Wat te doen met een hond die doodsbang is voor vuurwerk?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:58

Nikki__ schreef:
Horse321 schreef:
Je moet het angstige gedrag negeren ... en niet de hond. dat is denk ik ook wat Woest bedoeld.

Hoe kan je dan het gedrag negeren, maar de hond niet?

Door gewoon normaal te doen? Voor zover dat mogelijk is dan.
Al is dat best lastig op feestdagen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:58

Ik heb die van mij ook niet zoetsappig aangesproken of iets tegen haar gezegd na een angstreactie op een knal. Maar ik heb haar wel regelmatig geaaid, gewoon random, omdat ik dat normaal gesproken ook doe. En dat vond ze echt fijn.

Ook na 00u heb ik haar af en toe geaaid en verder niet veel mee gedaan. Was ook goed.
Jaren geleden dacht ik ook dat je de hond helemaal moest negeren als ze nerveus gedrag vertoonde, maar dat was echt niet de oplossing. De hond voelde zich dan helemaal in de steek gelaten.

NeverGiveUp

Re: Wat te doen met een hond die doodsbang is voor vuurwerk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:01

Ja beetje vreemd als je normaal gesproken je hond soms eens aanhaalt en met vuurwerk je opeens heel stellig gaat negeren, kan me niet voorstellen dat je hond daar iets aan heeft.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:03

Voorbeeld van angst negeren maar hond niet:
Staff van ons was gister avond weer erg bang en wilde bij mij op schoot kruipen toen ik achter de computer zat. Zou ik haar op schoot laten zitten (ze is best klein) en haar aanhalen en hoog stemmetje opzetten beloon ik haar angst.
Maar dat heb ik niet gedaan, ze mocht bij me zitten en een aai over haar bol krijgen. Ze is toen maar tussen mijn voeten gekropen en heb verder niet echt haar aangehaald of gepraat.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:06

Thirty schreef:
Door gewoon normaal te doen? Voor zover dat mogelijk is dan.
Al is dat best lastig op feestdagen.

En dat is het probleem :) Het is niet alleen de knallen waar de honden op reageren.
Het is de drukte, de stress van de eigenaren, de spanning. Daarbij ook nog de knallen en de geur, die voor een hond nog vele male sterker is.
Als mijn hond ergens van schrikt, ondersteun ik haar en gaan we er samen doorheen.
Echter die 1 keer per jaar, dat het extreem is, mag ze lekker zielig zijn en mag ze heerlijk komen kroelen. Net zoals die andere 365 dagen per jaar :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:07

Macs schreef:
Staff van ons was gister avond weer erg bang en wilde bij mij op schoot kruipen toen ik achter de computer zat. Zou ik haar op schoot laten zitten (ze is best klein) en haar aanhalen en hoog stemmetje opzetten beloon ik haar angst.
Maar dat heb ik niet gedaan, ze mocht bij me zitten en een aai over haar bol krijgen. Ze is toen maar tussen mijn voeten gekropen en heb verder niet echt haar aangehaald of gepraat.

En wat mag ze normaal? Mag ze dan wel op schoot?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:09

