Gedomesticeerde vos als huisdier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Re: Gedomesticeerde vos als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:44

Ik dacht dat het vooral gericht was op genstudie ivm domesticatie, maar moet het nog herlezen. De link staat in 1 van mijn vorige posts, dus als ik de zin vind om het weer te lezen ga ik dat ook doen.

Als het toevallige eindresultaat lieve dieren zijn, dan mogen die van mij ook een mooi huisje krijgen :j . Maar ik dacht echt wel dat bij dit onderzoek er specifiek gefokt werd uiteindelijk op karakterselectie en dat er ook een vergelijkingsgroep was met enkel agressieve dieren in mensonwaardige omstandigheden. Dat vind ik gewoon een stap te ver.

Was Aiden jouw kraai? Die heb ik wel gevolgd :) . Dat is imo een totaal andere zaak dan een dier verplichten om zich aan te passen aan de mens omdat die perse een huisdier van hem wil maken, net zoals je zegt in je laatste zinnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:47

Tja, op de Veluwe kan je ook wilde zwijnen zo uit je hand voeren. De zgn VVV zwijnen. Ook maar als huisdier gaan houden dan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:47

Ja dat was 'm inderdaad :j en is ook iets heel anders hoor, maar meer als voorbeeld dat ik het ook echt niet per se nodig vind dat alles maar gedomesticeerd moet worden, hoe leuk ze ook zijn ;)

Ik ga het ook een keer herlezen, vond het wel een interessant artikel. Ik dacht dat er gefokt werd op karakter ivm pelsdieren die makkelijker te houden zouden zijn, en dan kom je natuurlijk al gauw uit op huisdieren.
Overigens zie ik liever zulke vossen bij mensen thuis dan dieren die zo uit het wild geplukt zijn (wat je met name bij reptielen wel vaker ziet).

stef schreef:
Tja, op de Veluwe kan je ook wilde zwijnen zo uit je hand voeren. De zgn VVV zwijnen. Ook maar als huisdier gaan houden dan?

Varkens worden al lang als huisdier gehouden ;) ben in Portugal geweest daar liepen de zwijnen tussen de varkens (als "huis"dier dus)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:54

Everzwijnen worden ook voor de het vlees gehouden, erg lekker trouwens, maar dan wel in een mooie/goede omgeving en niet in de huiskamer. Er is inderdaad nog een grens tussen huisdier en nutsdier.

Ik zie ook liever die vossen dan in huiskamers verschijnen dan een uit het wild geplukt dier. Mócht ik ooit een reptiel willen, dan zou dit een gefokt dier zijn en geen geïmporteerd dier.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:13

Ik vind dit een beetje een moeilijk onderwerp.
ik heb vooral problemen met de hype en de dumpacties die massaal ontstaan.
Maar dat is met alle dieren, niet alleen voor de laatste trends.
ik zie hier allemaal verhalen langskomen over de hollandse rode vos,
Maar dat is echt iets anders dan een zilvervos. Een tamme rode vos is gewoon een wild dier, zilvervossen zijn nu al vrijlang 'tam'.
Als de zivervossen van dit onderzoek gewoon goed terecht komen heb ik er absoluut geen moeite mee, doe mij er ook maar een :). Maar wilde dieren tam mken, daar ben ik tegen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:57

stef schreef:
Egeltjes, stinkdieren.... allemaal op bokt langs zien komen :j

Egeltjes kun je in Zaandam zelfs bij de reguliere dierenwinkel halen.

