Hoe denken jullie over jagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:12

Als je een dier fokt om het louter voor je eigen plezier weer af te knallen ben je een idioot,vind ik echt achterlijk. Bij ons lopen in de winter allemaal uitgezette fazanten,die zijn zo tam,ze lopen tussen de kippen om eten te zoeken. Dat zegt al genoeg lijkt me,dat is gewoon belachelijk,die vang je zelfs met je blote handen nog wel,de helden..verstandsloze types.

Casca

Re: Hoe denken jullie over jagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:30

Dieren fokken en uitzetten puur om daarna af te schieten is in NL verboden! Dat mag volgens mij niet meer! (tenminste, dat zei een jager vorige week toen ik het met hem daarover had)
In het buitenland gebeurd dat nog wel heel vaak.

Ik vind het uitzetten van dieren een ander verhaal als je probeerd de populatie in de regio weer op te krikken, ik zou graag hier wat meer fazanten zien, maar dan moeten ze ze hier ook bijvoeren want er is voor hen te weinig zaad. in de regio Ommen zitten wel veel fazanten en die worden in de winter bijgevoerd door de jachtopzichter.

Tevens komt het wild dat hier vaak geserveerd wordt uit het buitenland, stond van de week in de krant. Die dieren zijn vaak in het buitenland gefokt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:38

xJolien schreef:
Ik moet eerlijk zeggen niet het hele topic door te hebben gelezen.

In mijn ogen is het afschieten van dieren verschrikkelijk. Ik snap niet dat mensen dit als hobby hebben.. Vaak zijn de dieren niet in 1x dood, hebben ze veel pijn voordat ze uiteindelijk dood gaan... Nee, bah, verschrikkelijk. Wanneer er een garantie is dat het dier meteen dood is, geen pijn heeft gehad, dan vind ik het een ander verhaal.

Rondom de weilanden van m'n werk schieten ze ook wilde katten af. Helaas niet alleen wilde katten, want ook de twee katten van m'n werk zijn 'verdwenen' toen ze aan het schieten waren... Echt ziek, ik snap niet dat mensen de dieren zo af kunnen knallen....

Gelukkig zijn de meeste dieren juist wel in 1x dood.

Als katten zich bevinden op een verboden perceel dan worden ze als wilde katten gezien en mogen ze worden afgeschoten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:42

Ik vind het al vreselijk om op muizen te jagen :P het zal misschien nodig zijn maar ik hoef het niet te zien.
Ik heb ooit noodgedwongen in een kamer van een jager gezeten, met 50 vossenkoppen en -staarten aan de muur. Yuk :r

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:46

Brainless schreef:
xJolien schreef:
Ik moet eerlijk zeggen niet het hele topic door te hebben gelezen.

In mijn ogen is het afschieten van dieren verschrikkelijk. Ik snap niet dat mensen dit als hobby hebben.. Vaak zijn de dieren niet in 1x dood, hebben ze veel pijn voordat ze uiteindelijk dood gaan... Nee, bah, verschrikkelijk. Wanneer er een garantie is dat het dier meteen dood is, geen pijn heeft gehad, dan vind ik het een ander verhaal.

Rondom de weilanden van m'n werk schieten ze ook wilde katten af. Helaas niet alleen wilde katten, want ook de twee katten van m'n werk zijn 'verdwenen' toen ze aan het schieten waren... Echt ziek, ik snap niet dat mensen de dieren zo af kunnen knallen....

Gelukkig zijn de meeste dieren juist wel in 1x dood.

Als katten zich bevinden op een verboden perceel dan worden ze als wilde katten gezien en mogen ze worden afgeschoten.

Voor zover ik weet zijn ze vaak NIET in 1x dood, omdat ze wegvluchten en langzaam een pijnlijke dood sterven... Tenminste, dit is mij altijd verteld en dit heb ik altijd gelezen, dus daar ga ik van uit. Lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat jagers van 20 meter afstand het dier PRECIES op de goede plek kunnen raken...

