Hond en Oud&Nieuw... iets kalmerends geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Hond en Oud&Nieuw... iets kalmerends geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:46

Niks sneren, maar ik vind het erg vreemd dat er een topic loopt met weet ik veel hoeveel pagina's over wat voor stomme dingen je gedaan hebt als jhe dronken was, en daar wordt niet in gereageerd dat het absurd is en dat drank niet goed voor je is, en ik moet zeggen dat ik dat heel wat kwalijker vindt dan 1x per jaar een beetje advocaat...
Maar goed, de jeugd uis de toekomst, kunnen we vast veel van gaan verwachten, en de hond is een troeteldiertje, die mag dagen achter elkaar chemische rotzooi omdat ome dierenarts gezegd heeft dat dat veel minder slecht is dan advocaat.
Logisch, want aan advocaat verdient hij niks, en hij moet toch op vakantie....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:55

Iris82 schreef:
_Kiki_ schreef:
De honden bij mijn ouders krijgen met oud en nieuw (en erg onweer) wat sedasan. Dat werkt hier echt super.

Dat is hetzelfde als Vetranquil en wordt eigenlijk afgeraden.
http://dierenarts.wordpress.com/2010/12 ... -en-nieuw/

Juist, dit bedoelde ik dus. Dit helpt niet werkelijk. De hond wordt daar dus niet rustiger van.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:59

Ik vind verder het berichtje van Iris over de uitwerking van alcohol op de lever bij honden dusdanig verontrustend, dat ik het toch maar niet aandurf. Dat spul wat gewonnen wordt uit moedermelk, Zylkene? Dat moet ik eens in handen zien te krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:12

nowornever schreef:
dierenfan schreef:
advocaat en elk half uur/uur een lepel meer geven. Is hij rustig dan is hij rustig en wordt hij drukker krijgt hij weer een lepel :D

Hoe groot is die hond, want mijn hondje weegt 10 kilo, maar ik zou niet weten hoeveel ik hem mag geven.

Mijn hond is groot (boxer) maar weegt maar 26 kg. Gewoon een eetlepel geven en half uur later weer enz. totdat hij rustig is. Dat doe ik hier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:14

Iris82 schreef:
Citaat:
Dierenkliniek Horst heeft gedurende een jaar van deze honden urine afgenomen en laten onderzoeken in het veterinair laboratorium in Horst. De uitkomst van dit urine-onderzoek was in ruim 45% van de gevallen opvallend. Deze honden bleken een alcoholpromillage van meer dan 1 promille in de urine te hebben. De ingezette behandeling van gewoon lekker mee naar huis en eens even rustig aandoen, bleek dan ook meestal de juiste.

Navraag bij de eigenaren van deze honden leerde dat deze honden inderdaad de avond tevoren nogal eens een glaasje hadden genuttigd. De reden waarom varieerde van het wat rustiger krijgen van de hond tot "als ik het lekker vind, dan mag mijn hond er ook wel eens van mee genieten". Ook bleek dat 1 glaasje bij de hond al gauw genoeg was voor een promillage van meer dan 1 promille, terwijl daar bij de mens vele glazen voor nodig zijn. Opmerkelijk was dat de leverschade die honden oplopen ten gevolge van de opname van alcohol vele malen groter is dan bij mensen en dat die leverschade ook al gauw leidt tot ernstige lichamelijke gevolgen, die te voorkomen zijn.

tja wat zal ik zeggen? Als alles wat op internet staat waar is dan hadden mijn honden al lang dood geweest? En geloof me, ze mankeren veel maar op gewrichtsproblemen na totaal 0,0 problemen en bloedonderzoeken dit jaar waren geweldig van beide honden!!

Voor die ene dag per jaar maak ik me totaal 0,0 zorgen over problemen door advocaat zolang er honden zijn die het nog makkelijk 10 á 15 jaar vol houden op dagelijks brokken eten met kankerverwekkende stoffen erin.

Overigens net zoiets als dat bericht overal dat oliebollen gezonder zijn dan eierkoeken. Sommigen misschien wel maar heel veel niet!! Kan dat echt niet geloven.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:14

Ik ben net nog even bij de DA geweest en gevraagd naar zijn mening. Mijn hond reageert helemaal niet op de pillen van de DA, niet op clomicalm, alprazolam etc. Dus hij zegt probeer dan toch maar advocaat, zo slecht is het niet voor 1 avond per jaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:33

nowornever schreef:
Ik ben net nog even bij de DA geweest en gevraagd naar zijn mening. Mijn hond reageert helemaal niet op de pillen van de DA, niet op clomicalm, alprazolam etc. Dus hij zegt probeer dan toch maar advocaat, zo slecht is het niet voor 1 avond per jaar.

