Verplichten van een hondencursus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 07:20

Citaat:
moeten het wel allemaal evenwichtige honden zijn, als er een tussen zit die dat niet is, kan de hele roedel al anders op andere honden gaan reageren, moet er niet aan denken wat er dan gebeurd als die roedel een onzekere of juist dominante hond tegenkomt, ja misschien als je 6 golden retrievers hebt, maar met sterke rassen gaat dit echt niet vanzelf

Ik denk dat jij Golden retrievers onderschat :+ Iets wat meer mensen doen waardoor de golden vrij hoog staat in de bijt-statistieken.. Zijn Jack Russels en een herdermix sterk genoeg voor je?[/quote]

Tja en waarom zijn er meer bijtincidenten bij goldens dan bij herders? Omdat mensn als vanzelf van vreemde herders afblijven en goldens zijn volgens de vooroordelen altijd lief en leuk dus die probeerd men wel te aaien. En herders worden vaak aangeschaft door mensen die wete nwat ze aanschaffen (voor waak, werk, training, veel bezig zijn e.d.) en goldens als ideale huishond dus 3x per dag 15 minuten uit en ze moeten maar tevreden zijn (wat ze niet zijn, zijn ook werkhonden).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 07:24

Hhilde schreef:
FlorisSam schreef:
Lijkt mij een beter idee om dit bij asielhonden te doen,deze hebben soms een 'gebruiksaanwijzing' door hun verleden,dat lijkt mij dan ook makkelijker te realiseren dan bij elke pup een hondencursus.

Geen goed idee :n Het zou voor heel veel mensen helaas dan nog minder aantrekkelijk zijn om een asielhond te nemen.

Trouwens, ik vind sowieso dat een cursus niet verplicht kan worden. Als je het niet vrijwillig doet, ga je ook niet enthousiast thuis aan de slag met oefenen en zo.

Geloof me, in de meeste asielen krijg je de hond mee incl. de gebruiksaanwijzig als het een goed asiel is en als ze het weten. Wij geven namelijk altijd de mindere punten mee want de positieve punten zien mensen toch wel.
Zo hebben we een gave duitse herder zitten. Wat wij daarvan zeggen? Heerlijke hond die graag bij zijn baas is (lijkt me voldoende), maar! Ze klimt over alle soorten omheiningen om bij mensen te komen als ze alleen zit en zeker t/m 2 meter hoog (horizontale of verticale spijlen maakt ze helemaal niet uit) en kan niet met alle andere honden overweg.
Haar enigste negatieve punt. Maar ze zit daardoor al wel maanden bij ons. Geeft helemaal niet. Wij blijven lekker met haar bezig en wij weten gewoon als er iemand is die dit voor sommige enorme minpunt geen probleem vind dan heeft diegene er een gouden hond aan. Wij zien ze dus het liefst op een boerderij waar ze altijd samen met de baas mag rond dartelen (en ballen) en mocht dat even neit kunnen dan een kennel met dak erop of in huis maar niet ergens zetten zonder dak boven haar hoofd.
Tenzij je een onzichtbare omheining hebt daar zal ze vast wel naar gaan luisteren en komt ze niet zomaar overheen natuurlijk.

odetteke

Re: Verplichten van een hondencursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 07:58

Je hebt daarnaast ook nogal grote verschillen in opvoeding, zie hoe gaus te keer gaat over milan. wat is de juiste methode? En welke hulpmiddel zijn geoorloofd bij het africhten? Slipketting? Prikband? Stroomhalsband? Zo lang daar geen eenduidig antwoord op te geven is kan je ook niet zeggen dat 1 methode de ideale is en overgebracht moet worden op alle hondenbezitters in nederland

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:29

Het heeft geen zin. Ik heb een hondenpension en 99% van de honden trekt aan de riem. Waarom? Mensen zijn naar de puppycurcus geweest en oefenen dan alleen op het veldje. Daarna doen ze er niets meer aan.
Kan me er niets bij voor stellen dat je elke dag meerdere keren door je hond wordt uitgelaten :D
Ik geef uitleg,raad ze boeken aan,zeg dat ze misschien nog een curcus moeten doen maar ze doen er niets mee.
Veel mensen vinden het geloof ik wel grappig en hebben altijd een exuus.(ach hij is zo blij daarom trekt hij )
Ik vind puppycurcus echt flut ze kunnen beter gaan als de hond bv 9 maanden is en lekker gaat puberen.

