kat nemen in appartement van 50m2??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 00:39

Kleine update: alles gaat heel snel ineens. We hadden op marktplaats een nestje gezien waar we morgen wilden gaan kijken (die mochtem pas eind november weg) maar vandaag hebben we een geweldig lief beestje gevonden. Op visite, onderwerp komt op tafel en 5 minuten later een kitten op schoot.

Ik heb uiteindelijk toch voor een kitten gekozen ipv een asielkat. Het is een vuilnisbakkie, cypers met een klein streepje over de neus, wit halsje en witte sokken. Hij is super speels maar komt ook rustig een kwartier bij je op schoot liggen en gaat met zn staart spelen als hij zin heeft.
Ongeveer geboren rond eind augustus, maar hij ziet eruit als een guppy van 6 weekjes.. super lief en klein.

Over 1.5 week haal ik hem op, aangezien ik nu even in mn ouderlijk huis zit ivm oppassen op broertjes. Ouders op vakantie. Maar morgen spulletjes aanschaffen en een afspraak bij de da maken vor enting, en een kleine keuring, wormen en vlooien kuur.
Helemaal het katje zoals ik hm in mn hoofd had kwa karakter.

P.s. hij heet gijs en ik zal als hij er is een foto plaatsen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:03

Wat leuk dat je een kitten hebt gevonden, veel plezier vast met Gijs :)

Ben er erg op tegen als mensen 1 kitten hebben zonder ander kattengezelschap, veel succes en wijsheid TS.

Thirty

Re: kat nemen in appartement van 50m2??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:18

Als hij eruit ziet als een kitten van 6 weken zou ik me wel afvragen of hij niet echt 6 weken is, of dat er iets mis mee is qua gezondheid.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 07:41

Thirty schreef:
Als hij eruit ziet als een kitten van 6 weken zou ik me wel afvragen of hij niet echt 6 weken is, of dat er iets mis mee is qua gezondheid.

Daarom gaat ie ook lekker even naar de da voor een gezondheidscheck. Maar van buitenaf ziet hij er gezond uit. Schone vacht, heldere ogen, schone oren en hij oogt nergens pijn te hebbn bij zn buik als je hem vast houd. Ook eet hij als een puber in de groei. Van binnen kan ik natuurlijk niet kijken.
Hij is geboren in de hooischuur en toen naar binnen gebracht. Ze weten niet meer precies wanneer dat was ongeveer, aangezien er heel vaak nestjes zijn van verschillende katten. Misschien kancde da wel zn leeftijd inschatten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:23

Veel succes met je kitten TS :) . Mag ik vragen welke argumenten uiteindelijk de doorslag hebben gegeven om voor een kitten te gaan en niet voor een kat?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:41

ik ben er uiteindelijk toch een beetje huiverig voor. je weet dat een asielkat en verleden heeft en je weet niet hoe hij zich aanpast aan jou omgeving. slechte gewoontes kun je moeilijk afleren. ik heb het gevoel bij een kitten dat je hem zelf je gedragsregels kunt aanleren/tonen. vanaf het begin goed leren lijkt mij makkelijker dan slechte dingen omdraaien.

deze kitten is opgegroeid in een huiselijke kring met 3 kleine kinderen. nog nooit buiten geweest. en zijn karakter spreekt mij heel erg aan. speels maar ook lekker lui bij je komen liggen.
in dit katje heb ik vanaf het begin het vertrouwen dat hij bij mij past en ook aan de omgeving waar hij gaat komen.

afspraak met de da is inmiddels gemaakt. 4 dagen nadat ik hem heb opgehaald word hij verwacht voor zn volledige keuring, vlootjes, wormpjes en enting

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:49

veel plezier met je nieuwe huisgenootje! :) als je voldoende met m speelt komt het heus wel goed hoor, geef m wat speeltjes waar hij achteraan kan rennen, dan heeft hij ook voldoende beweging.
1 van mijn katten komt ook niet buiten. in het vorige huis wel, hier vind ze het een beetje eng, dus blijft ze gewoon binnen! ze is nu twee jaar en heb haar van andere mensen overgenomen waar ze ook buiten was (heel veel zelfs) en nu is het gewoon een lieve knuffelige gelukkige binnenkat. het kan dus heus!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:53

hestejente schreef:
Ik woon op 28 vierkante meter en heb er 2. Eerst wilde ik er ook maar één vanwege het oppervlakte, maar hoorde van buren dat ze toch wel veel aan het miauwen was. Dus nu zijn er 2. De eerste was net 3 toen ze hier kwam en is altijd binnenkat geweest, de tweede woont hier sinds hij 9 weken is en weet niet beter. 't Gaat prima zo :)

