Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:08

zonnebloem18 schreef:
MarvanTom schreef:
Hoezo, poten breken? Lijkstijfheid duurt wel ff en in die tussentijd gaan ze de bak toch al in?
Of bedoel je de bevroren exemplaren?

Een kat is na 2 uur al zo stijf al een plank, je moet echt wrikken wil je die nog een beetje in vorm krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=p9-w0XPo ... ure=relmfu
Vanaf 2,30 minuten, deze lag er hooguit anderhalf uur.

Als het dier nou dood is, gooi je die toch gelijk in de bak of ligt het nou aan mij?
Net wat Mizz_mol zegt: alsof je dan aan dierenmishandeling na de dood doet.
Beetje aparte manier van je bedrijf neerzetten... >;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:13

Mizz_mol schreef:
Ik vind het stukje van de dierenambulance in Rotterdam wel ronduit schandalig! Ze proberen je zowat een schuldgevoel aan te praten.
Voor mij heeft het dier als kadaver geen waarde meer. Het is niet meer mijn maatje zoals ik hem kende. Het geen dat me waardevol is, zit hem in de herinneringen die ik altijd bij me zal dragen en het gat dat het dier heeft achter gelaten in mijn hart.
Crematies en dergelijke is wat mij betreft een en al geldklopperij, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

En dat ze daar nog niet op het idee van een koelcel zijn gekomen.
Lijkt me voor het personeel (vrijwilligers) dat er werkt ook wel zo lekker, niet te bedenken wat voor stankoverlast dit geeft in de zomer.

Zoals al gezegd, achterlaten bij dierenarts kan op aantal manieren.

De goedkoopste (die ook niet gratis is) is destructie.
Alle andere opties zijn ook mogelijk via de dierenarts, je laat je dier dan ook achter, maar dan regelt de dierenarts
voor je dat het dier naar je eigen wensen wordt opgehaald en afgevoerd.
Bv. begraven, cremeren (individueel - met meerderen) etc.
Daar zijn uiteraard afhankelijk van de wensen meer kosten aan verbonden dan destructie.

Bij de meeste dierenartsen gaan alle dieren in dezelfde koeling/vriezer, totdat deze worden afgehaald door
dan wel de transporteur van het crematorium (kan van het bedrijf zelf zijn en soms rijdt de dierenambulance voor ze) of de destructor.

Zelf wegbrengen naar het crematorium kan vaak ook, na afspraak aldaar.
Als je tuin zat hebt is begraven ook wel een optie, als je het maar diep genoeg doet en niet zo stom bent zijn plastic mand mee te begraven :+

Tja, opzetten is ook nog een optie en volgens mij kan je ook van wat as een diamant achtig iets laten persen.

Denk dat het voor ieder anders is hoe het met zijn gevoel zit en met zijn portomonee.
En dat we elkaar daarin moeten respecteren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 16:23

MarvanTom schreef:
zonnebloem18 schreef:
Een kat is na 2 uur al zo stijf al een plank, je moet echt wrikken wil je die nog een beetje in vorm krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=p9-w0XPo ... ure=relmfu
Vanaf 2,30 minuten, deze lag er hooguit anderhalf uur.

Als het dier nou dood is, gooi je die toch gelijk in de bak of ligt het nou aan mij?

Wij zijn verplicht dieren nog 2 weken (in de zomer 3 weken) te bewaren voor een eventuele eigenaar.
Deze gaan dus de koeling in en worden daar sowieso wel stijf in.
Verder halen we regelmatig reeën op die behoorlijk stijf zijn, daarvan moeten we echt de poten breken als ze nog niet gebroken zijn.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:29

er gebeurt eigenlijk het zelfde mee als dat je vee door redac laat ophalen .
ze worden op een grote stapel verbrand .
een hond of kat kan je zelf nog laten cremeren tegen een bedrag van meestal onder de 250 euro .
maar een paard ben je al snel 1500 euro kwijt .
en veel mensen laten hun paard of koe enz ook door redac ophalen .
ik zou echter me hond noooit bij de dierenarts achter laten .
en als er wat met me paarden gebeurt zou ik het ook nog niet weten wat ik zou doen .

