Honden uit snikhete auto's bevrijd bij hondenshow

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jenneke1029

Re: Honden uit snikhete auto's bevrijd bij hondenshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:15

s,nachts gaat ie wel dicht en op de show's ook.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:16

Waarom gaat de bench dicht dan 's nachts?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:22

Ik vind hondenshows net zo achterlijk al die miss verkiezing voor kinderen. Je kunt mij niet wijsmaken dat dit niet enkel en alleen om de eigenaar draait.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:25

Doe zelf aan hondensport en loop alleen de nodige shows die nodig zijn om te mogen fokken. Dat zijn hooguit 2 a 3 shows.
De honden vinden het best leuk maar ik niet hahaha. een hoop haat en nijd en je moet oppassen dat je hond niks gevoerd krijgt of wat in het water gemikkert wordt. Ik laat dus mijn honden niet alleen in de auto of blijf erbij. De vereet en zuiptentjes en de rest van de honden intresseren me dan ook niet. Zo gauw ik mijn papieren op kan halen zijn we dan ook weg.

Bij hondesport examens blijven ze wel in de auto maar ga ik regelmatig er heen en laat ze eruit. Honden die niet meedoen blijven thuis.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:33

Ik heb van die verhalen gehoord over haat en nijd Wilawander, op zijn zachts gezegd zonde.

Hoe doe je dat dan als de zon schijnt? een auto is al heel snel veel te warm.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:40

Plannen, ik ga meestal in de wintermaanden, grote shows lopen we niet want daar komen we zonder grote geldbedragen en een bekende naam toch niet.
Wij hebben zelf gemaakte hondehokken en grote deuren die open kunnen zo komt er altijd frisse lucht binnen maar als het te warm is doen wij geen shows en ook geen examens. Ben zuinig op mijn dieren en wil nog lang plezier met ze hebben. Dus kies echt voor de wintermaanden en het voorjaar en najaar. Ook breng ik ze naar huis als we klaar zijn. Dan maar 2 keer rijden mochten we toch nog met z'n allen wat willen drinken. De honden gaan voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:01

Jis_ schreef:
Een hond 8 uur, s'nachts of overdag, in een bench stoppen vind ik not done.

Dat is nogal een uitspraak op een forum van paardeneigenaars.
De óvergrote meerderheid van paarden staat veel langer in een kleine bench en dat is nog een grazer ook.
Verder is dat het topic niet.

Hondententoonstellingen zijn iets voor mensen, niet voor honden. Het grote probleem voor de hond is dat het allemaal veel te lang duurt.
Wanneer er an ook nog naar de volgende rondes doorgegaan wordt is het helemaal langdurig.
Hoe beter de hond het ´doet´ hoe langer het dier in de herrie moet blijven.

Fokkers schrijven vaak meer honden in. Die worden dan ook door ingehuurde voorbrengers geshowed.
De honden die niet doorgaan, gaan dan terug in de auto omdat ze binnen meer aandacht nodig hebben en buiten ook eigenlijk veel rustiger/beter zitten. Tenzij de auto in de zon staat...

Al met al zijn de voorzieningen bij grote internationale tentonstellingen schandalig slecht.
Het is altijd in grote hallen met een parkeerplaats voor bezoekers en verder niets.
Uitlaatgelegenheid voor de honden is minimaal en de inschrijvers zoeken het verder maar uit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:19

Huertecilla schreef:
De óvergrote meerderheid van paarden staat veel langer in een kleine bench en dat is nog een grazer ook.

Mijn paard staat 24/7 buiten. Vind het dan ook geen misplaatste opmerking/mening in mijn geval.