Ik woon ook op 28m2 en heb 2 katten. 1tje gaat naar buiten, de andere niet. Tis zo prima te doen!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:57

Kenyada schreef:
veel plezier met je nieuwe huisgenootje! :) als je voldoende met m speelt komt het heus wel goed hoor, geef m wat speeltjes waar hij achteraan kan rennen, dan heeft hij ook voldoende beweging.
1 van mijn katten komt ook niet buiten. in het vorige huis wel, hier vind ze het een beetje eng, dus blijft ze gewoon binnen! ze is nu twee jaar en heb haar van andere mensen overgenomen waar ze ook buiten was (heel veel zelfs) en nu is het gewoon een lieve knuffelige gelukkige binnenkat. het kan dus heus!

ik had al bedacht dat er in elk geval zo'n brokjes bal komt. moet ie ook wat doen voor zn eten en kan ik elke dag stofzuigen :o

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:49

Ik heb zojuist gijs zn spulletjes alvast aangeschaft. Stoere krabpaal. Drie hoog met onderop 3 krabpalen halverwege een huisje dan weer een krabpaal en dan een troon om naar buiten te kijken. Voederbal, speelgoed muis, slaapmandje voor snachts in de gang, Kattenbak schep en uiteraard water en voer bak. Eten voor hm in huis. Ik zou zeggen, ik wil hm ophalen!!!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:02

Dat gaat helemaal goed komen zo te horen! Het kan ook makkelijk hoor. Wij hebben zelfs 3 katten op een vrij klein oppervlak, waar ze alleen naar buiten kunnen als wij thuis zijn (was niet helemaal geplant overigens en we hopen komend jaar te mogen verhuizen naar een grotere woning). Wij hebben meerdere krabpalen en speelmogelijkheden door het hele huis, waarvan 1 grote waar ze alledrie tegelijk in kunnen liggen als ze willen. Ook vind 1 van de 3 het fijn om nog hoger te zitten, we hebben nu gezorgd dat ze een hoge kast op kan klimmen en daar zit ze dan lekker te koekeloeren. De ruimte die ze in de hoogte kunnen telt namelijk ook mee he. Ook hebben we het geluk gehad dat ze het heel goed met elkaar kunnen vinden. Nu liggen ze bijvoorbeeld met zn drietjes samen op bed te pitten.
Qua viezigheid moet je er wel rekening mee houden. We hebben 2 kattenbakken staan die 2 keer per week helemaal leeg gaan en met bleek geschrobd worden en tussendoor bijgehouden. Ook stofzuigen we om de dag (sinds ik een furminator heb is het haar in huis overigens stukken minder). Maar dat is het allemaal waard hoor!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:43

sax89 schreef:
afspraak met de da is inmiddels gemaakt. 4 dagen nadat ik hem heb opgehaald word hij verwacht voor zn volledige keuring, vlootjes, wormpjes en enting

gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootje! Daar ga je nog een hoop plezier aan beleven.

...maar die vlootjes en wormpjes hadden al geregeld moeten zijn, de 1e enting misschien ook al wel, hoe oud is hij nu?
Als je er dan toch bent vergeet dan niet de kleine gelijk te chippen, mocht hij per ongeluk ontsnappen dan is dat maar vast geregeld.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 15:49

cissy schreef:
sax89 schreef:

gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootje! Daar ga je nog een hoop plezier aan beleven.

...maar die vlootjes en wormpjes hadden al geregeld moeten zijn, de 1e enting misschien ook al wel, hoe oud is hij nu?
Als je er dan toch bent vergeet dan niet de kleine gelijk te chippen, mocht hij per ongeluk ontsnappen dan is dat maar vast geregeld.

De da zei dat enten pas mag vanaf 8 weken dus dat komt mooi uit. En idd over die vlootjes en wormpjes heb je gelijk. Ik denk dat vlooien nog wel meevalt als ik zo naar zn vacht gekeken heb. Zag geen gekkigheid erop zitten aan plekken, kale stukken of zwarte beestjes. We gaan het meemaken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:52

Ik hoop voor je dat Gijs niet te veel grapjes heeft, want als jij er overdag niet bent om gedrag te corrigeren zou het best een uitdaging kunnen zijn om gedragsregels aan te leren.