AngelofLove

Re: Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:37

Niet altijd gaat het zoals eerder genoemd, in een kadaverbak op de gemeentewerf, hoor.

Ik ken genoeg plaatsen waar de dieren wekelijks (of vaker, ligt aan de capaciteit van de koeling) worden opgehaald voor destructie. Deze worden gewoon bij een crematorium verbrandt, maar dan inderdaad zonder dat er as wordt bewaard ofzo...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:45

picobello schreef:
Ik hou zielsveel van mijn dieren, echt alles heb ik voor ze over. Maar als ze overlijden gaan ze naar de destructie. Ikzelf heb niks met een urn as op de schouw en in de tuin liggen ze weg te rotten om het even oneerbiedig te zeggen. Als een dier overlijdt dan is het levenloze lichaam er nog, maar de essentie van het dier, de ziel is er niet meer. Die zit dan in je hart. Althans zo ervaar ik het persoonlijk. En dat is voor iedereen anders, maar daarom heeft het imo nog niks met respectloos oid te maken. Ik heb van al mijn overleden katten een mooie foto op acrylglas laten drukken, zodat ze allemaal in het zicht en bij ons blijven en voor de rest wonen ze in mijn hart...

Zo denk ik er ook precies over! Heb echt alles voor (mijn) dieren over, maar is het klaar dan is het klaar. Het is een lichaam wat je achterlaat. Foto's zijn bij mij dan ook heilig, vind het mooi om daar wat mee te doen. Vergeten doe je ze sowieso niet.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:53

Ik heb 2 cavia's bij de dierenarts achtergelaten, 2 andere cavia's liggen/ lagen in mijn tuin. Ik weet dat de vorige bewoonster ook een caaf in de tuin begraven had. En eerlijk gezegd; ik vind het niks. Bij die andere caaf zat ik bij werk in de tuin iedere keer op de uitkijk of ik nu per ongeluk een caviaskelet tegen zou komen (wist niet waar ze hem had begraven) Mijn twee knagers zijn door een vos opgegraven, en om nu het heupbeentje van je liefje weer tegen te komen is ook niet alles.
Urn vind ik geen prettig idee, zeker niet met het idee dat ik in mijn leven waarschijnlijk nog wel meer dieren zal krijgen als alleen mijn huidige kat. Ik ben echt meer iemand van een plukje haar en een mooie foto. Dat zo'n kliko er niet fraai uitziet...tja, dat ziet het onder de grond of in de oven ook niet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:58

Ik lees hier horrorverhalen over DA's die met zakken dooie dieren slepen.

Ik heb 5 jaar als DA assistente gewerkt. Bij ons kon je aangeven wat je wilde. Mijn herder is thuis ingeslapen en in de tuin begraven zelfs.

Maar goed:
* daar laten en destructie: dan wordt ie keurig in een blauwe zak gelegd (niet gepropt, wij gingen respctVOL met dieren om, ook als ze dood zijn, tot aan de parkiet aan toe) en werden ze door de dectructor opgehaald in een busje.
* daar laten en cremeren/ begraven. Dan ging het in een witte zak (ook netjes) en daarop een sticker waar alle gegevens en bizjonderheden op stonden. bijv gezamenlijk met anderen, apart of contact opnemen.
* thuis laten inslapen of na inslapen meenemen voor thuis begraven (bij kleine dieren vooral)

Edit: ik zeg gingen omdat ik nu niet meer asl DA ass werk, maar weet 1000% zeker dat mijn oude baas nog steeds zo werkt :j

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:00

Ik heb onze vroegere hond laten verbranden, dat werd door de DA gevraagd en heb daar dus direct afspraken over gemaakt. Hond is de ochtend erna opgehaald, dag later hadden we de as al.
Ik denk dat iedereen een eigen mening heeft over de waarde van het overleden lichaam; afhankelijk daarvan zullen mensen andere beslissingen maken over wat er mee moet gebeuren. De hond waarvan ik as heb was mijn eerste hond en het voelde op dat moment goed om haar een speciaal plekje te geven. Maar een paard zou ik bijvoorbeeld ook niet laten verbranden (wat een as) terwijl die me even dierbaar zijn.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:15