Wilawander schreef:
Plannen, ik ga meestal in de wintermaanden, grote shows lopen we niet want daar komen we zonder grote geldbedragen en een bekende naam toch niet.
Wij hebben zelf gemaakte hondehokken en grote deuren die open kunnen zo komt er altijd frisse lucht binnen maar als het te warm is doen wij geen shows en ook geen examens. Ben zuinig op mijn dieren en wil nog lang plezier met ze hebben. Dus kies echt voor de wintermaanden en het voorjaar en najaar. Ook breng ik ze naar huis als we klaar zijn. Dan maar 2 keer rijden mochten we toch nog met z'n allen wat willen drinken. De honden gaan voor.

ah zo, super!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:36

Jis_ schreef:
Huertecilla schreef:

Mijn paard staat 24/7 buiten. Vind het dan ook geen misplaatste opmerking/mening in mijn geval.

Schrijf ik ´misplaatst´ dan :? ?
Ik vind het juist perfect op de juiste plaats :D
Alleen off topic.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:48

ah ok excuus, :D had een beetje het idee dat ik me moest verdedigen......klein beetje off topic maar toch? :o

Mooie site heb je.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:26

Vroeger waren er tentoonstellingen om als fokker (en vaak iemand die ook werkte met zijn hond) je mooiste hond te laten zien. En een plek om samen te zijn met andere bezitters van zelfde ras.
Het is nu ten eerste idd een plek om je fok-kwalificaties te behalen, en voor sommigen gewoon een nieuwe vorm van sport. Volgens mij wordt er door sommigen ook gefokt voor het showen, dus omgedraaid...

Reclame maken voor je dekreu, daar is het ook voor.

Ik vind het wel belangrijk om inzicht te blijven houden in welke honden er zijn in je ras, en de honden in het echt te zien (lopen). Ook voor later, zijn de foto's interessant. En ik kan genieten van het zien van een mooie hond.

Op zich niet vervelend voor de honden mits ze er van tijd tot tijd uit gehaald worden, uitgelaten worden enz., tenminste mijn honden (klein ras) vinden alles leuk als ze er maar bij zijn, maar ik wed dat ze liever het bos in gaan...maar daar komen ze echt ook genoeg.

Dus showen niet zielig, wel nuttig maar het is niet alles, en veel te duur vaak. Dat geld steek ik liever in andere (honden)zaken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:44

Biepmiep schreef:
Vroeger waren er tentoonstellingen om als fokker (en vaak iemand die ook werkte met zijn hond) je mooiste hond te laten zien. En een plek om samen te zijn met andere bezitters van zelfde ras.

...en dan met roddel en achterklap ruzie te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:45

Biepmiep schreef:
Dus showen niet zielig, wel nuttig

´dus´??

en wáár is het nuttig voor?

Voor nog ongezonder maken van rashonden?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:11

Biepmiep schreef:
Volgens mij wordt er door sommigen ook gefokt voor het showen, dus omgedraaid...

Heel jammer ja. Daarbij wordt gezondheid en ook karakter door sommige fokkers helaas nogal eens niet belangrijk (genoeg) gevonden.

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:43

PERSBERICHT / PRESS RELEASE
Datum: 08.09.11

PERSBERICHT

Vorige week (1-4 september 2011) is in het grootste beurscomplex van Friesland (WTC Expo Leeuwarden) een vierdaagse Europese hondenshow gehouden voor bijna 11.000 honden.

Het was op alle vlakken een succesvol evenement, dat achteraf werd overschaduwd door de tragische dood van 3 Golden Retrievers op zaterdag 3 september en het bevrijden van ongeveer 30 honden uit te warme auto’s op zondag 4 september.

De drie dode Golden Retrievers zaten in een bus, waar nog 8 andere honden (Golden Retrievers, Jack Russell Terriërs en een Australian Shepherd) in zaten. Het is onduidelijk op welke locatie de 3 honden exact zijn overleden. In ieder geval staat vast dat alle 11 honden en hun begeleiders op zaterdag 3 september NIET op de WTC Expo parkeer- en showterrein zijn geweest. Ook waren de honden en hun begeleiders niet aanwezig op de clubmatch voor Golden Retrievers in Harich (Friesland).