Maar goed, veel plezier met je kleine mannetje!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 16:06

Vjestagirl schreef:
Ik hoop voor je dat Gijs niet te veel grapjes heeft, want als jij er overdag niet bent om gedrag te corrigeren zou het best een uitdaging kunnen zijn om gedragsregels aan te leren.

Maar goed, veel plezier met je kleine mannetje!

Ik heb er vertrouwen in, en dat is belangrijk denk ik

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:42

ik herhaal mijn eerdere advies om het kitten niet te vroeg te laten verhuizen om later mogelijke gedragsproblemen te voorkomen. Het is heel leuk en verleidelijk zo'n ukkie maar voor je het weet zijn ze toch groot en zit je de komende jaren met een mogelijk gedragsprobleem wat zo makkelijk voorkomen had kunnen worden.

En vlooien/wormen meegeven naar de nieuwe eigenaar is not done in de fokkerijwereld, daar zorgt men voor 'schone' kittens die ge-ent en evt gechipt zijn. Goed vlooienmiddel is vrij prijzig en vlooien in huis wordt je echt niet vrolijk van, daarnaast is het ook nog schadelijk voor die ukken omdat vlooien voor behoorlijke bloedarmoede kunnen zorgen.

Kittens kunnen ook last hebben van hun entingen en dan is het prettiger voor de uk als hij gewoon nog in zn oude vertrouwde omgeving is zodat je ook evt entreacties kunt herkennen en er iets mee kunt doen. Kittens in een nieuwe omgeving plaatsen en ze dan gelijk enten dat kan wel eens vervelend voor ze zijn.

Maar goed, het is jouw kitten en jouw beslissing, ik hoop in ieder geval dat je er een enorme hoop lol aan beleeft! :)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 17:23

cissy schreef:
ik herhaal mijn eerdere advies om het kitten niet te vroeg te laten verhuizen om later mogelijke gedragsproblemen te voorkomen. Het is heel leuk en verleidelijk zo'n ukkie maar voor je het weet zijn ze toch groot en zit je de komende jaren met een mogelijk gedragsprobleem wat zo makkelijk voorkomen had kunnen worden.

En vlooien/wormen meegeven naar de nieuwe eigenaar is not done in de fokkerijwereld, daar zorgt men voor 'schone' kittens die ge-ent en evt gechipt zijn. Goed vlooienmiddel is vrij prijzig en vlooien in huis wordt je echt niet vrolijk van, daarnaast is het ook nog schadelijk voor die ukken omdat vlooien voor behoorlijke bloedarmoede kunnen zorgen.

Kittens kunnen ook last hebben van hun entingen en dan is het prettiger voor de uk als hij gewoon nog in zn oude vertrouwde omgeving is zodat je ook evt entreacties kunt herkennen en er iets mee kunt doen. Kittens in een nieuwe omgeving plaatsen en ze dan gelijk enten dat kan wel eens vervelend voor ze zijn.

Maar goed, het is jouw kitten en jouw beslissing, ik hoop in ieder geval dat je er een enorme hoop lol aan beleeft! :)

Zn mama is al een paar weekjes weg... die loopt weer over de boerderij, en gijs en een oudere kitten uit een ander nest zitten nog binnen..
Maar wat je zegt snap ik helemaal en heb ik over nagedacht voordat ik de keus heb gemaakt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:59

Hmm, dat is dus helemaal niet verstandig, aangezien kittens die te vroeg bij hun moeder zijn weggehaald vreselijke gedragsproblemen kunnen ontwikkelen...

Ik zou je keuze dus serieus heroverwegen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:02

Dus kitten zit al zonder mama? Dat kan inderdaad een hoop gedragsproblemen veroorzaken. Mijn vriend heeft ook zo'n kat (van mensen in de straat die bijna maandelijks nestjes hebben omdat ze hun katten niet laten helpen, maar er vervolgens niet voor zorgen) en daar merk je het ook duidelijk aan. Die heeft echt een paar tikken eraan overgehouden, zoals op dekens zuigen en flink melken, of ergens eindeloos tegenaan schuren. En dat is terwijl ze samenleeft met een kat die wel weet hoe de wereld in elkaar zit, daar heeft ze ontzettend veel steun aan.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:22

Yessy schreef:
Dus kitten zit al zonder mama? Dat kan inderdaad een hoop gedragsproblemen veroorzaken. Mijn vriend heeft ook zo'n kat (van mensen in de straat die bijna maandelijks nestjes hebben omdat ze hun katten niet laten helpen, maar er vervolgens niet voor zorgen) en daar merk je het ook duidelijk aan. Die heeft echt een paar tikken eraan overgehouden, zoals op dekens zuigen en flink melken, of ergens eindeloos tegenaan schuren. En dat is terwijl ze samenleeft met een kat die wel weet hoe de wereld in elkaar zit, daar heeft ze ontzettend veel steun aan.