Ik zie het zo: als je gaat meedoen met de hond door bijv. te zeggen, "achgossie wat is er dan, ben je zo bang" etc, dát werkt bevestigend.
Maar de hond negeren vind ik misdadig, is achterhaald...De één zal voldoende hebben aan aan je voeten liggen, de ander wil gewoon gekroeld worden achter z'n oren zoals je dat op een andere dag ook doet als hij naast je ligt. Zolang je het gedrag maar niet bevestigt.
Ikzelf heb een hondje uit het buitenland die toen hij 6 jaar geleden zijn 1e oud en nieuw met mij meemaakte van ellende trillend in/onder/achter alles kroop waar hij maar enigszins dacht te kunnen verstoppen.
Het toenmalige maatje (DH) was niet bang, wij ook niet maar dat had geen invloed. Ben daarop met zo'n cd aan de slag gegaan, kon hem op zijn hardst zetten zonder een centje pijn. Maar het échte werk (ook onweer) bleef doodeng. Zoals eerder door iemand genoemd zijn wij op een gegeven moment begonnen met een paar keer over de avond verspreid wat advocaat met slagroom, goed kijken dat je hem niet teveel voert dus beetje bij beetje. Ook mag hij gewoon bij mij steun zoeken en wordt hij gekroeld maar zonder verdere aanmoediging. Dit heeft tot resultaat gehad dat hij inmiddels IN huis met tv aan en gordijnen dicht volkomen ontspannen naast mij op de bank ligt, hij heeft zij borrel niet eens gehad voor twaalven. Buiten blijft een probleem omdat hij dan zich geen tijd gunt om wat te doen. 's morgens nog wel en rest vd dag niet, ook niet voor de deur of in de tuin en ondanks dat de andere hond niet bang is. Gelukkig wonen wij vlakbij het strand dus halverwege de avond is altijd daar even de rust opzoeken, hond blij en wij blij.
Wat ik met dit hele verhaal wil zeggen (sorry) dat de standaard tips als training, niet reageren etc etc goed bedoeld zijn maar lang niet altijd opgaan, waarschijnlijk heel goed als preventiemiddel voor een jonge hond, maar ééntje die al bang is en dan zeker zo bang als die van TS :n .

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:14

Nikki__ schreef:
Macs schreef:

En wat mag ze normaal? Mag ze dan wel op schoot?

Heel af en toe, maar dan vraag ik haar := (slechte gewoonte :P ) Maar nu zette ze haar nagels in mijn benen (krassen staan er nog in) , en dat mag ze normaal gesproken ook niet.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:16

De hond van mijn ouders is ook altijd ontzettend bang van vuurwerk. Ze kreeg eerst altijd kalmerende pillen, maar dat had een verkeerde uitwerking op haar. Ondanks dat de radio aanstond en de gordijnen dicht waren was ze als een debiel heen en weer aan het lopen en buikschuiven en stonk ze naar het angstzweet. Echt heel zielig. Ook heeft ze vorig jaar 's nachts zelfs dingen gesloopt, terwijl ze dat nooit doet. Dit jaar had ze een thundershirt aan en bleef ze in hetzelfde hoekje liggen. Wel wat trillen, maar dat was het ook. De gordijnen hadden zelfs opengestaan. Ik ben blij dat het shirt zo goed helpt bij haar.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:21

Macs schreef:
Heel af en toe, maar dan vraag ik haar := (slechte gewoonte :P ) Maar nu zette ze haar nagels in mijn benen (krassen staan er nog in) , en dat mag ze normaal gesproken ook niet.

Dan is het voor de hond normaal, doe je niks geks.
Maar wat je nu veel mensen ziet doen is dat de hond ineens niet meer op schoot mag, omdat je het dan 'versterkt'. Onzin. Die hond is gewend op om schoot te mogen, raakt alleen maar nog meer in de stress omdat het nu ineens niet mag.
Mijn oudste snapte d'r geen snars van :D Die moest ineens 10 keer mee naar buiten omdat de jongste (11 jaar :+ ) aan de dunne was van de stress. De oudste is nergens bang voor dus die mocht gezellig ondersteunen. Nah, die vond 't al lang best :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:26

Tis ook jammer dat veel vuurwerkproblemen ontstaan doordat mensen ergens de klok hebben horen luiden. En daarnaast niet goed begeleid worden door de DA. Dat de DA zelf gewoon te weinig opties biedt of verstand er van heeft. Dat er veel halve / onvolledige info verspreid wordt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:44

ik ken ook zo iemand met een hond die heel bang is en die krijgt van de dierenarts een roesje ofzo iets, verdovend middel dat ie even knock out iss.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:29

