Honden worden aangevallen door loslopende hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:37

lageveld schreef:
Dat ligt meen ik toch wat genuanceerder. Normaal gesproken is de eigenaar van een dier aansprakelijk voor door het dier aangerichte schade. Ongeacht de schuldvraag.
Maar er kan ook sprake zijn van opzet of grove nalatigheid van de benadeelde. Dan ligt het meen ik toch iets anders.

Ik heb op P2 ook over eigen schuld gesproken. Hier nog een stukje uit de FAQ:
Citaat:
artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:37

cinn87 schreef:
Suc6 ts!

Maar Pitbull wet??? die wet is allang afgeschaft ! in 2008 al.

Als ik het goed begrijp, is dat de RAD. En die is al een hele tijd, terecht, afgeschaft idd :).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:38

Gelukkig bestaat die pitbullwet (RAD) niet meer :) _O_ Heel veel succes zometeen.. :)

LiesxAnne

Maak je idd niet al te druk om de pitbull wet, daar vallen jou honden ook niet onder hoor, dus weet niet wie je dat heeft wijs gemaakt!

rommulus

verdorie zeg dat dit jou moet overkomen !!
ben wel heel benieuwd hoe dit gaat aflopen

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:39

_San87_ schreef:
cinn87 schreef:
Suc6 ts!

Maar Pitbull wet??? die wet is allang afgeschaft ! in 2008 al.

Als ik het goed begrijp, is dat de RAD. En die is al een hele tijd, terecht, afgeschaft idd :).

idd _/-\o_

annebe

Lastige situatie TS. Aan de ene kant is het niet jou schuld want jij had de honden aan de lijn, aan de andere kant dat jou honden een vreemde hond verscheuren vind ik geen gezonde situatie. Het zijn geciviliseerde honden en geen wilde.

Maar ben je bang dat jou honden uit eindelijk de schuld krijgen omdat dit ras is slecht daglicht staat?

Iris82

Heb niet te veel vertrouwen in het geen dat de politie zegt hoor. Zij kunnen niet bepalen hoe de AID gaat reageren. Het kan anders uitpakken als dat zij zeggen, en dan heb je geen poot om op te staan. Ik hoop wel heel erg dat dat niet zo is.

astridelise

@TS goed gedaan om de politie te bellen. Ik denk dat je wel wat geruster bent.
Succes straks. Je hebt jouw goede wil getoont en ik hoop dat het verder zonder al te veel gedoe afloopt.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:40

Jeetje wat een vreselijk verhaal! Sterkte meis! Hoop dat het voor de aanvallende hond mee zal vallen!

gohya

Er staat in de OP dat haar honden de hond aan stukken scheurde,dat betekend dan toch dat haar honden door bleven gaan met vechten?Gaf de andere hond zich dan niet over? dan moet die ook gewoon zijn door gegaan met vechten toch?
En als eigenaar van een dier ben je ten alle tijden aansprakelijk volgens de wet,zoals meerder hier al zeggen.

Vreselijk zeg als je dit mee maakt.
Heel veel sterkte TS en hopen dat het weer helemaal goed komt met die andere hond.

_San87_

cinn87 schreef:
Maak je idd niet al te druk om de pitbull wet, daar vallen jou honden ook niet onder hoor, dus weet niet wie je dat heeft wijs gemaakt!

Als die wet nog had bestaan, dan hadden Cane Corso's zeker weten onder de RAD gevallen :). Maar goed, die wet bestaat niet meer dus daar hoeven we ook niet meer over te redetwisten :D.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:41

de RAD wat in feite de pitt bull regel geving waarin je aan moest tonen dat je hond geen pittbull was want anders risceerde je in beslag name ook zonder dat er maar iets is voorgevallen...deze is pas sinds kort echt afgeschaft.... maar! elke hond die een voorval heeft met agressie waarbij dus slachtoffers vallen wordt individueel onderzocht (is het nou een pittbull of chihuahua) geen ras veroordeling meer maar wel onderzoek...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:42

Mjay schreef:
de RAD wat in feite de pitt bull regel geving waarin je aan moest tonen dat je hond geen pittbull was want anders risceerde je in beslag name ook zonder dat er maar iets is voorgevallen...deze is pas sinds kort echt afgeschaft.... maar! elke hond die een voorval heeft met agressie waarbij dus slachtoffers vallen wordt individueel onderzocht (is het nou een pittbull of chihuahua) geen ras veroordeling meer maar wel onderzoek...

