OPGEPAST: MADEN!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:24

Jis_ schreef:
Dit heet Myiasis, echt heel naar, heb het wel eens bij schapen gezien, komt vrij vaak voor bij deze dieren, zeker als ze laat geschoren worden.
Dat het ook bij konijnen voor kwam wist ik maar bij honden en katten had ik nog niet van gehoord.

klopt, een man uit de buurt deed dit dus ook nooit en dan krijgen schapen daar heel erg last van. daar heb ik een keer een schaap zien liggen die helemaal opgevreten was door de maden. echt een verschrikkelijk gezicht.
hij gooide er dan olie overheen, volgens hem hielp dat. natuurlijk niet, het enige wat er is, het schaap heeft nog meer pijn want olie brandt op de open wonden. hij liet zo'n schaap dan ook gewoon langzaam liggen verteren. een verschrikkelijk gezicht.
ja de db is ingeschakeld maar die deden er niks aan.

zodiacje

Re: OPGEPAST: MADEN!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:28

Bah wat een vreselijke dood!
arme schaapjes. :(:)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:02

de vliegen van de foto op de vorige pagina heb ik hier nog niet gezien, gelukkig maar. :D

even over konijnen kammen, ik heb teddy widders met een verschrikkelijke vacht die minimaal 1 keer in de week gekamt moet worden.
ik heb ze van jongs af aan ook geleerd om op de rug te liggen.
op me schoot, maar dan niet het nekvel vasthouden maar de oren tussen me knieen klemmen.
je moet het ze wel even leren en rustig en zachtjes te werk gaan.
zo kan ik ook de nagels knippen en hun poepertje schoonhouden. :o
alleen let wel op dat als je je konijn weer rechtop zet eerst ze kop omhoog en dan naar je toe halen.
als ze een rare draai maken, kunnen de darmen in de knoop raken en zijn ze de volgende dag dood.
net als met schapen eigenlijk.

Mensen kijk asjeblieft heel goed uit met het borstelen/kammen van je konijn aan de onderkant!
mij is het 1 keer gebeurd dat ik iets te hard deed en het huidje scheurde |(
de huid van een konijn is zo dun, voor je het weet scheurt het.
want zo hard deed ik het niet eens, arm konijn :(:) het is overigens wel heel snel weer genezen.
maar ik heb me zo rot en schuldig gevoeld, kon me eigen wel voor me kop slaan _-:(
dus mensen let daar asjeblieft op! ik zeg het liever eerlijk, dan dat er straks nog meer konijnen de dupe van zijn.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:24

Nooit geweten van dat omdraaien!
nou til ik ze eigenlijk nooit op maar vorige week met medicatie geven is ie wel een paar keer rond gedraaid :o
eigenlijk moeten we toch maar een konijnen HK topic openen... :j

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:38

dat zou mischien wel een goed idee zijn,
alleen ben ik zelf niet zo goed in het maken van een ''intressant'' topic.
zou jij dat mischien willen doen zodiacje?
en dan een topic met dit soort dingen, wat mensen vaak niet weten.
dat ronddraaien is echt gevaarlijk bij konijnen.
ik heb zelf gelukkig nog nooit meegemaakt dat het in de knoop is geraakt, maar ik weet wel dat het kan.
en omdat ze dan snel dood gaan, denken mensen vaak oh een hartstilstand ''want ik heb niks gemerkt dat me konijn ziek was''.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:47

dat van het omdraaien wist ik ook niet.
wel dat de huis heel makelijk scheurt en dat nagels heel snel breken.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:14

Ha er is dus nog geen konijnen HK! En ik maar zoeken! :P

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:17

Ik vond van het weekend ook maden in mijn konijnenhok. Meteen alle beesten uitgebreid gecontroleerd, maar die hadden gelukkig niks. Hele hok ontsmet, schoon spul er in en even goed opletten. Het hok was namelijk op dinsdag nog schoongemaakt en op zaterdag vond ik wat maden in mijn hok. :r

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:28

Ja het weer is er weer prachtig voor, regenbui en daarna fikse zon... lekker vochtig en warm/broeierig weer dus...

Nog wel even een opmerking als ex-paraveterinair:
De maden komen niet alleen voor bij zieke dieren of dieren met een vieze vacht, vieze hokken, etc...
Ik heb in 4 jaar tijd al meerdere malen totaal gezonde dieren gezien die toch maden kregen...
Deze dieren hadden geen vieze vacht, geen wondjes of iets dergelijks... dus let goed op!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:36

Klopt, klopt. Ik controleer mijn beestjes ook regelmatig. Ze beginnen me ook al steeds weer minder leuk te vinden, maar zeker één van mijn konijnen heeft een wat verminderde weerstand en is vrij snel aan de diarree, dus ze krijgen een dagelijkse controle :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:38

getver.....ik rijd als ik naar mijn paard ga dagelijks langs schaapjes......
Gisteren zag ik een hele groep met allemaal een zwarte kont van de poep :r
Maar nu ik dit zo lees krijg ik toch wel een beetje de drang om ze eens beter te gaan bekijken........

