Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
secricible schreef:Ik heb zelf een broer met licht autisme, ondertussen al helemaal volwassen. Als kind had ik een cavia, daar reageerde mijn broer al heel goed op, zelfs zodanig dat ik de cavia thusi heb gelaten toen ik op mezelf ging wonen.
Nu hebben mijn vriend en ik een hond en ik merk dat mijn broer ontzettend naar de hond toetrekt, maar ook dat de hond naar hem toe trekt, heel bijzonder. voor hem hebben beide dieren zeer geholpen met het communiceren...
Toen we Kiki nog hadden trok mijn broertje meer met de katten op. Toen we Mazzeltje hadden gevonden als kitten liep hij hele dagen met haar in zijn tshirt gevouwen met haar rond. Toen Minoesje aan kwam lopen moest die ook blijven, daar liep hij ook dagen mee rond. Die kat sliep ook bij hem op bed etc. Toen Kiki overleed was iedereen van slag daardoor. Mijn broertje liet het niet echt merken, maar toen we een nieuwe pup hadden enkele maanden daarna zag je hem wel opleven. Mijn broertje is van het type 'grote bek klein hartje'. Dus dan was het 'laat die rothond 'r muil houden' maar als hij dacht dat je niet keek lag hij languit (hij is over de 2 meter
) op het vloerkleed te knuffelen met Gitta. Nou ook, hij is nog niet binnen over ze wordt in haar kladden gegrepen, knuffeltijd! Ook na het eten, dan is er maar 1 die met de hond bezig mag zijn en dat is hij. Hij zal het NOOIT zeggen en echt voor zorgen wil hij ook niet, maar wee je gebeente als je aan Gitje komt.... Kieffertje schreef:Als je kijkt naar raseigenschappen: Misschien is een italiaanse waterhond (Lagotto Romagnolo) ook een optie. Hele lieve, maar ook actieve honden, die goed met kinderen gaan en knuffelig zijn. Voorwaarde is wel dat de rest van de familie de hond ook flink wil bezighouden (hondensport, flink lang wandelen etc) omdat het wel werkhonden zijn.
wat een lieverds zijn het zeg. Enige minpuntje is dat ze niet verharen (kan je ook als positief zien overigens
)dus je moet ermee naar de trimmer 3-4 keer per jaar. Maar: erg speels, onbeperkt knuffelbaar, en heel trouw: ik liet die hond vaak uit, en ik was op een gegeven moment een tijdje niet geweest en kwam daar weer, toen heeft hij een halfuur lang aan mijn voet gezeten en tegen me aan geschurkt, zo erg had ie mij gemist
Magrathea schreef:Kieffertje schreef:Als je kijkt naar raseigenschappen: Misschien is een italiaanse waterhond (Lagotto Romagnolo) ook een optie. Hele lieve, maar ook actieve honden, die goed met kinderen gaan en knuffelig zijn. Voorwaarde is wel dat de rest van de familie de hond ook flink wil bezighouden (hondensport, flink lang wandelen etc) omdat het wel werkhonden zijn.
Spaanse waterhonden zijn ook zoiets. Vriendin van mijn moeder heeft er zo eentje, nou zo een komt er dus later ook absoluut bij mij thuiswat een lieverds zijn het zeg. Enige minpuntje is dat ze niet verharen (kan je ook als positief zien overigens
)dus je moet ermee naar de trimmer 3-4 keer per jaar. Maar: erg speels, onbeperkt knuffelbaar, en heel trouw: ik liet die hond vaak uit, en ik was op een gegeven moment een tijdje niet geweest en kwam daar weer, toen heeft hij een halfuur lang aan mijn voet gezeten en tegen me aan geschurkt, zo erg had ie mij gemist

Surprise_ schreef:Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar wie weet (:
Mijn neefje (nu 17 jaar) heeft een vorm van autisme. Hij is erg in zichzelf gekeerd en maakt liever geen contact. Daarbij komt dat zijn IQ lager is dan gemiddeld en hij depressief is. Een paar jaar geleden (toen was hij denk ik een jaar of 12) speelde hij veel op z'n nintendo DS, met hondenspel, nintendogs (toch?). Hij wilde erg graag een hond, maar het zat er eerst niet in. Een paar jaar later (twee/drie jaar geleden) hebben z'n ouders toch een hondje gekocht, een kleine kruising (droom van een hondje geworden!). Mijn neef(je) heeft veel van dit hondje geleerd. Dingen zoals verantwoordelijkheid, maar ook gaat hij vaker naar buiten (wat daarvoor nogal een probleem was), gezellig met de hond. Hij praat tegen het hondje en het hondje is ook duidelijk gehecht aan hem. Ik weet niet of een bepaald ras uitmaakt, dit hondje is een kruising van god weet wat, maar het is echt een droom van een hond, zeker met m'n neefje.
Overigens heb ik slechte ervaringen met lagotto ramagnolo's. Ik ken iemand die er twee heeft, waarvan de ene extreem waaks is (op het enge af, hapt naar mensen en blijft blaffen) en de ander heel erg angstig voor (vreemde) mensen, beide honden zijn angstig/agressief naar andere honden toe. Ik ken er nog één, die heeft ook wel eens mensen gebeten en is erg bezitterig naar speeltjes en schoenen..