eenitraM schreef:Ohja? En wie bepaald dat wanneer een hond een jas nodig heeft? Vaak zijn het toch de baasjes.
En over het algemeen gekeken betekend het rillen niet koud hebben. Sommige hondjes zijn gewoon rilliger.. Onze jack net zo. En paarden ook! Van schrik, opwinding of spanning.
Koud hebben staat er helemaal buitenEn per toeval kwam ik dit tegen:
http://www.dapzuidwolde.nl/Rubrieken/41_winterjas.htm
Dit staat in het artikel:
Citaat:
Als een hond bibbert, wil dat niet zeggen dat hij koud is. Veel honden trillen gewoon van de opwinding. Als je een hond toch een jas aantrekt, vormt hij geen wintervacht, waardoor zijn natuurlijke bescherming tegen de kou wegvalt."
Er zijn wel degelijk een boel honden die rillen van de kou. Je ziet het verschil tussen gestresst trillen en rillen van de kou toch gewoon aan de verdere lichaamstaal van je hond. Onze hond heeft het eigenlijk nooit koud en trilt heel af en toe als ze gespannen is, maar dan zie je echt ook wel aan haar lichaamshouding, oren en gedrag dat ze wat gestresst is. Onze instructrice had ook een kortharige hond die stil lag bij de bak die kreeg het echt koud en ging dan rillen maar in zijn gedrag was hij verder niet gestresst, hij zocht een warmer plekje (er lagen wat wolle dekens op de grond waar hij tussen kon kruipen) en hield daarna op met rillen.
Volgens mij word het effect van de deken hier een beetje overdreven wbt de vachtaanmaak. Veel honden liggen er nu uren per dag in warme ruimtes en sommige hangen bij voorkeur de hele dag tegen de verwarming aan of liggen uren per dag tegen de baas en andere honden aan ed maar dat uurtje wandelen met jas remt de vachtaanmaak en dan kan ie zich niet beschermen tegen de kou
Ik denk toch eerder dat dat met die 20 uur p.d ligt die hij in een ruimte waar het toch al gauw 15-20 graden (bovendien windstil en droog dus een hoge gevoelstemperatuur) is ligt. Je wilt trouwens toch ook helemaal niet dat een hond die 20 uur p.d bij 15-20 graden windstil ligt een vacht heeft voor -10 + sneeuwstorm.
EDIT: vinden de mensen die zo tegen jasjes zijn dan ook dat ik onze langhaar (met ondervacht) in de zomer niet mag behangen met koelbanden en tuigjes, of de godganse dag nat mag spuiten?? Het principe is hetzelfde maar het is alleen andersom??
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 23-12-11 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt