Wie kan mij helpen met mijn hond!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:09

Op cursus gaan en/of gedragsdeskundige er bij halen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:14

Norahtje schreef:
Ook moet ik zeggen, doorlopen en negeren heeft bijna geen zin.
Wanneer een hond aan de overkant van de weg loopt wordt hij al gek.
Pas liep er een sint bernhard aan de overkant, nou hij ging door de dollen.
Wel had ik dit al iets zien aankomen en wat doe ik?
Ik pak hem bij zijn halsband en til hem omhoog. Zo kan hij mij nooit meesleuren o.i.d.

Op het moment dat hij door het dolle heen gaat, ben je al te laat. een hond laat voordat hij "dol" wordt al voortekenen zien. zodra je die hebt geleerd te zien (bijv. door een goede gedragstherapeut/trainer) dan kan je op tijd handelen. probeer eens na te gaan wat jij doet als je de andere hond aan ziet komen. veel mensen worden onbewust toch zenuwachtig omdat ze weten wat er dus gaat komen als hij de andere hond ziet. je pakt dan al gauw de riem korter of wat steviger beet. dat voelt een hond en daarmee fok je hem ombewust op. z'n halsband pakken en optillen is bijv. zoiets. ik snap waarvoor je het doet maar je fokt die hond daar gigantisch mee op. klinkt heel gek maar mijn hond ging juist door het lint als ik z'n halsband pakte. als ik de riem wat losser liet hangen en "gewoon" door liep, was de reaktie op de andere hond veel minder erg. nu na de training kijkt hij amper nog naar de andere hond. zodra ik hem strakker vastpak dan reageerd hij meteen.

dus ik zou echt een goede gedragstherapeut of trainer op zoeken want dit gaat een keertje fout. en dat hoeft niet eens in de zin van bijten te zijn maar dat hij bijv. losschiet en onder een auto komt omdat hij niet te houden is. je zou nu even een halti om kunnen doen, dan zijn ze toch iets makkelijker te houden dan met een gewone halsband.

MiniMouse

Re: Wie kan mij helpen met mijn hond!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:18

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:26

@Ts, ik heb anders genoeg gouden tips voorbij zien komen hoor, misschien even de tijd nemen om alle reacties serieus door te lezen? Gedragstherapeut lijkt me zelfs een vereiste in deze situatie, gaan jullie die er bij halen denk je?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:43

Norahtje schreef:
Ja maar dat werkt eigenlijk hetzelfde als een muilkorf. De neus is namelijk ontzettend gevoelig bij een hond. En honden corrigeren elkaar door of de poot in de nek/schoft te leggen of door de bek over de neus te plaatsen. Wanneer je dus iets over de neus doet, dus een muilkorf of halter dan heeft de hond steeds het idee dat ie gecorrigeerd wordt, dus ook bij goed gedrag en dan snapt hij het niet meer. Dat is nog het enige wat ik geleerd heb hoor =)

Als de hond netjes mee loopt heeft ´ie absoluut geen last van de halti :) !
Pas op het moment dat ´ie een uitval doet of gaat trekken aan de lijn, korrigeert hij zichzelf!
(Paarden zijn toch ook gevoelig op de neus, die doe je toch ook een halster om ;) ?!!)

Is er bij jullie geen hondeschool in de buurt waar ze ook een speeluurtje hebben?
Daar zijn iig (als het goed is) deskundige bij aanwezig die ook meteen kunnen ingrijpen mocht het fout gaan.
Het komt bij ons in het speeluurtje vaker voor dat er iemand met een "probleemhond" komt.
Ik ben op een hondeschool waar de eigenaar ook gedragstherapeut is (hij is ook iemand die van officiele zijde ingeschakeld wordt als het bijv. gaat om beoordelingen van agressive honden bij verzekeringsvragen e.d.).
Ik betaal bij ons 42 € per maand; daarvoor heb ik dan 1 x per week training en kan ik 2 x naar het speeluurtje gaan (red meestal maar 1 x), dus dat valt qua kosten zat mee :) .

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:56

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar heb zelf 4 AB's.