Er doen verhalen de ronde dat de honden vergiftigd zouden zijn. Deze verhalen kan de organisatie van de FCI Centenary European Dog Show noch bevestigen noch ontkennen, omdat de tragedie zich heeft voorgedaan buiten de verantwoordelijke grenzen van de organisatie valt. Volgens verklaring van de behandelende lokale dierenartsenpraktijk, waar alle honden op zaterdagavond 3 september rond 19:00u vanaf de parkeerplaats van het Eurohotel Leeuwarden (ca. 800m van het showterrein) naar toe zijn gebracht, is vergiftiging klinisch bezien zeer onwaarschijnlijk. Eén van de begeleiders heeft in de dierenartsenpraktijk verklaard dat alle 11 honden enkele uren voor de tragedie nog prima in orde waren. Volgens ontvangen berichten hebben alle 11 honden opgesloten gezeten in een bus zonder adequate ventilatie bij een omgevingstemperatuur van minstens 25 graden Celsius en een hoge luchtvochtigheid. Twee van de overleden honden zijn via de dierenartsenpraktijk afgevoerd voor destructie. Eén hond is woensdag 7 september opgehaald voor het uitvoeren van autopsie in Oostenrijk.

Alhoewel de 3 Golden Retrievers zaterdag niet op de WTC Expo parkeer- en showterreinen zijn overleden, betreurt de organisatie het overlijden van de 3 honden op zaterdag en de hachelijke welzijnssituatie van ongeveer 30 honden op zondag. Ondanks alle waarschuwingen en maatregelen komt het nog steeds voor dat deelnemers en bezoekers honden te lang zonder controle in voertuigen achterlaten in de veronderstelling dat het met de temperatuur wel meevalt.

8 September 2011,

FCI Centenary European Dog Show

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:49

Ook ik show in binnen en buitenland. mede omdat mijn hond het goed doet en het nog steeds leuk vind.

Ook wij volgen ringtraining.

Ook onze hond zit in een bench met wieltjes etc
staat op een trimtafel en wordt geborsteld.

gaat mee kraampjes kijken, of ligt bij de kids op een plaid.
of slaapt in de bench

er zit een verschil in showen en showen en fokkers en fokkers.

tuurlijk zijn er honden die gelijk na de show de bench in gegooid worden en er niet meer na om gekeken wordt.
en zijn er fokkers die alleen voor de uitmuntendjes komen die ze nodig hebben voor de fok.

wat mij wel meer opvalt is dat het meer een modeverkiezing voor de baas wordt dan voor de hond.
maar dat is een keus van een ider denk ik.

groetjes
wendy

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:14

Bedankt voor het persbericht.

´Jammer, maar niet onze schuld. ´Men´ zou er beter op moeten letten.´

chieppie schreef:
wat mij wel meer opvalt is dat het meer een modeverkiezing voor de baas wordt dan voor de hond.

Dat is het hoe dan ook :)*

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:20

Ik was zelf aanwezig op de show in kwestie.
Er was inderdaag geen benching aanwezig, maar dit wordt meestal vermeld op de website. Nou weet ik niet of het nu ook het geval was. Maar als je dat van te voren weet, neem je toch zelf ook bench mee?

De show zelf was overgens waardeloos naar mijn idee. De keurmeesters hadden weltegelt 2 min om je hond te keuren. Hond die ik voorbracht was de ring nog niet in en we mochten er alweer uit. Ze snapte er niks van. Terwijl ze showen het einde vind.. En we kregen nog niet eens een keurraport. Daar betaal je dan zoveel geld voor..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:28

Mikkiej schreef:
Daar betaal je dan zoveel geld voor..

Ja, hallooooo, het is business.
Allemaal big business.
Het bokken, de rasverenigingen, de RvB, de tentoonstellingen.
Vergeet ook de ´verzorgings´meuk industrie niet en de dierenartsen die leven van de kneuzenfok.
Rashonden = bedrijsfsector die vooral draait op de ambitie/status van de hondeneigenaars.

