Moeilijke beslissing: hond laten gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Moeilijke beslissing: hond laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:41

Als het een anatool is tja dan is het eigenlijk een hond met werkelijk het karakter van een anatool en deze is 1 jaar en ze worden heel laat volwassen.........
't is waar ze voor gefokt zijn en dit ras staat nog steeds zijn mannetje omdat het ras nog niet zo lang erg in trek is en in NL is waardoor er nog steeds de werk eigenschappen sterk erin zitten.

Het is dan wel een ras wat heel slecht tegen verandering van eigenaar kan en zeker 6 binnen een jaar! Ik zou echt op zoek gaan naar een liefhebber van dit ras die weet waar hij/zij aan begint en dit ook heel goed kan handelen.

Persoonlijk vind ik dit ras net als de Kaukaas totaal niet in NL horen gezien hun sterke oerinstincten. Het kan zeker wel goed gaan maar zie er veel die gewoon niet gelukkig zijn.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:57

Mensen, dank jullie wel allemaal, voor de adviezen, maar vooral voor de steun. Verschillende mensen, verschillende meningen en dat moet ook mogen, ik respecteer het in ieder geval.

Ja, ik wist aan wat voor ras ik begon, maar in het asiel zat wel een ietwat ander hondje dan nu en dat lieve hondje van toen is ze nog steeds, als ze maar van het erf af is.

Waar het in dit verhaal bij mij voornamelijk om draait is veiligheid voor mens en dier. Ik ben van mening dat als een dier een gevaar kan zijn voor de maatschappij en er zijn geen middelen om dat op te lossen, dat het dier niet koste wat het kost in leven gehouden moet worden. Velen van jullie zijn het daar mee eens.

Voor NU heb ik een beslissing genomen om de nodige noodzakelijke maatregelen te treffen en nog niet op te geven. Dit houdt het volgende in:
- De hond gaat bij mijn afwezigheid in de kennel waar een slot op komt.
- Er komt bij de uitgang een dubbele poort/omheining, die eveneens altijd op slot zullen zijn, waardoor mensen niet het erf op kunnen en de hond niet het erf af, indien het mocht voorkomen dat ze tussen de benen door glipt. Dan is die tweede poort er nog.
- Indien ik thuis ben is ze vrij op het erf met een muilkorf om.
- In de nacht zijn er tot op heden geen problemen en zal ze eveneens vrij zijn, maar vooralsnog zonder muilkorf.
- Voor bij de poort zal een waarschuwingsbord geplaatst worden (schijnt zelfs verplicht te zijn, wist ik niet).
- Mijn neefjes kent ze al wel en ze gedraagt zich keurig bij hen, maar ze gaat deze jongens nog vele malen beter leren kennen, uiteraard altijd met muilkorf. Overigens kunnen mensen die zij wel kent, probleemloos het erf op komen.
- Wij gaan hard aan het werk om onze relatie verder op te bouwen.

Ik geloof nog in deze hond. Ja, ze is zwaar territoriaal agressief, werkelijk iedereen voelt zich ongemakkelijk bij haar en mijn reu (Pyreneese Berghond) heeft het even niet gemakkelijk. Voor mij is het volstrekt legitiem als ik nu zou besluiten tot euthanasie (door alles wat ik heb gezien), maar ik ben er nog niet klaar voor. Ik heb de afgelopen dag gemerkt dat, indien ik haar aanraak/wegduw/etc. bij agressie, ze niet op mijn afreageert. Dit zie ik als zeer positief. Ze is naar mij toe zeer lief en aanhankelijk en dit is een duidelijke ik-heb-maar-1-baas-hond. Ze laat zich de muilkorf moeiteloos omdoen.

Dat ieder ander zich ongemakkelijk voelt bij deze hond vind ik uiteraard vervelend en is veelzeggend, maar uiteindelijk ben ik degene die met haar moet leven. Ik hoop in de loop van de tijd, wanneer er rust is gecreëerd en onze verhouding sterk is, met bezoekers te gaan oefenen. Ze zal moeten leren dat zij niet degene is die alles moet regelen of bepaald. Ik ga deze uitdaging aan, maar zeg er wel bij dat indien wij samen geen stijgende lijn kunnen vinden, ik alsnog tot de beslissing euthanasie over ga, maar dan in de wetenschap dat ik er echt alles aan heb gedaan om het te voorkomen.

Eerst volgende week lekker een weekje vakantie en alle emoties van de afgelopen maanden los laten.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:03

@kimmie: ik snap echt wel waar je vandaan komt en ik waardeer je uitgesproken mening. Ik heb echter ook het gevoel dat je iemand bent die ik echt niet aan het verstand gepeuterd kan krijgen dat dit niet een simpel gevalletje is en dat je ondanks alles stug blijft vast houden aan je eigen mening. Het leven is niet altijd zo simpel als jij het schetst.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:14

Goed zo, Estera en geniet van je vakantie.