Mijn hondje, ik was nog klein. Is daar ook achtergelaten. Mijn moeder vertelde dat hij daar was begraven, hij had zijn eigen plekje. Maar toen ik vroeg of we dan eens bij zijn graf zouden gaan kijken kon dat niet. Denk dat het een leugentje om bestwil was. (ik was twee, drie jaar). Denk dat hij is verbrand, ga het zometeen vragen. Ben wel benieuwd nu O:)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:23

zonnebloem18 schreef:
MarvanTom schreef:

Wij zijn verplicht dieren nog 2 weken (in de zomer 3 weken) te bewaren voor een eventuele eigenaar.
Deze gaan dus de koeling in en worden daar sowieso wel stijf in.
Verder halen we regelmatig reeën op die behoorlijk stijf zijn, daarvan moeten we echt de poten breken als ze nog niet gebroken zijn.

Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Het gaat om het dier achterlaten bij de DA na inslapen, niet over bewaren voor een eventuele eigenaar of dode reeën. ;)
Ik snap ook even die foto op de site niet ten opzichte van het werk van de dierenambulance.
Daar hoef jij niet op te antwoorden, hoor. Ik heb ze al een mailtje gestuurd. ;)

Ik denk ook niet dat het echt nodig is om mensen schrik aan te jagen met dit topic eigenlijk...
Of mis ik het doel van het topic misschien?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:29

Marvantom ja de meeste dierenartsen doen ze meteen in de bak.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:52

Al onze dieren die we hebben laten inslapen hebben we achter gelaten bij de dierenarts of kliniek.

Toen mijn eigen paardje begin dit jaar was ingeslapen herkende ik hem niet meer als mijn eigen. Toen die in diepe slaap was al niet meer.. Dit gaf mij een heel raar gevoel, alsof ik naar een vreemde keek.. Wel was ik heel blij dat we hem op de kliniek gelijk konden laten inslapen.. Ik moet er niet aan denken om een blauw zeil te zien met mijn paardje eronder.. Hij is door de kliniek dan ook afgevoerd naar de Rendac.

Ook hebben we een keer een vergiftigde kat gevonden in de loods, deze hebben we zelf naar de gemeentewerf gebracht en in de bak bij de andere dieren gedaan. Voor mij is een persoon/ een dier zichzelf niet meer als die dood is.. Ik vind het belangrijker dat het een goed leven heeft gehad en een goed einde.. Als je dood bent ben je dood...

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:23

ik heb in maart mijn hond in laten slapen maar heb hem daarna weer meegenomen en begraven onder een rozenstruik waar ze altijd onder lag in de tuin.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:50

Naar mijn weten brengt onze DA het ook naar een andere DA daar in het dorp waar ze in een koeling komen en later naar een crematorium gebracht worden.

Echter brengen wij onze overleden dieren zelf naar het crematorium hier in de buurt en halen ze later weer op. Helaas zitten we er de laatste tijd vaker dan we willen... Eerder hebben wij wel katten in de tuin begraven, maar omdat we meer betegeld hebben is er geen ruimte meer voor.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:58

Ik laat mijn dieren sowieso nooit achter voor destructie, ik vind dat mijn dieren een waardiger afscheid verdienen.

De meeste dieren heb ik bij de dierenarts voor crematie bij het crematorium achtergelaten, wel individueel.
Katertje wat in oktober vorig jaar is overleden heb ik voor FIP onderzoek naar Utrecht laten gaan, en daarna laten cremeren en staat in een urn weer thuis.
Mijn laatste katertje wat is overleden dit jaar heb ik zelf naar het crematorium gebracht en ook daarvan heb ik de urn hier thuis.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:08