Als de politie de AID inschakelt in verband met agressie, dan kan er gewoon een onderzoek komen.
En de uitkomst daarvan is natuurlijk afhankelijk van de honden van TS. Daar is van te voren geen voorspelling over te doen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:43

gohya schreef:
Er staat in de OP dat haar honden de hond aan stukken scheurde,dat betekend dan toch dat haar honden door bleven gaan met vechten?Gaf de andere hond zich dan niet over? dan moet die ook gewoon zijn door gegaan met vechten toch?
En als eigenaar van een dier ben je ten alle tijden aansprakelijk volgens de wet,zoals meerder hier al zeggen.

Vreselijk zeg als je dit mee maakt.
Heel veel sterkte TS en hopen dat het weer helemaal goed komt met die andere hond.

Dan heb je slecht meegelezen, maar het gaat ook erg snel :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:44

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:45

_San87_ schreef:
cinn87 schreef:

Als die wet nog had bestaan, dan hadden Cane Corso's zeker weten onder de RAD gevallen :). Maar goed, die wet bestaat niet meer dus daar hoeven we ook niet meer over te redetwisten :D.

dan hadden ze er misschien bijgekomen op de lijst ja, maar toen de rad nog wel bestond, stond de cano corso er niet op. Alleen de American Staffordshire Terriër, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, Pitt Bull Terriër en de rottweiler. En dan alleen als ze geen stamboon hadden. :D

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:46

Iris82 schreef:
lageveld schreef:
Dat ligt meen ik toch wat genuanceerder. Normaal gesproken is de eigenaar van een dier aansprakelijk voor door het dier aangerichte schade. Ongeacht de schuldvraag.
Maar er kan ook sprake zijn van opzet of grove nalatigheid van de benadeelde. Dan ligt het meen ik toch iets anders.

Ik heb op P2 ook over eigen schuld gesproken. Hier nog een stukje uit de FAQ:
Citaat:
artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

Dan heb ik het toch aardig bij het rechte eind. Ik quote het nog maar een keer want het gaat erg snel hier. Lezen mensen!

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:47

succes. wil dit even blijven volgen

LiesxAnne

Mjay schreef:

Inbeslag name riskeerde je alleen als je hond geen stamboom had!

zodiacje

Fijn om te lezen dat jr de gevolgen onder ogen wilt zien,
hoe of wat die dan ook mogen zijn.
sterkte ts.

en ondertussen duim ik toch ook voor die andere hond
Los of niet, niemand wenst dit zn hond toe.

imo is de schuldvraag van latere orde.
eerst zorgen voor de andere hond
de ts neemt daar nu gelukkig haar aandeel in door zich te melden
en dus gegevens bekend te maken.
schuld en afwikkeling komt daarna pas.

Ts sterkte

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:48

Ik vind niet dat je schuldig bent, je had je honden aangelijnd. Die man had zijn hond loslopen. Je bent helaas wel in het nadeel met het ras van je honden. Je kan wel een melding maken bij de politie van het gebeuren.
Ik zou ook zeker niet blijven als de eigenaar van de andere hond zo asociaal reageert. Jammer dat de hond er de dupe van is geworden, als de eigenaar beter oplet had dit niet hoeven gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 09-10-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:49

nee omdat je dan niet kan aantonen wat de afstamming van de hond was/is...

maar goed hier gaat deze discussie helemaal niet over zeker niet omdat deze regeling niet meer bestaat....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:50

zodiacje schreef:
Fijn om te lezen dat jr de gevolgen onder ogen wilt zien,
hoe of wat die dan ook mogen zijn.
sterkte ts.

en ondertussen duim ik toch ook voor die andere hond
Los of niet, niemand wenst dit zn hond toe.

imo is de schuldvraag van latere orde.
eerst zorgen voor de andere hond
de ts neemt daar nu gelukkig haar aandeel in door zich te melden
en dus gegevens bekend te maken.
schuld en afwikkeling komt daarna pas.

Ts sterkte

als je hond in beslag kan worden genomen vanwege dit voorval zou ik ookwel heel erg bezig zijn met wie hier schuld aan heeft, dat zegt niet dat je het dan dus niet erg vind voor de andere hond

zodiacje

Re: Honden scheuren hond aan stukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:52

Nee logisch maar het is niet prio 1