Hond laten afvallen, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:19

Dat wij als mens van snacks houden, wil niet zeggen dat honden dan ook maar snacks moeten krijgen. Persoonlijk zou ik met die snacks dan ook stoppen, tenzij je het met iets actiefs verbindt zoals zo'n bal.
En dan geen snack erin, maar gewone brokken.

Meer bewegen is daarnaast wel nodig. Je hond is nu te dik en de conditie is daardoor slecht, logisch dat ze geen zin heeft om lekker naar buiten te gaan. De baas moet dan echt de baas zijn en gewoon gaan lopen met haar. Niet te lange stukken ineens, want dan krijg je inderdaad blessures. Uitzoeken wat ze leuk vindt (spelletjes) en dat met haar gaan doen.

Er is helemaal niets mis met een goede kwaliteit brok (hoeft niet direct duur te zijn). En sowieso, wat je ook voert: niet voeren volgens de verpakking, maar op het oog.

VogeltjeM

Re: Hond laten afvallen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:23

Inderdaad, mijn hondje krijgt 's ochtends brokken van Hill's in haar kong :D en 's avonds vers vlees compleet van Rodi. Maar die kong vind ik fantastisch :D zo doet ze wat voor haar eten!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:28

Tanya schreef:
Ik begrijp nu trouwens ook waarom eerdere pogingen om haar minder te voeren niet hielpen, ze kreeg alleen maar brokken en eten wat totaal niet voedingsrijk was, geen wonder dat je dan snel weer honger hebt! Dat hebben wij ook na Macdonalds eten..

zoals ik al zei, Frolic is voor honden zoals friet voor ons.
Lekker, dat wel. MAar niet erg voedzaam.

Mijn honden krijgen ieder 2 frolic brokjes voor het slapen gaan, na de laatste keer dat ze buiten zijn geweest. Gewoon omdat ze dat lekker vinden. Maar niet als hoofdmaal.

Rugklachten en hernia's komen nu eenmaal vaak voor bij franse bulldoggen. Ik denk dat beweging wel heel goed is, vooral lopen. MAar geen rare en onverwachte bewegingen. Niet op stoel of bank laten springen of trap laten lopen. Overgewicht helpt bepaald niet mee. Afvallen is ook omwille van rug belangrijk.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:05

Ja, daarom dat ik haar ook zo graag wil laten afvallen. Ze heeft al eens eerder een hernia gehad, dit keer wist de dierenarts niet zeker was het was, maar ze heeft 2x een infuus met spul erin gekregen, weet niet zeker meer wat het was.

Ik heb me aangemeld op het forum van Barfplaats, ik wacht nu de toelating af.

Heb even een menu gemaakt met de dingen die wij nu in huis hebben, ben benieuwd naar jullie mening!

Maandag:
’s ochtends 100 gram Smuldier vlees compleet
’s avonds 100 gram Smuldier vlees compleet
Dinsdag:
Woensdag:
’s ochtends 100 gram Smuldier hart met rauwe tuinbonen, rauw eitje en komkommer
’s avonds 100 gram Tinlo (of ander merk) kip (of andere smaak) met nog iets erdoorheen (suggesties?)
Donderdag:
’s ochtends 100 gram Tinlo + wortel + ?
’s avonds 100 gram Smuldier hart met tuinbonen, rauw eitje en komkommer
Vrijdag:
’s ochtends 100 gram Smuldier pens compleet
’s avonds 100 gram Smuldier pens compleet
Zaterdag:
Zondag:
’s ochtends 100 gram Carnibest of Energique compleet
’s avonds 100 gram Carnibest of Energique compleet

Moeten we bij de complete maaltijden ook nog iets extra's geven? Nee toch?
Wat zijn jullie suggesties als groenten die ik erbij kan doen? Ik weet dat ik dit beter bij het Barf forum kan vragen natuurlijk, maar ik hoor graag veel meningen!

