Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
grrr schreef:De gemiddelde nerts heeft het misschien wel beter dan een koe die het halve jaar aan een ketting staat, de kalveren die in groepen van 5 op roosters staan of welk dier dan ook.
als dezelfde ethische normen en waarden ook op paardhouden geprojecteerd zouden worden.
van worden.
Huertecilla schreef:Kistpaarden![]()
Het modale paard in NL = kistpaard. Een derde van de populatie vertoont zelfs compleet stereotype gedrag.
Op een ruiterforum naar nertsenfok wijzen is![]()
Het zouals dezelfde ethische normen en waarden ook op paardhouden geprojecteerd zouden worden.
Dáár zou ik heelvan worden.

Ragdollcat schreef:Is dat waar je niets van merkt en je er heel erg moe van wordt en ervan gaat slapen en met de dood als resultaat?
Citaat:De symptomen van koolmonoxidevergiftiging zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid. Bij langere blootstelling wordt dit gevolgd door bewusteloosheid en ten slotte de dood door zuurstofgebrek in de hersenen. De symptomen worden vaak niet herkend. Door koolmonoxide vergiftigde personen en dieren vallen ongemerkt in slaap en overlijden als de blootstelling voortduurt. Slachtoffers van koolmonoxidevergiftiging hebben een opvallend rode blos op het gezicht.
F_Orumster schreef:Dat is bij langzame blootstelling zoals een slechte geijser.
Huertecilla schreef:cinny1 schreef:@HC: Misschien heb je het laatste jaar niet meegekregen dat er ook richtlijnen zijn opgesteld voor het houden van paarden. /quote]
Jawel. Ook dat dit een beschamende scheet in een netje is. Dat er wéér tijd gewonnen is door de sector voor zo min mogelijk kosten voor de houders.
Ik weet niet hoe jij of een ander individu diens paard houdt.
Wel dat het modale paard in NL niet uit de kist komt behalve voor een bondageact in een omheinde zandbak.
Dat >30% zó suboptimaal leeft dat ze sterotype gedrag vertoont.
Als jij dit een goede basis vindt om kritiek te leveren op de ethiek van nertsenhouden ga dán je gang.
Oh, en zoek de vijf vrijheden van Brambell eens op.
Ik vind het een basisvoorwaarde dat wie kritiek levert op dierhouden deze kent.
Een mening zonder kennisbasis is nogal.... ongefundeerd.
Ragdollcat schreef:En toch.......... ik blijf erbij, wereldwijd verbod op dieren houden voor bont en doden voor bontindustrie.
Gebruik gewoon nepbont, men is tegenwoordig zo knap geworden dat men de bont heus wel kan namaken, zitten ze niet lekker? jammer dan, want het is geen noodzaak meer in deze tijd. We leven niet meer buiten ofzo, maar hebben lekkere warme huizen en ander soort kleding die je ook heus wel warm houdt.
Ragdollcat schreef:En toch.......... ik blijf erbij, wereldwijd verbod op dieren houden voor bont en doden voor bontindustrie.
Gebruik gewoon nepbont, men is tegenwoordig zo knap geworden dat men de bont heus wel kan namaken, zitten ze niet lekker? jammer dan, want het is geen noodzaak meer in deze tijd. We leven niet meer buiten ofzo, maar hebben lekkere warme huizen en ander soort kleding die je ook heus wel warm houdt.
Jooon schreef:Ragdollcat schreef:En toch.......... ik blijf erbij, wereldwijd verbod op dieren houden voor bont en doden voor bontindustrie.
Het bont wat geproduceerd wordt gaat ook naar het buitenland, zoals Rusland waar het wél óntzettend koud (lees: -25 of meer) kan worden in de winter.

Citaat:Dierenwelzijn betreft de kwaliteit van het leven van het dier, waarbij de houder de ‘vijf vrijheden’ respecteert en daarmee de grenzen van het adaptatievermogen van het dier niet overschrijdt.
Die vijf vrijheden van Brambell zijn:
Dieren zijn vrij:
1. van dorst, honger en onjuiste voeding;
2. van fysiek en fysiologisch ongerief;
3. van pijn, verwondingen en ziektes
4. van angst en chronische stress;
5. om hun natuurlijk (soorteigen) gedrag te vertonen.
Citaat:Let wel, het gaat hier om dieren die “gehouden” worden, wat nog iets anders is dan dieren waarvan gehouden wordt! Want de tegenwerpingen voel ik al aankomen. “In de natuur wordt ook honger en dorst geleden, hebben dieren pijn, angst en stress en gaan ze soms ellendig dood”! Ja, lijden is inherent aan het leven. Dat geldt voor mensen en andere dieren. Lijden dat door de mens wordt toegebracht aan andere levende wezens zonder dat daar een noodzaak of acceptabele reden voor bestaat is iets wat in een zich beschaafd noemende samenleving voorkomen en bestreden moet worden.
Het moge duidelijk zijn dat strikte naleving van “de vijf vrijheden” het absolute einde van de bio-industrie zou betekenen. Want als ergens deze regels met voeten worden getreden is het wel in die sector. Maar ook activiteiten als in circussen “optredende” wilde dieren, exploitatie van dierentuinen, allerlei sporten die, soms letterlijk, over de ruggen van dieren worden bedreven, kortom alles wat de mens meent te kunnen en mogen uitvreten met dieren op grond van zijn vermeende superioriteit zou dan ernstig heroverwogen moeten worden. En die heroverweging zou wel eens kunnen resulteren in het feit dat velen een andere broodwinning of hobby moeten gaan zoeken.
Trennie schreef:HC: dat betekent dus ook dat men niet meer op een paard mag zitten.