Ik kan alleen met Tari overal komen, ook bij andere honden. (alle honden staan in mijn profiel)
Viper is van de honden de roedelleider, (uiteraard ben ik de baas ;) ) is mijn oudste reu maar gaat niet meer samen met Ka-Boom. (beide reuen zijn niet gecastreerd).
Ze kunnen beide apart nog prima met de rest, de dames dus. Buiten hoef ik Viper, Press en Ka-Boom niet mee te nemen en andere honden tegen te komen, zodra ze de kans krijgen is het bonje. Gelukkig heb ik een locatie voor mezelf waar ze lekker kunnen rennen.

Helaas hoort het bij het 'ras' Amerikaanse Bulldog dat ze NIET met andere honden kunnen (buiten de eigen roedel om) zodra ze volwassen zijn. Er zijn uitzonderingen, zoals mijn Tari, die nog wel met andere honden kunnen op volwassen leeftijd maar het gros helaas niet.

Ik zou je willen adviseren om een gehoorzaamheids cursus met hem te volgen zodat je hem leert lezen, een gedragstherapeut heeft in mijn ogen geen nut. Je moet hem leren lezen zodat je kunt voorkomen dat hij aan de riem flipt, dit moet je voor zijn. Daarbij, als je de juiste muilkorf hebt hoort je hond deze niet af te kunnen krijgen. Ook zou ik hem niet meer los laten lopen als je het risico hebt een andere hond tegen te komen.

Weet je toevallig welke lijnen (ouderdieren) er in je hond zitten?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:37

Een beetje gedragstherapeut kan een hond zeker wel goed lezen en kan je zeker ook leren wat de herkenningspunten van bepaalde gedragingen zijn. Een cursus in groepsverband is imo too much voor deze hond. Eerst maar eens 1 op 1 het gezag terug krijgen voordat je in het diepe springt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:10

mistery schreef:
Een beetje gedragstherapeut kan een hond zeker wel goed lezen en kan je zeker ook leren wat de herkenningspunten van bepaalde gedragingen zijn. Een cursus in groepsverband is imo too much voor deze hond. Eerst maar eens 1 op 1 het gezag terug krijgen voordat je in het diepe springt.

mee eens. met die van ben ik eerst ook op cursus gegaan maar dat was inderdaad too much. hij was alleen maar bezig met de andere honden om zich heen.
een goede gedragstherapeut kan goed zien of het agressie is of angst. of dat jij het bijv. overbrengt. zij leren je de herkenningspunten zien en hoe je hiermee om moet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:17

Kim90 schreef:
iedere pup wordt blanko geboren. geen een die asociaal uit de moeder komt rollen.

Niet mee eens. Elke pup wordt geboren met een hele set aan instincten met een heel eigen karakter. De verhalen die ik soms hoor over dat je een pupje zo jong mogelijk in huis moet halen, want dan kun je ze nog vormen, zijn dan ook grote onzin. Elke hond heeft echt een heel eigen karakter, en sommigen zijn hele persoonlijkheden.
Citaat:
Vind het jammer dat er altijd mensen zo tegen de honden zijn die er gevaarlijk uitzien, meestal hebben die mensen dan ook nog nooit zo'n hond opgevoed vanaf pup. Dan zul je zien dat ze net zo in elkaar steken als een golden pup, en dat het uiterlijk vertoon alleen er agressief uitziet. ergens voor gefokt zijn heeft inderdaad gevolgen voor uiterlijk, uithoudings vermogen, en andere uiterlijke kenmerken.

De nieuwe Hollandse visie op rashonden is dit: 't zijn allemaal Goldens, alleen dan in een ander pak :D
Wederom gewoon onzin. Iedere hond wíl doen waar hij/zij voor gefokt is: een Border Collie wíl drijven, en sommigen worden echt helemaal gek als ze schapen zien. Ze hoeven het niet te leren, ze doen het. Mijn Duitser wil drijven, hij is een herdershond in hart en nieren, en doet niets zo goed als 'herderen'. Dat hebben wij hem niet hoeven leren, hij deed het gewoon. Het zit er in, het zit ze letterlijk in het bloed.
Dat geldt ook voor jagen, een hond die gefokt is als jachthond hoef je niet te leren jagen, ze doen het. De finesses moeten ze wel leren, maar er is niet voor niets het spreekwoord 'al doende leert men'. Hoeveel honden gaan er niet speels achter katten aan? Dat is jachtinstinct. Hoeveel honden (en vooral herders hebben er een handje van) vinden het niet leuk om speels met een groepje kinderen mee te rennen? Dat is het begin van drijven. Een Golden zal dat nooit doen.
Je zult echter ontdekken, dat je een Golden of een Labrador (die immers met hetzelfde doel zijn gefokt) moeiteloos kunt leren apporteren, en dat ze vaak uit zichzelf dingen terug gaan brengen naar je........ het 'retrieven' zit er in. Bij een bulldog is dat een stuk moeilijker.