De katten liepen gewoon door de weilanden, dus geen verboden perceel lijkt mij. Ze vangen daar hun voedsel, maar het zijn wel de katten van iemand die van ze houdt... Tja, een jager ziet geen verschil tussen wilde katten en boerderijkatten, dus helaas zijn deze katten ook gewoon afgeschoten. Daarom ben ik zo tegen het afschieten van katten, omdat ik uit ervaring weet dat ze echt alle katten afschieten die ze tegenkomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:47

20m afstand? Dat is echt niet veel. Ben je wel een baggerslechte jager wil je dan nog misschieten...

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:48

Fiffill schreef:
20m afstand? Dat is echt niet veel. Ben je wel een baggerslechte jager wil je dan nog misschieten...

Ik roep natuurlijk ook maar wat qua afstand, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de jagers dieren altijd in 1x goed raken..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:49

alle katten mógen afgeschoten worden. Of dat dan goed of slecht is is natuurlijk een tweede

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:50

Daar had ik toevallig laatst nog een discussie over met iemand
Mijn oom doet jagen
Dat doet hij voor de hobby
Maar ik vind dat jagen nodig is want anders kunnen er inderdaad ongelukken gebeuren
En daarbij is het absoluut niet zo dat jagers dierenbeulen zijn wat sommige mensen zeggen want als iemand een hart voor dieren heeft is het mijn oom wel
Daarbij schiet hij alleen wanneer het nodig is en absoluut niet voor de lol ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:52

xJolien schreef:
Fiffill schreef:

Ik roep natuurlijk ook maar wat qua afstand, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de jagers dieren altijd in 1x goed raken..

Maar daar komen dan de honden in het spel, die het aangeschoten wild opzoeken en bij de jager brengen (die het wild dan natuurlijk zo snel mogelijk uit hun lijden verlost). Ik denk dat het wel meevalt, hoe vaak een aangeschoten dier wegraakt. Ja je moet natuurlijk niet met ongetrainde honden gaan jagen, maar bij ons op de training wordt daar echt flink op getraind, verloren apport..

Zeker weten hoe vaak het gebeurt doe ik het overigens niet, ik ga namelijk (ivm een gruwelijke afkeer van dooie beesten) absoluuuuut niet mee op jacht :P

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:53

Ik heb het hele topic niet doorgelezen, maar vind het maar een lastig onderwerp. Ik woon in Canada en er wordt hier gejaagd op prachtige dieren zoals zwarte beren, grizzly beren, moose ( elanden ) herten, vossen en coyoties. En ja ik snap dat het soms noodzakelijk is om de hoeveelheid in stand te houden. Maar ik snap er niks van als mensen het voor hun plezier doen en dan met hun troffee op de foto gaan en supertrots zijn..

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:08

Mijn schoonvader is jager. Ik had in het begin best een vooroordeel over het schieten en het hele jachtgebeuren.. Tot ik naar hem begon te luisteren..

Hij heeft met een aantal mensen een stukje jachtgebied met alle vergunningen die daarbij horen.
Hij zorgt het hele jaar voor dat gebied. Houdt het vee in de gaten en ziet wat er in aantallen leven. Zoals de afgelopen jaren hier is er een overschot aan wilde ganzen. Maar juist de hazen en konijnen doen het hier in dit gebied heel slecht.
Enorm veel kraaien, vossen, dassen en ooievaars hebben ervoor gezorgd dat de hazen niet de tijd krijgen om voldoende in populatie te kunnen groeien.
Hierdoor jagen ze juist niet op hazen of konijnen. Maar worden de laatste jaren wel ganzen aangeschoten.

En een aantal vossen. Want op een klein stuk zoals hier zijn er echt teveel vossen. Hoe sneu dat ook klinkt. Hiervoor zijn ook de benodigde vergunningen aangevraagd.