Volgens mij was dat een Afrikaans witbuikje?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:21

Klopt dat zijn geen wilde. Ze worden ook in allerlei verschillende kleurslagen gefokt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:04

Dat het niet in het wild geboren is, zegt niet dat het niet wild is natuurlijk

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:07

Naar mijn weten zijn deze egeltjes prima als huisdier te houden, net als cavia's en hamsters en dergelijke ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:34

Tja, waar trek je de grens inderdaad.. Ik vind het het belangrijkst dat de eigenaar aan de behoeften/natuurlijke eigenschappen van het dier moet kunnen voldoen. In mijn ogen moeten vogels lekker kunnen vliegen, een paard moet lekker naar buiten kunnen en contact kunnen maken met soortgenoten, vissen horen niet in kleine vissenkommen, etc. En natuurlijk weegt het ook mee of een dier van jongs af aan al gevangen wordt gehouden - een dier dat niet beter weet vind ik ook niet 'zielig.' Maar mijn argumentatie is niet echt waterdicht, ook bij mij is het meer een gevoel :j

Ik zie het houden van een vos als huisdier niet echt als iets geweldigs. Zoals eerder genoemd barsten die beesten van de energie en denk ik dat ze voortdurend prikkels opvangen/nodig hebben, dus ik denk niet dat veel mensen zo'n diertje echt kunnen geven wat 'ie vraagt.

Ik verwacht niet echt dat ze succesvol gedomesticeerd kunnen worden (in de zin van toekomstige generaties 'kant-en-klare huisdiervossen'). Een van de voorwaarden voor domesticatie is dat het dier zich in gevangenschap moet kunnen voortplanten. Vossen zijn monogaam dus dat wordt al lastig :j En mocht het wel lukken, dan verwacht ik dat de "huisdiervos" na enkele generaties al meer op een hond zal gaan lijken. Gedomesticeerde dieren zijn doorgaans kleiner dan hun wilde voorgangers, worden meer gedrongen (kaak wordt korter, coulissenvorming van de kiezen), het hersenvolume neemt af omdat er minder prikkels zijn (en dus wordt de schedel kleiner), etc., etc. Dat zou ik stiekem wel jammer vinden, ik vind ze mooi zoals ze zijn :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:37

Toch, als ik dan dat filmpje zie op pag 1 van die vos op bed die vrolijk met zijn balletje aan het spelen is... Onnatuurlijk? Ja. Ongelukkig? Nee, denk ik niet.... Dubbel

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:39

De vader van mijn opa had ook een vos. Heeft jaren bij ze gelopen totdat iemand anders het beestje heeft afgeschoten :(:)

leefde alleen niet helemaal in huis. Meestal op het erf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:42

stef schreef:
Toch, als ik dan dat filmpje zie op pag 1 van die vos op bed die vrolijk met zijn balletje aan het spelen is... Onnatuurlijk? Ja. Ongelukkig? Nee, denk ik niet.... Dubbel

Ben ik helemaal met je eens :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:05

Het is niet helemaal ontopic, maar toch...Ik had net een vosje in de zadelkamer...Hij was heel rustig, kon een stukje achter hem aanwandelen de zadelkamer in, daar raakte hij in de stress en wilde weg, maar durfde niet langs me, stond op een halve meter ofzo van hem vandaan....Maar paar passen achteruit gedaan zodat het arme ding de benen kon nemen...Maar wat blijven ze toch sprookjesachtig mooi <3

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:08

vorige winter ((of die winter ervoor?) stond ik ook opeens oog in oog met een vos :j was echt heel gaaf
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:11

Waaaauw, wat een prachtige foto! Goed dat je je camera bij de hand had!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:13

En nu mag je onbeperkt op vosjes schieten in belgië, als je veel ruimte hebt zijn ze misschien als huisdier beter af.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:14

Want vosjes schieten is zielig? Als er teveel vosjes komen is het veel zieliger

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:16

stef schreef:
Want vosjes schieten is zielig? Als er teveel vosjes komen is het veel zieliger

Neen, economische reden en vraag van mensen omdat kippen snachts niet binnengezet worden ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:28

Er liep er twee maanden geleden vlak één langs mijn raam door het weiland: met een enorme dode haas in z'n bek! :oo Zó gaaf, ik had nog nooit een vos gezien en dan meteen zo vol in actie - zoals het hoort.

