Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:01

Kwartel kun je trouwens ook geven!
Ik heb toen gewoon kwartels bij de slager gekocht. Dit waren de eerste botjes voor mijn katten.
Ging perfect! Zijn zachte botten, kregen ze makkelijk op!

Onali

Re: Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:03

Hoeveel mogen ze daarvan op en is dat het enige aan voer wat ze dan krijgen op de dag?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:09

Hier worden barfmenu's netjes volgens de percentages gegeven om tekorten te voorkomen. Over 2/3 weken moet je compleet voeren (volgens de percentages, het aantal diersoorten en vis). In principe hoef je dus niet iedere dag zoveel van orgaan, bot en spier te geven, maar dus over die aantal weken. Ik doe dit met spier en bot echter wel. Orgaan krijgen ze een aantal keren per week, omdat het anders om zo'n geringe hoeveelheid gaat dat het heel lastig afwegen is.

Edit: De hoeveelheden zijn overigens afhankelijk van het gewicht van de kat en de verbranding. De kale/Khalid eet hier 160-180 g per dag, maar is zelf maar 4,2 kg. De grote kater van 6,5 kg eet echter maar 120 g en de poes van hetzelfde gewicht als de kale eet maar 90 g.

@ Nessa: Kwartel is bij Khalid ook erg favoriet. Helaas vinden de andere twee het tot nu toe nog grote bah... Stelletje aanstellers. ;)

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:10

Ongekleurde supermarkt brokken, soms een probeer zakje van de hart voor dieren en elke dag een bakje vlees van de supermarkt. Doen ze het prima op, let wel op de hoeveelheid zouten die erin zitten..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:11

Ik voer ze per week wat ze moeten hebben aan percentages.
Op een dag krijgen die van mij zo'n 150 gram. Dit kan dan bijv. haas, konijnennieren en kippenrug zijn.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:15

onze 2 katten hebben onbepert brokken, van ( meestal ) van felix
daarmaast 1/4 blik natvoer per kat ook meestal van felix

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:22

Vienna2007 schreef:
Oja? Dat wist ik niet, dus dan kun je gewoon die bleke billen kippenkluifjes kopen, van bot ontdoen en aan ze geven?
Wow, tip van de dag.

Van bot ontdoen? Welnee, gewoon met bot en al :D
Kippenbotjes splinteren na verhitting, maar als je het rauw geeft dan kan het geen kwaad. Ze zijn hier ook gek op de botten, zit merg in.
Onze katten gaan voor de nacht altijd naar de zolder en dan gooi ik een paar kippenpoten naar binnen, deur dicht en de volgende ochtend vind je er niets meer van :D

Kippennekken vinden ze ook erg lekker, maar is moeilijk aan te komen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:26

Mijn katten krijgen allebei Hill's T/D. De een kreeg het al om tandsteen te helpen voorkomen, de ander krijgt het nu ook omdat hij aanleg tot dik worden heeft en ze van dit voer sneller verzadigd zijn aldus de dierenarts. Natvoer krijgen ze amper, misschien eens in de maand een blikje Gourmet. 'Echt vlees' heb ik geprobeerd maar laten ze gewoon liggen. Een vers hapje tonijn of zalm daarentegen gaat er af en toe wel in. Oh en ze krijgen af en toe een schoteltje Viyo, een of ander vitaminedrankje.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:31

Overdag krijgt hij Purina Indoor brokjes, 's avonds ongeveer 50/60 gram runderhart. Doet hij het prima op, blikvoer is niet zo goed voor hem, aan de kattenbak te ruiken. Ik zou eigenlijk beter voer willen gaan geven, maar gezien de ongenode mee-eters in dit huis ga ik daar op dit moment failliet aan :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 09:46

Het royal canin kieskeurig proefpakketje wat ik gistermorgen gehaald had valt nogal in de smaak. Ze eet zo haar bakkie leeg.. ik wacht even af of ze er zo gek op blijft en zoja dan haal ik het. Het lijkt alleen wel wat weinig. Weet dat van kwaliteitsvoer minder nodig is alleen het lijkt zo sneu :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:07

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:15

Ik weet niet of ik dat met Bot durf te geven, die dingen zijn zo groot! Bij de AH zijn ze trouwens in de aanbieding, kan ik die geven?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:21

Ik schrik hier van het enthousiasme over Royal Canin, enig idee wat voor conserveringsmiddel RC in zijn brokken gooit? De allergoedkoopste manier van conserveren en dan wel de hoofdprijs mogen betalen bij de kassa? Ik zou niet zo snel in dit marketing verhaal van RC geloven, dat is in mijn ogen namelijk het enigste goede aan RC.

Hier een link met info over de conserveringsmiddelen die RC gebruikt. ;)
http://www.hokavo.nl/index_bestanden/Page322.htm

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:22

Denk je niet dat er in elk voer rotzooi zit? Zelfs in je eigen (mensen) voer?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:24

Ik heb het vaker van royal canin gehoord, maar als de dierenarts het ook geeft en als ze hier gek op is en beter eet dan de goedkopere rotzooi dan van de ah...

Eerlijk gezegd geen zin om straks van 10 merken aan restjes te hebben staan omdat ze het allemaal niet proeft...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:31

ik geef me kat van alles.
ze heeft een tijdje allergie gehad heb toen royal canin gegeven maar vind het erg duur.
(speciaal bij de dierenarts gekocht)
Maar ze vond het wel erg lekker.

Nu geef ik gourmet en whiskas of felix.

Soms voel ik em dan wel schuldig omdat ik heb hier ook gelezen dat het junkfood is.

maar is bv royal cannin echt beter?

