Onverwachts een konijn gekregen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: Onverwachts een konijn gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:52

Van junkfood ga je ook niet dood, maar goed is het niet ;)
Ik denk dat je gewoon goed op je konijn moet letten bij welke groentes je ook voert. Aardappelen en het loof van aardappelen zijn zéér giftig! Google maar, ik heb het er niet bij gekopiereerd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:58

Aardappelloof is er om berucht, aardappelschillen zijn niet gezond maar ze blijken er ook het algemeen prima tegen te kunnen. Ik heb dat zelf ook nooit gevoerd. (staat overigens ook nergens in mijn posts)

Zolang je het met mate geeft en de dieren het lekker vinden en er geen last van krijgen zie ik het probleem niet. Kijk, je moet niet de volledige stronk bij de konijnen gooien, die trekken dat niet. (als je dat wil moet je cavia's nemen) maar voor de rest moet je ook niet te ingewikkeld doen. Van twee of drie blaadjes bloemkoolblad krijgen ze echt niks en hebben ze wat lekkers om op te knabbelen tijdens het koken. Worden ze tam van. Het is echt beter dan al dat snoepgoed dat je in de dierenwinkels kan kopen. Laat het niet het enige zijn dat je voert het komt helemaal goed.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:07

Jammer dat het zonder enige overleg gegaan is.
Hooi kun je het beste on beperkt geven ivm beweging in de darmen, konijnen darmen mogen niet stil komen te liggen.
Voer geen mix gewoon enkel de korrel's want anders worden ze kieskeurig en eten ze enkel wat ze lekker vinden en dat is meestal het lekkere maar daar zit niet in wat ze nodig hebben.
Je DA zal wel een schating kunnen maken over hoe oud hij is.
Op tijd laten casteren en dan na een tijd van 6 weken (als ik me niet vergis dat kun je aan de DA navragen) kun je gaan koppelen.
Wil je groen voer geven is dat heel goed maar let wel op met wat je geeft.
Andijvie en witlof kan prima.
Appel en wortel mag heel af en toe best een keer maar niet te veel ivm de suikers.
Geef apsoluut geen sla of komkommer ivm met de hoge vocht gehalte en daar kunnen ze een water nuik van krijgen.

In de lente/zomer kun je hem buiten zetten en dan kan hij er ook goed tegen daar te blijven.
Nu nog niet doen want dat is te koud.
laat je hem in de winter buiten, neem hem dan niet telang binnen want de temperatuurs verschil is niet goed voor je konijn.

Veel succes met jullie konijntje.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:19

Een gecastreerd rammetje kan na 3 weken wel gekoppeld worden. Bij cavia's kan je inderdaad beter 6 weken wachten; die kunnen idd lang na de ingreep nog een zeugje bevruchten.
Het is ook niet zo dat je cavia's maar alles kunt geven. Tja het gaat er allemaal wel in :D maar of het gezond is, is wat anders. De vergelijking met junkfood vond ik wel een goeie. Vooral veel en vaak groenten met een hoog calciumgehalte kunnen voor gezondheidsproblemen (blaasgruis, -stenen) zorgen. Omdat ik al het een en ander aan ellende hiermee bij mijn caven heb ondervonden, ben ik daarom ook voorzichtig bij de konijnen. Sommige konijnen hebben nl ook aanleg om gruis of stenen te ontwikkelen. Hier is het vooral hooi, hooi en nog eens hooi, een dagelijks afgepaste hoeveelheid pallets en groente met mate als extra. Je weet nooit of je het helemaal goed doet. Het zijn natuurlijk allemaal individuutjes met eigen probeempjes en mogelijke aandoeningen. Ik of wij (ik heb het geluk dat mijn man ook een groot caven- en konijnenfan is <3 ) hebben al zo'n beetje heel ons samenzijn een huis vol dieren en dan spelen ervaringen ed ook een grote rol.

Misschien nog een tip.... hier is het zondags 'weeg'dag. Dieren zijn soms zo goed in het maskeren dat ze iets mankeren. Het verlies van gewicht is voor ons vaak een seintje dat er misschien iets niet lekker zit en dat dat even extra in de gaten gehouden moet worden.
Ook krijgen alle beestjes elke week een kleine APK ;) en bij de nijnen houdt dat vooral in het controleren van hun achterwerkjes; die moeten altijd mooi droog en schoon zijn. Natte, vieze of stinkende billen wijzen vaak op een probleem.

Als je straks 2x per jaar bij de da komt voor de inentingen, zal konijnenmans (als het goed is) ook op zijn gezondheid, gewicht, nageltjes enzo gecheckt worden :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:22

Wij houden bij de opvang 2 week aan na een ram is gecastreerd :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:26

Zo kort ja, ik dacht altijd 6 weken.
maar wist het niet zeker dus vandaar dat ik dit er ook achter zette.
nou ja ik heb in iedergeval altijd ruimschoots aan de tijd gehouden :')
en die paar weekjes extra alleen zal niet zo heel erg zijn.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:26

Nee opzich kan er dan nog wel een week bij, maar 2 week is ook echt het minimum hoor, maar nog nooit fout gegaan :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:29

dus dan heb je met 3 weken zekerheid.
gelukkig gaan ze niet dood van die andere 3 weken die ik ze gaf.
maar samen vinden ze toch leuker.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:30

2 week heb je ook zekerheid hoor :) Maar dan moet je wel echt 2 week aanhouden :)

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:48

Ja klopt, er werd toen gezegd 2/3 weken. Heb zelf 3 weken aangehouden voor 'je weet maar nooit' :D
6 weken geldt echt voor cavia's. Er zijn beren die het klaarspelen (wel zelden hoor) om een zeugje na de 5de week nog te bevruchten! :roll:

Hoe gaat het nu met konijnenmans??(hoe heet ie eigenlijk, heb ik misschien gemist) Begint hij al goed te wennen?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:47

Hier weer een update :D

Gaat hartstikke goed met Flappie ( krijg het echt niet uit mijn strot, wat een rotnaam)
Ik noem hem meestal gewoon konijn :P

Hij loopt/spingt/rent nog steeds enkele uren los door de woonkamer , maar ik moet hem echt wel steeds waarschuwen mbt het knagen, al hangt hij liever aan t kleed te trekken.

Hij is heel nieuwsgierig, komt ons steeds opzoeken om te kroelen, hij krijgt nu twee keer per dag twee kleine kinderhandjes biks, en 2 blaadjes witlof, heb wel het idee dat hij het hooi niet zo heel lekker vind, dus ik ga morgen eens zoeken naar ander hooi.

Kan ik eigenlijk stro van de paarden in het hok gebruiken of zou dat niet goed zijn? En paardenhooi?

En ik lees veel over zindelijke konijnen, dat wil ik ook.. Hij poept al heel netjes in 1 hok, en dat is ook de enige plek waar hij piest, alleen doet ie het ook op t kleed, en dat is wat minder prettig.. Hoe leer je ze dat?
Ik zie het hem helaas niet doen

Echt bedankt voor al jullie leuke reacties, heb veel aan jullie tips, het wegen vind ik ook wel een goeie :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:50

Paarden hooi en stro kun je gewoon gebruiken, zijn veel mensen die dat gebruiken
En wij in de opvang hebben altijd dezelfde balen bij een boer weg , die ook voor paarden geschikt zjn :)