Een Stafford leren vechten is niet moeilijk. Gooi hem in een ring met nog een andere volwassen hond erbij, bij voorkeur van hetzelfde geslacht....... hij gaat zo op de vuist. Hij hoeft het niet te leren, je hoeft hem niet te stimuleren, en hij zal het conflict niet uit de weg gaan. Het zit hem in het bloed......
Gooi 2 Goldens in diezelfde ring, en de kans is vrij groot dat ze gaan spelen. De kans dat ze gaan vechten, is heel, heel klein.
De kans dat een als vechthond gefokte hond wíl vechten is vrij groot. Er is zelfs in Utrecht een afwijking aan de hypothalamus geconstateerd, waardoor de hond een sterk verhoogde neiging tot agressie heeft. Hoezo een Golden in een ander pak....... hou toch op........
Citaat:
doe jij er niks, mee, negeer je het, besteed je er geen aandacht aan of leer je het hem af, dan zal hij nooit uit zichzelf gaan jagen! Hij zal het toch echt van jou of een andere hond moeten leren.

Ehh..... wederom niet waar. Weleens met Viszla's gewerkt? Of staande honden? Brakken? Weet je hoe slecht (als in NIET) een Beagle luistert als hij geur heeft? Of een Foxhound? Weleens een terriër geprobeerd terug te roepen als hij achter een konijn aan zit in het bos?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:32

Yamcha schreef:
Een Stafford leren vechten is niet moeilijk. Gooi hem in een ring met nog een andere volwassen hond erbij, bij voorkeur van hetzelfde geslacht....... hij gaat zo op de vuist. Hij hoeft het niet te leren, je hoeft hem niet te stimuleren, en hij zal het conflict niet uit de weg gaan. Het zit hem in het bloed......

Overdrijven is ook een vak zeg :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:39

Is helaas geen overdrijven. Zet ze maar in een ruimte waar de een de ander niet uit de weg zal gaan, wedden dat ze gaan knokken?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:00

Een golden zal niet meerennen met een groep rennende kinderen maar een bc wel?
Een stafford in 1 ruimte zetten met het liefst een andere stafford en ze gaan op de vuist?
Een beagle, viszla die niet luisterd als ze een spoor hebben?
Wow Yamcha, ik vraag me echt af of jij weet waar je het over hebt????

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:09

Yamcha schreef:
Is helaas geen overdrijven. Zet ze maar in een ruimte waar de een de ander niet uit de weg zal gaan, wedden dat ze gaan knokken?

Ben ik al een keer getuige van geweest, geen spoortje van agressie gezien bij die twee en ja.. het waren allebei reutjes. Ook al speelt instinct een rol.. het is zeker niet altijd bepalend voor het gedrag wat tot uiting komt. Dus ik wil best met je wedden hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:39

Dat kan. Ik zeg niet dat het altijd gebeurt. Ik zeg wel dat de kans heel groot is.

@ NoGo: Wat is je punt met deze opmerking? Je vraag is niet zo geformuleerd dat ik denk dat je een antwoord wilt, conclusie: je vindt dat ik geen idee heb waar ik over praat.
Ik zou zeggen: verbeter me waar ik het fout heb. Punt voor punt graag, met onderbouwing en bronnen. Ik wacht af.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:57

Sorry, zal mezelf even verduidelijken:
Een golden zal net zo hard meerennen met een groep rennende kinderen als een bc, heeft niets te maken met dat een bc gefokt is voor het drijven, maar heeft te maken met het feit dat elke jonge pup meerent met een 'roedel'.
Doen ze tenslotte in het nest ook elkaar volgen en heeft dus niets te maken met het drijven.
(vind het dus geen juiste vergelijking).

