Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:39

mika11 schreef:
Perfect Fit, heet het.
Maar volgens de verpakking is het compleet voer.
Optimale verteerbaarheid, sterk immuunsysteem, zonder tarwe en soja, versterkt urinesysteem.
Perfect Fit hoogwaardige voeding die perfect aansluit bij de behoeften van zelfs de meest fijngevoelige kat.

Aangezien mijn katten nu al zo oud zijn en ook gezond, lijkt het me goed voer.

Ik hoop het wel... mijn katten doen het er super op (met vlees aanvulling, maar da's meer voor de "lekker") en ik heb net weer een voorraadje ingekocht voor ruim 150 euro :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:39

Thirty schreef:
Nicolletje schreef:
En die ander heeft geen tanden meer

En hoe komt dat? ;)

Niet door brokken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:40

Tja, over zetmeel, of liever gezegd, granen die in kattenvoer zitten...Zouden katten die prooien vangen niet ook zetmeel/graanachtige zooi binnen kunnen krijgen via die prooien? Ik meen me te herinneren dat muizen toch echt wel een zwak voor graanproducten hebben (zeker die op stal), evenals sommige vogeltjes. Dus zo raar is een beetje graanproduct in kattenvoeding dan ook weer niet.

Overigens, al is dit weer een heel andere discussie, als je dan toch voor natuurlijk gaat moet je een kat eigenlijk ook wel solitair houden. In het wild leven ze immers ook niet in kuddes...
Daarnaast zou het ook natuurlijker zijn om het eten niet op een schaaltje in de keuken maar op verschillende plekken in huis aan te bieden, zodat ze moeten zoeken en jagen voor hun eten. Iets wat je met vers vlees waarschijnlijk niet zo graag doet (écht, geloof me, vlees dat een halve huiskamer gezien heeft ziet er niet leuk uit :') ), brokjes daarentegen zijn daar perfect voor, vooral de grotere soorten waar een kat echt op moet kauwen.

En tja, dit kan ik mijn kat weer wel aanbieden...Misschien toch niet zo'n slecht baasje als ik dacht? ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:40

Mindfields schreef:
Thirty schreef:
En hoe komt dat? ;)

Touche :D

Niks touche. Als je niet weet wat voor kat ik heb, oordeel dan niet.

Mindfields

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:41

Dan nog is haar antwoord wel touche. Jemig doe niet zo lichtgeraakt zeg.

Thirty

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:42

Dan kan je het toch gewoon even uitleggen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:42

Ninx schreef:
liedje89 schreef:
Maar hier gaat het over "vers vlees, en vlees uit een zakje" volgens mij gaat het dan niet om puur vlees maar juist om het blikvoer wat zo mogelijk nog slechter is voor de tanden als brokken omdat er net zoveel suiker/koolhydraten/zetmelen in zit maar het minder "schurende" werking heeft.

Gaat om 'vers vlees'... hetgeen je in bevroren staat aanschaft en thuis ontdooit voor consumptie, of vers vlees dat je zelf samenstelt tot maaltijd.

Blikvoer is jakkiebah....

De post die ik quote waarschijnlijk niet :n of het is een hele domme dierenartsassistente die dat gezegd heeft. Veel mensen noemen dat blikvoer vlees, en soms denken mensen ook aan vlees dat bereid is voor mensen en dat is ook niet goed voor katten. Waarschijnlijk bedoelde die diereanrtas assistente van lillian niet echt puur vers vlees bedoeld voor katten, .

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 02:01

Thirty schreef:
Dan kan je het toch gewoon even uitleggen?

Ja hoor, ik heb gewoon een heel bijzonder katje met hier & daar een defect.
Voordat ze een jaar oud was, was ze al een paar tandjes kwijt (ik kreeg haar niet meteen als jong katje) maar nu gaat het perfect, glimt ze als een spiegeltje.
Ze is ook doof, loopt raar, kan niet goed springen, maar wél eigenwijs en héél lief.
Ze lust echt bijna niks, maar we moeten daardoor uitkijken dat ze niet gewoon helemáál stopt met eten.

Ik geloof niet, dat tanden eruit vallen door kattenvoer als ze een jaar oud zijn. Dat ze misschien ontstekingen in haar lichaampje had: dat is nu opgelost.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:41

Kan iemand mij vertellen wat je dan zou moeten voeren, èèndagkuikens haal ik niet in huis.Ik wil dan morgen gaan beginnen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:42

marleen_usar schreef:
Kan iemand mij vertellen wat je dan zou moeten voeren, èèndagkuikens haal ik niet in huis.Ik wil dan morgen gaan beginnen.