Elk jaar als ze langskomen, waarschuwen ze mij, en kan ik op tijd de paarden binnen zetten.
Ik zie mijn schoonvader met veel zorg het hele jaar 'zijn' gebied controleren, en verzorgen. Hij weet echt wat er leeft en wat er zo'n beetje gebeurt.
Als het dan tijd is om te jagen geniet hij daar ook van. Het aangeschoten wild wordt gebruikt voor eigen consumptie en echt alles wordt gegeten.

Maar let wel, hij is jager, geen rover... hij heeft een hekel aan zog. jagers die maar alles afschieten wat lukraak voor de voeten terecht komen. Dat zijn ook geen jagers in zijn opinie. Dat zijn rovers.. Ze roven, maar hebben geen respect voor hetgeen wat er leeft..

Hij zorgt met passie voor zijn stukje land, en als het tijd is om te oogsten, dat hij dat ook. Wie ben ik om dan te veroordelen?? Het gaat met beleid en kennis.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:15

Jesser schreef:
Mijn schoonvader is jager. Ik had in het begin best een vooroordeel over het schieten en het hele jachtgebeuren.. Tot ik naar hem begon te luisteren..

Hij heeft met een aantal mensen een stukje jachtgebied met alle vergunningen die daarbij horen.
Hij zorgt het hele jaar voor dat gebied. Houdt het vee in de gaten en ziet wat er in aantallen leven. Zoals de afgelopen jaren hier is er een overschot aan wilde ganzen. Maar juist de hazen en konijnen doen het hier in dit gebied heel slecht.
Enorm veel kraaien, vossen, dassen en ooievaars hebben ervoor gezorgd dat de hazen niet de tijd krijgen om voldoende in populatie te kunnen groeien.
Hierdoor jagen ze juist niet op hazen of konijnen. Maar worden de laatste jaren wel ganzen aangeschoten.

En een aantal vossen. Want op een klein stuk zoals hier zijn er echt teveel vossen. Hoe sneu dat ook klinkt. Hiervoor zijn ook de benodigde vergunningen aangevraagd.

Elk jaar als ze langskomen, waarschuwen ze mij, en kan ik op tijd de paarden binnen zetten.
Ik zie mijn schoonvader met veel zorg het hele jaar 'zijn' gebied controleren, en verzorgen. Hij weet echt wat er leeft en wat er zo'n beetje gebeurt.
Als het dan tijd is om te jagen geniet hij daar ook van. Het aangeschoten wild wordt gebruikt voor eigen consumptie en echt alles wordt gegeten.

Maar let wel, hij is jager, geen rover... hij heeft een hekel aan zog. jagers die maar alles afschieten wat lukraak voor de voeten terecht komen. Dat zijn ook geen jagers in zijn opinie. Dat zijn rovers.. Ze roven, maar hebben geen respect voor hetgeen wat er leeft..

Hij zorgt met passie voor zijn stukje land, en als het tijd is om te oogsten, dat hij dat ook. Wie ben ik om dan te veroordelen?? Het gaat met beleid en kennis.

*\o/* _/-\o_ Zo is precies hoe ik 'mijn' jagers ook ken, ze hebben veel contact met de boeren en weten precies wat er gebeurd en genieten ook echt van de natuur!! Als ze zien dat er een groepje reeën in een bosje liggen, slaan we dat over, laten we ze met rust.. Zitten er een jaar weinig hazen? Dan schieten we er geen en alleen de konijnen of eenden, net wat nodig is.

ik vind een muur voor 'jachttroffeeën' ook altijd een naar gezicht, ik zie ze liever in de natuur!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:42

Goede jacht met goede jagers die het beste voor de natuur in zicht hebben en niet hun eigen lusten dan heb ik er niets op tegen. Het is gewoon nodig hier in NL.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:30

Huertecilla schreef:
8nnemiek schreef:
HC, ik bedoel dat je een vergunning nodig hebt om een (jacht)geweer te mogen bezitten.
Dat deze mensen zich daar weinig van aantrokken was wel duidelijk, ze schoten ook buiten het jachtseizoen om.. maar ze hadden wel een vergunning voor het wapen. En dat zou in mijn ogen niet moeten kunnen, al ze er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan.
Maarja daar zie je meer voorbeelden van, dat die vergunningen wel erg makkelijk worden verstrekt. Kijk maar naar die schietpartij in het winkelcentrum vorig jaar..