We zijn nu een beetje aan het kijken wat ze allemaal lust etc. Energique lijkt ons wel heel fijn, omdat je dan gewoon echt per portie het uit de vriezer kan halen en niet moeilijk hoeft te doen met ontdooien, snijden etc. En Smuldier moet helaas wel 2 dagen achter elkaar, het is in de koelkast maar 2 dagen houdbaar dus vandaar!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:15

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:18

Ik ben er helemaal enthousiast over, echt leuk!
Ik hoop dat ik ook echt verbetering ga zien :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:14

Wat leuk dat je er zo enthousiast over bent..Misschien word je hondje wel veel fitter en gaan als ze afvalt ook de rugklachten beter..Ik heb een teckel en die mogen absoluut niet te zwaar worden omdat ze dan ook rugproblemen kringen,dus wie weet komt het bij jou hondje wel omdat ze te zwaar is..

Succes!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:22

Tanya schreef:
Ja, daarom dat ik haar ook zo graag wil laten afvallen. Ze heeft al eens eerder een hernia gehad, dit keer wist de dierenarts niet zeker was het was, maar ze heeft 2x een infuus met spul erin gekregen, weet niet zeker meer wat het was.

Ik heb me aangemeld op het forum van Barfplaats, ik wacht nu de toelating af.

Heb even een menu gemaakt met de dingen die wij nu in huis hebben, ben benieuwd naar jullie mening!

Maandag:
Dinsdag:
Woensdag:
’s ochtends 100 gram Smuldier hart met rauwe tuinbonen, rauw eitje en komkommer
’s avonds 100 gram Tinlo (of ander merk) kip (of andere smaak) met nog iets erdoorheen (suggesties?)
Donderdag:
’s ochtends 100 gram Tinlo + wortel + ?
’s avonds 100 gram Smuldier hart met tuinbonen, rauw eitje en komkommer
Vrijdag:
Zaterdag:
Zondag:
’s ochtends 100 gram Carnibest of Energique compleet
’s avonds 100 gram Carnibest of Energique compleet

Moeten we bij de complete maaltijden ook nog iets extra's geven? Nee toch?
Wat zijn jullie suggesties als groenten die ik erbij kan doen? Ik weet dat ik dit beter bij het Barf forum kan vragen natuurlijk, maar ik hoor graag veel meningen!

We zijn nu een beetje aan het kijken wat ze allemaal lust etc. Energique lijkt ons wel heel fijn, omdat je dan gewoon echt per portie het uit de vriezer kan halen en niet moeilijk hoeft te doen met ontdooien, snijden etc. En Smuldier moet helaas wel 2 dagen achter elkaar, het is in de koelkast maar 2 dagen houdbaar dus vandaar!

Ik weet wel zeker dat je hond hier 500% in vooruit gaat zeg! Voedzamer, afwisselender, vast ook lekkerder. Altijd beter dan brokken. Welke brokken het ook zijn, goede of slechte.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 13:10

Ze vindt het ook zeker lekker!
Normaal gesproken stond er overdag een bakje brokjes, die ging ze pas 's avonds opeten nadat wij allemaal ons avondeten ophadden.. Zovan 'nu weet ik zeker dat ik geen ander eten krijg, dus dan maar brokjes'.
Maar nu zetten we rond 12 uur een bakje neer, na het uitlaten, en dat eet ze gelijk op. Andere bakje krijgt ze rond 4uur.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:20

Heel erg goed hoe je dit opgepakt hebt zeg!!! Super!
De commerciële voeren zijn eigenlijk zo slecht, je voert je hond ermee dood. Ik kan daar vreselijk kwaad om worden.
Dit soort voer is er alleen maar zodat de industrie haar afvalstoffen kwijt kan en er ook nog wat aan over houdt.

Je hond gaat hier vast ontzettend mee vooruit! Waren maar meer mensen zo nadenkend en bereid tot veranderingen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:31

Ook zo mooi die Pedigree reclame hier onder.
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:37

Ja, pedigree... ook al geweldig: "wilt u ook zo graag een hond met huidproblemen en verstopte anaalklieren? Koop dan van die heerlijke kauwstokken om vieze aankoekbrokkenresten eraf te laten kauwen!"

