Waarom houden sommige mensen hun konijn alleen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:58

sietske83 schreef:
Ik heb nu nog maar 1 konijn een gecastereerde ram. Zijn maatje heb ik moeten inslapen 1.5 week geleden door ouderdom..
Deze konijn is ook al op leeftijd. Kan ik hier zo een andere konijn bijzetten? Maakt het uit of het een ram of voedster is.

Geen ram bij zetten. Een ram laat wat makkelijker een vrouwtje toe op zijn terrein maar alsnog neutraal koppelen.
Hier staat een lijst met opvangen:
http://www.bunnybunch.nl/opvangen--en-asiels.html

Willawander: Kennis van koppelen, en laat me raden: voldoende ruimte. :P

sietske83

Re: Waarom houden sommige mensen hun konijn alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:00

Zijn vriendje die is overleden was ook een gecastereerde ram. Dat waren dikke maatjes.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:13

Buiten heb ik 4 konijnen zitten, een oudere (ongeveer 13) ram met zijn 3 vrouwen, gaat allemaal prima, alleen soms ontwijken 2 dames elkaar een paar dagen, of ze vliegen elkaar aan.

Binnen heb ik sinds een jaar een ram die uit de dierenwinkel komt (hij was te groot en zou naar de slacht gaan, via via bij mij gekomen). Hij zit altijd bij ons in de buurt en hupst af en toe buiten rond. Hij kan het wel goed vinden met een van de dames buiten, maar op een gegeven moment wordt hij het zat en wil weer naar binnen. Dan ligt hij de rest van de avond lekker ergens in de kamer te maffen. ;)
Hij heeft alleen sociaal gedrag niet zo goed door: Snapt niet dat zij ook gelikt wil worden door hem. Dan probeert zij het hem zo duidelijk te maken, maar hij snapt er niks van, haha. Is wel grappig. Het liefst wil ik hem erbij zetten als de oudere ram naar hoger sferen is.. Maar hopelijk duurt dat toch nog wel een poosje!

Natuurlijk is het goed als konijnen met z'n 2en zitten, maar ik denk dat konijnen alleen ook gelukkig kunnen zijn. Advies geven mag natuurlijk wel, maar er maar over door blijven gaan werkt bijna altijd tegendraads. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:19

Ik denk dat er meer voorlichting gegeven moet worden door de dierenwinkel.
Mensen krijgen nog steeds 1 konijntje in een kleine duna of een klein buitenhok mee.
Daar gaat het fout.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:22

ik heb hier ook konijnen alleen zitten. waarom? sommige vechten elkaar de tent uit, die maak ik echt niet gelukkig door ze samen te zetten, bovendien heb ik allemaal dieren die niet geholpen zijn dus zit binnen no time met een konijnenplaag :d Ik ga dr mee fokken en heb begrepen dat ze dan ook beter alleen kunnen zitten ivm met het doden van de jongen.
ik zie hier geen enkel konijn wat diep ongelukkig is en ze worden allemaal stok en stok oud....(Op een nekeling na)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:23

Toch is het wetenschappelijk bewezen dat ze wel meer stress hebben als ze geen contact hebben met soortgenoten.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:24

In de opvang in Leeuwarden is op dit moment niks.

Dus je kan eigenlijk alleen voedsters bij gecastereerde rammen plaatsten?
Heb wel een leuke ram in de buurt gezien die is 30 maanden.
Ik hoef ook niet perse een jong konijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:26

Ik denk dat de opvang heel erg blij zou zijn als je juist voor een ouder dier gaat.
Want de meeste mensen willen vooral jonkies.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:28

Ja maar in de opvang in leeuwarden is op dit moment niks.

En een andere opvang moet ik helemaal naar groningen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:29

Dat ik mijn konijn, Freek Willem, kocht, deed ik dat in een opwelling bij het tuincentrum omdat ik het zo zielig vond hoe hij erbij zat.