De stafford: over het 'de kans is groot' heengelezen, dan nog als je 2 dominante goldens in 1 ruimte zet word het ook knokken heeft dus totaal niets te maken met de stafford.
(oftewel geen goed voorbeeld).

En dan een beagle, viszla of terrier met jachtinstinct niet kunnen terugroepen als ze achter een konijn aanzitten.
Ze mogen dan gefokt zijn voor de jacht en hun jachtinstinct, dan nog geldt dat als een hond goed onder appel staat deze zal terugkeren als je hem roept.
Ze mogen dan meer instinct hebben om te jagen maar jij bent en blijft wel baas, zoals jij het omschrijft zal elke beagle, viszla of terrier dus nooit los kunnen lopen zonder andere beesten te grijpen.
Heeft naar mijn mening niet alleen te maken met instinct maar ook met opvoeding.

Oftewel ik ben het gewoon niet eens met wat jij schrijft....
mocht je verder nog vragen hebben mag het via de pb, is anders wel erg offtopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:59

Dan gaan we via PB verder :)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:07

. had pb moeten zijn (sorry)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:01

NoGo en ik bleken het bij nader inzien eens met elkaar te zijn :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:58

hahahahah en ik ben het ook wel met jullie eens. Zou heel mooi zijn als elke hond door de opvoeding exact hetzelfde is als een andere hond. Liep hier zaterdag met een lab x rottie een boxer en een duitse herder. 3 totaal verschillende rassen en 3 totaal verschillende honden. En oh wat zag je goed de onderlinge verschillen. Allen hebben ze gave en minder gave eigenschappen.

En tja, een beetje makkelijk was je wel met het idee een pup erbij nemen en dan zijn de problemen over. Wat erin zit dan komt er geowon uit. Wat je idd kan doen is hem beter onder appel zetten zodat hij niet meer gaat uitvallen omdat jij de baas bent en bepaald wat hij mag doen. Maar dan nog kan hij niet samen met andere honden. Het enigste wat dan kan is dat hij andere honden gaat negeren.

En hoe je dat aan leert? Dat doe je via de methode die het best bij jou hond past. Geen hond is hetzelfde. Geef je een herder verbaal op zijn kop dan is die vaak snel onder de indruk. Echter bijv. mijn boxer zou zoiets hebben van: och jee, het baasje heeft haar dag weer eens niet we gaan maar vrolijk verder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:03

:j klopt :D

ik heb een boxer eens vreselijk bang gemaakt met een slipketting tegen haar kont, toen ze niet wou komen. De honden hier zijn daar niet zo vreselijk van onder de indruk, maar genoeg om het effect te laten hebben, maar die boxer vond het echt niet gaaf, die was echt heel erg geschrokken....... van een verbale correctie zijn die dan weer niet zo impressed, en bij Dimo werkt het denderend.....

Bij Raphi werkt héél snel zijn, héél passend reageren, héél goed timen, en als een van die dingen niet klopt ben je de lül..... als baasje :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:40

haha zo heb je het ook. Hier merkte ik dat de herder veel meer op mij gericht is (niet mijn hond maar ken ze wel vanaf pup) en veel meer met de baas in samenwerking is. Mijn lab x rottie is heel erg van even rennen en daarna rustig mee doen en veel snuffelen. Mijn boxer is echt van gekker gekst gestoord met alles wat hij doet. Het kan niet normaal. Hij doet het niet of met zoveel passie dat je hem niet kan volgen.
Heb geprobeerd hem mee te nemen naar training. Echter na 10 minuten is hij bekaf en hij raakte er helemaal door van slag. Volgen ging wel goed alleen zo goed dat hij schuin voor ging huppelen en ik dus plat ging. Zitten gaat goed maar het is of zitten en blijven of zitten en daarna komen. Afwisselen kan niet dat snappen zijn hersenen niet. Een heerlijke hond maar gewoon geschapen om dom en vrolijk te zijn haha
Overigens mijn eerste boxer was ook zo een enorme pretletter en dat was het maar mijn tweede hond was wel een kei met werken en trainen. Die was echt een top hond voor training dus niet alle boxers zijn weer hetzelfde uiteraard.