Voor alles geldt hetzelfde: als je het goed doet en met verstand dan kan het niet veel kwaad. Echter doe je iets zonder je verstand te gebruiken en in ruime overvloed dan gaat het fout.

Vind zelf ook 1x per jaar iets heel anders is dan 3x per week bijv.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:31

Trainen, maar daar ben je nu te laat mee, voor volgend jaar, bij de eerst knal gaan spelen, en zo volhouden, zo hebben we onze vorige hond ook geholpen, die liep uit eindelijk rond 12 uur heerlijk in de ronte met haar floss touw.

Nu mijn 14 maanden mormel reageerd niet, die vind het wel prima allemaal.

Denken we niet te veel voor de hond, en maken we ons niet te veel zorgen ??

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:12

Iemand ervaring met Vetplus Calmex, zag dit op internet en werkt 6 uur,
iemand anders had het over een streepje sedalin, iemand hier ervaring mee?
Mijn hond reageert niet op homeopatische dingen als Bach rescue, heb ook die strakke trui en een vuurwerk cd, binnen lijkt het oke, maar buiten flipt ie, terwijl mn andere 2 honden helemaal niet bang zijn, dus wil gewoon dat ie iets krijgt dat ie desnoods slaapt tijdens oud en nieuw, vind dit zo sneu.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:29

Waarom zou een strakke trui kalmerend zijn ?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:43

amigootje schreef:

dit zou psychologisch moeten werken, doordat de trui strak om de hond heenzit zou dit een beschermd gevoel moeten geven waardoor de hond kalmeert, met onweer binnen scheelt dit wel wat lijkt het, maar buiten en met dat vuurwerk is ie even panisch, ik heb al van alles geprobeerd en vond het ook een raar verhaal van die trui maar toch maar geprobeerd, werd door de dierenarts geadviseerd

even zo'n thundershirt opgezocht voor de duidelijkheid
http://www.ossehoofd.nl/producten.html#thundershirt

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:46

Miepie77 schreef:
amigootje schreef:

dit zou psychologisch moeten werken, doordat de trui strak om de hond heenzit zou dit een beschermd gevoel moeten geven waardoor de hond kalmeert, met onweer binnen scheelt dit wel wat lijkt het, maar buiten en met dat vuurwerk is ie even panisch, ik heb al van alles geprobeerd en vond het ook een raar verhaal van die trui maar toch maar geprobeerd, werd door de dierenarts geadviseerd

even zo'n thundershirt opgezocht voor de duidelijkheid
http://www.ossehoofd.nl/producten.html#thundershirt

Klinkt vreemd, en dat het bij een mens een gevoel van bescherming of genegenheid geeft, kan ik me in denken, maar een hond ?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:34

Hier een mix met herder er in met vergelijkbaar gedrag. Ook ontzettend waaks en beschermend voor de mensen/dieren die hij goed kent. Mijn ervaring is dat ik nooit moet negeren, maar het liefst zoveel moet bepalen voor hem. Dan heeft hij rust. (Weet niet of dit een beetje klinkt als jouw hond?)

Ik corrigeer het wel. De eerste blaf niet, spanning is er en moet er uit. Door blaffen of grommend met haren overeind door huis/tuin willen paraderen corrigeer ik wel. Dat is ongewenst gedrag en mag gewoon nooit.
Als hij weer rustig is loop ik meteen weg/ga verder waar ik mee bezig was.

Ik blijf hierbij zelf altijd heel rustig, heb een hele zachte stem en probeer hem zo min mogelijk aan te raken. (Want dan komt er weer een prikkel bij en moet die spanning er weer even uit dmv een blaf/grom)
Ik geef dus wel aan dat ik dit niet wil en dat ik wil dat hij rustig is, maar wordt niet boos op hem.

En moet zeggen dat ie het al een heel stuk beter doet. Hij blaft nog wel, maar het is niet meer zo'n loeiend geval :+ (En dan heeft ie vorig jaar een nare ervaring gehad) Ik durf bij Duke eigenlijk geen middelen te gebruiken waardoor hij zich anders voelt, heb het idee dat dat hem angstiger maakt of als je het mild geeft het nog niks doet omdat hij toch zo sterk in z'n energie zit.