Nog een vraagje, in de nacht heeft ze geen muilkorf om en dat gaat goed. Kan ze dan bij je andere hond?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:21

estera,ik kom gewoon niet uit een ei,we zijn hier nu aan de 12de opvanghond inmiddels begonnen, en die hebben ook heus niet altijd het lieve oetietoetie karakter ,en alles gaat hier ook niet echt allemaal rozegeur en maneschijn :n ,maar een hond in laten slapen,nah daar moet wel heel veel voor gebeuren hier voor dat gebeurd,en voor ik daar over wil gaan nadenken ...

ik snap alleen sommige dingen niet helemaal...zo schrijf je dat je toen je haar haalde een onzekere ( maar wel nieuwschierige) anatolische herder zag,terwijl je weet dat je zoveel bezoekers op je terrein krijgt en zelfs kinderen over je hek kunnen klimmen...dan heb ik zoiets ja uhhhhh,wáárom kies je dan in hemelsnaam voor zo'n hond en zo'n ras??

maar goed zie dat je een hoop maatregelen gaat nemen,en ik hoop echt dat je een goede band met haar kan opbouwen en dat ze na verloop van een langere periode van gewenning wat rustiger en stabieler gaat worden en dat je er een super leuke hond aan gaat hebben :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:24

kimmie261 schreef:
dus ...dan heb je het over slachtdieren begrijp ik?? en niet over huisdieren als een hond ,kat cavia,konijn enz....

want de ene groep is wel iets anders als de andere groep wat mij betreft,althans zie weinig mensen een koe als huisdier/gezelschapsdier hebben,wat toch over het algemeen genomen bij een dier als een hond wel zo is..

Een dier is een dier en of het nu als slachtdier wordt gefokt enz dat maakt natuurlijk geen bal uit. Een dier is een dier natuurlijk! Lijkt me heel logisch en dat maakt natuurlijk niets uit of er toevallig huis voor staat of niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:27

oww tja,nee dat heb ik dan weer niet,zijn allemaal dieren,maar is wel onderscheidt hier tussen huisdieren en "slachtdieren" ,zo ook tussen spinnen en vliegen en muggen,en honden ,katten enz...persoonlijk sla ik met gemak een vlieg dood,maar een hond niet zo heel makkelijk en snel :n ,en alle 2 zijn het toch beestjes...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-11-11 22:03, in het totaal 3 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:32

TS, geniet van je vakantie en ik hoop op positieve dingen! :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:42

succes!!!!!!!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:08

:(:)
Doe waar jíj je goed bij voelt, waarvan je weet dat je niet later denkt had ik maar...
en dat geldt voor beide opties.
Wij kunnen een mening geven, jij moet het uiteindelijk doen.

wil je sterkte en wijsheid wensen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:40

Even dit: de meeste dierenasielen hebben als regel dat een geadopteerd dier altijd van hun blijft. Als je iets ingrijpends met dat dier wil doen, zoals doden of een ander tehuis geven, dan mag dat niet zomaar. (en doe je het toch, dan is er een kans dat dat asiel ervoor zorgt dat je nooit meer een dier van hen meekrijgt.) Je zou mogelijk zelfs de hondenbescherming op je dak kunnen krijgen, weet ik van een ander geval, waarin een asielhond een andere baas kreeg, omdat de vorige niet meer voor de hond kon zorgen, maar die hond niet naar het asiel terug wilde brengen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 22:46

@kimmie: Mijn andere hond is dus een Pyreneese Berghond. Ook een hond met een zeer sterk karakter, die erf en haard met hand en tand zal verdedigen, absoluut territoriaal is, geen slaafse gehoorzaamheid zal geven en zelfs van oorsprong en in het heden het zelfde werk als de Anatool verricht. Een hond waar vreemden diep ontzag voor hebben, maar geen enkel probleem hebben om het erf te betreden als ik aan geef dat het goed is. Bij mijn Anatool is dat laatste dus niet aan de orde. Ze heeft 'iets' over zich heen wat maakt dat mensen haar niet vertrouwen en dat had ik van te voren niet kunnen voorspellen. Ik heb in het asiel niet gezien dat deze hond zo zwaar territoriaal agressief zou zijn. Als jij vind dat deze honden daar recht op hebben, omdat het nu eenmaal een bepaald ras is, in dit geval een Anatool, nou, schiet mij maar lek dan.
En ja, er komen bezoekers hier, lijkt me volkomen normaal, maar zo vaak is dat nou ook weer niet.