Sommige geven rauw vlees lees ik.
heb ik nooit gedaan wat kan ik dan bv halen voro me kat in de supermarkt?
Denk dat ze het wel lekker vind...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:35

Bassenqua, overal zit rotzooi in, ook in vers vlees.

Vienna, heb even op de site van AH gekeken, kipdrumsticks :j Die geef ik mijn katten inderdaad ook.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:36

Vienna2007 schreef:
Denk je niet dat er in elk voer rotzooi zit? Zelfs in je eigen (mensen) voer?

Nee Vienna, er zijn ook schone diervoeders!!
Het maakt mij verder niet uit maar ik zit in de diervoeding branche en het valt mij op dat een boel mensen dit niet weten maar zodra ze het weten er ook onmiddelijk mee stoppen. Waarom de hoofdprijs betalen voor een voer met vuiligheid terwijl er betere voeders zijn die goedkoper zijn?
De reden dat de DA Royal Canin verkoopt is om een andere reden, de markt van de voeders die bij de DA liggen wordt streng afgeschermd, zo wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden, enig idee wat de DA pakt op een zak brokken?
Daarbij weet een DA vrij weinig van diervoeding af, als je aan de DA vraagt waarom ze voer verkopen wat geconserveerd wordt met BHA en/of BHT kijken de meeste je aan of ze water zien branden, ze hebben geen idee wat BHT of BHA is.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:37

Quellian schreef:
Bassenqua, overal zit rotzooi in, ook in vers vlees.

Verklaar je nader, daar zou ik graag meer van weten? ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:37

Wat adviseer jij dan bassenqua?

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:40

ik heb pas Purina One Indoor gekocht bij de supermarkt. Dat wordt erg gewaardeerd door het beestje, een 2 jarige poes, sinds 2 maanden in mijn bezit. Bij haar vorige baas kreeg ze de goedkoopste brokken(aldibrokjes) en daar deed ze het prima op, maar dit vindt ze lekkerder en na twee dagen zie ik haar vacht al meer glimmen.

Waar ik veel naar zoek bij voer is het zout, maar dat staat er dus heel vaak niet op. Alleen onder de noemer mineralen volgens mij.
Weet hier iemand wat over het zoutgehalte in purina of andere merken?

Blikvoer kreeg ze bij haar vorige baas dagelijks maar daar ben ik na een paar weken mee gestopt, ze stinkt er verschrikkelijk van. Voor vochtproblemen ben ik nu nog niet zo bang, ze drinkt graag uit de vissenkom :) Nu krijgt ze af en toe een beetje vleeswaren of stukje vis voor de lekker.

De tip voor kippenvleugeltjes is wel heel leuk, ik heb aan haar gemerkt dat ze wel van kluiven houdt, ze bijt graag op harde dingen. Dus ik denk dat ik dat binnenkort maar eens ga proberen, kan een kippenpootje ook? Ja toch? Het is wel dikker bot, maar daar doet ze dan ook langer mee/over?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:42

onze 3 buiten katten,krijgen smuldier,de oudste eet dit niet omdat ze het niet gewend is en krijgt ook dan wat brokken (van de aldi),deze eten ze trouwends alle 3.als ze het niet willen dan eten ze maar niks,maar wij hebben zelfs een wilde anloper die komt eten.de vlees blikjes die jij geeft is niks anders dan water zitten bijna geen voedingsstoffen in en zijn duur,probeer smuldier(is de goedkoopste kvv ,en kies dan voor kompeet,dan krijgt hij alles binnen dat hij nodig heeft,1a2x per week kun je enkelvoudig kiezen zoals kip/hart).eet hij dat niet dan zou ik brokken kopen en er neer zetten,hij gaat heust wel eten.je hebt hem zelf zo gemaakt,want eerst at hij alles.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:43

Ze gaan inderdaad stinken van blikvoer.

Een kippenpoot lijkt me een beetje groot, wordt zo vies als ze het uren laat liggen.
Maar het kan natuurlijk wel :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:45

keona schreef:
onze 3 buiten katten,krijgen smuldier,de oudste eet dit niet omdat ze het niet gewend is en krijgt ook dan wat brokken (van de aldi),deze eten ze trouwends alle 3.als ze het niet willen dan eten ze maar niks,maar wij hebben zelfs een wilde anloper die komt eten.de vlees blikjes die jij geeft is niks anders dan water zitten bijna geen voedingsstoffen in en zijn duur,probeer smuldier(is de goedkoopste kvv ,en kies dan voor kompeet,dan krijgt hij alles binnen dat hij nodig heeft,1a2x per week kun je enkelvoudig kiezen zoals kip/hart).eet hij dat niet dan zou ik brokken kopen en er neer zetten,hij gaat heust wel eten.je hebt hem zelf zo gemaakt,want eerst at hij alles.

Heb je dit tegen mij? Na 2 weken zwerven at ze de eerste 2 dagen inderdaad alles, maar daarna liet ze de boel staan.
Maar idd ben ik nu op zoek naar een goede basisbrok en voor de extra wat smuldier of drumsticks of garnaaltjes (laatste krijgt ze al).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:46

bassenqua heeft gelijk,kijk naar de voeders brokken van bv orijen,de iets goedkoperen maar ook erg goed taste of the wild en acana.
de kvv die wij voeren zit ook verder geen troep bij en is natudog.
dus wat bassenqua zegt dat er betere voeders bestaan,maar vele het niet weten is zeker waar.ik heb erg veel gelezen en er zo achter gekomen.maar veel da en dieren winkels weten niet wat ze verkopen.
F_Orumster schreef:
Wat adviseer jij dan bassenqua?