Mijn huidige boxer drijft overigens. Wel drijven voor de kil maar hij drijft wel. HOnden is hij scoiaal tegen maar ook die moeten bij elkaar blijven anders drijft en bijt hij de afgedreven hond richting de andere honden.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:27

Yamcha schreef:
Gooi 2 Goldens in diezelfde ring, en de kans is vrij groot dat ze gaan spelen. De kans dat ze gaan vechten, is heel, heel klein.
De kans dat een als vechthond gefokte hond wíl vechten is vrij groot. Er is zelfs in Utrecht een afwijking aan de hypothalamus geconstateerd, waardoor de hond een sterk verhoogde neiging tot agressie heeft. Hoezo een Golden in een ander pak....... hou toch op........

Ken jij die roedel van ceasar milan waar pittbulls tussen zitten?
En ook vanuit mijn eigen ervaring zijn de ''vechthonden'' in een roedel/groep niet agressief.
Je zult ze misschien wel hebben, maar die heb je zeker ook net zo als bij goldens en alle andere rassen.
totale bullshit dus. verder ga ik niet op je in, kennelijk heb je nog geen ervaring met de honden die jij zo gevaarlijk noemt.

Edit: kijk zelfs vreemde honden kunnen gewoon met elkaar uitgelaten worden. echte getrainde vechthonden zouden dat echt niet kunnen.
Afbeelding
en ja, ze kunnen ook echt los met elkaar!
Afbeelding

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:00

allereerst vidn ik jullie combinatie steffert ambull niet ideaal. :n maar goed dat is allemaal achteraf gepraat. ik ben het met wat voorgangers eens dat een hond geboren wordt met een bepaald karakter wat bij die rassenstandaart hoort. dat is juist zo leuk, elk ras heeft zijn eigen karaktertrekken die globaar gewoon overeenkomen. zo zal je een newfie niet snel een andere hond zien verscheuren voor de regel, en een engelse bulldog niet snel ipo zien lopen. jammer dat je een gt te duur vind, want ik zie een rangorde probleem. de honden hebben namelijk echt maling aan jullie aLS ik het verhaal zo lees.ik heb hier een boerboel momenteel lopen, volle reu die absoluud niet hodn vriendelijk is.
ik loop hem wel met een pennband want ben zelf niet zo groot en vrij licht, maar mijn stem ik had op de markt moeten staan. een brul is hier vaak genoeg de correctie met de band kent hij. als hij dan braaf verderloopt en weer verdergaat met waar die gebleven was dan beloon ik hem uitbundig.
leren op tijd corrigeren maar ook exact op tijd weer belonen is van zeer groot belang.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:02

Ik snap niet dat het ter discussie staat dat vechthonden nou eenmaal een bepaalde genetische aanleg hebben.. Dat is gewoon een feit. Wat niet wil zeggen dat je met een fantastische opvoeding geen fantastische hond kan krijgen. Zo'n hond is nou eenmaal wel sneller verpest.

Denk wel dat de discussie nu heel erg offtopic is.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:21

Ts er zijn in dit topic een aantal goede tips voorbijgekomen en een hoop onzin.
Ik zou me als ik jou was vasthouden aan de posts van Axel_Clauw, thirty en Yamcha. Zij en enkele anderen weten duidelijk waar ze over praten.

Totdat je resultaat boekt met trainen zou ik de hond wel een muilkorf omdoen, een goed passende doet geen pijn en blijft wel zitten.

Verder moet ik wel zeggen dat ik me afvraag wat voor opleiding je volgt op dierengebied, want beide stellingen over de muilkorf en de Halti die ze je hebben bijgebracht Ijn gpbehoorlijk onInnig.

En even voor Kim90, ik weet niet wat voor werk je doet met honden, bij die van mij kom je in ieder geval niet in de buurt, ik heb nog nooit iemand zoveel onzin over honden zien beweren in 1 topic als jij hier doet. >;)