Ik snap niet dat mensen zo'n dier in huis willen hebben, ze zijn zó veel mooier in het wild.

Dat vroeger boeren of mensen die in het buitengebied woonden wel eens een vossejong opvingen en dat zo'n dier dan blijft 'hangen' is wat mij betreft echt prima. Maar om nou vossen te gaan domesticeren met alleen als doel dat liefhebbers er eentje als huisdier kunnen houden? Nee. Er moeten generaties suboptimaal worden gehouden (want als wild dier in gevangenschap) om uiteindelijk bij de zo fel begeerde gedomesticeerde generatie te komen. 'Vroeger' was domesticatie best ethisch te verantwoorden. Mensen hadden de dieren nodig om te kunnen overleven, en domesticatie van bepaalde 'nuttige' soorten maakte de overlevingskans een heel stuk groter. Domesticatie voor alleen de lol van de mens is een nono vind ik.

Haal gewoon een hond of kat uit het asiel, en neem dan een roodbruine met wat wit als je dat zo graag wilt.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:38

Volgens mij is het project ooit opgezet als studie om uit te zoeken welke genen er betrokken zijn bij het proces van domesticatie. Niet persé met als doel vossen als huishondjes te houden, al is dat natuurlijk wel een beetje een direct gevolg denk ik. Ze hadden het bij wijze ook met leeuwen kunnen doen.

Vossen zijn echt prachtige, prachtige dieren, maar ik zie ze liever niet in de huiskamer. Wat Stef zegt, het is wel dubbel. Zo'n vosje op een dekbed met een balletje is vast niet ongelukkig, maar het is wel heel onnatuurlijk. Maar ik zie daar gewoon bijna mijn hond liggen op bed, is dat dan ook onnatuurlijk? Ooit hebben wolf&mens besloten samen met elkaar verder te gaan, en dit heeft geleid tot de huishond zoals we die nu kennen. In hoeverre is dit onnatuurlijk?

Lastige ethische kwestie :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:52

In Londen hadden we vosjes in de tuin, die konden we zo voeren. Waren we heel blij mee. Tot ze in de tuin gingen paren. Ik had bijna de childsecurity service gebeld :=

darn, ik kan nergens een goed geluidsfilmpje vinden, maar het klinkt als huilende kinderen...

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:57

Fiffill schreef:
Op YT staan er wel meer filmpjes van mensen met vossen als huisdier (al zullen die misschien wel gewoon uit het wild komen ;) )

Oh wat...... ontzettend lief die laatste! ♥

Hmm.. ben ook een beetje dubbel met dit onderwerp. Ik heb nu geen zin meer om dat allemaal toe te lichten :') .
Ben het trouwens ook met Stef eens. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:24

Neej schreef:
Volgens mij is het project ooit opgezet als studie om uit te zoeken welke genen er betrokken zijn bij het proces van domesticatie. Niet persé met als doel vossen als huishondjes te houden, al is dat natuurlijk wel een beetje een direct gevolg denk ik. Ze hadden het bij wijze ook met leeuwen kunnen doen.

Vossen zijn echt prachtige, prachtige dieren, maar ik zie ze liever niet in de huiskamer. Wat Stef zegt, het is wel dubbel. Zo'n vosje op een dekbed met een balletje is vast niet ongelukkig, maar het is wel heel onnatuurlijk. Maar ik zie daar gewoon bijna mijn hond liggen op bed, is dat dan ook onnatuurlijk? Ooit hebben wolf&mens besloten samen met elkaar verder te gaan, en dit heeft geleid tot de huishond zoals we die nu kennen. In hoeverre is dit onnatuurlijk?

Lastige ethische kwestie :j

Om die reden vind ik het niet onnatuurlijker dan een hond of kat. Vraag is meer; is het nodig?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:31

Er zijn een hele hoop filmpjes van Ron trouwens (het vosje met het balletje)

Blijft een apart gezicht...