hondenbelasting? kattenbelasting!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:11

Hier ook hondenbelasting en opruimplicht.
Ze hebben flink geïnvesteerd in losloopgebieden en om de zoveel meter hebben ze speciaal afvalbakken neergezet.
In de losloopgebieden hoeft het trouwens niet opgeruimd te worden. Deze staan ook netjes met borden aangegeven, dus dan weet je dat je een losloopgebied in gaat en wat je kunt verwachten. Dan is het je eigen keuze om wel of niet door te lopen (als je geen hond hebt).

Reden hiervoor was een jarenlang onderzoek wegens het toenemende aantal klachten en ergernissen die bij de gemeente binnen kwamen.

Persoonlijk vind het het goed geregeld.

antje_vip

Re: hondenbelasting? kattenbelasting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:23

Ik heb nog nooit kattenpoep hoeven opruimen, de katten hier begraven dat namelijk altijd. Ik dacht dat elke kat dat deed?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:15

antje_vip schreef:
Ik heb nog nooit kattenpoep hoeven opruimen, de katten hier begraven dat namelijk altijd. Ik dacht dat elke kat dat deed?

En dan zit je lekker te schoffelen in je tuintje kom je een begraven drol tegen. ieww!
Nee niet elke kat doet dat. Deden ze dat maar. Dan hoefde ik die dikke drollen van onze kater niet direct uit de kattenbak te halen. Want als die een grote boodschap heeft gedaan dan springt hij snel uit de kattenbak en de stank is niet te houden van die onbegraven drol. :')

Winddancer, dat vind ik ook goed. Al die prullenbakken voor hondenpoep ed. moeten toch ergens van betaald worden.
Nu nog de mensen zo ver krijgen dat ze allemaal de grote boodschap van hun trouwe viervoeters opruimen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:18

haha ik ga echt geen katten belasting betalen terwijl die van mij niet eens buitenkomt :')
en paarden belasting ga ik ook niet betalen :')

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:21

dennisje schreef:
haha ik ga echt geen katten belasting betalen terwijl die van mij niet eens buitenkomt :')

Waarom moet ik dan wel hondenbelasting betalen terwijl ik de poep van mijn honden opruim?
Dat is precies hetzelfde als een kat die niet buiten komt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:24

deflin schreef:
De reden waarom hondenbelasting is ingevoerd :
Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van met name van zwerfhonden te beperken en om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan.[1] Daarnaast zag de overheid er in de tijd dat de hondenkar als transportmiddel werd gebruikt, een middel in om transportbelasting te kunnen heffen. Tegenwoordig, begin 21e eeuw, wordt er dikwijls van uitgegaan dat de heffing van hondenbelasting is gerechtvaardigd teneinde de overlast van hondenpoep terug te dringen. De hondenbelasting is echter zoals de meeste belastingen geen bestemmingsheffing om de kosten van het ruimen van hondenpoep te dekken en het betalen van hondenbelasting stelt je dan ook zeer zeker niet vrij van de verplichting om de hondenpoep op te ruimen.

De veelgehoorde vraag "waarom niet ook kattenbelasting?" is juridisch simpel te beantwoorden: Omdat de wet alleen de mogelijkheid van een belasting op honden kent. (Er staat niet "op huisdieren" maar: "op honden"). Het instellen van belasting op andere dieren kan dus alleen als de Gemeentewet wordt aangepast, een gemeenteraad kan dat niet zelf regelen.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenbelasting

O fijn, we betalen dus hondenbelasting 'omdat het kan' ? -O-
Dan vind ik kattenbelasting niet zo'n gek idee. Nee niemand is er een ander met je kat tot last, maar toch mag je kattenbelasting betalen!

Edit: laten we dan gelijk de kinderbelasting invoeren. Moest gisteren vol in de ankers omdat een kudde jochies voor me de weg op rende zonder te kijken. Daar heb ik nou last van O:) Niet van een kattendrol die mijn planten gratis bemest. Heb toch altijd handschoenen aan als ik aan het tuinieren ben..

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:29

Machie schreef:
dennisje schreef:

Waarom moet ik dan wel hondenbelasting betalen terwijl ik de poep van mijn honden opruim?
Dat is precies hetzelfde als een kat die niet buiten komt.

vind ik ook onterecht hoor :( maar voor een kat die in mijn eigen huis leeft en nooit buitenkomt ga ik niks betalen dat kunnen ze vergeten.
en zelfde geld voor mn paard mest op straat ruimen wij altijd op.
hondeneigenaren die de stront laten liggen ja die mogen van mij gerust hondenbelasting betalen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:30

Magrathea schreef:
deflin schreef:
De reden waarom hondenbelasting is ingevoerd :
Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van met name van zwerfhonden te beperken en om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan.[1] Daarnaast zag de overheid er in de tijd dat de hondenkar als transportmiddel werd gebruikt, een middel in om transportbelasting te kunnen heffen. Tegenwoordig, begin 21e eeuw, wordt er dikwijls van uitgegaan dat de heffing van hondenbelasting is gerechtvaardigd teneinde de overlast van hondenpoep terug te dringen. De hondenbelasting is echter zoals de meeste belastingen geen bestemmingsheffing om de kosten van het ruimen van hondenpoep te dekken en het betalen van hondenbelasting stelt je dan ook zeer zeker niet vrij van de verplichting om de hondenpoep op te ruimen.