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:29

ja, klopt
ik ben naar beide shows geweest en was 170 euro lichter.

ja, het keuren ging zo snel dat we om 12 uur al klaar waren met de hele ring.
ze starten al voordat het wilhemmus gespeeld werd wat een aanfluiting.

verder werd er bij ons met een nederlandse keurmeester een hond 1 geplaatst die een tand mist, volgens onze rasstandaard een fout.

mikkiej, wat heb je gedaan

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:47

chieppie schreef:
verder werd er bij ons met een nederlandse keurmeester een hond 1 geplaatst die een tand mist, volgens onze rasstandaard een fout.

Een tand missen kan door een externe oorzaak komen. Daar haal je dan even een briefje over bij de da.

Wanneer dat een erfelijke gebitsfout is, is het zelfs geen goede hónd :)*
Een hond zonder goed gebit is geen hond.
Een hond die niet goed kan lopen is geen hond.
Een hond met genetisch geëlimineerd uithoudingsvermogen is geen hond.
Etc.

Zo kan ik voor rássen ook een lange lijst maken zoals;
Een windhond zonder prooidrift is geen windhond.
Een hound zonder speurzin is geen hound.
Een drijvershond zonder weerbestendige vacht is geen drijvershond.
Een waterhond met een pluisvacht is geen waterhond.
Een waak en verdedingshond die niet kan waken of verdedigen is....
Etc.

Een ras is het product van het gebruiksdoel; vorm volgt functie.
Dat is het bestaansrecht van een ras.
Die functionaliteit is de basis voor-, het belangrijkse van type.
Zonder type geen ras.
Zonder de basis voor type dus geen ras.

Zonder soundness geen hond.

Op rashondenshows loopt weinig wat aan deze twee peilers onder de basis voldoet.
De grote scam is dat de rasverenigingen de fok en de papierwinkel als bewijs van ´goede hond´ verkopen aan de goedbedoelende leek die alleen maar een fijne en gezonde hond met een leuk uiterlijk wil.
Die leek koopt een rasgidsje en wordt dan gelijk al de verkeerde kant op gestuurt en het fundamentele boekje ´Mooi. mooier, mooist´ door het Min.Landbouw
http://www.boekned.nl/BoekDetail.aspx?bid=1549
is een goed bewaard geheim.
Dát boekje zou in de dierenwinkels en bibliotheken moeten liggen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:51

daffodil schreef:
Ja maar goed dat is makkelijk roepen, dat kan alleen een dierenarts na sectie vaststellen.......dus dat geloof ik niet totdat het is aangetoond. Ik snap wel dat ze het roept want het is toch heel anders te moeten zeggen dat je hond is overleden omdat ze m in de auto heeft gelaten terwijl dit veel en veel te warm was en dus zelf verantwoordelijk is voor zijn dood. Lekker op iemand anders afschuiven, heel handig!

Et voila...

chieppie schreef:
PERSBERICHT / PRESS RELEASE

Het was op alle vlakken een succesvol evenement, dat achteraf werd overschaduwd door de tragische dood van 3 Golden Retrievers op zaterdag 3 september en het bevrijden van ongeveer 30 honden uit te warme auto’s op zondag 4 september.

Zoals ik al zei staan die gevallen dus los van elkaar....

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:43

Huertecilla schreef:
Biepmiep schreef:
Dus showen niet zielig, wel nuttig

´dus´??

en wáár is het nuttig voor?

Voor nog ongezonder maken van rashonden?

Niet alle rashonden hebben gezondheidsproblemen. Veel rassen selecteren wel. Bij de Jack Russell zitten de problemen juist bij de look-a-likes...
Laatst bijgewerkt door Biepmiep op 09-09-11 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:47

vrijwel alle rashonden kampen met gezondheidsproblemen, de 1 erger dan de ander.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:51

Biepmiep schreef:
Niet alle rashonden hebben gezondheidsproblemen. Veel rassen selecteren wel. Bij de Jack Russell zitten de problemen juist bij de look-a-likes...

Mwah, als patella luxatie geen probleem bij jackies is, hoeven ze er ook niet op gecontroleerd te worden, toch?