Wij hebben onze hond Begin 2011 uit het asiel gehaald. Oud en nieuw was 2011 echt een drama.. We hadden echt een hoop schade in huis. Bench was ver voor oud en nieuw al geschrapt omdat dr bek al een keer gehecht is. Wij zijn nu de 10e eigenaar van de hond, en god mag weten wat er is gebeurd. Wij hebben haar gister dus compleet onder de dope gehad. En dan niet de spierverslapperd waarbij ze lichamelijk slap zijn, maar geestelijk nog bij maar echt een roesje wat in het bloed word opgenomen en haar hersens anders stimuleerd. Heb de afgelopen 3 daen een hele andere hond geha, ze leefde echt in haar compleet eigen wereldje, en ik zweer echt bij dit spul. Ze heeft dit jaar geen kik gegeven.. oest he vanaf de 28e savonds beginnen met geven, en de 30e begon het savonds te werken. Toen reageerde ze nog wel op de knallen, maar daarna leek het alsof ze niets meer hoorde. Zo reageerde ze ook amper op ons.. Het gaat nu wel steeds beter met haar, ook gewoon in de omgang. MAar ga dit spul volgend jaar zeker weer vragen.. Ze steekt de andere namelijk ook aan, en ze zijn alle3 heeeeeeulll rustig geweest dit jaar!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:36

Hoe heette het medicijn dan Ambiiee?

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:45

Phenoral.

EDIT: En dit is niet aan de hond gegeven omdat ik er geen last van wil hebben, maar de hond richt schade aan alles ( grotendeels aan haarzelf ) aan wat er op haar pad komt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:02

Wat ellendig zeg. Dan zal er inderdaad wel een voorgeschiedenis aan vast zitten waar de mens de hand in heeft gehad.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:09

Niets mis met Phenoral hoor. :n

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:11

Ja, en god mag weten wat. Het is echt heel sneu hoor. Dierenarts wilde wel dat ik eerst met een gedragstherapeut ging praten en die heeft dit samen met de dierenarts uiteindelijk aangeraden. Meningen zijn over phenoral verdeeld. Maar het heeft mijn hond gister echt geholpen. hond is al bijna 5 en is al richting de goeie weg en een hoop verbeterd. Eerst de dagelijkse dingen aanpakken en zelfs daar hebben we nog een lange weg in te gaan.. Vuurwerk is gelukkig maar 1x per jaar.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:15

Iris92: Phenoral werkt ook als zwaar slaapmiddel. Zelf ben ik ook een voorstander dat het op een trainingswijze opgelost word en je met medicijnen de angst niet weghaald. Maar we hebben zoveel andere dingen die belangrijker zijn te trainen, en zelfs daarin nog een lange weg te gaan. Dan kies ik liever dat mn hond normaal met andere honden in het bos kan lopen, en normaal zonder schade een paar uurtjes alleen kan blijven dan volop bezig zijn met iets wat 1x per jaar plaatsvind.. Het komt, hoop ik, vast wel goed met er. Ze is lief, en maakt ook een hoop dingen weer goed!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:53

Nikki__ schreef:
Horse321 schreef:
Je moet het angstige gedrag negeren ... en niet de hond. dat is denk ik ook wat Woest bedoeld.

Hoe kan je dan het gedrag negeren, maar de hond niet?

je moet het ook zo bezien: te energiek, te bang, te agressief.... als je aandacht geeft aan je hond al is het om te schreeuwen = negatieve aandacht: OOK AANDACHT!

Dus volledig negeren en je hond zal blijven zoeken naar een manier om zich te gedragen wat jou zint en als je het JUISTE gedrag beloont is het een fluitje van een cent voor je hond door heeft als ik dit doe wordt ik genegeerd en als ik dat doe krijg ik mijn beloning (hetzij een aanraking, een snoepje)
Dit ook met angstig gedrag. Jij bent de packleider, als jij je hond beloont of aandacht geeft als hij angstig is ipv kalm en assertief ga je dat gedrag BELONEN! (klinkt raar maar dat is! troosten is een soort beloning). DAT MAG NIET!
Je hond mag bij je liggen ja = no fight no flight, no avoidence.. of te wel deal with the situation. Dan gaat je hond (als hij tenminste als packleader ziet) jou observeren... en zien dat de baas niet bang is van hetgeen gebeurt... en uiteindelijk ook ophouden of op zijn minst kalmeren... maar dit vergt training en nieuwjaar is helaas maar 1 dag per jaar.