Zolang mensen nog in een opwelling een hond kopen bij de eerste de beste handelaar die het echt niet boeid dat die mensen de hond nemen die niet bij hun past blijft dit bestaan.
Zie hier zoveel van die lompe labradors omdat mensen dachten dat ze een rustig ras kochten. Wat ze even vergeten is dat ze een sporthond kopen die wel uit moet en eigenlijk wat aan het werk.

Ook het vermenselijke van honden vind ik verschrikkelijk....ja het is hun kindje he.
Nee het is geen kind het is een hond.
Wij zeggen hier , het is je vriend het blijft een hond.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:55

Sizzle schreef:
Zolang je je hond niet op openbaar terrein hebt misschien. Ik ben niet bepaald gek op honden en als dan een hond niet direct naar zijn baas luistert en mij wil besnuffelen vind ik dat zeer storend.

misschien ookwel een idee om kinderen op de basisschool met honden en katten te leren omgaan, vroeger was dit ook zo, we mochten met spreekbeurten en dierendag je hond/kat meenemen dan zagen anderen ook dat er niets engs aan ze was en hoe je ze moet benaderen, want bange mensen doen vaak juist dingen waardoor een hond of kat naar ze toekomt en dan is het paniek als de hond bij ze komt kijken en alleen maar komt kijken, 95% van de honden doet echt niemand wat

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:02

tuurlijk doet iedereen het op zn eigen manier, maar een bepaalde basis is niet verkeerd, ik heb zelf meerdere honden en al met meerdere honden de cursussen gedaan en hierdoor leer ik mn honden uit mezelf al bepaalde dingen aan, maar ik vind het zeker voor mensen die nog nooit eerder een hond hebben gehad of perse een bepaald ras willen niet zo'n gek idee om een cursus te doen, maar weet dat dit niet uitvoerbaar zal zijn, omdat veel mensen van zichzelf meestal vinden dat ze het allemaal geweldig doen en men moet wel willen, anders heeft zo'n cursus gewoon weinig zin

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:03

kohtje schreef:
Het heeft geen zin. Ik heb een hondenpension en 99% van de honden trekt aan de riem. Waarom? Mensen zijn naar de puppycurcus geweest en oefenen dan alleen op het veldje. Daarna doen ze er niets meer aan.
Kan me er niets bij voor stellen dat je elke dag meerdere keren door je hond wordt uitgelaten :D
Ik geef uitleg,raad ze boeken aan,zeg dat ze misschien nog een curcus moeten doen maar ze doen er niets mee.
Veel mensen vinden het geloof ik wel grappig en hebben altijd een exuus.(ach hij is zo blij daarom trekt hij )
Ik vind puppycurcus echt flut ze kunnen beter gaan als de hond bv 9 maanden is en lekker gaat puberen.

Waarom zou je er iets mee doen dan? Hond gelukkig en baasje vind het ook niet erg (anders had ie al lang actie ondernomen).

Ik vind opvoeden iets helemaal anders dan trukjes leren. Daar ben je -opzich- helemaal niets mee.

Met een evenwichtige, stabiele hond des te meer.
Alleen zijn de manieren om op te voeden zo divers, dat je dat gewoon nooit 1 richtlijn kan van maken en in een cursus stoppen.
Dan nog niet gepraat over alle verschillende temperamenten van honden. Een onzekere hond behoeft niet dezelfde aanpak dan een zeer zelfzekere.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:06

BraveSpots schreef:
kohtje schreef:

Waarom zou je er iets mee doen dan? Hond gelukkig en baasje vind het ook niet erg (anders had ie al lang actie ondernomen).

Ik vind opvoeden iets helemaal anders dan trukjes leren. Daar ben je -opzich- helemaal niets mee.