Misschien een beetje laat voor nu, maar wie weet heb je er volgend jaar wat aan?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:42

Ik zal iedereen wel over me heen krijgen maar hier krijgen er 2 een heel klein streepje Tranquigel :o en het bevalt prima.
Ik hoor na een 20 minuten alleen nog gesnurk :D als ik had gemerkt dat ze evengoed over de zeik gaan maar niet weg kunnen zou ik het niet meer gebruikt hebben maar bij onze honden werkt het prima. Wel oppassen voor overdoseren; wij hebben echt minimaal gebruikt voor onze (grote)honden.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:43

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:44

Amigootje,
Als ik speel met mijn hond stopt hij wanneer hij een knal hoort om waaks te gaan zijn. De ene hond is simpelweg de andere niet. Ik heb gewoon een vreselijk waakse hond. Een flos of bot of wat dan ook wordt totaal genegeerd als meneer vindt dat hij de roedel moet beschermen tegen de knallen.
Aan harde geluiden is hij gewend. Hij is jaren met mijn ex meegegaan naar de werkplaats waar getimmerd etc werd. Maar vuurwerk is andere koek. Als ik een knal hoor negeer ik het volledig, kijk niet eens op of om en ga door waar ik meebezig ben. Helpt niet! :D

Dus, diazepam is in huis :). De DA gaf net iemand Vetranquil mee toen ik n de rij stond. Hij vertelde haar van de werking (hij zei, je moet het maar vergelijken met dat jij in een donker steegje staat en je voelt je bedreigt maar kan er niet uit) . Toch kwam het niet helemaal binnen geloof ik. (Bij mij gaan direct alarmbellen rinkelen als ik zo'n verhaal hoor, ook vertelde hij dat dit wrs uit de handel gaat).
Ik ben blij met m'n diazepam. Het kan geen kwaad dus ga het gewoon proberen..

Hoeveel uur geven jullie het van te voren?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:48

Net terug van de dierenarts en ik heb Calmex meegekregen, werkt na 30-60 minuten voor ongeveer 6 uur, mag ik gedurende de komende 3 dagen geregeld geven, dit kalmeert echt en niet alleen een spierverslapper, waardoor alles nog keihard binnenkomt, was 9 euro voor 12 tabletten dus goed te doen. Ze wilden wel even zn hart en longen luisteren omdat dit natuurlijk wel wat heftiger spul is, maar t is maar voor 2.5 dag niet voor een lange periode.
Ik heb overigens ook een Herder en de dierenarts zei dat ie dit bij Herders vaker ziet, denk dat die gevoeliger hier voor zijn, gehoor is zo scherp.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:54

Sassol schreef:
Hier een mix met herder er in met vergelijkbaar gedrag. Ook ontzettend waaks en beschermend voor de mensen/dieren die hij goed kent. Mijn ervaring is dat ik nooit moet negeren, maar het liefst zoveel moet bepalen voor hem. Dan heeft hij rust. (Weet niet of dit een beetje klinkt als jouw hond?)

Ik corrigeer het wel. De eerste blaf niet, spanning is er en moet er uit. Door blaffen of grommend met haren overeind door huis/tuin willen paraderen corrigeer ik wel. Dat is ongewenst gedrag en mag gewoon nooit.
Als hij weer rustig is loop ik meteen weg/ga verder waar ik mee bezig was.

Ik blijf hierbij zelf altijd heel rustig, heb een hele zachte stem en probeer hem zo min mogelijk aan te raken. (Want dan komt er weer een prikkel bij en moet die spanning er weer even uit dmv een blaf/grom)
Ik geef dus wel aan dat ik dit niet wil en dat ik wil dat hij rustig is, maar wordt niet boos op hem.

En moet zeggen dat ie het al een heel stuk beter doet. Hij blaft nog wel, maar het is niet meer zo'n loeiend geval :+ (En dan heeft ie vorig jaar een nare ervaring gehad) Ik durf bij Duke eigenlijk geen middelen te gebruiken waardoor hij zich anders voelt, heb het idee dat dat hem angstiger maakt of als je het mild geeft het nog niks doet omdat hij toch zo sterk in z'n energie zit.

Misschien een beetje laat voor nu, maar wie weet heb je er volgend jaar wat aan?