Ik zou mijn dieren NOOIT achterlaten bij de dierenarts. 8 van de 10 keer wordt er gewoon respectloos mee om gegaan tijdens het vervoer van de dieren. En ik vindt het geen fijn idee dat mijn dier afgedankt in een vuilniszak in een vriezer ligt opgestapeld.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:25

ik zou het echt niet weten hoe het bij onze DA gaat als je ze achter laat,maar ik zou dan ook nooit van mijn leven een overleden hond achter laten bij een DA :n

ze gaan allemaal mee en worden hier begraven,1 is er gecremeerd omdat de grond bevroren was,en die staat hier nog steeds op de kast,eigenlijk moet hij bij de andere begraven worden,maar ja dat gaat nog wel een keer gebeuren..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:29

Wij hebben twee honden in moeten laten slapen, wij hebben gekozen voor individuele crematie en hebben thuis dan ook twee potjes staan.. Bij de tweede hond vergeten in alle heisa een pluk haar af te knippen, crematiorium gebeld en hun hebben het voor ons gedaan!

Mijn oma heeft haar hondjes altijd in de tuin begraven.

Ik heb bij een dierenarts stage gelopen en weet dus hoe het er aan toe gaat, het is in ieder geval niks voor mij..

Edit: Beide honden ook thuis laten inslapen :)
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 07-10-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:32

Als je ze achterlaat bij de dierenarts voor algemene destructie,
wordt het dier geborgen in een speciale dikke blauwe plastic zak.
daarna wordt het dier in een vriezer gedaan.
Wanneer de DA een bepaalde hoeveelheid dieren heeft (maw: als de vriezer vol is) wordt een bedrijf opgebeld die alle dieren komt ophalen.
(soort rendac)
die komt met een bestelwagen de dierenophalen, en brengt ze naar het destructiebedrijf, waar de karkassen verder verwerkt worden.
(ik weet nu niet zeker of dat alles moet verbrand worden, of dat dergelijke karkassen verwerkt worden tot beendermeel ed)

Als je het dier zo achterlaat wordt er niet echt met veel respect meer omgegaan met de karkassen ...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:39

Gewoon achterlaten bij de dierenarts als het er is ingeslapen, want dood is dood, de ziel is dan allang weg uit het overleden lijfje naar de hemel. Nee een leuk idee is het niet om het daar achter te laten.

Maar je kan toch niet al die huisdieren overal in heel Nederland weer mee naar huis nemen en dan ergens zelf begraven. dan lag er in elke tuin wel 10 tallen dieren begraven.

Je kan er ook voor kiezen het te laten cremeren en of te laten begraven op een dierenbegraafplaats.

Nee ik geloof ook niet dat er met respect met de dode dieren behandeld wordt, ze zien het elke dag en t wordt vernietigd dus huppekee oppakken en in bakken gooien, zoiets zal het wel gaan, dat weet ik niet.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:41

als kind was ik wel eens aan het rond spelen rondom de dierenarts.. waren van die rare kisten..
en tonnen.... een ton voor kleine dieren en een voor grote..

er lag een doberman in... gadver! zie je dat als 11 jarige..

we hadden er niks te zoeken maar het was niet eens achter een hek geen slot niks..

desondanks laat ik mijn eigendieren gewoon achter.
ze zijn al overleden..

ik heb kennissen die hun kat ergens in het bos hebben begraven of hond ergens in de tuin..

bij stage bij dierenopvang gingen ze wel in de vriezer trouwens bijzondere wilde dieren. werden na een man gebracht die ze opzette..
Laatst bijgewerkt door Christiene op 07-10-11 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:42

Wij hebben vandaag de kat niet ingeslapen, hij is zelf overleden.. Hij was der niet meer toen ie op de Dierenarts tafel kwam te liggen.

En word vandaag of morgen nog opgehaald en word morgen dacht ik gecremeerd en word daarna uitgestrooid. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:44

Ik laat mijn honden tnt cremeren... ben altijd van plan om ze uit te strooien maar er staan al twee strooipotjes. Misschien toch maar eens een urn aanschaffen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:53

Siggislief schreef:
Wij hebben vandaag de kat niet ingeslapen, hij is zelf overleden.. Hij was der niet meer toen ie op de Dierenarts tafel kwam te liggen.

En word vandaag of morgen nog opgehaald en word morgen dacht ik gecremeerd en word daarna uitgestrooid. :)

:(:)