Alleen zijn de manieren om op te voeden zo divers, dat je dat gewoon nooit 1 richtlijn kan van maken en in een cursus stoppen.
Dan nog niet gepraat over alle verschillende temperamenten van honden. Een onzekere hond behoeft niet dezelfde aanpak dan een zeer zelfzekere.

je hond netjes naast je laten lopen, zonder dat je word voortgetrokken is geen trucje hoor, dat is gewoon opvoeding en meestal is de baas het probleem, een hond wil wel luisteren, maar als je alles mag waarom zou je dan?
Verder word er op die cursussen echtwel rekening gehouden met watvoor karakter je hond heeft, de tijd van drillen met een slipketting is allang niet meer, al vele jaren niet meer.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:15

Hoezo opvoeden? Wat heeft het dan als toegevoegde waarde? Word je hond er stabieler van, gaat hij beter reageren op moeilijke situaties etc?

Dacht het niet. Als ik het ok vind dat ie trekt, dan heb ik hem ook opgevoed. Alleen naar mijn standaarden, niet die worden opgelegd van de cursus.

Net hetzelfde met op de bank springen, op bed slapen, baknijd hebben. Het is maar net wat jij belangrijk vind die telt, daar heeft een ander imo niets over te zeggen. Zolang mijn hond geen overlast veroorzaakt uiteraard.

Omdat jij iets belangrijk vind, is dat niet percé voor de hele wereld zo. Das net de vrijheid de je hebt van een eigen hond te hebben.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:24

Trekken aan de riem heeft niet alleen het baasje last of geen last van . Ook op straat is het gewoon belangrijk dat een hond netjes aan de riem loopt. Dat hij niet trekt als hij een andere hond ziet waar hij op af schiet met baasje achter zich aan. Of dat hij niet tegen iemand op springt die vervolgens tegen de grond gaat. Dat zijn geen trukjes dat zijn basis dingen zodat een ander geen last heeft van jouw hond.
En ja ik denk dat een hond stabieler wordt als hij opgevoed is en weet waar hij aan toe is.(net als een kind)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:37

Ik heb het ook niet over opspringen, maar over trekken. Dat is iets heel anders.

Als je hond opspringt heb je imo twee keuzes: Of je leert het af, of je houd je hond weg bij andere mensen zodat ie de gelegeneheid niet krijgt.

Nuja, mijn punt was dus om aan te tonen hoeveel verschillende standpunten en meningen er zijn in hondenland. Ik zou allesinds het niet eens zijn met een cursus door jouw gegeven en omgekeerd. Er is geen één enkele waarheid.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je de verschillende standpunten uiteenlegt en dan de mogelijkheden tot vragen bied. Dan kan men zelf kiezen en word er niets opgedrongen. Maar zelf dat is niet evident.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:43

@kohtje: zeker weten, een beetje discipline is niet verkeerd, in het dagelijks leven zijn er ook regels waar je je aan dient te houden, anders zou het een zootje worden.
@BraveSpots : ik begin al te zien hoe 'braaf' jouw honden zijn, daarom is het heel goed dat er een bepaalde basis aan mensen met honden word aangeleerd.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:49

Miepie77 schreef:
@BraveSpots : ik begin al te zien hoe 'braaf' jouw honden zijn, daarom is het heel goed dat er een bepaalde basis aan mensen met honden word aangeleerd.

oh, dat is een goede :D . Dat kun jij zomaar uit het post halen.

Dan mag je me eens precies zeggen wat mijn hond misdoet :j. Ik vertel er wel even bij dat ze niet trekt aan de lijn, niet op de bank mag, niet op bed slaapt, niet opspringt, en niet agresief is en geen mensen en honden lastigvalt.
Ze durft wel eens ergens blijven hangen als ik roep.

Ik vind het wel leuk en handig om haar manieren aan te leren :j. Alleen is niet imo niet iets dat moet opgelegd worden. Omdat een ander dat bij zijn honden wél belangrijk vind.

Ik ben voor de vrijheid om je hond te houden zoals jij dat wilt. Daar heeft een ander niets over te zeggen. Mits geen overlast uiteraard.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:50

Wie zegt dat ik een curcus geef?
Dus jij vind het ook goed dat een paard zijn eigenaar over straat trekt?
En laten we eerlijk zijn een hond die trekt aan de riem is vaak ook de hond die tegen mensen op springt.
Snap niet dat jij het gewoon vind dat een hond trekt aan de riem.
Denk dat niemand het prettig vind dat hun hond trekt aan de riem. Er iets aan doen is een andere zaak.
Ik denk ook dat een hond gelukkiger is als hij niet trekt aan de riem want dan wordt de wandeling veel onspannender voor hond en baas.

