Nertsenbont en leer: blijven of verdwijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:55

Ik kom uit een gebied waar verschillende nertsenfokkerijen zijn. Heb er ook regelmatig weleens een kijkje genomen. Zelf kom ik van een kalvermesterij.
En hoewel ik beide dieren een beter leven zou gunnen zie ik idd niet in wat het verschil zou zijn. Het maakt voor mij weinig uit of je een dier dood voor de huid of het vlees. Voor beiden zijn genoeg alternatieven.
Echt tegen ben ik niet, wel ben ik blij dat er steeds meer welzijnsnormen worden gesteld, al zijn die nog erg laag. De gemiddelde nerts heeft het misschien wel beter dan een koe die het halve jaar aan een ketting staat, de kalveren die in groepen van 5 op roosters staan of welk dier dan ook.
Het verbieden vind ik dan ook een rare zaak, dan zou er meer verboden moeten worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:32

grrr schreef:
De gemiddelde nerts heeft het misschien wel beter dan een koe die het halve jaar aan een ketting staat, de kalveren die in groepen van 5 op roosters staan of welk dier dan ook.

Kistpaarden :)*
Het modale paard in NL = kistpaard. Een derde van de populatie vertoont zelfs compleet stereotype gedrag.

Op een ruiterforum naar nertsenfok wijzen is :?

Het zou *\o/* als dezelfde ethische normen en waarden ook op paardhouden geprojecteerd zouden worden.
Dáár zou ik heel :):) van worden.

Anoniem

Re: Nertsenbont en leer: blijven of verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:52

Ik vind dat als de nertsen niet ongelukkig zijn, het zeker in NL moet blijven!

Ik heb wel eens iets gezien over nertsen in China.. :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:18

Huertecilla schreef:
Kistpaarden :)*
Het modale paard in NL = kistpaard. Een derde van de populatie vertoont zelfs compleet stereotype gedrag.

Op een ruiterforum naar nertsenfok wijzen is :?

Het zou *\o/* als dezelfde ethische normen en waarden ook op paardhouden geprojecteerd zouden worden.
Dáár zou ik heel :):) van worden.

*zucht*
Het gaat over nertsen. NERTSEN!!!!!!
Geen paarden.. Snap je? Niet. NIET.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:28

En hoe worden ze dan tegenwoordig gedood? het is toch altijd hoe dan ook pijnlijk en dieronvriendelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:36

Met koolmonoxide. Dat is een diervriendelijke dood.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:40

Is dat waar je niets van merkt en je er heel erg moe van wordt en ervan gaat slapen en met de dood als resultaat?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:41

Ik ga niet naar de Nederlandse Nertsenfokkerij gaan wijzen terwijl er nog veeeel slechter wordt gefokt, geslacht en verkocht in landen zoals China. Laten we daar eerst eens wat aan doen.
Tegenwoordig ben je stoer met bont maar sommigen mensen kunnen bont met keurmerk niet betalen, dus gaan ze op zoek naar het allergoedkoopste bont. Laten we dat eerst verbieden!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:50

Ragdollcat schreef:
Is dat waar je niets van merkt en je er heel erg moe van wordt en ervan gaat slapen en met de dood als resultaat?

Volgens google:

Citaat:
De symptomen van koolmonoxidevergiftiging zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid. Bij langere blootstelling wordt dit gevolgd door bewusteloosheid en ten slotte de dood door zuurstofgebrek in de hersenen. De symptomen worden vaak niet herkend. Door koolmonoxide vergiftigde personen en dieren vallen ongemerkt in slaap en overlijden als de blootstelling voortduurt. Slachtoffers van koolmonoxidevergiftiging hebben een opvallend rode blos op het gezicht.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:26

Dat is bij langzame blootstelling zoals een slechte geijser.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:48

@jannekespr: ja dat was en is in Nederland, helaas. is ook een reden geweest dat ik daar niet meer wilde werken ook al zat ik op kantoor.

@HC: je redenering voor wat betreft het vergelijk voor de nertsen fokkerij en paardenhouderij gaat totaal mank. Misschien heb je het laatste jaar niet meegekregen dat er ook richtlijnen zijn opgesteld voor het houden van paarden.
En waarom zou er op bokt geen topic over nertsen gestart kunnen worden? Er mag op dit forum over alles gepraat en gediscusieerd worden. En alle vormen van dieren houden over één kam te scheren gaat mij echt te ver.