- je hebt het over konijnen en krraien; sinds wanneer is daar een seizoen voor?
- niet voor alles wat schiet heb je een vergunning nodig; bij ´geweren´ alleen voor vuurwapens
- vergunning voor een vuurwapen wordt bepaald niet lichtzinnig verstrekt

Je ventileert alleen maar dat je een mening hebt op basis van ... aannames; een ongefundeerde mening hebt.

Ik weet niet of hier al op gereageert is?
Maar voor konijn is er zeker wel een seizoen... van 15 augustus tot en met 31 januari maar dit heeft nog een kant tekening, konijn en kraai en nog enkele andere diersoorten waaronder ook de vos staan op de landelijke vrijstellingslijst en dit houd in dat deze diersoorten het gehele jaar bemachtigt en gedood mogen worden met de middelen die men legaal mag hebben en gebruiken ter voorkoming van schade aan landbouw en visserij.

overigens zag ik in een andere post dat er gesproken werd over de jacht op zondag, dit in Nederland verboden! Net als op christelijke feestdagen en nieuwjaarsdag.

Groet Marien (vriend van Noesie)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:33

als het om wildbeheer gaat ben ik absoluut voor. In veel gebieden heb je vaak teveel aan een bepaald soort en zo vlak voor de winter is het eigenlijk beter dat er een gedeelte af word geschoten zodat de rest genoeg eten heeft. Mijn oom, nicht en haar vriend jagen allemaal, wil ook absoluut een keer mee. Ze doen vaak ook jagen op landgoeden, en zolang de dieren, ookal zijn ze tam, een fantastisch leven hebben gehad, vind ik het prima. altijd beter als vleeskippen in een hokkie :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:04

Noesie schreef:
konijn en kraai en nog enkele andere diersoorten waaronder ook de vos staan op de landelijke vrijstellingslijst en dit houd in dat deze diersoorten het gehele jaar bemachtigt en gedood mogen worden met de middelen die men legaal mag hebben en gebruiken ter voorkoming van schade aan landbouw en visserij.

Je mag dus met een luchtbuks het hele jaar je boomgaard vrij van kraaien en konijnen houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:07

Noesie schreef:
[
overigens zag ik in een andere post dat er gesproken werd over de jacht op zondag, dit in Nederland verboden! Net als op christelijke feestdagen en nieuwjaarsdag.

NL is inderdaad bijhoorlijk extreem christelijk in wet en gebruiken ook al doet het graag anders voorkomen.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:21

Huertecilla schreef:
Noesie schreef:
konijn en kraai en nog enkele andere diersoorten waaronder ook de vos staan op de landelijke vrijstellingslijst en dit houd in dat deze diersoorten het gehele jaar bemachtigt en gedood mogen worden met de middelen die men legaal mag hebben en gebruiken ter voorkoming van schade aan landbouw en visserij.

Je mag dus met een luchtbuks het hele jaar je boomgaard vrij van kraaien en konijnen houden.

Nope

Een luchtbuks is geen toegestaan jachtmiddel... Maar deze mag je dan weer wel gebruiken voor het bestrijden (dit is voor de wet anders dan jagen) van huismussen en verwilderde duiven IN gebouwen. En ook alleen voor deze twee dieren.