Ben trouwens niet voor de vrijheid die jij aan geeft , door die vrijheid zijn er veel honden die weg moeten omdat ze niet meer te houden zijn.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:55

hm tja er lopen hier veel mensen die wel cursus hebben gedan met de hond maar die veel lastiger zijn dan de mijne zonder cursus.
maar ik heb een mening die waarschijnlijk heel bokt op de kop gaat zetten, maar ik ga hem nu toch zeggen want nu word ik het een beetje zat.
waarom moet ik een cursus doen om mijn hond en paard te houden maar hoeven ouders dat niet voor hun kinderen?????
ik vind kinderen namelijk ook maar verwende eigenwijze drabertjes.
uiteraard gaat nu iedereen zeggen dat hun kinderen niet zo zijn , nou ik zie genoeg kinderen in mijn winkeltje en ze luisteren allemaal stuk voor stuk niet.
dus ik zeg, ook cursus voor toekomstige ouders/!!!!!!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:56

BraveSpots schreef:

Ik heb hier idd een herplaatser die ze truukjes geleerd hadden ipv opvoeden, de moeilijkste hond die we ooit hadden!

Ben het er ook mee eens dat wat voor mij belangrijk is dat voor iemand anders helemaal niet hoeft te zijn.
En dan moet je ook nog eens naar je hond kijken, wat voor de ene past werkt nog niet bij de andere.

Ik heb hier 3 volwassen reuen uit een nest, de ene moet ik veel strenger en consequenter mee zijn als met de andere.
Heel verschillende karakters. Als ik met de zachtere van de 2 net zo zou zijn als met de hardere hond dan zou ik die echt bederven en er een heel onzeker hondje van maken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:58

ik denk niet dat het nodig is. Ik heb ook puppycursus gevolgd en mijn blijft ook naar andere honden grommen en wil er ook op af gaan om ze misschien te grijpen waar ik het liever niet op gok. Sommige hondenrassen hebben dat nou eenmaal aan zich en krijg jeerniet uit

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:01

plientjedres schreef:
hm tja er lopen hier veel mensen die wel cursus hebben gedan met de hond maar die veel lastiger zijn dan de mijne zonder cursus.
maar ik heb een mening die waarschijnlijk heel bokt op de kop gaat zetten, maar ik ga hem nu toch zeggen want nu word ik het een beetje zat.
waarom moet ik een cursus doen om mijn hond en paard te houden maar hoeven ouders dat niet voor hun kinderen?????
uiteraard gaat nu iedereen zeggen dat hun kinderen niet zo zijn , nou ik zie genoeg kinderen in mijn winkeltje en ze luisteren allemaal stuk voor stuk niet.

+:)+

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:04

Oeh pittige discussie gaande hier. Wat ik zo even snel lees zijn de meningen nogal divers. Het is inderdaad waar dat er een vrij grote groep hondenbezitters is die geen flauw idee hebben waar ze aan zijn begonnen. Ach zo'n schattig klein jack russeltje voor de kinders. Jaja, zo'n hondje heeft minstens zoveel beweging nodig als een husky.
Dus een cursus verplichten al was het maar om de 'onnadenkende' of impuls kopers even te laten na denken over wat ze nu aan het doen zijn; geen slecht idee.

Probleem is echter dat de ene cursus de andere niet is en een hond inderdaad in de pubertijd weer heel erg veranderd. Wij hebben er bewust voor gekozen wél een cursus te volgen toen wij onze hond namen. Een husky/dalmatiër kruising. Hoewel mijn moeder als kind wel kleine hondjes thuis had. Wij vonden zo'n grote hond wel even wat anders. (Onzin natuurlijk, want groot of klein het blijven allemaal honden.)
Toch hebben wij uiteindelijk meer gehad aan het feit dat we ons heel erg hebben ingelezen. (honden opvoeden voor dummies, maar ook specifieke husky-gerelateerde boeken.) Mensen zijn nogal eens verbaasd dat ik zoveel weet van de siberische husky, terwijl ik dat niet meer dan normaal vind als je zo'n beest in huis haalt.

