Therapiehond voor autistisch kind, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:37

Heel erg bedankt voor jullie tips <3
Laatst bijgewerkt door Silenna op 20-01-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:39

Mijn broertje is meervoudig gehandicapt (oojk autistisch) en een tijdje dachten wij er ook aan om zo'n "hulphond" te nemen. Een blinde geleidenhond, therapiehond en epelepsie hond in 1. Helaas was dit achteraf toch geen optie omdat je regelmatig naar de betreffende pup moet gaan om ze aan elkaar te laten wennene n de betreffende instantie (witte herders waren het overigens) was op anderhalf uur rijden van ons vandaan, wat echt een hell is met hem in de auto :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:41

Ik heb zelf een broer met licht autisme, ondertussen al helemaal volwassen. Als kind had ik een cavia, daar reageerde mijn broer al heel goed op, zelfs zodanig dat ik de cavia thusi heb gelaten toen ik op mezelf ging wonen.
Nu hebben mijn vriend en ik een hond en ik merk dat mijn broer ontzettend naar de hond toetrekt, maar ook dat de hond naar hem toe trekt, heel bijzonder. voor hem hebben beide dieren zeer geholpen met het communiceren...

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:49

secricible schreef:
Ik heb zelf een broer met licht autisme, ondertussen al helemaal volwassen. Als kind had ik een cavia, daar reageerde mijn broer al heel goed op, zelfs zodanig dat ik de cavia thusi heb gelaten toen ik op mezelf ging wonen.
Nu hebben mijn vriend en ik een hond en ik merk dat mijn broer ontzettend naar de hond toetrekt, maar ook dat de hond naar hem toe trekt, heel bijzonder. voor hem hebben beide dieren zeer geholpen met het communiceren...

Wauw, wat goed zeg! Lijkt me echt heel apart..
Ik hoop dat er voor mijn broertje zo'n hond komt, hoop echt dat hij dan beter leert communiceren etc!

Kieffertje

Re: Therapiehond voor autistisch kind, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:32

Als je kijkt naar raseigenschappen: Misschien is een italiaanse waterhond (Lagotto Romagnolo) ook een optie. Hele lieve, maar ook actieve honden, die goed met kinderen gaan en knuffelig zijn. Voorwaarde is wel dat de rest van de familie de hond ook flink wil bezighouden (hondensport, flink lang wandelen etc) omdat het wel werkhonden zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:36

Ik zie dat de meeste tips al zijn gegeven, wel wil ik even kwijt dat jullie er echt heel goed mee bezig zijn, complimenten!

Mijn broertje heeft ook een stoornis in het autistisch centrum, gelukkig geen hele zware. Wij hebben al vanaf zijn vierde (mijn zesde) een hondje in huis gehad. Nou was Kiki geen heel aanhankelijk hondje maar ze was er wel ALTIJD. Op elke foto die je van ons als gezin of van ons als kinderen ziet zie je wel ergens een wit klein hondje scharrelen :)) Toen we Kiki nog hadden trok mijn broertje meer met de katten op. Toen we Mazzeltje hadden gevonden als kitten liep hij hele dagen met haar in zijn tshirt gevouwen met haar rond. Toen Minoesje aan kwam lopen moest die ook blijven, daar liep hij ook dagen mee rond. Die kat sliep ook bij hem op bed etc. Toen Kiki overleed was iedereen van slag daardoor. Mijn broertje liet het niet echt merken, maar toen we een nieuwe pup hadden enkele maanden daarna zag je hem wel opleven. Mijn broertje is van het type 'grote bek klein hartje'. Dus dan was het 'laat die rothond 'r muil houden' maar als hij dacht dat je niet keek lag hij languit (hij is over de 2 meter ;) ) op het vloerkleed te knuffelen met Gitta. Nou ook, hij is nog niet binnen over ze wordt in haar kladden gegrepen, knuffeltijd! Ook na het eten, dan is er maar 1 die met de hond bezig mag zijn en dat is hij. Hij zal het NOOIT zeggen en echt voor zorgen wil hij ook niet, maar wee je gebeente als je aan Gitje komt....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:48

Wat een positieve verhalen, wordt een interessant topic zo!

Berdien schreef:
maar wee je gebeente als je aan Gitje komt....

Dit herken ik maar al te goed! :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:04

Kieffertje schreef:
Als je kijkt naar raseigenschappen: Misschien is een italiaanse waterhond (Lagotto Romagnolo) ook een optie. Hele lieve, maar ook actieve honden, die goed met kinderen gaan en knuffelig zijn. Voorwaarde is wel dat de rest van de familie de hond ook flink wil bezighouden (hondensport, flink lang wandelen etc) omdat het wel werkhonden zijn.