En dat jij rijd volgens Brambell, maakt jou dat een beter paardenmens als een ieder van ons? Vind ik nogal een arrogante en pompeuze houding en tamelijk respectloos. Weet jij hoe, wij allemaal, onze paarden houden? En dat jij volgens een bepaald principe, in jouw geval Brambell, je paarden houdt, is niet zaligmakend hoor.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:09

Ragdollcat schreef:
Het is walgelijk van hoe ze gehouden worden en hoe ze gedood worden, erg dieronwaardig en laag bij de grond, hoe kunnen ze? zou jij een stroomstaaf in je gat willen krijgen om zo vermoord te worden?

Nertsen worden ingeslapen, niet met zo'n staaf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:59

[quote="cinny1"]
@HC: Misschien heb je het laatste jaar niet meegekregen dat er ook richtlijnen zijn opgesteld voor het houden van paarden. /quote]

Jawel. Ook dat dit een beschamende scheet in een netje is. Dat er wéér tijd gewonnen is door de sector voor zo min mogelijk kosten voor de houders.

Ik weet niet hoe jij of een ander individu diens paard houdt.
Wel dat het modale paard in NL niet uit de kist komt behalve voor een bondageact in een omheinde zandbak.
Dat >30% zó suboptimaal leeft dat ze sterotype gedrag vertoont.

Als jij dit een goede basis vindt om kritiek te leveren op de ethiek van nertsenhouden ga dán je gang.

Oh, en zoek de vijf vrijheden van Brambell eens op.
Ik vind het een basisvoorwaarde dat wie kritiek levert op dierhouden deze kent.
Een mening zonder kennisbasis is nogal.... ongefundeerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:08

F_Orumster schreef:
Dat is bij langzame blootstelling zoals een slechte geijser.

Koolmonoxide-vergiftiging is een heel milde dood.

De CO bindt makkelijker met de rode bloedlichamen dan O2 en het slachtoffer valt in slaap, sterft vervolgens, doordat de hersenen te weinig zuurstof krijgen. Ook terwijl er nog ruim voldoende zuurstof in de lucht zit.

Vandaar dat het bij een slecht werkende geiser of - gaskachel ongemerkt en onthutsend makkelijk dodelijk kan verlopen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:15

Mijn reply was gericht op de post erboven.

Er is natuurlijk een dosis in dit verhaal. Bij een kapotte geiser is deze dosis heel licht en zijn de verschijnselen traag.
Bij een goede dosis is het een slaapje.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:16

Huertecilla schreef:
cinny1 schreef:
@HC: Misschien heb je het laatste jaar niet meegekregen dat er ook richtlijnen zijn opgesteld voor het houden van paarden. /quote]

Jawel. Ook dat dit een beschamende scheet in een netje is. Dat er wéér tijd gewonnen is door de sector voor zo min mogelijk kosten voor de houders.

Ik weet niet hoe jij of een ander individu diens paard houdt.
Wel dat het modale paard in NL niet uit de kist komt behalve voor een bondageact in een omheinde zandbak.
Dat >30% zó suboptimaal leeft dat ze sterotype gedrag vertoont.

Als jij dit een goede basis vindt om kritiek te leveren op de ethiek van nertsenhouden ga dán je gang.

Oh, en zoek de vijf vrijheden van Brambell eens op.
Ik vind het een basisvoorwaarde dat wie kritiek levert op dierhouden deze kent.
Een mening zonder kennisbasis is nogal.... ongefundeerd.

Haha, dressuur als bondageact, ik vind hem ook nog wel goed gevonden... Al ben ik zelf dressuurruiter, zij het zonder paard.

Maar goed, ik weet niet waar jij je cijfers vandaan haalt? Ik ken maar erg weinig mensen die hun paard geen weidegang geven. Ze zijn er natuurlijk, maar volgens mij komt het overgrote deel van de paarden in Nederland dagelijks vrij buiten. De meesten 's winters niet genoeg naar mijn smaak, maar dan nog kun je het paardenwelzijn niet vergelijken met dat van nertsen. Nertsen leven maar kort, en komen nooit uit hun kooi.

Stereotyp gedrag komt voor, maar meer dan 30% van de paarden lijkt me overdreven. In ieder geval niet in de stallen waar ik kom. Op grote handelsstallen of fokkerijen is dat anders denk ik, maar de gemiddelde bokker heeft eigen paarden waar individueel voor gezorgd wordt. De gemiddelde bokker laat zijn paard dan ook niet afmaken voor een modegril.