Maar je mag wel met behulp van fretten en buidels (zelf dichtstrikkende netjes) het gehele jaar de konijnen bestrijden. Dit dient dan wel een boomgaard te zijn die in levensonderhoud voorziet. Dus geen hobby boomgaard.

En kraaien kan je met een vangkooi vangen, maar hier dien je wel een ontheffing aanvragen bij de provincie.

Groet Marien

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:30

Huismussen ook niet meer, deze zijn nu bij wet beschermd.....

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:35

Brainless schreef:
Huismussen ook niet meer, deze zijn nu bij wet beschermd.....

Je mag ze alleen in gebouwen doden, net als de dominomus!

Maar alle dieren die europees inheems zijn genieten bescherming van de flora en faunawet! met uitzondering van de bruine rat, zwarte rat en huisMUIS.

groet Marien

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:38

Ok waar kan ik dat vinden?
Ik weet dat op mijn werk een mus zat en die mochten wij alleen (proberen) te vangen.

edit: ik lees nu dat er per geval om toestemming moet worden gevraagd, maar dat je dit maar in uitzonderlijke gevallen krijgt...

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:41

Maartje1990 schreef:
8nnemiek schreef:
Jagen voor de lol vind ik echt vreselijk, zo'n mensen sporen niet :n Zoals inderdaad, tamme dieren uitzetten om ze vervolgens te kunnen vermoorden, bah %)

Om de populatie in toom te houden, oke.. dat moet dan maar. Maar ik zie dat veel te vaak als excuus gebruikt worden.. Elke zondag een stel van die kerels die wat in het rond lopen te schieten, en dan met een of twee konijntjes terug komen.. Alsof dat iets uit maakt. Alleen ben ík en de andere wandelaars wel doodsbang om daar op zondag te gaan wandelen of paardrijden.. je zal maar net op de verkeerde plek staan en door zo'n kogel geraakt worden.
Dat ze zich maar een konijn op de markt kopen.

wat is er mis met tamme dieren uitzetten om ze vervolgens te 'vermoorden'? is het beter om die tamme dieren in een krap hokje te zetten en dán te vermoorden? :+

Ik vind jagen prima, of het nu uitgezette 'tamme' beesten zijn of echt wild dat afgeschoten wordt om een juiste balans te houden.

harstikke goed, beestjes hebben super veel ruimte dus ook voor die uitgezetten beesten... juist supergoed!

En ze mogen maar een bepaalde hoeveelheid afschieten, zodat er dus óók gewoon voor die buizerds etc. voldoende overblijft :j

In Nederland is het verboden om tamme dieren uit te zetten. Vroeger werd het wel gedaan, maar het is al een aantal jaar verboden. Dat er dan een enkeling jagers tussen zitten die het doen, hoeft niet te betekenen dat alle jagers het doen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:43

Huertecilla schreef:
Noesie schreef:
[

NL is inderdaad bijhoorlijk extreem christelijk in wet en gebruiken ook al doet het graag anders voorkomen.

In Nederland is het inderdaad verboden om te jagen op zondag. Als je het jagers vraagt is de eerste reactie: 'Dat doe je gewoon niet'

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:50

Het is niet verboden hoor om te jagen op zondag.
Maar het is niet standaard, ook moet je het speciaal aanvragen (dit geldt ook voor België):
Citaat:
Meldpunt zondagjacht

Het jachtvoorwaardenbesluit, dat sinds 1 juli 2008 van kracht is, stelt bijkomende voorwaarden aan de jacht op zondag. De zondagsjacht met vuurwapens moet door de jager minstens 24 uur op voorhand worden gemeld op via het elektronisch meldpunt . Het meldpunt zondagjacht werd opgericht om een evaluatie te kunnen maken van het aantal jachtactiviteiten op zondag en het aantal conflicten met andere recreatieve activiteiten in het buitengebied. Aan de hand van de resultaten kan de minister beslissen of het wenselijk is om de regelgeving over zondagjacht aan te passen.