Ik heb hem eerst alleen gehouden, hij liep altijd los als ik thuis was en toonde veel ongepaste genegenheid naar mijn kat. :')

Maar na een paar maandjes besloot ik dat ik hem niet alleen kon houden. Toen heb ik Theresé uit de opvang gehaald en hebben ze samen, elk een eigen kooi, naast elkaar binnen gestaan.

Toen het voorjaar kwam heb ik een mooi groot buitenhok besteld en zijn ze samen naar buiten gegaan. Gelukkig ging dit ook gelijk goed. :j

Helaas is Theresé een paar weken geleden overleden en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om Freekie alleen te laten. Dus ik ging weer naar de opvang en heb daar Catoo opgehaald en gelijk bij Freek gezet.
Ook dit was gelijk liefde op het eerste gezicht. :+:

Ik ben er geen voorstander van om dieren alleen te houden, maar ik geloof wel dat het in sommige gevallen geen negatieve uitwerking op het dier heeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:31

sietske83 schreef:
Ja maar in de opvang in leeuwarden is op dit moment niks.

En een andere opvang moet ik helemaal naar groningen.

Als je wat rondvraagt op konijnenfora dan is er vaak een taxi te regelen.
Mensen met een OV die voor de lol beestjes van station naar station brengen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:13

Of kijk voor een volwassen dier in je omgeving wat je een leuk nieuw thuis kan geven. Echter konijn van een opvang heeft het voordeel dat ze vaak helpen met koppelen of in elk geval de garantie geven mocht het niet gaan dat hij binnen bepaalde tijd terug kan.
Soms gaat het goed 2 rammen of 2 voedsters samen. Echter heel vaak niet. Mocht je toch zo'n geslaagd koppel hebben en 1 is overleden neem dan voor de zekerheid toch een nijn van het andere geslacht ervoor terug.

LuckyRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:25

Sinelia schreef:
ik voel me nu heel slecht, want ik heb mijn konijn ook al 6 jaar alleen.

Nijntje (zo heet ze) is niet agressief en knuffelt graag. Ze zit dagelijks op schoot, weet precies wanneer en wie haar voert en " vraagt" er dan ook om. Ze loopt overdag in een ren op gras en zit 's avonds in de woonkamer. Ze heeft een speelbal, waar ze meestal een hele avond mee rond loopt in haar hok en mijn vriend gek maakt, want de tv is amper te verstaan. Als ik in de zomer naar mijn ouders ga, neem ik haar mee en mag ze spelen met de konijnen van mijn ouders, maar dat vindt niets. Ze gaat zielig in een hoekje zitten en als er een in de buurt komt rent ze heel hard weg en verstopt ze zich. Ik heb dus niet het idee dat ze zielig is, eenzaam is. Momenteel is Nijntje 8 jaar en volgens mijn DA super gezond.

De reden dat ze alleen is, omdat ik haar heb gekregen van mijn oom en die is broodfokker. Die fokt als een gek konijnen en houdt ze 1 per hokje. Nijntje heeft te lange oren volgens het rasstamboek, dus wilde mijn oom er niet mee fokken en ze was ook niet te verkopen, dus ze afgemaakt worden. Ik heb haar toen mee naar huis genomen. Ze kent geen konijnen via de trailies en omdat ik heel veel weg ben durf ik er geen ander konijn bij te zetten, want wat als ze gaan vechten als ik er niet ben.

hier wil ik me graag bij aansluiten . _/-\o_
Mijn konijn is ook alleen, maar heb ook niet het idee dat ze ongelukkig of wat dan ook is. Ze is ook echt een huiskonijn, net een hond eigenlijk := Ze zit de hele avond bij me op de bank en huppelt een beetje door huis als ik thuis ben(anders bijt ze kabels door) . we hebben hiervoor wel twee konijnen gehad, maar dit ging absoluut niet goed. Eén is daardoor zelf ook overleden ;(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:58

jullie nijnen krijgen nog veel aandacht van jullie en dan is het al minder erg voor hun alleen te zitten omdat ze dagelijks aandacht en beweging krijgne.
Heb het idee dat dit topci vooral bedoeld is voor nijnen die wel ruimte hebben maar nooit veel aandacht of uitdagingen krijgen. Nijnen die dus jaren alleen slijten in omgeving die niet veranderd en zich vreselijk vervelen. Duidelijk te lezen dath et bij jullie niet zo is.