Nogmaals, ik ben het met je eens dat paardenhouderij moet verbeteren, maar in mijn wereld is de trent al de goede kant op en worden mensen zich steeds meer bewust van wat een natuurlijke levensstijl is voor een paard. Dat is niet van de ene op de andere dag klaar. Ik vind wel degelijk dat je als paardenmens kritiek mag leveren (wat mij betreft zoveel mogelijk) op mensen die bont dragen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:22

En toch.......... ik blijf erbij, wereldwijd verbod op dieren houden voor bont en doden voor bontindustrie.

Gebruik gewoon nepbont, men is tegenwoordig zo knap geworden dat men de bont heus wel kan namaken, zitten ze niet lekker? jammer dan, want het is geen noodzaak meer in deze tijd. We leven niet meer buiten ofzo, maar hebben lekkere warme huizen en ander soort kleding die je ook heus wel warm houdt.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:02

Ragdollcat schreef:
En toch.......... ik blijf erbij, wereldwijd verbod op dieren houden voor bont en doden voor bontindustrie.

Gebruik gewoon nepbont, men is tegenwoordig zo knap geworden dat men de bont heus wel kan namaken, zitten ze niet lekker? jammer dan, want het is geen noodzaak meer in deze tijd. We leven niet meer buiten ofzo, maar hebben lekkere warme huizen en ander soort kleding die je ook heus wel warm houdt.

Het bont wat geproduceerd wordt gaat ook naar het buitenland, zoals Rusland waar het wél óntzettend koud (lees: -25 of meer) kan worden in de winter.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:27

Ragdollcat schreef:

Ik denk dat wel meer mensen deze mening delen, maar zoals ik al eerder opmerkte: het is idealistisch.
Ik zou het bijv ook wel fijn vinden als er geen oorlog meer zou zijn in de wereld, of mensen niet meer zouden sterven van de honger en ga zo maar door.

Als je dan realistisch moet kiezen en beleid moet uitdenken, kies dan het meest eerlijke en het minst kwade zonder het probleem te verplaatsen of te verergeren.

@ HC : je punt is duidelijk en al meerdere malen, je herhaalt nl steeds.
Om eerlijk te zijn voegt het niets meer toe in deze discussie, voor zo ver dit het al deed, gezien het onderwerp.
Ik vind het storen dat je je niet aan het onderwerp houdt en dat komt vooral door de manier waarop je dit doet.
Nogmaals de tip: open eventueel een topic die jouw onderwerp behelst en trek de vergelijk daarin naar een nertsenfarm oid.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:25

Jooon schreef:
Ragdollcat schreef:

Het bont wat geproduceerd wordt gaat ook naar het buitenland, zoals Rusland waar het wél óntzettend koud (lees: -25 of meer) kan worden in de winter.

Jup Rusland, China en VS onder anderen :j

Het verschil met fake fur en echt bont is enorm groot. Zowel de warmte als het gevoel als hoe het eruit ziet.

Een totaal verbod is vrij klein dat die er kom. Als het hier verboden wordt gaat zoals al eerder gezegd de hele industrie naar China waar de omstandigheden veel minder goed zijn. En er blijft altijd vraag, er is het laatste jaar weer een enorme stijging geweest.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:46

Sorry, maar even heel erg offtopic om mijn laatste stukje van mn laatste post nog iets meer te verduidelijken richting HC:

Citaat:
Dierenwelzijn betreft de kwaliteit van het leven van het dier, waarbij de houder de ‘vijf vrijheden’ respecteert en daarmee de grenzen van het adaptatievermogen van het dier niet overschrijdt.

Die vijf vrijheden van Brambell zijn:

Dieren zijn vrij:
1. van dorst, honger en onjuiste voeding;
2. van fysiek en fysiologisch ongerief;
3. van pijn, verwondingen en ziektes
4. van angst en chronische stress;
5. om hun natuurlijk (soorteigen) gedrag te vertonen.

Hier de interpretatie van een dierenactivist:

Citaat:
Let wel, het gaat hier om dieren die “gehouden” worden, wat nog iets anders is dan dieren waarvan gehouden wordt! Want de tegenwerpingen voel ik al aankomen. “In de natuur wordt ook honger en dorst geleden, hebben dieren pijn, angst en stress en gaan ze soms ellendig dood”! Ja, lijden is inherent aan het leven. Dat geldt voor mensen en andere dieren. Lijden dat door de mens wordt toegebracht aan andere levende wezens zonder dat daar een noodzaak of acceptabele reden voor bestaat is iets wat in een zich beschaafd noemende samenleving voorkomen en bestreden moet worden.
Het moge duidelijk zijn dat strikte naleving van “de vijf vrijheden” het absolute einde van de bio-industrie zou betekenen. Want als ergens deze regels met voeten worden getreden is het wel in die sector. Maar ook activiteiten als in circussen “optredende” wilde dieren, exploitatie van dierentuinen, allerlei sporten die, soms letterlijk, over de ruggen van dieren worden bedreven, kortom alles wat de mens meent te kunnen en mogen uitvreten met dieren op grond van zijn vermeende superioriteit zou dan ernstig heroverwogen moeten worden. En die heroverweging zou wel eens kunnen resulteren in het feit dat velen een andere broodwinning of hobby moeten gaan zoeken.