Nee deze is echt al opgevoed hoor. Hij loopt daar in huis en weet wat hij wel en niet mag, gaat netjes op de kattenbak en kan goed omgaan met kinderen en honden ook.
Hij komt bij de oom van mn vriend vandaan. Ik weet dus wel uit wat voor situatie hij vandaan komt. Bij vreemden zou ik er huiverig van zijn dat ze informatie achterhouden. Maar hier weet ik echt dat het goed zit. Dat was wel mijn eerste vereiste bij de aanschaf. Alle info weten. Zo ook mijn reden voor een kitten ipv een assielkat, lees eerder.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:24

Na ja. Als je maar niet aankomt dat je niet gewaarschuwd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:31

Beetje vertrouwen in de TS en de oom van haar vriend! Volgens mij denkt ze goed na over wat ze wel of niet wil en als ze het vertrouwt en dat katje al goed weet wat wel en niet mag, dan zal het allemaal wel lukken :j Daarbij stel dat het iets doet wat niet gewenst is, wie zegt dat die dat ook niet zou doen als die pas na 20 weken bij de moeder weg was gegaan?

Die van mij heeft ook niet veel aan zijn mama gehad ... die was na 1 week al aan de wandel gegaan en daarna hebben ze haar maar bij de kittens in een kamertje opgesloten, omdat ze er anders telkens vandoor zou gaan. Uiteindelijk heeft hij 7 a 8 weken bij zijn moeder gezeten, maar om te zeggen dat het opvoedkundig van nut was, niet echt. Maar ach, ik weet ondertussen hoe hij zich gedraagt en dan gaat het prima. Het is geen schootkat, het wil soms flink uithalen, springt soms bovenop de kip die je staat te snijden, maar daarnaast is die ook onwijs lief, komt me begroeten als ik thuis kom en blijft altijd in mijn buurt. Ik zou hem echt voor geen goud willen missen en dat terwijl hij nog maar anderhalf is en niet altijd de allerliefste, ik zou echt geen andere kat meer willen!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:37

O
idinn schreef:
Beetje vertrouwen in de TS en de oom van haar vriend! Volgens mij denkt ze goed na over wat ze wel of niet wil en als ze het vertrouwt en dat katje al goed weet wat wel en niet mag, dan zal het allemaal wel lukken :j Daarbij stel dat het iets doet wat niet gewenst is, wie zegt dat die dat ook niet zou doen als die pas na 20 weken bij de moeder weg was gegaan?

Die van mij heeft ook niet veel aan zijn mama gehad ... die was na 1 week al aan de wandel gegaan en daarna hebben ze haar maar bij de kittens in een kamertje opgesloten, omdat ze er anders telkens vandoor zou gaan. Uiteindelijk heeft hij 7 a 8 weken bij zijn moeder gezeten, maar om te zeggen dat het opvoedkundig van nut was, niet echt. Maar ach, ik weet ondertussen hoe hij zich gedraagt en dan gaat het prima. Het is geen schootkat, het wil soms flink uithalen, springt soms bovenop de kip die je staat te snijden, maar daarnaast is die ook onwijs lief, komt me begroeten als ik thuis kom en blijft altijd in mijn buurt. Ik zou hem echt voor geen goud willen missen en dat terwijl hij nog maar anderhalf is en niet altijd de allerliefste, ik zou echt geen andere kat meer willen!

Dankjewel

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:06

idinn daarom houden fokker 13/14 weken aan.. tussen 8 en 13 weken leren ze nog zoveel.
ik heb ook contact gestoorde kat (is al 14 geweest)

aan TS succes.. ik zou alleen geen 1 aanraden maargoed.
dus veel spelen en dingen aanleren is gewenst

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:57

idinn schreef:

En daarom blijven ze dus liever 10 tot 12 weken bij de moeder, en dan vooral ook de nestgenootjes. ;)