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:43

quartel schreef:
getver.....ik rijd als ik naar mijn paard ga dagelijks langs schaapjes......
Gisteren zag ik een hele groep met allemaal een zwarte kont van de poep :r
Maar nu ik dit zo lees krijg ik toch wel een beetje de drang om ze eens beter te gaan bekijken........

ja dat snap ik. :j

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:46

Anoli schreef:
Ja het weer is er weer prachtig voor, regenbui en daarna fikse zon... lekker vochtig en warm/broeierig weer dus...

Nog wel even een opmerking als ex-paraveterinair:
De maden komen niet alleen voor bij zieke dieren of dieren met een vieze vacht, vieze hokken, etc...
Ik heb in 4 jaar tijd al meerdere malen totaal gezonde dieren gezien die toch maden kregen...
Deze dieren hadden geen vieze vacht, geen wondjes of iets dergelijks... dus let goed op!

die van mij had ik zaterdag een schoone hok gegeven (ontsmet en al)
en maandag had ze er last van.
en ondanks haar leeftijd (10) was ze nog top vit.
(was een week daar voor bij DA geweest voor de tandjes)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:47

Ja kan zeker gebeuren hanny_jelke :j veel mensen denken nog steeds dat het alleen bij vieze hokken, vieze konten en wonden gebeurd... Helaas heb ik al meerdere malen het tegendeel gezien in de kliniek...

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:58

ja klopt dat zei mij DA destijds ook is gewoon pech. kun je niks aan doen,
toch voelde ik me schuldig s'morgens was er nog niks aan de hand en s'avonds was het al te ver heen.
zo zie je wel hoe snel het gaat

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:36

gipsyboy schreef:
ik heb zelf gelukkig nog nooit meegemaakt dat het in de knoop is geraakt, maar ik weet wel dat het kan.
en omdat ze dan snel dood gaan, denken mensen vaak oh een hartstilstand ''want ik heb niks gemerkt dat me konijn ziek was''.

Ik start met liefde een konijnen huiskamer topic op hoor :j
Algemene vraag: is er dan meer behoefte aan een klets topic of meer een informatief topic?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:14

zodiacje schreef:
gipsyboy schreef:

Ik start met liefde een konijnen huiskamer topic op hoor :j
Algemene vraag: is er dan meer behoefte aan een klets topic of meer een informatief topic?

ik denk dat beide wel leuk zal zijn,.
maar zullen we beginnen met een informatie topic?
dan komt er vanzelf wel een kletstopic al er teveel wordt gebabbelt hihi :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:16

:=
Ik zal eens kijken voor een opzetje

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:37

Jenkins schreef:
Maar de eitjes worden dus alleen gelegd in vieze vacht en poep wat aan de kont kleeft?

Nee dat hoeft niet, die vieze muggen leggen hun eitjes ook IN wondjes.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:17

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:04

Iemand al de spray genoemd anti maden spray? ik heb een onhandig groot konijn en daar spray ik preventief die spray op. Voorkomt de vliegen niet maar wel dat de eitjes uitkomen/maden.
Ik heb hier in zomer alle verblijven leeg, geen vlas/stro meer en alles met bleek en hogedruk gereiningd en ik doe bijna wekelijke de stenen in schuur waar ze nog wel lopen en plassen (cavia's vooral) maar ik schoon met hamidi.

Ik heb zo goed als geen last van vliegen, schoonmaken en houden en eventueel preventief die spray halen en het zou geen probleem moeten zijn.
Ik verwijder keutels dagelijks (zowieso tuin/schuur en open verblijf iets minder vaak, spit ik om)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:57

mltex schreef:
Iemand al de spray genoemd anti maden spray? ik heb een onhandig groot konijn en daar spray ik preventief die spray op. Voorkomt de vliegen niet maar wel dat de eitjes uitkomen/maden.
Ik heb hier in zomer alle verblijven leeg, geen vlas/stro meer en alles met bleek en hogedruk gereiningd en ik doe bijna wekelijke de stenen in schuur waar ze nog wel lopen en plassen (cavia's vooral) maar ik schoon met hamidi.

Ik heb zo goed als geen last van vliegen, schoonmaken en houden en eventueel preventief die spray halen en het zou geen probleem moeten zijn.
Ik verwijder keutels dagelijks (zowieso tuin/schuur en open verblijf iets minder vaak, spit ik om)

ja die gebruik ik ook ja vind het wel handig spul

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:03

Heb zojuist een vliegennet aan de ingang van de blokhut gehangen waar de konijnen 's nachts zitten. Plus een hor voor het raam en plakstrips. }>

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:04

Ja ik zit er ook aan te denken om mijn horren voor mijn kooi te maken :P

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:32

jaren geleden heeft mijn konijn ook last van maden gehad. hok was schoon, konijn was schoon. geen wondjes of wat dan ook. we keken ze 1x per dag na op maden.
's ochtends niets aan de hand, 's avonds zagen we ineens maden lopen. het was te laat. konijn is nog even bij de dierenarts gebleven maar bleek al van binnen gedeeltelijk opgevreten te zijn. is toen ingeslapen. de dierenarts raadde me toen aan om 2x per dag te checken. 1x per dag is te weinig omdat tussen eitjes leggen en uitkomen van de larven maar een paar uur hoeft te zitten. dus zo heb je het gecontroleerd en na een paar uur kan hij opgevreten zijn. sindsdien ook in de lente/zomermaanden horregaas voor het gaas.