Nijnen horen samen te leven echter kan je vaak nog beter honden of katten koppelen dan nijnen vind ik. Het is niet makkelijk in veel gevallen om ze te koppelen echter als het gelukt is dan zijn ze vaak ook enorm tevreden en relaxt samen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:02

Sietske83: Ik zie inderdaad op de site staan dat er nu niks is, maar de site kan net zo goed niet up-to-date zijn. Ik zou dus even bellen :)

LuckyRemi: Waarom moet je ook eerst het idee krijgen dat ze ongelukkig zijn? Doe je dat met een ander dier ook? Ach ik geef het dier een paar dagen geen eten, pas als het ongelukkig oogt geef ik weer eten.
Of laat ik het dier in een zo'n klein mogelijk hok zetten... pas als het ongelukkig oogt geef ik het dier meer ruimte.
Zolang ze niet kunnen praten moet je zo veel mogelijk je best doen, en dat houdt niet in genoegen nemen met minder.
Een mens kan geen ander konijn vervangen, wij spreken geen konijnentaal en vice versa.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:03

Dierenfan: een Gecastr. ram + voedster koppelen gaat vrijwel altijd goed, en soms niet, een dier heeft ook voorkeuren.. Maar moeilijk? Absoluut niet. Een stuk makkelijker dan honden of katten koppelen, dat gaat veel vaker fout.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:14

Air schreef:
Vrouw + vrouw gaat zeer vaak fout... Iets wat je hier ook al kan lezen.

Dit topic bestond 2 jaar geleden nog niet ;)

We hebben het nagevraagd bij de dierenwinkel en dierenarts, ik heb het opgezocht op bunnybunch.nl en aan een collega met erg veel verstand van dieren gevraagd. Het is een hele tijd goed gegaan, ze waren echt vriendinnetjes, wat het heeft veroorzaakt weet ik niet. Ze zijn iig uit elkaar.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:19

Ik heb zelf ook 1 (gecastreerde) ram alleen zitten.
Meer omdat hij niks of niemand anders accepteert in zijn hok.
heb er een ongecastreerde man bij gehad, een gecastreerde man en 2 verschillende vrouwen.
Ook alles gedaan qua wenproces. In een nieuw hok, eerst nieuw konijn erin, daarna het 'oude'.
Gebruikt hok, eerst nieuw konijn, daarna oud konijn en omgekeert, maar niks werkt.
Heb het een beetje opgegeven.
Ik wil niks liever dan een ander konijn erbij aangezien ik mijn klanten pas een konijn verkoop als hij of zij een 2e konijn meeneem. Maar zelf weet ik het gewoon niet meer!
Tips zijn altijd welkom trouwens.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:19

Mijn konijn heeft altijd met 5 anderen gezeten. We hebben besloten dat als er 1 dood ging er geen nieuwe bij kwam. Nu is alleen het mannetje nog over. Hij is nu 14/15. Hij is doof en blind. Hij zit dus ook alleen. Ik vind het niet ideaal, maar het is niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:28

Jeanine93:
Wat een onzin!
Het voorbeeld is ook al gegeven ;)
Dus jij wordt oud omdat je gelukkig bent?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:37

Air schreef:
Dierenfan: een Gecastr. ram + voedster koppelen gaat vrijwel altijd goed, en soms niet, een dier heeft ook voorkeuren.. Maar moeilijk? Absoluut niet. Een stuk makkelijker dan honden of katten koppelen, dat gaat veel vaker fout.

sorry hier koppel ik niet gecas. ram met voedster maar heb hier echt een groep dus koppel vaak 5 konijnen met nog een konijn bijv. om de groep een beetje op peil te houden. En dan is het niet altijd even makkelijk.
Maar ook het begin van 1 naar 2 vond ik niet makkelijk. Je moet op omgeving e.d. letten en ze vechten veel feller dan honden en katten.

