te hengsten, heerlijk

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:57

hmm, mijn ene kat doet dit ook. Ze mogen niet meer bij ons slapen omdat ze het behang kapot krabben in de slaapkamer. De ene kat is het hier niet mee eens en kan ook heeeeeeeeeeeeel lang aan de deur krabben. Ze krabt de deur gelukkig niet kapot, maar het is wel gruwelijk irritant. Ik heb oordopjes naast mn bed liggen, maar je hoort het er doorheen. Negeren duurt soms wel een half uur voordat ze stopt..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:57

DromenLies schreef:
Vannacht de kattenverjager geïnstalleerd en ik heb echt heerlijk geslapen :). Geen poes meer die tegen de slaapkamerdeur aan begon te hengsten, heerlijk

wat voor kattenverjager?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:14

Hier ken ik er nog 1. Sinds oktober woont gijs in dit huishouden (appartement). Ze is nu een half jaar oud en zoals het hoort een echt draak 1ste klas, maar ohw zo lief! Snachts zit ze in de gang en staat dr mand in de berging. Als we gaan slapen dan zet ik haar altijd op dr mand sluit de deur van de berging licht en ga dan naar de slaapkamer met de deur dicht. Zo van dit is jou plek. GA SLAPEN! Hint. 1ste kwartier hoor je dr niet en dan gaat ze los. De hele tijd krabben aan de deur..... Op een gegeven moment kan ik er ook niet meer tegen en grijp ik dr in dr nekvel en zet haar weer terug op haar mand.
Maar ze blijft terug komen. Heb de krabpaal ook al in de gang gezet en als het tegek word dan gaat de deur van de berging ook dicht.
Maar ze gaat ook dan gewoon door. Heb haar ook al wel eens op de kamer gehad gewoon, maar ze is nog zo speels dat niks het overleeft.. denk aan gordijnen, telefoon die aan de oplader licht en fungeert als wekker.