Mag ik vragen waarom geen eendagskuikens?
ik heb het geprobeerd maar ze snapten het niet en de hond ging er mee spelen uiteindelijk...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:43

Èendagskuikens is gewoon voor mezelf geen prettig idee.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:44

Onze kat krijgt brokjes, brokjes en brokjes.... ze is er dol op en ik zou niet weten waarom ik wat anders bij zou voeren :D
Ze is kerngezond en happy ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:45

Maar het zijn allemaal haantjes die toch dood moeten...... beter dat de poes er nog lol van heeft dan dat ze verbrand worden!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:45

Neskolay uiteindelijk blijven ze niet gezond daar gaat het om.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:47

marleen_usar schreef:

Dat klopt ook niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:48

De meeste katten die ik zijn allemaal uiteindelijk dood gegaan met allemaal nier problemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:49

Als ik kip geef of kalkoen moet dat dan rauw zijn?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:51

Ik wil hier wel de andere kant van het verhaal vertellen over vers voeren. Niet elke kat is namelijk geschikt voor vers voer.

Toen ik een kat op jonge leeftijd met nierfalen in heb moeten laten slapen ben ik me ook gaan verdiepen in voer en kwam ik op vers voeren uit.
Ik ben voor de andere kat meteen over gestapt op Carnibest en ook mijn huidige katten zijn hier vanaf kitten mee opgegroeid.
Ze zagen er super uit! Ontlasting was goed, vacht glansde je tegemoet en dierenarts gingen we alleen naartoe voor de jaarlijkse enting.
Tot... mijn kater ineens blaasgruis ontwikkelde. Voor een kater niet vreemd opzich.
Het vreemde was dat in eerste instantie geen kristallen te vinden waren in de opgevangen urine. Dus met antibiotica naar huis gestuurd. DA dacht aan blaasontsteking.
Toen hij voor de 3e keer in een maand tijd blaasontsteking kreeg is een punctie genomen uit de blaas en daarnaast is een echo gemaakt.
Wat bleek, de blaasgruis die hij ontwikkelde was op basis van calcium. Wat zwaarder was, dus onderin de blaaszakte en niet uitgeplast kon worden.

Oorzaak: hij kan calcium niet goed verwerken en zuurgraad van het rauwe voer is niet hoog genoeg.
Balen, want wil je goed vers voeren hebben ze wel bot/calcium nodig.
Tegen mijn zin in zijn we overgestapt op een blaasgruisdieet. Een brok van Royal Canin.
Mijn andere kat heb ik daar ook op gezet. Apart voeren was een drama. Kater wilde namelijk vers vlees en poes wilde de brokken. Dus na een week ruzie, gezeur en katten die niet aten omdat het andere eten lekkerder was heb ik haar ook op de brok gezet.

Wara ze het beiden goed op doen. Ze zien er nog steeds super gezond uit, ontlasting is goed en doen heel gezond.
Af en toe krijgen ze nog wel eens wat vis of rundergehakt, maar in principe staan ze dus op brok.
Hij is inmiddels gruisvrij. Door veel te laten drinken is het calcium stukje bij beetje opgelost en kon hij het uitplassen.

Voor mijn katten dus geen vers voer meer helaas, maar een blaasgruisdieet.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:51

marleen_usar schreef:

Mijn moeders kat is nu inmiddels een jaar of 14 en nog een paar van onze vroegere katten werden op brok tussen de 15 en 20 jaar.
Ze sterven puur aan ouderdom en zijn nooit ziekgeweest.

Niks mis mee dacht ik.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:52

suuzepuus schreef:
Ik heb ook een kat die niks anders wil eten dan gewoon droge brokjes. Ik heb al vanalles geprobeerd maar ze wil het niet. Heb je een idee hoe ik haar wel vers kan laten eten? ik zou het graag proberen.
Uithongeren is geen optie. ze wordt al erg snel dun en er is een tweede veelvraat in de buurt...

Lust ze kattenmelk?
Eerst meer kattenmelk erdoor en langzaam afbouwen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:52

Mijn poes had blaasgruis,en dank zij Solidag van A Vogel is het nooit meer terug gekomen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:53

nope..... lust ze niet.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:53

ranna schreef:
suuzepuus schreef:
Ik heb ook een kat die niks anders wil eten dan gewoon droge brokjes. Ik heb al vanalles geprobeerd maar ze wil het niet. Heb je een idee hoe ik haar wel vers kan laten eten? ik zou het graag proberen.
Uithongeren is geen optie. ze wordt al erg snel dun en er is een tweede veelvraat in de buurt...

Lust ze kattenmelk?
Eerst meer kattenmelk erdoor en langzaam afbouwen.

Vocht van een blikje zalm bewaren, aanlengen met water en dat mengen doet het ook heel goed :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:55

Dat het gezonder is, dat snapt iedereen. De mens is er nog nooit in geslaagd de natuur en de evolutie af te troeven met kunstmatige zooi.

Doe gewoon wat de natuur doet, dan gaat het niet mis. Dus niks koken of bakken, geen kruiden, en het voledig prooidier voeren of nabootsen. Simpel.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:56

Of je katten gewoon naar buiten gooien en zie maar hoe ja ana je vogels en muizen komt.... :Y)