De veelgehoorde vraag "waarom niet ook kattenbelasting?" is juridisch simpel te beantwoorden: Omdat de wet alleen de mogelijkheid van een belasting op honden kent. (Er staat niet "op huisdieren" maar: "op honden"). Het instellen van belasting op andere dieren kan dus alleen als de Gemeentewet wordt aangepast, een gemeenteraad kan dat niet zelf regelen.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenbelasting

O fijn, we betalen dus hondenbelasting 'omdat het kan' ? -O-
Dan vind ik kattenbelasting niet zo'n gek idee. Nee niemand is er een ander met je kat tot last, maar toch mag je kattenbelasting betalen!

Edit: laten we dan gelijk de kinderbelasting invoeren. Moest gisteren vol in de ankers omdat een kudde jochies voor me de weg op rende zonder te kijken. Daar heb ik nou last van O:) Niet van een kattendrol die mijn planten gratis bemest. Heb toch altijd handschoenen aan als ik aan het tuinieren ben..

en de cavia/hamster/ratten/gerbils enz enz belasting dan?
dat moet dan ook maar ingevoerd worden :') de gemeente is gewoon mensen aan het uitmelken :(

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:44

Futurefox schreef:
tja....daar gaan we weer.....
Binnenkort krijgen we ook al paarden belasting als ik de hoefslag moet geloven a 750 per paard. Breng de gemeente vooral op deze goede ideeen zou ik zeggen.

Die paardenbelasting is voor Duitsland.

Ik heb en kat.
De eerste maand dat die hier was heeft ze 6 muizen uit huis gehaald en verder is ze buiten actief aan het jagen.
De enige die er last van heeft is hier de buurman, die vind af en toe een kapotte muis op zijn muurtje. Ik heb hem er nog nooit over horen klagen.
Er zitten hier ook vaak katten van andere in de schuur, af en toe vind ik wel eens een hoop in het hooi/stro dat gaat op de mesthoop.

Ik denk dat het bijna niet te controleren is wie een kat heeft rondlopen.

Ik moet elk jaar aangeven wat voor een dieren ik thuis houd (pluimvee, koeien varken, paarden ezels, schapen en geiten. Katten en honden staan niet op de lijst

Anoniem

Re: hondenbelasting? kattenbelasting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:46

Tja, per 1 januari moeten wij hier in Hoofddorp ook weer gewoon Hondenbelasting gaan betalen.
Toen ik hier kwam wonen 2 jaar geleden, bestond er geen hondenbelasting in Hoofddorp.

Maar per 1-1-2012 is het dus 'opnieuw' ingevoerd.
Er verandert verder niets. Geen poepzakjes, geen prullenbakken, geen extra losloopgebieden of veilige honden uitlaat gebieden...

Alleen extra controles en zo'n 75,- euro per hond per jaar dokken.
Je krijgt er hier helemaal niets voor terug. En dat vind ik best oneerlijk. Alleen belasting heffen omdat 't een leuke extra inkomst voor de gemeente is.

Als ze er nou meer/betere voorzieningen voor zouden regelen of bijv. een sponsoring van de lokale asielen ofzo... Maar nee. Alleen innen en geen tegenprestatie.

Dan was 't in Veldhoven waar ik altijd gewoond heb een stuk beter geregeld.
Daar betaalden we wel gewoon hondenbelasting, maar waren er ook echt ontzettend veel parken en andere groenvoorzieningen. Waarbij er ook in iedere wijk wel een speciaal hondenveldje was waar de honden los mochten lopen en hun behoefte mochten doen, zonder dat je dat op hoefde te ruimen. Van het geld van de belasting had de gemeente dan gewoon iemand ingehuurd om wekelijks die veldjes schoon te maken met zo'n poepzuig-machine. Ideaal. Veel meer voorzieningen, meer service... Waar voor je geld. Dán betaal je ook tenminste voor iets waar je als hondeneigenaar wat aan hebt.

Tja, de "kattenbelasting" is dan iets dat men snel roept. Omdat katten toch vaak meer overlast veroorzaken dan honden, terwijl mensen dat zelf niet zo goed de gaten hebben en de hond direct de schuld geven. Natuurlijk daarom ook het alom bekende zinnetje dat "die honden eigenaren hun poep moeten opruimen".

Daar heb ik nog een mooi voorbeeld van...
Ik zit hier op kantoor met uitzicht op de hondenspeel velden, en een kinderdag verblijf met een groenstrook aan de voorkant.
Daar lopen dagelijks honden langs, maar ik zie er NOOIT eentje poepen.
Wat ik WEL zie, is dat alle katten in de buurt hun behoefte doen op dat veldje, of nog liever; in de zandbak van het kinderdagverblijf waar overdag kinderen in spelen.

Na een paar weken zie ik op één van de bomen ineens een briefje verschijnen, opgehangen door het kinderdagverblijf. Met de mededeling of mensen hun honden niet meer op het gras willen laten poepen!

Zo zie je maar, hoe ontzettend snel er (onjuiste) conclusies worden getrokken over hondenpoep, die kattenpoep blijkt te zijn. Tenminste, in dit geval. Ik zeg niet dat er geen hondenpoep op straat ligt, maar een heel groot percentage van de poep is ook aan katten toe te schrijven. Terwijl gemeentes wanhopig naar hondenbelastingen en controleurs grijpen om de poepincidenten in hun gemeente terug te dringen. Ter vergeefs....