Om terug te komen op de cursus; Het probleem waar wij tegen opliepen was dat onze hond, hij was 3 toen wij hem kregen, nog helemaal niet aan ons gewend was en wij niet aan hem. Waardoor die cursus eigenlijk één grote ramp was. Vervolgens werd hij daar volgestouwd met frolic, waar rund in zit en waar hij gevoelig voor is, Dus zondags zaten wij altijd met een stinkende hond aan de diaree. Maar luisteren deed hij alleen naar de vrouw die de cursus leidde, maarja die rook ook helemaal naar frolic....

Conclusie, een cursus is zo'n gek idee nog niet, maar dan moet er wel ook op de theorie van het specifieke ras worden ingegaan en moet het niet alleen een puppycursus zijn, maar ook eentje tijdens of na de pubertijd. En zoals ik uit de openingspost ook begrepen heb; hoeft dit alleen verplicht te zijn voor de aanschaf van de eerste hond. Dus -ik weet niet wie het gepost had- je hoeft niet met al je 6 goldy's heen ;-) Althans niet verplicht.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:06

plientjedres schreef:

heb je helemaal gelijk in, want bij de meeste mensen geld dat als ze hun hond/andere dieren al geen manieren kunnen aanleren dat je dat ook bij hun kinderen terugziet, die doen maar wat en denken dat het allemaal vanzelf wel gaat en dat de omgeving ze het wel leert, dat is je verantwoordelijkheid ontlopen naar mijn idee

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:16

pffffff gelukkig ben dus niet de enigste die zo denkt :=

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:17

plientjedres schreef:

Zie ik ook zo, iedereen die hier binnenkomt zegt steeds wat zijn jullie hondjes rustig, griezelig gewoon, hier wordt er niet tegen de mensen opgesprongen, om eten gebedeld of dat soort dingen. Geen hondeschool gedaan overigens. Gewoon braaf!
Maar aan de riem lopen? Waarom zou ik daar met een paar werkhonden die los heel goed luisteren op trainen?

Kijk, als je elke dag je hond aan de riem moet uitlaten, ok, dan is het wel handig als dat rustig en ontspannen gaat.

Maar heel eerlijk? Als ik de mijne meeneem naar het bos dan gaan ze aan een lange trainingslijn (hier is aanlijnplicht en wordt streng op gecontroleerd) en oefenen we op aandacht voor de baas, ik verwacht dan van ze dat ze ook niet in die 15 m lijn gaan hangen als ze een hert, konijn of whatever zien ;)
Ik wil dan gewoon dat de focus bij mij is, ongeacht wat we onderweg tegenkomen.
Komen we dan bijv. andere mensen met een (al dan niet loslopende) hond tegen dan vraag ik ze dicht te volgen, en ik verwacht dan ook dat ze dat doen, zelfs aan die lange lijn die over de grond sleept.

Dat soort dingen trainen heb ik meer aan dan aan een korte lijn die ik eigenlijk bijna nooit gebruik!
Ik neem ze wel dan niet alle 4 tegelijk mee, meestal een of 2 tegelijk, en loop dan meerdere keren apart.
Ik had de borders per hond denk ik verschillende commando's moeten aanleren, als ik nu lie down zeg ploft alles ineens op de grond :+
Dus bij iedere hond een ander woord nemen voor hetzelfde commando, om meer individueel te kunnen trainen.

BTW: cursus voor ouders en kinderen...goeie :D _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:19

Miepie77 schreef:
je hond netjes naast je laten lopen, zonder dat je word voortgetrokken is geen trucje hoor, dat is gewoon opvoeding en meestal is de baas het probleem, een hond wil wel luisteren, maar als je alles mag waarom zou je dan?
Verder word er op die cursussen echtwel rekening gehouden met watvoor karakter je hond heeft, de tijd van drillen met een slipketting is allang niet meer, al vele jaren niet meer.

Dan zijn de nederlandse hondenscholen heel anders dan de Belgische :+

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:24

cursesen zijn allemaal leuk en aardig. Maar als je thuis je hond dan niet conseqent opvoed wordt het alsnog een hond die voor geen meter luisterd.

DAt vergeten vaak mensen om thuis net zo door te gaan op de cursus. Dus nee ik vind het niet nodig. De enige rede dat ik mee zou doen aan een curus is dat het voor een pup heel sociaal is. Maar voor de rest. nee weet zelf dat je bij een hond conseqent moet zijn. Zowel thuis als eventueel op een cursus

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:27

onzin !
ik zou daar absoluut geen behoefte aan hebben .