@Zoolgangster: Deze hond is tot een half jaar na plaatsing officieel in eigendom van het asiel. Ik ben me bewust van wat jij aan geeft en zou ook zeker niet zonder hun medeweten tot euthanasie overgaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:51

honden mogen best hun territorium verdedigen....maar als jij erbij bent horen ze gewoon te luisteren.
En onder appel te staan.
(bij mij moet je ook niet door de poort komen als ik er niet ben...dan sta ik niet voor mijn 6 schatjes in hoor...terwijl als ik er ben kan iedereen gewoon binnenkomen,niets aan de hand)

Maar ze vliegt toch ook je andere hond aan?Dat vind ik een serieuzer probleem.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 23:04

Dat klopt Geerke, dat vind ik in het dagelijkse leven ook het meest prominente probleem. Mijn andere hond moet zich wel vrij en blij kunnen bewegen en ik ben niet van het jongleren met beesten. Ik weet inmiddels op welke momenten en onder welke omstandigheden ze dit doet, dus ik hoop dat door consequent handelen van mijn kant en door begeleiding van de honden, dit snel te kunnen verbeteren. Ik kan er niet een indicatie van tijd aan ophangen, maar gevoelsmatig zal dit snel moeten verbeteren, omdat ik het anders niet fair vind voor mijn reu.
Als blijkt dat het niet verbeterd, dan kan ik deze hond nog zo graag een goed leven willen geven, maar dan is dat niet bij mij, aangezien mijn reu toch echt nergens naar toe gaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:36

Estera schreef:
Bezoek werd argwanend, blaffend en soms grommend begroet. Eenmaal binnen het hek over het algemeen wel vriendelijk. Ik heb haar de tijd gegeven om aan mensen te wennen en liet de hond naar de mensen gekomen. Er was immers die onzekerheid in het begin. Uiteindelijk werd iedereen uitbundig begroet en was er uiteindelijk iemand aan wiens voeten ze is aan liggen, die door zijn hurken ging waarop zij hem ' snapte'. In het daarop volgende uur heeft ze mij ook 3 keer 'gesnapt'. Gelukkig zonder gevolgen, maar een waarschuwing was het wel.

.

is dit wat jij verstaat onder terroritaal agressief gedrag?

vind dit geen agressief gedrag maar meer onzeker gedrag en wanneer het goed is zelfs heel vriendelijk en blij gedrag dus...maar goed misschien ken ik wat honden die anders terroritaal agressief gedrag vertonen,wat ik persoonlijk heftiger vind als wat ik hier lees,en als het anders is dan shoot me,maar dit is alle info die ik zie en lees...

verder tja,wat bezoek van mijn honden vind,what ever hoor,wat dat betreft moet ík ermee leven en niet zij,zijn er mensen die mijn honden bij wijze van echt te eng vinden,dan gaan ze toch een poosje naar buiten...zou daar werkelijk nog geen hond een spuitje voor geven :n

als hier bezoek komt dan zijn mijn honden binnen het hek echt niet vriendelijk :n ,maar goed,hun terrein en ik snap prima dat ze hun terrein beschermen ( gráág zelfs!! ),alleen als ik zeg dat het goed is en het hek openmaak dan is het ook goed...maar ik ken zat mensen die zo'n zelfde type hond hebben als ik hier heb rondlopen,die gewoon weg níet zo vriendelijk zijn tegen vreemde mensen,en tja,moet zeggen,dat als je voor het ras wat ik heb kiest dat je moet weten dat er honden tussen zitten die nu eenmaal niet de "labrador" uithangen bij bezoek en zeer eenkennig en terroritaal kunnen zijn,dat is nu eenmaal een risico als je voor een bepaald ras kiest waar dit soort karakters bij voorkomen.

en dan moet je als baasje gewoon de maatregelen nemen die de veiligheid van bezoekers waarborgd,meer zeg ik niet :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:48

Kimmie, volgens mij is er toch echt een veel groter probleem dan je in je posts beschrijft...

Estera; ziet er uit alsof je alle mogelijkheden nu hebt overwogen; succes! Ik hoop echt voor jullie beiden dat de knop om gaat bij de teef, want een lichamelijk gezond dier in laten slapen is nu eenmaal een erg harde beslissing om te moeten maken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:50

klinkt inderdaad meer als angstbijten...maar misschien heb ik er geen goed beeld bij.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:52

het grotere probleem is dat de hond een keer gesnapt heeft naar een pony,en dat ze de reu aanvalt,ja dat zou ik hier ook niet hoeven ,een hond die steeds mijn honden aan zou vallen gaat hier simpelweg naar een ander huis,maar niet dood...

daar zou ik dan een huis voor zoeken zonder andere honden... ( heb dat overigens al eens gedaan met een opvanger,die bleef mijn honden aanvallen en die is naar een nieuw baasje gegaan,die haar als enigst hond had)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:54