Hier hebben we van alles geprobeerd met een gedragsdeskundige zefs (wat betreft zijn waaksheid dan he? Niet voor vuurwerk.) Eerst was het negeren, daarna corrigeren en vervolgens maar weer negeren want het helpt niet. :D
Uiteraard corrigeer ik hem als hij blaft. Maar als ik de klap hoor kijk ik niet naar buiten of stop met wat ik doe. Zijn blaffen probeer ik wel te stoppen door hem op zijn plaats te sturen en roep ook "Klaar! Hij weer heel goed wat dat betekent maar het helpt niet. Hij gaat wel op z'n plaats maar blaft daar gewoon verder.
Normaal valt het wel mee hoor! Maar hier wordt straks om 00.00 uur zo geknald dat ik het voor hem prettiger zou vinden als hij slapen kan.
Bedankt voor de tip iig! :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:57

Miepie77 schreef:
Net terug van de dierenarts en ik heb Calmex meegekregen, werkt na 30-60 minuten voor ongeveer 6 uur, mag ik gedurende de komende 3 dagen geregeld geven, dit kalmeert echt en niet alleen een spierverslapper, waardoor alles nog keihard binnenkomt, was 9 euro voor 12 tabletten dus goed te doen. Ze wilden wel even zn hart en longen luisteren omdat dit natuurlijk wel wat heftiger spul is, maar t is maar voor 2.5 dag niet voor een lange periode.
Ik heb overigens ook een Herder en de dierenarts zei dat ie dit bij Herders vaker ziet, denk dat die gevoeliger hier voor zijn, gehoor is zo scherp.

Heftig spul? Tis toch gewoon een supplement?
http://www.medpets.nl/calmex/

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:30

IMJ schreef:
Miepie77 schreef:

Heftig spul? Tis toch gewoon een supplement?
http://www.medpets.nl/calmex/

t werkt al na 30 minuten en als je meer wilt geven mag dit alleen een halfje na overleg met de dierenarts, dat is niet even een suplementje die je even erbij mag geven hoor

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:01

Het is wel een voedingssupplement. Maar ook daar kunnen hevige reacties op komen. :j

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:14

Ben zelf DA. Er heeft vorig jaar een artikel gestaan in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde over een onderzoek waarbij alle kalmeringsmiddelen met elkaar zijn vergeleken. En als beste kwam alprazolam er uit, of eigenlijk als enige echte optie bij vuurwerkangst, met een aantoonbare effectiviteit. Het heeft een vrij brede veiligheidsmarge, de dosering is van 0.02 mg per kg lichaamsgewicht 2 x daags tot 0.1 mg per kg twee maal daags. Je moet er ruim van tevoren mee beginnen, als de hond al angstig is als je met het eerste gebruik start dan gaat het niet meer werken. Wat ook nogal belangrijk ïs: bij katten kun je het beter niet gebruiken. Het is mijn ervaring overigens dat katten die echt bang zijn meestal vanzelf een donker en stil plaatsje opzoeken bijvoorbeeld in een kledingkast kruipen, laat ze dan beter gewoon zitten waar ze zitten ze komen er vanzelf wel weer uit wanneer het vuurwerk over is.

(Ik weet het niet meer heel zeker maar volgens mij was Zylkene niet in het onderzoek meegenomen, maar ik kan het tijdschrift nu even niet vinden. Maar om Zylkene te geven ben je nu voor deze jaarwisselng toch te laat.)

W.b. het thundershirt: wij verkopen ze ook (niet veel want ze zijn pokkenduur) en bij de een werkt het bij de ander niet. Bij mn eigen hondje toevallig wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:41

Onze DA had geen Alprazolam voor zover ik weet, helaas. heb het wel genoemd.
Nou ja, laten we maar hopen dat onze dieren rustig de nacht doorkomen! :+

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:49

amigootje schreef:
Trainen, maar daar ben je nu te laat mee, voor volgend jaar, bij de eerst knal gaan spelen, en zo volhouden, zo hebben we onze vorige hond ook geholpen, die liep uit eindelijk rond 12 uur heerlijk in de ronte met haar floss touw.

Nu mijn 14 maanden mormel reageerd niet, die vind het wel prima allemaal.

Denken we niet te veel voor de hond, en maken we ons niet te veel zorgen ??

Dat trainen was dat naar mij bedoeld?? Want wij zijn al sinds vorig jaar met hem bezig samen met gedragstherapeuten.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:32

Nou ik ben net even langs de dierenarts gegaan en heb nu Alprazolam in huis. De andere hond mocht het niet ivm nieren maar die heeft het ook eigenlijk niet nodig. Ze blijft vrij rustig als ik de tv hard zet. Die andere wordt panisch dus hopelijk helpt het bij haar wel. Morgen even een testpilletje om te kijken hoe ze erop reageert zodat ik weet of ik de normale dosis moet geven of iets minder zaterdag.