Ik heb 1 zin dik en onderstreept gemaakt in bovenstaande citaat.
Dit om mn punt aan te geven dat deze 5 vrijheden alleen nagestreeft kunnen worden als men er heel sec en consequent in is.

HC: dat betekent dus ook dat men niet meer op een paard mag zitten.
Dat betekent dat jij dit dus ook niet meer kunt doen als jij zo'n voorstander bent van Brambell.
En dat doe jij wel.
Dus ook jouw interpretatie van Brambell en de wijze waarop dit nageleeft hoort te worden klopt dan dus niet.

Komt ik weer even ontopic:
Brambell vertegenwoordigd een meest ideale situatie die ook toepasbaar kan zijn op de nertsenfokkerij.
Echter, de industrie verbieden zal het probleem verplaatsen omdat de vraag naar bont niet verdwijnt.
Het welzijn van het houden van deze dieren is al behoorlijk goed, zeker als je deze in vergelijking trekt met de bijv de bio-industrie.

Het moge duidelijk zijn dat er altijd een compromis gesloten zal moeten worden om te streven naar een zo goed mogelijk leven voor het dier enerzijds en de vraag naar "het product" en daarmee het economisch belang van de mens anderzijds.
Zolang de vraag naar "het product" blijft bestaan zal dit principe in stand blijven.
En die vraag naar zal er in mijn ogen blijven. Dat is de realiteit.

Edit: en dan sluit ik me vervolgens bij de post van Robinceera aan:
Het verbieden van de nertsenfokkerij verplaatst dus het probleem naar landen war de omstandigheden uitermate triest zijn.
Laten we dan als Nederlanders kiezen om in ieder geval de nertsen die van nederlandse fok zijn wel een zo goed als mogelijk leven te bieden.

Het is wellicht een druppel op de gloeiende plaat, maar die telt!
Bedenk een keurmerk, want daar is het grote publiek gevoelig voor.
Een mooi voorbeeld is het keurmerk voor duurzaam en milieubewust gekapt hout,(Het internationale, onafhankelijke FSC-keurmerk ) waarmee we een goede stap gezet hebben richting het voorkomen van het kappen van het tropisch regenwoud.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:24

Einde discussie?!? :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:39

Hoezo zou je niet kunnen rijden als je daarmee geen:
ongerief, angst of chronische! stress oplevert en daarmee het paard niet erg in zijn natuurlijk gedrag stoort.

Kijk eens goed naar de paardensport, op een heel enkeling na wordt daarbij niet alleen het paard in zijn natuurlijke gedrag gestoord (al dan niet ernstig), maar de meeste paarden hebben dan ook last van ongerief (fysiek en fysiologisch en pijn) en veel stress, vaak chronisch.

Er zijn trouwens veel meer stereotype gedragingen dan alleen kribbebijten/luchtzuigen/weven. Als je goed op let zie je dat een grote groep paarden sowieso wel één of meerdere gedragingen doet in een trans.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:13

@ Mizora: heb je het topic doorgelezen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:33

Trennie schreef:
HC: dat betekent dus ook dat men niet meer op een paard mag zitten.

Nee, dat staat er niet en betekent het niet.
Er staat ´geen sport over de rug van het paard´.
Het betekent dat het welzijnsbelang van het individuele dier niet ondergeschikt mag zijn aan de menselijke sportambitie.
Lees gerust de welkomspagina van mijn site. Die is helder. Ja, en je kan erover van mening verschillen.

Wat jouw betoog wel helder illustreert is dat ik als ruiter niet aan de kant van het paard aan de tafel kan zitten mbt dierenwelzijn.
Mijn belang als ruiter maakt dat mijn mening gecompromitteerd is.
Dat is waarom het fundamenteel onjuist is om de sector paard met welzijnsvoorstellen te laten komen. Het non-resultaat daarvan onderstreept dit.