Honden en katten vind ik stukken makkelijker. In asiel/pension doe ik al jaren honden koppelen en heb nog nooit een vechtpartij gehad. Gewoon goed opletten qua grote, leeftijd, energiebehoefte en dominantie en je krijgt hele leuke koppels of vaak ook zelfs groepen. Katten komt er gewoon 1 bij in huis en het regelt zich wel (tot nu toe) echter konijnen..... koppelen in vreemde omgeving, ren helemaal schoon maken enz.
Echter het is alle moeite waard hoor <3 kost een paar dagen of week tijd eerdat het weer helemaal soepel loopt maar als je dan ziet hoeveel liefde de nijnen elkaar geven dan wil ik niet meer anders!

Overigens: nijnen vind ik heel leuk maar honden en katten kan ik bijna vlekkeloos aflezen qua gedrag en nijnen gewoon niet. Dat zal het ook vast zijn.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:43

ons konijn zit ook alleen na een aantal keer geprobeerd te hebben haar te koppelen, ze duld niemand anders in haar hok, ze wil ook geen aandacht, ze komt wel altijd bij het deurtje als ze gevoerd wordt maar een aai ofzo wil ze echt niet ( ze is niet agressief)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:32

passieAppel schreef:
Jeanine93:
Wat een onzin!

Nee, dat zeg ik niet. Ik beweer alleen dat mijn konijn niet ongelukkig was omdat ik dat weet en ik laat me niks anders aanpraten. Ik weet hoe mijn konijn was. Maar ik ga niet in herhaling treden, ben het onderhand een beetje zat.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:11

passieAppel schreef:
Jeanine93:
Wat een onzin!

Als je het topic verder had doorgelezen, had je al lang gezien dat ze dat verder had uitgelegd, voordat je zo'n opmerking maakt. Kan me op dit moment heel goed voorstellen dat ze dit topic zat wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:15

Jeanine93 schreef:
Air schreef:
Hoezo zou een dier wat ongelukkig is niet oud kunnen worden?
Zie je ook bij manegepaarden hoor... denk niet dat een paard gelukkig is wanneer het 24/7 op stal staat, last van zijn rug heeft en dodelijk saai rondjes in de bak moet lopen....
Een hoge leeftijd heeft niet direct met geluk te maken.

Daarnaast, misschien was je konijn wel 15+ geworden als ie wel met een maatje had gezeten.

Maar ik vind het raar dat je jezelf geen fout wil toekennen maar liever weer 1 konijn neemt.

Als ie echt ongelukkig was geweest, had ie dat echt wel uitgestraald of in gezondheid of gewoon in zijn karakter. Ga alsjeblieft hier niet beweren dat ik mijn konijn ongelukkig heb gemaakt. Hij was in de familie sinds ik 4 was, en hoorde bij ons als familie. Ben er nog steeds kapot van dat ie er niet meer is. Ga mij niet vertellen wat ik wel en niet had moeten doen. Kan me hier echt boos om maken en heb een rotdag gehad dus nu al helemaal.
Dus nee, ik blijf erbij dat ik geen fout heb gemaakt zowel ik als mijn ouders. En wie zegt dat ik weer een konijn neem? Niemand kan hem vervangen. Stop met lekker vroeg conclusies trekken zeg. Gatverdamme, al die mensen die hier allemaal denken te weten hoe mijn konijn zich voelde.

Sorry dat ik hier toch op in kan gaan. Maar je weet niet hoe een konijn zich voelt. Dit kun je niet altijd zien aan wat hij uitstraalde en zijn gezondheid. En ik beweer niet dat je konijn niet gelukkig was. Maar een mens kan zich niet vervangen als maatje. Want konijnen spreken onze taal niet.
Ik heb hier vaker nijnen opgevangen waarvan mensen dachten dat ze heel gelukkig waren. Maar zodra ze een maatje kregen fleurde ze nog meer op. Ik weet zeker dat ik mijn konijnen er niet gelukkiger er van worden als ze alleen zaten.
Maar als jij dit niet ervaart, dan begrijp ik het heel goed.