Maar Kimmie, iemand anders opzadelen met zo´n hond, is dat wel eerlijk? Dat zou ik persoonlijk dan ook weer niet willen...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:56

Die ander kan 'nee' zeggen. Maar het gaat hier niet alleen om de andere hond aanvallen en een keer snappen naar pony

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:56

Dan is het haar probleem toch niet meer? Opgelost....En het aller belangrijkste, hoera, de hond hoefde niet dood, want dat is zielig.
Valt niet mee, eigen verantwoordelijkheid nemen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-11-11 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:57

waarom niet? waarom zou deze hond niet gelukkig kunnen worden bij iemand anders zonder honden,ik lees echt verder geen heel ernstig abnormaal gedrag hoor,ja onzeker naar onbekenden,nou dat valt toch op te lossen,zo te lezen is ze voor TS hartstikke lief,en buiten is ze ook heel vriendelijk en lief,waarom zou deze hond nu echt niet gelukkig bij iemand anders kunnen zijn?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:05

kimmie261 schreef:
Estera schreef:
Bezoek werd argwanend, blaffend en soms grommend begroet. Eenmaal binnen het hek over het algemeen wel vriendelijk. Ik heb haar de tijd gegeven om aan mensen te wennen en liet de hond naar de mensen gekomen. Er was immers die onzekerheid in het begin. Uiteindelijk werd iedereen uitbundig begroet en was er uiteindelijk iemand aan wiens voeten ze is aan liggen, die door zijn hurken ging waarop zij hem ' snapte'. In het daarop volgende uur heeft ze mij ook 3 keer 'gesnapt'. Gelukkig zonder gevolgen, maar een waarschuwing was het wel.

is dit wat jij verstaat onder terroritaal agressief gedrag?

Leuk dat je alleen dat leest, maar de rest van de zin gemakshalve maar achterwege laat. Dan vergeet je ook nog het stuk waarin ik duidelijk heb verwoord hoe ze zich gedroeg ten opzichte van de gedragstherapeut, waaruit toch een duidelijke agressie blijkt. Je mening is duidelijk. Mijn mening is anders en daar ga ik het maar bij laten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:10

laat ik een voorbeeld geven van wat ik terroritaal agressief gedrag vind,een vriend van ons heeft een rottweiler ,niet de makkelijkste jongen,en hij kreeg laatst visite,die 2 minuten na binnekomst gelijk naar het ziekenhuis mocht om gaten te laten hechten,dat is wat ik versta onder terroritaal agressief gedrag...

dus wellicht dat ik daarom jou hond nog vrij mild vind... Afbeelding

dat ze 'snapte' snap ik ook nog wel ,het is een super onzekere hond...die je eigenlijk nog tegen dit soort 'enge' dingen moet beschermen,maar goed dat wist je toen ook niet,nu misschien wel...áls ze agressief was geweest had ze er gewoon in gehangen,en had deze persoon ook gaatjes kunnen laten hechten,dus op haar manier duidelijk haar grenzen aan gegeven,alleen niet gewenst gedrag wat je hoopte misschien...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 13-11-11 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:12

Klinkt als een hond met al haar oer instincten nog in haar gecombineerd met trauma's van het verhuizen.
Niet iets dat haar karakter goed doet. Ik ga niet mijn mening geven over wel of niet euthanasie, daar heb je verder niets aan omdat de meningen enorm verdeeld zijn. Ik vind het goed dat je zoveel verantwoordelijkheid neemt voor je hond, iets wat heel veel mensen op deze wereld jammer genoeg nog veel van kunnen leren.
Hopelijk werkt ze goed mee en gaat je aanpak lukken. Zo te horen heb je er heel goed over nagedacht en weet je wat je aan het doen bent. Ik las alleen dat je in de toekomst ook meer bezoekers wil introduceren aan haar, dat is waar ik wel tips voor heb. Wees daar héél voorzichtig mee, kies de mensen goed uit. Als jij een onzeker iemand 'gebruikt' om langs te komen zal dat een negatief effect op je hond kunnen geven.
Begin dus met zelfverzekerde mensen die niet snel onder de indruk zijn van een hond. En ook ik ga het zeggen, de methode die Cesar Millan gebruikt bij het introduceren van mensen aan zijn roedel is heel goed.
Mocht het nu niet lukken, kun je ook nog contact met hondenscholen e.d. of die een geschikt huis voor haar weten. Wel één waar jij ook 100% achter staat, anders is het alsnog zeulen met een hond.
Succes met de hond! Hopelijk werkt het allemaal positief uit voor jullie! Ik heb ook nog wellicht een goede site:

http://www.packleader.nl/