Spaanse waterhonden zijn ook zoiets. Vriendin van mijn moeder heeft er zo eentje, nou zo een komt er dus later ook absoluut bij mij thuis <3 wat een lieverds zijn het zeg. Enige minpuntje is dat ze niet verharen (kan je ook als positief zien overigens :P )dus je moet ermee naar de trimmer 3-4 keer per jaar. Maar: erg speels, onbeperkt knuffelbaar, en heel trouw: ik liet die hond vaak uit, en ik was op een gegeven moment een tijdje niet geweest en kwam daar weer, toen heeft hij een halfuur lang aan mijn voet gezeten en tegen me aan geschurkt, zo erg had ie mij gemist <3

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:11

Magrathea schreef:
Kieffertje schreef:

Spaanse waterhonden zijn ook zoiets. Vriendin van mijn moeder heeft er zo eentje, nou zo een komt er dus later ook absoluut bij mij thuis <3 wat een lieverds zijn het zeg. Enige minpuntje is dat ze niet verharen (kan je ook als positief zien overigens :P )dus je moet ermee naar de trimmer 3-4 keer per jaar. Maar: erg speels, onbeperkt knuffelbaar, en heel trouw: ik liet die hond vaak uit, en ik was op een gegeven moment een tijdje niet geweest en kwam daar weer, toen heeft hij een halfuur lang aan mijn voet gezeten en tegen me aan geschurkt, zo erg had ie mij gemist <3

Thanks voor je post! We nemen alle getipte rassen mee :)
En mn moeder wil JUIST een hond die niet verhaart, haha. Dus dat is voor ons juist heel positief!

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:12

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar wie weet (:
Mijn neefje (nu 17 jaar) heeft een vorm van autisme. Hij is erg in zichzelf gekeerd en maakt liever geen contact. Daarbij komt dat zijn IQ lager is dan gemiddeld en hij depressief is. Een paar jaar geleden (toen was hij denk ik een jaar of 12) speelde hij veel op z'n nintendo DS, met hondenspel, nintendogs (toch?). Hij wilde erg graag een hond, maar het zat er eerst niet in. Een paar jaar later (twee/drie jaar geleden) hebben z'n ouders toch een hondje gekocht, een kleine kruising (droom van een hondje geworden!). Mijn neef(je) heeft veel van dit hondje geleerd. Dingen zoals verantwoordelijkheid, maar ook gaat hij vaker naar buiten (wat daarvoor nogal een probleem was), gezellig met de hond. Hij praat tegen het hondje en het hondje is ook duidelijk gehecht aan hem. Ik weet niet of een bepaald ras uitmaakt, dit hondje is een kruising van god weet wat, maar het is echt een droom van een hond, zeker met m'n neefje.

Overigens heb ik slechte ervaringen met lagotto ramagnolo's. Ik ken iemand die er twee heeft, waarvan de ene extreem waaks is (op het enge af, hapt naar mensen en blijft blaffen) en de ander heel erg angstig voor (vreemde) mensen, beide honden zijn angstig/agressief naar andere honden toe. Ik ken er nog één, die heeft ook wel eens mensen gebeten en is erg bezitterig naar speeltjes en schoenen..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 23:17

Surprise_ schreef:
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar wie weet (:
Mijn neefje (nu 17 jaar) heeft een vorm van autisme. Hij is erg in zichzelf gekeerd en maakt liever geen contact. Daarbij komt dat zijn IQ lager is dan gemiddeld en hij depressief is. Een paar jaar geleden (toen was hij denk ik een jaar of 12) speelde hij veel op z'n nintendo DS, met hondenspel, nintendogs (toch?). Hij wilde erg graag een hond, maar het zat er eerst niet in. Een paar jaar later (twee/drie jaar geleden) hebben z'n ouders toch een hondje gekocht, een kleine kruising (droom van een hondje geworden!). Mijn neef(je) heeft veel van dit hondje geleerd. Dingen zoals verantwoordelijkheid, maar ook gaat hij vaker naar buiten (wat daarvoor nogal een probleem was), gezellig met de hond. Hij praat tegen het hondje en het hondje is ook duidelijk gehecht aan hem. Ik weet niet of een bepaald ras uitmaakt, dit hondje is een kruising van god weet wat, maar het is echt een droom van een hond, zeker met m'n neefje.

Overigens heb ik slechte ervaringen met lagotto ramagnolo's. Ik ken iemand die er twee heeft, waarvan de ene extreem waaks is (op het enge af, hapt naar mensen en blijft blaffen) en de ander heel erg angstig voor (vreemde) mensen, beide honden zijn angstig/agressief naar andere honden toe. Ik ken er nog één, die heeft ook wel eens mensen gebeten en is erg bezitterig naar speeltjes en schoenen..

Dank je wel voor je post, ik heb er altijd wat aan!
Ik print alles uit, en laat het aan mijn vader lezen. Die moet nog wat overtuigd worden.. Maar als hij het écht niet wil, komt er natuurlijk geen hond. Daar is dan geen discussie over mogelijk! Maar ik 'verzamel' informatie en ervaringen voor hem. Zodat hij er een goed beeld van krijgt.
Dus álle informatie en ervaringen zijn welkom, zowel goed als slecht!

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:23

Nou mijn ervaring is goed (:

Dit is misschien ook handig.. Ik heb een maatje (maatjesproject) die woont op een woongroep waar ook jongeren met autisme/ASS wonen, die hebben sinds kort een kat in huis. Deze mensen zijn ook gek van het diertje en één meisje in het bijzonder praat ook graag over de kat (en tegen de kat, vet lief ^^). Het is dan wel geen hond, maar een beetje hetzelfde.
Ik vind eigenlijk dat een huis leeg is zonder hond/kat, maar dat is mijn mening ;)