Mooie cirkel kunnen ze zo maken: je verkoopt vies voer dat ervoor zorgt dat het aankoekt en honden tandsteen en andere tandproblemen krijgen, en dan verkoop je vervolgens een stok om het eraf te kauwen... zo blijf je altijd verkopen, wel slim hoor :(

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 13:52

Ja, de reclames die hier verschijnen zijn natuurlijk aan de hand van steekwoorden.. Brokken, hond, voer.. Tja..
Ik vind het echt jammer dat ik hier niet eerder over had gehoord, maar ja toen we haar kregen heeft mijn moeder eigenlijk altijd alles geregeld rondom de voeding. Ik ben wel blij dat zij ook meegaat hierin, was toch een stuk moeilijk geweest als zij niet mee wilde werken. Ze heeft vandaag 100 gram Tinlo kip met worteltjes erdoorheen geprakt gekregen, en vanavond nog 100 gram Canibest compleet! Tot nu toe eet ze alles op dus dat is gunstig.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:15

Ik zou ten eerste stoppen met al dat wisselende eten. Een keer vers vlees mag wel maar de dat dan 2 dagen. In elke voer zit weer een andere samenstelling en de vertering bij een hond is veel anders. Bij ons begint de vertering al in de mond bij een hond niet aan als die dan steeds wat anders krijgt kan de hond het niet aan verteren en word het dus opgeslagen. En inderdaad stoppen met frolic dat is echt te zout en niet goed net als pedigree beneful bonzo dat zijn merken waar veel meer zout in zit en waar ze dus ook meet winden van gaan laten meer van moeten drinken en dus ook meer plassen en poepen. Verder gewoon lekker veel wandelen. En als tussendoortjes zijn er ook botjes van gekookt mais waar dus helemaal geen dierelijke eiwitten en vetten in zitten.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:51

Tineke90 schreef:
Ik zou ten eerste stoppen met al dat wisselende eten. Een keer vers vlees mag wel maar de dat dan 2 dagen. In elke voer zit weer een andere samenstelling en de vertering bij een hond is veel anders. Bij ons begint de vertering al in de mond bij een hond niet aan als die dan steeds wat anders krijgt kan de hond het niet aan verteren en word het dus opgeslagen.

Waarom vind jij dat er maar 2 dagen vlees gegeven kan/mag worden? Het wisselen in voer doet ze niet, ze geeft vlees, of dat nou merk A of B is, dat is geen andere manier van verteren dus ik snap het niet..
Daarbij zou ik persoonlijk een hond met huidproblemen waarvan de oorzaak niet bekend is, niet iets voeren waar mais in zit, veel honden zijn daar gevoelig voor..

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:57

of hele dagen alleen maar voer en anders niet minder dan 2dagen in de week bedoel ik. Als je een hond 1 dag in de week vlees geeft kan die het niet verteren het was meer als tip :) en het is gekookt mais juist speciaal voor honden met allergien en honden die moeten afvallen. Speciaal daarvoor ontworpen dus dat kan geen kwaad

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:18

Tineke90 schreef:
of hele dagen alleen maar voer en anders niet minder dan 2dagen in de week bedoel ik. Als je een hond 1 dag in de week vlees geeft kan die het niet verteren het was meer als tip :) en het is gekookt mais juist speciaal voor honden met allergien en honden die moeten afvallen. Speciaal daarvoor ontworpen dus dat kan geen kwaad

Het is dan wel handig om in ieder geval even de posts van de TS te lezen, want ze heeft net hierboven een mooi weekschema geplaatst met KVV.

En ik heb mijn twijfels over die botjes van gekookte mais. Waarom zou dat goed zijn voor honden? Iets wat van mais gemaakt is, lijkt mij geen hondenproduct. En "speciaal ontworpen voor honden" vind ik geen goede onderbouwing. Denta sticks, frolics enz zijn ook speciaal voor honden ontwikkelt, maar het is wel troep. (Heb je misschien een betrouwbare bron of wetenschappelijke onderbouwing?)

TS, tussendoortjes waar minder in zit en goed zijn voor een hond die moet afvallen zijn tussendoortje met pens. Je hebt verschillende dingen van gedroogde pens maar ook verse pens. (Verse pens ruimt wel erg, dus aanbevolen om buiten te geven :+ )

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:46

Dat heb ik gelezen ja maar ik zei ook het was meer een tip. En niet bedoeld dat ze dat moet doen.

Het zijn echt goeie botjes en kan geen kwaad. Ken je het nylabone idee?? Daar is het een namaak van alleen stukken goedkoper. Ik heb er een cursus over gehad