Je kan dit of aannemen, of niet.. ieder zijn keuze natuurlijk. Het werkt in ieder geval wel

De helft van de mensen denkt dat een hond zo niet redeneert... FOUT! Honden worden te vaak als kinderen behandeld dan honden... pas dan dat ook maar eens toe op die verwende "jung" van tegenwoordig en je moet eens zien. Net als mijn metekindje... je hoeft een kind nooit fysiek te straffen als het iets fout doet, negeren is de ergste straf... binnen de vijf minuten is dat roepen en huilen en hysterich doen voor iets dat ze niet krijgen volledig weg... maar goed het ging hier over angst dat is wat anders bij een mens.

nu we toch op een paardenforum zitten... als je paard bang is van iets een voorwerp en je gaat heel angstig reageren als het bij het voorwerp staat, jou paard wordt nog banger. Ga je toespreken en aanhalen (bij mijn haf dan toch) gaat hij beginnen blazen en wantrouwen. laat je paard eens los, en ga er eens langs zitten, langs dat eng voorwerp (in de wei ofzo hé) jou paard loopt weg, en zal dan uit zijn eigen naar jou én het enge voorwerp komen omdat zijn "leider" het toch ook vertrouwd...

dit moet je allemaal eens omzetten naar je hond.. misschien snap je me dan (of meer hondenfluisteraar kijken) leer je zoveel uit wat je zelfs op je paard kunt toepassen.

en medicatie en troep, (persoonlijk) vind ik dat niet juist voor een hond. Je maakt het voor jou gemakkelijker door het probleem te omzeilen dat toch elk jaar terugkomt, ik weet ook niet waar je woont, ik woon in belgie en in een wijk met véél allochtonen... wij hebben bijna 1 maand op voorhand nieuwjaar... cretsers en kleine knal bommen is van begin december voor ons dagelijks te horen... stel dat dit het geval was had... ja je hond toch ook niet een maand op kalmering pillen of dergelijke zetten?

Dit is slechts mijn mening... men is vrij te doen wat het wilt. Mijn honden zijn ook kinderen in huis, ze mogen in de zetel, in bed... en als roedelleider zijnde is dat eigelijk slecht, maar ik blijf boven ze staan door continue training.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:22

Ik had al zo'n vermoede dat je veel cesar milan kijkt :D dat verklaard ook je redenatie, en ook waarom ik het niet met je eens ben :-) ik heb namelijk helemaal niks met cesar milan en keur zijn methodes af.
Op t moment dat mn hond bang is, zoekt hij steun bij mij en krijgt hij dit ook. Ik bescherm haar namelijk, dus ook tegen haar angst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:24

Jij bent geen packleider, jij bent een mens, op 2 benen, zonder staart om mee te praten, zonder oren die kunnen bewegen, zonder haar om overeind te zetten, etc.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:31

Nou, ik vind Cesar Milan wel heel erg goed hoor. Zou bij hem wel op les willen. Leren om honden te lezen zoals hij dat doet. Ik kan het al heel aardig, beter dan de meeste mensen. Maar hij kan nog veel meer.

Verder heeft hij nooit alleen één aanpak. Hij bekijkt per hond welke aanpak het beste geschikt is. En dat vind ik ook heel goed van hem.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:34

Hij kan honden goed lezen hoor, maar heb hem ook al een aantal keer de fout in zien gaan.
En hij werkt wel degelijk volgens een manier, het dominantiemodel,

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:36

Er zijn zeker hele hele goede dingen aan Cesar Milan. Daarnaast gebruikt hij zoveel verschillende methodes afgestemd op de hond dat je eigenlijk niet alles af kan keuren. Maar het gedeelte wat Woest nu neerzet is een bepaalde methode die wellicht in bepaalde situaties bij bepaalde honden wel zal werken, maar niet als algemene 'voor iedereen bruikbare' oplossing gezien moet worden.

Mensen trekken wel de gordijnen open om naar het vuurwerk te kijken, gaan wel druk door het huis lopen, nodigen andere mensen uit, gedragen zich anders dan anders maar de hond die reageert op niet enkel het vuurwerk, maar op de hele situatie, die moet gewoon 100% genegeerd worden. Doen alsof ie er niet is... Nee gaat er bij mij niet in.